Dostavba pražského vnitřního okruhu vyjde podle odhadu na 92 miliard
Vizualizace vyústění tunelu u křižovatky s Českobrodskou. Foto: http://mestskyokruh.info
Chybějící úsek vnitřního okruhu měří 10,3 kilometru, z toho větší část povede v tunelech.
Baví mě, jak se tu probírá, zda lidi auta chtějí nebo ne. Samozřejmě se najdou tací, kteří auta nechtějí (jako třeba já), ale faktem je, že pro většinu lidí je auto víc než dopravním prostředkem, něčím jako idolem uctívání. Vzít v dnešní době lidem auta je totéž jako vzít věřícím ve středověku boha. Ať je auto sebevětším zlem, většina lidí je ochotna autům vše odpustit a vzývat ho jako božstvo. Díky tomuto fenoménu si žádná vláda nedovolí proti autům razantněji vystoupit, protože by prohráli jakékoli volby. Se stavbami pro auta se tudíž musíme chtě nechtě smířit. Otázka nezní, zda stavby… Číst vice »
A jakpak by se pak ten materiál dostal na stavbu ? Z toho nákladového nádraží by došel po svých, nebo by se samovolně teleportoval ? Ty kamiony z nádraží by městem nejely ?
Šlo to dřív, šlo by to i teď, kdyby se chtělo. Samozřejmě že ne všude, ale třeba na trasu D by se dal vozit materiál na nádraží Praha-Krč, přes které metro povede, a ze kterého by to kamiony nikam na stavbu vozit nemusely a vsadím se, že tam nepřijede ani jeden vagon ani v případě, že by to vyšlo levněji.
To je až druhá etapa ražení. Co předtím ?
Psal jsem, kde to jde a hlavně aby to taky vyšlo ekonomicky lépe, ale kdyby se jó chtělo, i první etapa by se vlakem dala na nádraží Vršovice a holt ten kousek na Pankrác autama.
Třeba na Blanku taky nepřivezl ani tunu materiálu ani jeden vagon, při tom dejvické nádraží se přímo nabízelo.
Odstěhoval se do města ale jezdili mu tam auta 😁😁😁
Jezdí mu tam auta z idil v přírodě že Středočeského kraje, kde není ani prodejna potravin a nebo práce.
Co jsou auta z idil ? 😀 😀
Proč se tady mezi diskutéry řeší jestli okruh ano či ne..??? Otázka je pouze: Kudy?.. spolufinancování státem je jasné: Ano.. potom ale chci jako tranzitující nepražák kvalitní povrch a prvotřídní telematiku.
Proč se to furt řeší taky nechápu. Ale řeší, první s tím přišel před lety Auto*mat, který před zprovozněním Blanky tvrdil, že nejlepší by bylo ji zasypat. Ta argumentace je v zásadě taková, že okruh nepotřebujeme, protože už teď je infrastruktura v Praze pro auta naddimenzovaná(!) a nejlepší by bylo ji spíš ještě omezovat. Přiznám se, že mi to při vědomí toho, jak tohle funguje v městech na západ od nás, přijde jako něco z říše za zrcadlem.
To ale neznamená, že nemají pravdu. Většina lidí jedoucí Blankou by dneska danou cestu autem nepodnikla, kdyby Blanka neexistovala.
Na to tvrzení v druhé větě máte nějaký důkaz?
Třeba mě.
Ale narozdíl od pumpičkářů dopravní indukci nepovažuji za mor a zhoubu, ale za cestu k novým příležitostem.
Příležitost k čemu ?
Třeba lepší práci, lepší lokalitě k bydlení.
Jako že v těch ulicích v centru ucpaných auty už někdo nebude chtít bydlet, tak se přestěhuje jinam? To je zajímavé pojetí. Takže třeba tornádo na jižní Moravě nebyla žádná přírodní katastrofa, ale cesta k novým příležitostem. A co teprve taková Ukrajina, tam je teď takových nových příležitostí.
To ale platí i obráceně. Pokud používání aut ve městě znemožníte, odstěhují se zase někteří tam, kde tato omezení nejsou. Asi je třeba nalézt v tomto nějakou rozumnou rovnováhu.
Většina lidí bude ráda, že nemusí auto používat. A těch pár, kteří auta opravdu chtějí, se holt odstěhuje.
To je zcela nesmyslné tvrzení. Kdyby tomu tak bylo, tak by lidé auta nepoužívali ani nyní. Nakonec se nějak bez auta dostanete všude, akorát to zpravidla bývá delší a méně pohodlné. To druhé snad lze za značných investic nějak vyřešit. To první bezezbytku sotva, protože hromadná doprava z principu nebude rychlejší mimo hlavní proudy.
Zapomněl jste na to, jak jsou auta v Praze skrytě dotována? Samozřejmě, že je pak lidé používají, když je to výhodné. Když se odstraní (nebo alespoň zredukuje) ta podpora aut, automobilový provoz se zmenší, protože to nebude tak výhodné.
Mno pokud byl Azovstal dobře pojištěný, nebo se z Ruska dostanou reparace, tak tam po válce mohou postavit, třeba v Chersonu (Mariupol bych nechal ležet ladem) moderní ocelárnu s nejnovějšími technologiemi. Technicky zato se z té destrukce nová příležitost zrodí. To stejné platí pro tornádo na Moravě, byla to příležitost pro změnu. Druhý faktor který se velmi rád zapomíná je že města byla velmi dlouho dynamickými entitami která se neustále znovu vynalézala a měnila. Jenže tento proces se nám po 2. světové zastavil a mnohdy ani v širším centru nedochází k obnově a případně i přirozenému rozšiřování ulic.Takž msto toho… Číst vice »
Tranzitující nepražák by se na Městský okruh vůbec neměl dostat.
To plně souhlasím. Zdravíme škůdce z Chaber a Horních Počernic, Běchovic a Suchdola. Magistrát podle mě nedělá dost, aby s jejich NIMBYsmem zametl.
Zajímavé je že tady na městském okruhu už se ovšem ohled na obyvatele kudy to má procházet bere, a snaží se (plánují) to zakopat… žeby obyvatelé citovaných vesnic byli póvl, ale „vnitřní“ pražáky je třeba chránit víc?
