Dostavba slovenské D1 k ukrajinským hranicím zná svou trasu, s tunelem už nepočítá

Vybraná varianta bude dlouhá 72 kilometrů.
Národná dialničná spoločnosť (NDS) zveřejnila studii proveditelnosti dostavby nejvýchodnější části slovenské dálnice D1. Povede od obce Bidovce nedaleko Košic až po hraniční přechod s Ukrajinou Vyšné Nemecké. Výhledově by mohla dálnice pokračovat i na ukrajinské straně.
Vybraná varianta G má délku 72 kilometrů. Na trase bude osm mimoúrovňových křižovatek a dvě velká odpočívadla. Dargovský průsmyk překoná plnohodnotná čtyřproudová dálnice bez tunelu.
Odhadované náklady na výstavbu jsou v tuto chvíli 1,3 miliardy eur, což je v přepočtu 32,8 miliard korun. NDS bude hledat možnosti, jak najít prostředky z evropských zdrojů.
Občanské sdružení Diaľnica na Zemplín, které za projekt lobbuje, napsalo, že v posledních dnech byla na slovenské ministerstvo dopravy doručena žádost od NDS o zařazení stavby mezi strategické investice. To by mohlo přípravu zkrátit až o polovinu. Konkrétní termíny však v tuto chvíli jasné nejsou.
Slovenská dálnice D1 je ve výstavbě od roku 1972. Vloni bylo z celkové plánované délky 512,4 kilometru zprovozněno 395,9 kilometru. Aktuálně se buduje obchvat města Ružomberok a soutěží se zhotovitel úseku D1 Turany – Hubová, který bude největší investicí v historii NDS. Vyjde na 1,473 miliardy eur bez DPH (37 miliard korun).