Hlavně když nadpoloviční část má zatáhnout stát…
Není to tajemství že momentální Pražská vláda nemá o projekt zájem a změnila ho tak aby byl nereálný. A už připravuje splácanou alternativu a navrhne pólo okruh jako alternativu. Pokud bude změna politická tak se můžeme vrátit na reálný originální plán co existuje už plno let a ve velké části už existuje tak není co řešit. Povltavska už existuje a jen západní směr půdě pod zem. Cukrová už existuje, není co měnit jen male úpravy. Tunel má vědci je od Spojovací k Dřevčicke a pak po povrchu. Všechno po povrchu je už buď postaveno a nebo vede přes průmyslové zóny.… Číst vice »
Tak kdyby postavili ten zbytek Vysočanské radiály, Libeňskou spojku, zahloubili Holešovičky a PPO byl důsledně bez semaforů, tak by to teoreticky fungovat mohlo. Jenže to oni taky neudělají. Pro ně je každá kapacitní stavba pro auta apriori špatná a tak budou jen žvanit a nedělat nic. Tedy já jsem furt optimista a doufám, že už jen týden. A ano, dodám ještě, že ač Bureše nemůžu ani cítit, tak koalice ANO a ODS by byla z hlediska dopravy mnohem lepší, než ta současná parta klaunů.
Mohu se zeptat na ty velké silniční stavby v Praze, co se rozjely za vlády ANO?
Za vlády ANO se aspoň ve velkém neomezovala ta stávající žalostná infrastruktura, kterou postavili ještě komanči. Jinak ale máte pravdu v tom, že s novými stavbami to za nich taky nebylo nic moc, dokázali akorát dodělat Blanku.
Dodělání Blanky myslíte to, na co měli reálně 8 měsíců vlády?)) To snad už nešlo nedodělat:)Takže nestavěli nic, díky za odpověď. Téma oprav a investic do jiné dopravy si můžete nastudovat v klidu sám. Doporučuji zejména klíčové slovo Husitská a počet aut v Praze.
Kousek od Husitské bydlím, co je na ní tak zvláštního? Proběhla tam rekonstrukce, která (na Prahu v poslední době zázračně a překvapivě) nevyústila v žádném omezení dopravy.
https://nasregion.cz/husitska-ulice-je-zavrena-na-zizkove-jsou-kolony-a-mhd-zkolabovala-bude-to-takhle-pokracovat-30745/
Jo, to máte pravdu, na tento Dolínkův pomníček jsem už (naštěstí) téměř zapomněl. Ono by se mohlo zdát, že navazující rekonstrukce její další části, která proběhla už za stávajícího vedení, byla o něco lepší. Otázka ale je, zda to nebylo především proto, že ten další kus už měl lepší objízdné trasy, což je u té dolní Husitské velký problém, protože tam moc není kudy s výjimkou už tak ucpané Seifertovy.
Momentální pražská vláda o projekt zájem má, a to ve variantě, která je a) schválitelná, b) nerozsekne celou Libeň napůl a c) otevře spoustu ploch uvnitř města pro další výstavbu (neboť výstavba na zanedbaných a stávající dopravou devalvovaných plochách uvnitř existujících čtvrtí znamená menší dopravu, menší náklady pro město a lepší život pro obyvatele).
Je mimořádně vtipné mluvit o tom, že to nechtějí, když – na rozdíl od té vaší úžasné ODS – reálně pracují na tom, aby se to mohlo začít stavět.
Ja to vidim presne naopak. Soucasny magistrat udelal pro vnitrni okruh nejvic. Pozadal o UR, zadny predchozi magistrat se ani o to nepokusil. Jen se prosazovalo neco, co neslo postavit (proc? ze by stavet nechteli?). To ze 15 let se prosazovalo neco, co se odmitalo a pak do 4 let se podarilo pozadat o UR, svedci o tom, ze Vas originalni realny projekt je neprosaditelny.
Take se posunulo vyreseni PPO, zacal se opravovat most, ktery take nikdo nechtel opravovat.
To ze magistrat resi vsechny druhy dopravy, je jen dobre. Mesto neni jenom o automobilove doprave.
Povíme si za 4 roky. Podle mě byl dosavadní (možná) nereálný projekt jen nahrazen dalším nereálným projektem.
Ažbudeokruhismus = zrušíme magistrálu. To je prostě náboženství. Jednak se nechystá úplné zavření SJM, druhak ani její zúžení nevyžene auta na MO nebo D0 okruh. Jedině mýto uvnitř, jako v Londýně, to teprve vyprázdní některá nábřeží i s magistrálou.
Tyto diskuse jsou pro mě naprosto nepochopitelné. Stejně jako aktuálně módní výmluvy na dopravní indukci, jako důvod pro nedostavění okruhů.
Velké město jako je Praha prostě musí mít nadřazenou síť dopravní infrastruktury, mezi které patří i kapacitní okruhy. To platí dvojnásob ve městech, kde se sbíhají důležité dálniční spojnice. Praha ani 30 let po revoluci nemá tuto síť dobudovanou. Omezování dopravy v Praze (ne, Kolbenova ani Poděbradská nejsou centrum, ani širší centrum a přesto došlo v posledních letech k poměrně razantnímu omezení jejich kapacity) bez toho, aby tato nadřazená síť komunikací byla dobudována, považuju za jednoduše řečeno obzvláště debilní.
Co je na dopravní indukci módního? Máte nějaký příklad, kde tento pojem nefungoval?
To já neříkám, já jen říkám, že to přeci nemůže být výmluva k tomu, aby nebyla dostavěna základní silniční infrastruktura v Praze, která už měla stát a sloužit 30 let.
Nejde rict ze pojem indukce nefunguje, ale ze ten pojem neni pravdivy. To totiz nekdo ignoruje skutecnost, ze roste pocet obyvatel ve mestech, ze se nakupy cimdal vic realizuji na dalku a pak se rozvazi, stejne jako se cim dal tim vic vozi po mestech hotove jidlo sem a tam atd. To vsechno je zvysovani dopravy z ruznych duvodu, ale rozhodne to neni dusledek indukce. Lide nejezdi vic proto, ze je vic silnic, ale proto, ze jich je vic (lidi) a maji vetsi potreby/povinnosti jezdit.
Hlavně přece nelze říkat, že aby nebyla indukce, tak zcela rezignujeme na dokončení základní dopravní infastruktury města a jako „bonus“ ještě navíc ty komunikace, co tam ještě zůstaly, budeme dále omezovat zklidňováním.
Nikdo neříká, že se na okruhy má rezignovat. Ale za prvé tu máme ještě základnější dopravní infrastrukturu, než jsou silniční okruhy (metro, železnice tramvajové trati). Za druhé právě proto, aby se vlivem dopravní indukce doprava ve městě s dostavbou okruhů nezhoršila, je potřeba mít předem realizovaná potřebná opatření. Například ono zklidňování, které sice možná omezuje řidiče, ale dopravu zlepšuje.
Považujete za zlepšení vznik kolon tam, kde dříve nebývaly? Nebo v čem to „zlepšení“ má přesně spočívat?
Ale jo, já to vlastně chápu, pro vás je každé zhoršení silniční dopravy zlepšení, protože to živí naději, že lidi otrávíte tak, že budou jezdit méně. Bohužel mám ale silní podezření, že tento mindset zastává i současné vedení Prahy a proto se už nemohu dočkat jeho výměny.
Tam, kde dříve nebývaly, vzniknou kolony, pokud se otevřou další části okruhu a neudělají se zároveň jiná opatření ke zmenšení objemu IAD. Příkladem je třeba otevření Blanky.
Největší problémy dopravy v Praze způsobuje automobilová doprava. Každé zmenšení objemu automobilové dopravy tedy zlepšuje dopravu jako celek (a nejen ji).
Ne, kolony tam, kde dříve nebývaly nevznikly kvůli okruhu (poslední jeho část se otevřela před 7 lety), ale v posledních pár letech v přímé návaznosti na opatření na konkrétních ulicích. Zenklova je výborný příklad, ale je to i třeba Kolbenova a Poděbradská, o Vypichu raději ani nemluvím.
Psal jsem o Blance,víte, co je Blanka?
Kolony v ulicích, které jste jmenoval, vznikají maximálně tak tím, že tam jezdí víc aut.
Nemáte pravdu. Všude tam došlo ke stažení do jednoho pruhu případně znemožnění objetí tramvaje v zastávce. A v návaznosti na to, ke vzniku kolon. Že by tam zároveň skokonvě začalo jezdit více aut považuji za přinejmenším velmi nepravděpodobné.
Buďte konkrétní. Ve kterém místě došlo ke stažení do jednoho pruhu a o kolik se se tam prodloužila jízdní doba.
Stažení do 1 pruhu: Např. Poděbradská, Kolbenova, Modřanská, Vypich. Teď se to samé realizuje na Želivského. Znemožnění objetí tramvaje: Vinohradská, Zenklova, zejména tam je to skutečně markantní, kolony bývají před křižovatku s Proseckou až na Povltavskou, což dříve nebylo.
Poděbradská se rekonstruovala v roce 2020 a zůstaly tam dva pruhy v každém směru. V Kolbenově to bylo kvůli vzniku parkovacích míst – kdy a kde tam podle vás vznikají kolony? Zenklova před křižovatkou s Proseckou nebyla stažena do jednoho pruhu, protože tam jeden pruh byl i dříve.
V Zenklově byl jízdní pruh pro auta, teď je místo něj tramvajová zastávka a cyklopruh, auta musí jet po kolejích. Výsledkem jsou kolony až k Libeňskému zámku i dále. Často tak dojde i k zablokování křižovatky U kříže, což způsobí nemožnost odbočit z Prosecké do Zenklovy a další kolonu. Autora této úpravy bych máchal v koši ve Vltavě jako za starých časů.
To teda nezůstaly. Těch míst, kde je průběžný pouze 1 pruh je tam víc, jedno je u OC Harfa, ve směru do centra, další pak u pumpy EuroOil v obou směrech. V Zenklově nově tramvaj zastavuje přímo v pruhu a nelze object.
Myslím, že už jste to popsal dokonale. Na začátku se tváříte, jak jsou tam dlouhé kolony v celé ulici, a nakonec z vás vypadne, že v jednom místě, které ani nedokážete určit, musí auta chvilku počkat.
Automobilová doprava poroste jen dokud nebude nasycena potřeba, v určitý moment se to bude lámat a pak dojde k trvalé stagnaci, pokud neporoste počet lidí v oblasti. Nikdo nebude jezdit jen tak zbůhdarma. Pokud někde po otevření silnice vznikají kolony, tak to je kombinací nedostatečné kapacity úseku a plnění poptávky po dopravě v dané oblasti. A pokud někde začne více lidí jezdit autem po otevření silnice, znamená to že dosavadní model zdaleka nenaplňoval potřeby obyvatel a podniků v dané lokalitě. Zároveň také bude platit že suma výhod a nevýhod IAD a VHD v dané relaci vyústí ve více výhod IAD.… Číst vice »
Ano, s tímhle bych i souhlasil, asi jen s tou výhradou, že jsou oblasti (jako je např. centrum měst), kde té poptávce nelze objektivně plně vyhovět, protože by to znamenalo, že by se tam půlka domů musela zbourat a udělat z nich silnice a parkoviště. V těchto místech rovnováhu podle mého názoru nastolí pouze zpoplatnění.
To je nesmysl. I v automobilové dopravě fungují základní ekonomická pravidla, normální nabídka a poptávka.
To vám ani nepřišlo zvláštní, že by se to mělo zlomit zrovna teď a od teď už počet aut neporoste? A nevadí vám, že lidé, kteří neznají základy ekonomie, tohle o tom, že teď už počet aut dál neporoste, tvrdí už 50 let? A počet aut pořád roste?
Jediná základnější infrastruktura než silnice jsou vyšlapané chodníčky. Silniční doprava je z povahy nejblíže přirozené formě cestování, neomezeně v čase a mezi libovolnými body, vše dle potřeby. Cokoliv jiného, ať už je to maršrutka, autobus, trolejbus, tramvaj, metro, vlak či loď, už mají větší a větší omezení a není možné je tak považovat za, v jakési evoluční řadě, za základnější, než dopravu na silnicích. Kde i u těch silnic existuje jakási vnitřní hierarchie kde nejuniverzálněji použitelná, vzhledem k minimálnímu omezení přístupu, je silnice se zpevněnou krajnicí. Což ale do města není úplně vhodné, takže tam máme nějaké oddělení jízdních drah,… Číst vice »
Myslíte, že by doprava tak rostla, kdyby nebyla infrastruktura? 🙂 Takže jinými slovy si máme nechat zastavět město dalšími silnicemi, aby bylo možné vozit jídlo sem tam? To je potřeba nebo povinnost?
OK. Dala by se nějak představit vize budoucnosti bez nárustu dopravy (auty)? Je tu spousta odborníku a jistě i na toto jsou v ČR odborníci (různé dopravní fakulty apod). Jen by zajímalo jakým směrem by se to pak ubíralo? Řízené zácpy na úrovni 4/5 nebo mýto anebo nějaké jiné regulace (kartičky 🙂 korupce 🙂 ) ? Jen si říkám, že i centru města musí fungovat např. různí živnostníci občas prostě potřebujete instalatéra, sádrokartonáře nebo malíře pokojů nebo se musí pohybovat různé asistenční služby pro seniory (mimochodem to bude přibývat) a jistě by se našlo spoustu případů než ten rozvoz jídla.… Číst vice »
Samozřejmě,že taková řešení už dávno existují.Spočívají především ve znesnadnění využíváni IAD pro ty,kteří uvnitř města nebydlí nebo tam nedodávají služby.Pro ty ostatní musí existovat atraktivní nabídka MHD.
Uvědomujete si, že toto jsem již ve svém de facto příspěvku měl?
Jste pro mýto nebo nechat lidi uhnít v kolonách (a rádi přejdou do MHD, cyklo atd) nebo mít nějaký jiný regulační systém?
Pardon za nesmyslný slovosled.
Jak konkrétně naopak umožníte těm, kteří tam tedy poteřbují něco dělat. Jak bude v tom vašem systém „zvýhodněn“ opravář ledniček, který se tam opravdu s dodávkou potřebuje dostat?
Zaregistrovaní poskytovatelé služeb budou mít zpoplatněné povolení.Nikoliv likvidační částkou.A jen pro takové služby,k nimž je nutný automobil.
Jasně, takže k poskytování služeb půjdu poníženě žádat o další bumážku. To je vskutku řešení hodné 21. století.
To se v dnešní době dá vyřídit elektronicky během několika minut z domova a bez bumážky.Na využívání veřejného prostoru pro parkování není žádný zákonný nárok,tak jako na jakékoliv jiné využívání veřejného prostoru.
To je hrozně jednoduché. Stačí parkovací místa na ulicích vyhradit pro krátkodobé parkování. Tedy přesný opak současného stavu, kdy ulice fungují jako soukromé „garáže“ rezidentů.
Parkování na ulici je třeba zpoplatnit tak, aby bylo obsazeno tak 90-95 % míst. Pak bude úplně jedno, kdo tam stojí.
Ne, parkování na ulici je potřeba zpoplatnit tak, aby tam trvale nestál skoro nikdo. Protože všichni ti řemeslníci, zásobování, kurýři, odvoz babiček těhotných s klavírem a podobně potřebují zaparkovat krátkodobě co nejblíže cíli své cesty, ne objíždět blok a hledat, kde je to jedno volné místo.
Když to bude na 90-95 %, tak místo najdou, v tom je právě ten vtip.
Jak přesně byste to na těch 90-95 % udržoval? Když by chtěl někdo zaparkovat, nejprve by musel najít někoho, kdo odjede?
Obsazenost 90-95 % je dneska, přesto kurýři, taxíky apod. parkují na chodnících, v druhé řadě, na přechodech, v křižovatkách a tak. Protože nechtějí objíždět blok, hledat místo a pak chodit desítky nebo stovky metrů.
Když je jedno z deseti míst volné zaparkujete vcelku pohodlně kdykoli. To dnešní stav rozhodně není. Dneska to odhaduju v některých lokalitách spíš tak na 1 za 50.
Když je průměrně jedno z deseti až dvaceti míst volné, znamená to, že před spoustou bloků domů nebude žádné volné místo. Protože před blokem domů je těch parkovacích míst typicky mezi deseti až dvaceti, a ta místa budou málokdy rozdělena rovnoměrně, vždy devatenáct aut a volné místo.
Nejen zpoplatnění vjezdu.Také povinné parkování v parkovacích objektech,rychlost 30,zpomalovací prvky,přednost MHD.A také změna urbanistických řešení,aby např. obyvatelé vnitřní Prahy nemuseli na nákupy jezdit na do supermarketů na předměstí.
Chápu jak to myslíte. Ale omezení individuální dopravy opravdu znamená omezení individuální dopravy. Tzn. hlavně její brutální zpomalení.
Šikovný stavbyvedoucí má po městě několik staveb a v těch 30-třicítkách pokud jich chcete hodně, ztratí spostu času. Talentované díly prostě nebudete schopný vozit ke správnému učiteli na housle. Podle mého názoru tím dojde ke spoustě mrhání lidským kapitálem. Chápu, že máte pravdu, ale zároveň prostě dojde ke snížení konkurence a možnosti výběru. Jako za socializmu. Přidělená ZŠ, lékař a v obchodech mají (nemají) to samé.
talentované dítě samozřejmě 🙂
Na převoz samotného člověka nepotřebujete IAD. To daleko lépe zvládá pěší doprava, kolo, MHD. To dítko se k učiteli na housle dopraví samo, když se nebudete muset bát, že ho přejede auto.
Ano, že tato navrhovaná řešení jsou reinkarnací reálného socialismu asi nebude pro nikoho příliš překvapivé.
Reinkarnací reálného socialismu je parkování prakticky zadarmo, používání silnic zadarmo, a přizpůsobování všeho ve městě hlavně autům.
Ano,chápete do dobře.Ale omezení IAD neznamená omezení dopravy.Znám šikovného stavbyvedoucího,který má několik staveb a všechny je dokáže v pohodě objet bez auta.IAD v Praze používají lidé především z pohodlnosti.Ti,kteří auto k výkonu své činnosti opravdu potřebují,mohou dostat povolení,jak o tom píšu v jiném příspěvku.
Hlavně ti, kteří auto opravdu potřebují, získají tím, že nebudou silnice a parkovací místa ucpané auty těch, pro které je to jen pohodlné (protože jsou auta obrovsky protežovaná).
Jenže v praxi nemáte způsob jak rozumně určit, kdo jede autem „potřebně“ a kdo ne a ani žádná spolehlivá a jednoznačná kritéria jak o tom rozhodnout. I když teda někde výš v diskusi jsem zahlédl, že by to měli posuzovat úředníci a vydávat bumážky, což je ten spolehlivě nejhorší způsob. Zpoplatnění asi o dost lepší.
Ten způsobe existuje a jmenuje se mýto. Ten, kdo to potřebuje, si za to zaplatí.
Stabvedoucí bez auta? Máte štěstí, že se ve Vaší bublině vyskytuje. A nedivím se. Ale stavbyvedoucí (firemní) jsou v poměru bez auta, k těm běžným tak asi jedna ku sto (sto používají služební auto). Jsou lidi co tu mobilitu opravdu potřebují. A systém vysloveně úředních povolení to je opravdu cesta jak z toho udělat úřední nebo korupční peklo.
Diskriminace na základě původu, bydliště nebo místa podnikání?
Omezování IAD ve městech není diskriminace řidičů,nýbrž nutnost vyvolaná fyzikálními zákony.Dále se tím výrazně sníží diskriminace pěší a cyklistické dopravy, v řadě případů i diskriminace MHD,takže spíše než diskriminace jde o narovnání podmínek.
Podle mě by ve skutečnosti nejvíc pomohlo tu základní infrastrukturu dostavět a pak zavést uvnitř MO mýto. Vyžadlovalo by to ovšem také poměrně zásadní investice do MHD, protože ta je také (což se v těchto diskusích často šikovně opomíjí) na řadě míst na hranici kapacity už nyní (např. metro C).
Jenže to je taková politická sebevražda, že se to asi nikdy neprosadí.
Mýto je možné zavést i před dokončením okruhu. Z výnosů mýtného je možné dotovat stavbu okruhu.
Ono by to bylo daleko logičtější. Teď plánujeme okruhy na současnou (nebo spíš ještě rostoucí) poptávku po dopravě. Pak zavedeme mýto, čímž se poptávka sníží – ale ty drahé kapacitní okruhy už budou postavené. To nedává smysl. IAD by se měla nejprve redukovat, a pak postavit okruhy na tu intenzitu dopravy, která zbyde.
Mýto by mělo platit uvnitř městského okruhu. Opravdu asi jen těžko lze chtít po veřejnosti, aby platila za rozhodnutí svádět veškerou dálkovou dopravu do Prahy.
A ten okruh se staví právě proto, aby tu dopravu odvedl mimo zastavěnou oblast (vnější okruh) a mimo centrum (městský okruh). Tzn. bez okruhů to mýto nemá moc smysl, když není jak tu oblast objet.
Mýto by mělo platit úplně na všech silnicích, jeho výše by měla záviset na poptávce po dané silnici. Že není nějakou zpoplatněnou oblast jak objet není důvod, proč nezavádět mýto. Opravdu v ústavě nemáme napsáno, že se musíte dostat autem kamkoli a zadarmo. Problémem v Praze je vnitroměstská automobilová doprava. Ta se na vnější okruh nedostane vůbec, vnitřní okruh využije jenom v malých úsecích. Když jede někdo z domova do práce, kurýr vám veze nákup nebo jídlo, pořád to auto jede ulicemi k vašemu baráku a okruh tomu nijak neuleví. Právě naopak, dalším lidem se vyplatí jet k vašemu baráku… Číst vice »
Já proti zpoplatnění silniční dopravy z principu nic nemám, protože si myslím, že každý by měl platit skutečné náklady své činnosti. Hodně ale záleží na způsobu provedení.
Krabička v autě, která sleduje polohu auta, jednou za čas data odešle a jednou měsíčně vám přijde faktura. Ona snad dnes je nějaká jiná smysluplná možnost?
To byste se divil. Jak znám českou veřejnou správu, tak by to řešení spíš bylo u každý silnice okýnko a v něm bába.
Ne, tohle zkoušeli na západě už od 70. let, kdy problém s přebujelou automobilovou dopravou byli nuceni začít řešit.
Ukázalo se to jako silně kontraproduktivní.
Právě na to konto začal výzkum efektu indukované poptávky v dopravě, protože selský rozum tady nefunguje.
Tak třeba ve Stockholmu městské mýto funguje velmi slušně. A překvapilo mě, že ani nebylo nějak extra vysoké, přesto centrum i přes pracovní den stále dobře průjezdné. Ale tam tu potřebnou infrastrukturu, aby se to centrum dalo rozumně objet mají už dávno vybudovanou.
V Praze pro začátek stačí postupně přestat auta tolik protežovat. Cenu parkování zvýšit na úroveň komerčního parkovného, ať se soukromým subjektům vyplatí stavět parkovací domy. Přestat u výstavby požadovat parkovací minima. Parkovací místa na ulicích vyhradit pro krátkodobé parkování (zásobování, řemeslníci, vyzvednutí seniora apod.). Začít vymáhat pravidla silničního provozu (zase hodně to parkování). Na semaforech přestat upřednostňovat auta před chodci (a často i MHD) a postupně naopak upřednostnit chodce před auty. Přestat blokovat zkvalitňování veřejného prostoru a vznik tras pro MHD, cyklisty nebo pěší proto, že by to ubralo pár parkovacích míst. Zavést mýto. Ano, extrémy jsou na pováženou, ale… Číst vice »
S tím, že jsou v Praze auta protežována zásadně nesouhlasím. Léta chybí základní prvky infrastruktury a to i z pohledu těch, kteří považují automobilovou dopravu v centru za nežádoucí – např. P+R parkoviště. Namísto toho jsou uměle omezovány stávající komunikace (a těch míst je tolik, že to skoro už ani nemá smysl vypočítávat – okolí Vypichu, Zenklova, Poděbradská, Kolbenova, Modřanská, Želivského, tam všude došlo v posledních letech k opatřením zcela zásadně snižujícím jejich kapacitu). Protežování aut vypadá zcela jinak.
„Ne, zásadně nesouhlasím s tím, že Peíček má protekci, protože dostal 15 bonbónů, zatímco ostatní děti po jednom. Pepíček totiž chtěl 30 bonbónů a nedostal je, takže protekci nemá.“
P+R je naopak třeba zřizovat co nejdále od Prahy.A samozřejmě je třeba posilovat a zkvalitňovat na ně navazující VHD.
Důležité hlavně je, aby a) to nebylo plné už v půl sedmé ráno, b) odtamtud existovala spolehlivá a pohodlná možnost se do toho centra dostat veřejnou dopravou. To znamená, že to musí být u stanice metra, S-bahnu, nebo přinejhorším nějaké páteřní tramvaje a těch míst tam musí být dost. Praha bohužel v tomto zcela fatálně zaspala a to zejména ve své severozápadní části.
Vzhledem k tomu, že P+R musí být daleko za hranicí Prahy, aby dávaly smysl, nezaspala rozhodně Praha, ale Středočeský kraj.
Váš příspěvek vyznívá tak, jakože někdo chce rozbourat půlku Prahy a postavit všude silnice. Jenže tak tomu není. Jde o dostavbu základní silniční infrastruktury, tak, jak je již léta plánováno. Pro její nedostavění opravdu nenacházím argument ale ani jediný.
Pojem dopravní indukce je pravdivý – ukazují to právě vaše příklady, které se dějí jenom díky tomu, že se zkapacitňuje infrastruktura pro auta, takže ty vámi uváděné cesty se vyplatí.
Mimochodem, rozvoz nákupů objem dopravy spíš zmenšuje, protože jedno auto rozveze několik nákupů.
A to nejlepší nakonec – všechno, co jste jmenoval, je doprava mimo okruhy. Nákup i jídlo si necháváte přivézt domů nebo do práce, což není na okruhu.
To poslední je nesmysl. K cestě z depa ke mně domů kurýr ten okruh může použít (a taky ho použije, pokud tedy bude stát, protože to pro něj bude rychejší a jednodušší).
Opravdu, vy bydlíte přímo na okruhu? Ostatní lidé ale bydlí mimo okruh, takže když někdo bydlí třeba v Urbanově ulici, kurýr dnes jede Peroutkovou a pak Urbanovou, zatímco po dostavbě okruhu pořád pojede Peroutkovou a pak Urbanovou.
Depa, odkud se to rozváží zpravidla bývají na okraji měst. Takže pokud bude okruh, kurýr velmi pravděpodobně pojede po něm až do bodu, kde z něj sjede, aby rozvezl zakázky na místo, pravděpodobně blízko u sebe v nějakém clusteru, protože tak se to normálně dělá. Upřímně řečeno se mi jeví poměrně překvapivé, že takovou samozřejmou věc je třeba vysvětlovat.
Překvapivé je, že se pokoušíte něco vysvětlovat, když nechápete, že řeč je o druhém konci té cesty. Přesně od toho místa, kde jste vy v popisu skončil.
To jste ale neřekl, vy jste začal tím, že jsou to cesty mimo okruh – což nejsou ani náhodou. Však si ten svůj příspěvek znovu přečtetě.
Psal jsem, že ten nákup veze domů nebo do práce. V každém příspěvku jsem to psal.
Cesty mimo okruh to samozřejmě jsou – není podstatné, že část cesty vede po okruhu. Podstatné je, že část pořád vede mimo něj.
Část mimo něj povede vždycky, to dá rozum.
To ale neznamená, že okruh je k ničemu, protože ta část výkonu, co se realizuje po něm se nerealizuje v zástavbě.
Nikdo netvrdí, že okruh je k ničemu. Jenom pořád ignorujete, že intenzitu dopravy v zástavbě (což je to, co chcete řešit) to na spoustě míst nesníží a na spoustě míst zvýší.
Vaše argumenty jsou krásně lživé. Průjezdů aut v Praze přibývá 3x vyšší rychlostí, než přibývá počet obyvatel v pražské aglomeraci.
Lidi prostě vykonávají více cest a jezdí na delší vzdálenosti.
Cykloinfrastruktura.
Na potřebě dostavby obou okruhů se shodují všechny relevantní politické strany v Praze a taky se na jejich přípravě soustavně pracuje. Současné vedení města v čele se Scheinherrem a Hlaváčkem odvedlo na přípravě MO obrovský kus práce. K tomu se vykupují pozemky pro zelené pásy dálničního okruhu, který staví stát. Doslova nikdo tady nehledá důvody pro nedostavění obou okruhů. Dopravní indukce není žádná módní výmluva. Je to empiricky doložená a teoreticky vysvětlená zákonitost, která existovala vždycky, akorát se dříve ignorovala. Mimochodem, omezování tranzitní IAD a omezování dopravy není totéž. IAD představuje jen asi 25% dopravního výkonu v Praze. Zabírá přitom… Číst vice »
Ano, shodují. Akorát některým to věřím a jiným ne, protože jejich reálné kroky v době, kdy to mohli ovlivnit tomu neodpovídaly. Současné vedení připravilo tento projekt, který (a to se klidně vsadím) bude při první příležitosti, kdy bude Praha zase muset začít šetřit označen za zbytečně drahý a bude se přepracovávat. Skutečnou realizaci dokončení MO nepřiblížili ani o milimetr. Klidně se k tomu zase před volbama za 4 roky můžem vrátit a říci si, čí předpověď byla pravdivá 🙂
Jo a ještě něco: Jaká předimenzovaná infrastruktura pro auta? Vždyť není dokončen ani jeden okruh. Z radiál tak možná půlka. P+R v některých částech Prahy nejsou skoro vůbec. … O „předimenzování“ se můžeme bavit až bude plánovaná infrastruktura kompletně stát a někdo bude furt chtít stavět další. Toho se ale nikdo z nás, jak tu jsme pravděpodobně nedožijeme.
Že podle vašich snů to není předimenzované, ale naopak poddimenzované, neznamená, že podle ekonomických výpočtů je to naopak.
Věřit si můžete komu chcete, třeba že Země je placatá a voda teče do kopce.
Jakých výpočtů? Předpokládám, že ty modely, které stojí za současnými plány na dostavbu pražské silniční infrastruktury se nedělají pro srandu králíkům. A podporuje to i empirické zjištění – většina západních měst má takovou infrastrukturu už dávno z větší části dobudovánu, i když i tam občas některé částí chybí a je to podobné politikum jako u nás. Nicméně asi nebudete popírat, že např. v Německu jsou s tím mnohem dál i ve městech. A právě proto si třeba také mohou dovolit více pěších zón, jejichž obrázky se stalo poslední dobou módou dávat na internet s komentářem, jak jsou ta místa bez… Číst vice »
Jen dodám, že vizualizace u článku je původní varianta, ne nejnovější. Viz např. příspěvek IPRu na Facebooku https://www.facebook.com/iprpraha/posts/pfbid0Kc1fL1pgXNPxW6YvCUraWiwYiuuc2xXYiyyXzS4ogmYLZsZ44PWQh6DC22cYAFpHl
Rád bych panu Primátorovi sdělil, že brněnský okruh staví a platí ŘSD úplně stejně, jako ten pražský, přičemž poměr délky toho okruhu k počtu obyvatel je dokonce výhodnější pro Prahu, čili dostává měřeno tímto parametrem naopak více – tak bych raději mlčel. A je to něco za něco. To, že Brno netrvá na vymístění tranzitní dopravy někam daleko za město znamená nevýhodu, že ten tranzit má poměrně v intravilánu. Takže to, že je okruh využitelný i pro místní dopravu a tudíž Brno nemusí stavět velký městský okruh za své, má svoji cenu! Praha toto mohla chtít taky, nicméně chce opak… Číst vice »
Myslím, že si pletete okruhy.
V Brně staví a platí ŘSD „vnější“ okruh, protože to je silnice první třídy, kterou vlastní a spravuje stát, resp. ŘSD. V Praze tomu odpovídá vnější dálniční okruh.
Zde se bavíme o vnitřním městském okruhu, který vlastní Praha, nikoliv ŘSD.
Nepletu. Protože přesně o tom mluvím a jsme v tom spolu za jedno. A rozebírám výrok pana Primátor, který si to plete a pláče nad tím, že brněnský státní okruh platí stát, zatímco jeho pražský městský ne.
To, že Brno netrvá na vymístění tranzitní automobilové dopravy mimo, je typický brněnský devadesátkový mafianismus, protože jde jenom o pozemky. S kladným efektem pro život lidí ve městě to nemá nic společného.
Stejně tak jako se v Brně trvá na vymístění tranzitní osobní železniční dopravy z centra, protože pozemky.
Brno je Kocourkov a dělá vše naopak.
„jako je to běžné v jiných městech v Evropě, ale konec konců také v Brně“ Hřib neuznává Brnu, že je v Evropě.
Evropu odděluje viadukt…
Vzdyt at to klidne stoji 92 miliard.cesko i praha na to penize sezenou. Ale proc zase cekat 15 let nez se kopne? Proste zacnete a je to. Cesko a praha to potrebuji a o penize bych se nebal
Protoze zakonny postup. Konecne pozadali o UR. Idelane bude za rok. Mozna za ten rok udelaji zadost o SP. Dalsi rok o SP.
V praxi pocitejte s odvolanimi se i ve stulu 511 (takze dalsi 2 roky navic). Takze mozna jo, za 15 let se zacne stavet, kvuli zakonnemu postupu. Ale neceka se, pokud to ovsem pristi vedeni neodpiska a nevrati to o 4 roky zpet.
Ale to je zastarala praxe v cesku. Je treba to zmenit a stavet rychleji.
Ne, je třeba změnit vaše technokratické myšlení.
Jsem přesvědčen, že tento megalomanský projekt vznikl zejména proto, že současná politická reprezentace v Praze žádný okruh nechce. Teď se o tom bude 5 let mluvit, pak se uzná, že je to zcela nesmyslně drahé a budou se zase „prověřovat“ různé varianty. Ale stavět se nejméně příštích 15 let nebude nic.
predchozi varianta je nejen ultrahnusna, ale i neprojednatelna.
To je sice možné, ale ta současná podoba se nepostaví zcela jistě.
A za predchozich cca 15 let se ani neudelal realny projekt a vubec se nepozadalo o UR.
Nevim kde se bere naivni predstava, ze meste lze stavet netunelovou verzi.
To buďte v klidu, ono se nekopne ani v dalších 15 letech.
A pak že peníze nejsou. No., ony nejsou a tak by Praha měla zpoplatnit vjezd aut do centra, pak bude mít peněz přiměřeně.
Stát má napřed dostavět D0 (ale podle priorit taky není nutná), pak se má teprve bavit o Městském pražském okruhu.
A furt mě tam chybí zrušení magistrály.
Stat by celkem rad D0 postavil ale hazi mu do toho vidle par pomatencu ze Suchdola, Chaber a HoPo. A prosoudit se tim v tom nasem justicnim chlive par let trva…
S ohledem na to, že podle článku se má se stavbou začít 2028, když všechno dobře půjde, a trvat bude 10 let … tak mi tam to zrušení magistrály fakt nechybí:-).
Spíš aby mi nechybělo pár let na to, abych se po tom okruhu ještě vůbec stihnul svézt.
Inu, magistralu můžete zrušit, až když budete mít ty okruhy, jinak vám doprava v celé Praze spolehlivě zkolabuje.
Tak pokud pražským Pepíkům nedojde třeba po měsíci kolabování, že nemají jezdit do centra, tak jim prostě není pomoci.
Ale prdlajs. Jednak doprava v Praze už kolabuje, bez ohledu na SJM, a jednak prostě víc lidí místo autem pojede jinak. Což je žádoucí stav.
Jinak… Mohu se skromně optat jak, když zrovna metro C, které vede souběžně s magistrálou a je tedy její první logickou náhradou, je už nyní na hraně kapacity?
Proboha, co už je teda priorita, když ne D0?
Železnice (pokud se bavíme jen o tom, co má platit celé stát), metro, tramvaje, trolejbusy, autobusy. Zkrátka efektivnější způsoby dopravy.
Tak do teď byla priorita v silniční dopravě D1, následně asi bude D35, D11, D6. Praha má tu „nevýhodu“, že se skrz ní dá furt pohodlně projet po jiných kapacitních komunikacích než je D0.
Jinak co se týče obecných dopravních priorit tak se shoduji s Filipem Jirsákem.
Přinejmenším stavba 511 by měla být prioritou srovnatelnou s těmi, které jsme vyjmenoval. A pokud by se mělo měřit, kolika lidem se odlehčí od těžké tranzitní dopravy v jejich bezprostředním okolí (Zahradní Město, Spořilov), tak možná i vyšší. Naopak D6 má vyjma úseků mimo Prahy poměrně nízké intenzity, čímž neříkám, že se nemá dostavět, ale prioritu D3, nebo D52 vidím určitě výš.
No, nevím. Spojku mezi Trójou a Vysočanskou radiálou určitě dostavět, ale ten zbytek je vcelku zbytečný, když už v té výseči máme Pražský okruh.
Raději zapracoval na Pražském okruhu a omezit provoz v centru (mýto, zrušení magistrály), postavit kloudné cyklostezky a zrušit centrální část magistrály od Nuselského mostu do Holešovic…
I kdyby to stalo 500 miliard tak je to nutné a každý den čekání vychází na miliony..
Kdyby každý den cekani stal 10 mil. tak se vám těch vašich 500 mld nevrátí ani za sto let.
u vsech techto planu na nove silnice mam pocit, ze se stavi veci, ktere mely vzniknout pred 50-60 lety a davno slouzit…
To není jen pocit.
No, ano. Před těmi 50-60 lety rozhodla strana a vláda, že místo okruhů bude doprava v Praze řešena „roštově“. A vznikla zrůdnost, zvaná ZÁKOS.
Ano, a teď už by se přemýšlelo, jak je zredukovat nebo zrušit. Ale my, místo abychom teď řešili a připravovali, jak má doprava vypadat za 20 nebo 30 let, tak si to holt musíme draze postavit, a pak budeme řešit, co s tím.
Ukážete mi nějaké západní město, kde zrušili kapacitní okruh?
Los Angeles.
Který konkrétně, prosím? Co vím, tak se semtam ruší dálnice vedoucí skrz město, něco jako u nás magistrála. Občas se nahrazují tunely, někdy se mění na městské bulváry. O zrušení okruhu jsem ještě neslyšel.
Holt nemůžete jen tak přeskočit vývoj… Navíc žádné velké redukce nebo dokonce rušení páteřní infrastruktury není vidět ani na západě, respektive pořád se tam autem jezdí řádově lépe než u nás a to i po městech. Nakonec i ta německá neomezená rychlost pořád odolává…
Ale můžete, když je to slepá ulička.
V Africe se taky dneska teprve nestaví lokálky.
Krásné, rozhodně lepší, než ta povrchová verze, zejména pro místní. Škoda jen, že se to nedá spíš urychlit, začátek stavby ještě ve volebním období 22-26 by byl krásný, ale Praha by to asi ani neufinancovala dohromady s déčkem. :-/
Taky jsem velmi rád za tunelovou variantu, která nebude zabírat cenné místo na povrchu. U takto důležitých staveb bych čekal nejvyšší prioritu stavebního řízení. Přidat pracovníky úřadu, kde se tím zabývají a klidně ať to jedou na dvě směny. Je hrozivé, že máme vypracovaný projekt a nejoptimističtější datum kopnutí do země, které umíme vymyslet, je až za dlouhých 6 let.
Zahajeni vidim spis tak v 2031 a naklady cca 200 mld ale okruh je potreba, o tom zadna pochyba… A nezapomenout na radialy – Radlicka, Vysocanska, Brevnovska…a propojeni z Prasneho mostu na Evropskou…
Z Prašného Mostu na Evropskou vede Svatovítská.
A je to katastrofa. Tak silná doprava nemá v městském obytném prostoru co dělat.
hmmm jenže v okolí prašného mostu jsou v podzemí vojáci a garáže pro poslance, a u kulatáku je v podzemí metro… takže tam to nepůjde…
Sice souhlas, ale tam se jaksi jiné řešení nenabízí
Inflace proto, že to tito i předchozí komunální politici schválně zdržují (zcela stejně, jako důležitou Radlickou radiálu), aby mohl změnit projekt tak, že bude většina v tunelech.
Náklady proto bude většina v tunelech. Ale kdo tou dírou bude chtít jezdit? Já tedy ne. Když už jedu autem, tak proto, abych se podíval po krajině a městě, co je kde nového. Už Blanku kolikrát raději objíždím po magistrále. Toto budu objíždět určitě.
No vidíte to a leckdo jede raději rychle a plynule než aby se kochal, kor v Praze,,,
To je materiál……
Mate cumet na silnici a ne se se divat po krajine. Doktor se taky kochal.
Tomáši, vy musíte být anatomická anomálie, když máte tolik očí, že dokážete zároveň sledovat hustý pražský provoz kolem sebe a ještě se kochat krásami Legerky a Argentinské.
Prosím odevzdejte řidičák než někomu ublížíte, jestli se jako řidič kocháte výhledy…
Přiznejte, že si z nás děláte srandu. Nebo chcete zde za každou cenu šokovat?
Akorát že na stávajích komunikacích, které zatím plní tentýž učel se múžete kochat leda tak pohledem na velké množství automobilú popojíždějích po záprašených ulicích, kde se téměř vytratil veškerý život.
Doporučuji pronájem helikoptéry. Tam se dá kochat. A jak objíždíte Blanku po magistrále?
Blanku také financovalo město a v přepočtu ne dnešní ceny není těch 92 miliard o tolik více než stála Blanka. Posledních pár let se v Praze nestavělo z infrastruktury téměř nic a zadlužení Prahy klesá.
Téměř nic? Staví se metro D, tramvajové tratě, 3 nové mosty přes Vltavu, rekonstruuje se Barranďák, etc. Investice v řádu desítek miliard korun.
No jo, ale až na ten Barrandovský most to není pro auta, takže se to nepočítá. A i ten Barrandovský most se naschvál rekonstruuje místo aby se vedle normálně postavil nový s trojnásobnou kapacitou.
Financování výstavby linky D je složitější než to takhle psát. Můžeme velmi poděkovat Evropské investiční bance, která vzala Praha na milost a v rámci podpory rozvoje veřejné dopravy poskytla úvěr ve výši až 23 miliard Kč za výrazně výhodnějších podmínek než komerční subjekty. Jak obvykle na evropské instituace nadáváme, tak v tomto případě Praze pomohly zatímco náš stát se chová i nadále ostudně. Často tu máme za vzor Vídeň, tak tam stavbu U2 a U5 výrazně spolufinancuje stát.
Já si zase myslím, jako Pražan, že by to Praha měla financovat ze svého. Stát by měl stavbou vnějšího okruhu zajistit aby tranzit přes Prahu nejezdil. Díky RÚD už tak dostavá Praha peněz proporcionálně víc než by si zasloužila.
Praha právě dostává méně, než by si zasloužila. Generuje mále třetinu HDP této republiky a dostává zpět čtvrtinu.
Pracuju ve firmě, která má sídlo v Praze, zboží prodáváme po celé republice, po které máme taky roztroušené obchodní zástupce, kteří se do Prahy sjedou jednou za půl roku. Ale všechny naše tržby a zisky statisticky vytváří Praha.
Asi tak. „Všechny“ sídla firem, jejich management, finanční oddělení a spojená hlavní účtárna jsou v Praze, takže ano zde podávají DAP ze všeho možného a tím odvádějí tu 1/3 HDP. Jen kdo že to HDP tvoří? Že by ti manageři a jejich asistentky…
Kde jste přišel na třetinu? Podle ČSÚ to bylo v roce 2019 27%, což fakt není málem třetina, ale trochu „větší čtvrtina“.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Czech_regions_by_GDP
„Zasloužila“ je strašně subjektivní pojem. Někdo si myslí, že Mašínové si zaslouží medaili, jiný by jim dal provaz.
RÚD je vymyšleno tak, jak je vymyšleno, kvůli koncentraci určitých služeb ve velkých městech – služeb, které využívá i venkovská populace a které nelze provozovat plošně.
Nemůžete mít v každé Dolní Lhotě 0,001 onkologického oddělení nebo 0,005 mezinárodního letiště. Tyhle věci se musejí budovat po celistvých jednotkách a ve spádových obcích, což jsou obvykle právě velká města.
Nicméně to větší město ty peníze dostane bez ohledu na to, jestli tyto služby skutečně zajišťuje, a jestli nejsou v jejich užívání ti obyvatelé okolních obcí znevýhodněni.
Představte si, že silnici Ostrava-Opava financuje stát, nikoli MS kraj, přestože ji využívají hlavně řidiči z kraje.
Protože je to silnice první třídy.
Takže ať městský okruh prohlásí (asi by ji musely převést na stát včetně nějakých radiál) za silnici první třídy, tak se toho stát asi ujme. Viz okruh v Brně.
Vsechny silnice I. tridy financuje stat, ne jenom ty v MS kraji. Kdezto vnitrni okruhy mest obvykle stat nefinancuje. S vyjimkou Brna a ted pravdepodobne Prahy.
Velký městský okruh v Brně lze těžko považovat za vnitřní okruh ve městě. I/43 končí u Královopolské strojírny, a pak máte pokračování k D1 buď západním směrem (Královopolský tunel, Žabovřeská, Pisárecké tunely), nebo východním směrem (Husovické tunely, Svatoplukova, Gajdošova, Ostravská). Zhruba dvě třetiny VMO v Brně slouží tranzitní dopravě, takže je celkem smysluplné, že tyto průtahy má na starosti ŘSD. Podstatný úsek, o kterém se dá říct že je primárně městský (a nemusel by proto být pod ŘSD), je jižní část od MÚK v Pisárkách k Ostravské. Musíme přitom předpokládat, že D1 tvoří pro tranzitní dopravu jižní kus okruhu (pro… Číst vice »
Protože je to silnice I. Třídy, které má na starosti ŘSD. Kdyby to byla silnice II. třídy, platil by ji kraj.
By bylo Krásný mít u těch vyjezdu i parkovaci domy, ale tolik se asi západem inspirovat nebudeme.
Nevím proč by mely být ve středu města parkovací domy. To nevede nikde po okraji matky měst ,,,
Zkuste se nekdy stavit ve Vídni ci nějakém vetsim meste v Německu.
No, ano, ale u těch parkovacích domů by musela být k dispozici KAPACITNÍ hromadná doprava. Tzn žádný uchrchlaný autobus s intervalem 30 minut.
Třeba S-bahn, že. V Praze z říše snů…
Parkovací domy by měly být v centru proto, aby tam místní neparkovali na ulicích.
Ano, tohle v rozumných městech na západě takto je. Na povrchu se parkování omezuje, ale je možno zaparkovat (za peníze, ale to se nedá nic dělat) v podzemních garážích. V Praze jsou obrovské oblasti (a to i v centru, viz Malá Strana, celá P7 směrem k Libni a donedávna celá P7), kde nic takového není vůbec, všichni nadávají na to, jak jsou ulice plné aut.