Dopravním podnikům klesají tržby, spouští poprvé reklamu na využívání MHD

Hlavní vlna kampaně se odehraje v období od září do listopadu. Foto: SDP ČRHlavní vlna kampaně se odehraje v období od září do listopadu. Foto: SDP ČR

Tuzemské dopravní podniky sice hlásí nárůst cestujících v městské hromadné dopravě, z jízdného ale mají stále méně peněz. I proto

Tuzemské dopravní podniky sice hlásí nárůst cestujících v městské hromadné dopravě, z jízdného ale mají stále méně peněz. I proto se odhodlaly k nezvyklému kroku: za dva miliony spustily reklamní kampaň, v které chtějí do autobusů, tramvají, trolejbusů či metra přilákat další cestující.

Podle výroční zprávy Sdružení dopravních podniků počty cestujících v MHD rostou. Za loňský rok hlásí členské dopravní podniky celkem 2,378 miliardy přepravených cestujících, což je meziroční nárůst o 5,3 %. Jde ale o průměrná čísla, mezi jednotlivými podniky jsou velké rozdíly. Například v Praze počet cestujících roste, Liberec zažívá třetí rok po sobě pokles.

Tržby z jízdného ale paradoxně klesají. Za loňský rok zaplatili cestující přímo za jízdenky dohromady 7,762 miliardy korun, což je meziroční pokles o 1,9 %. Jde o nejnižší tržby za poslední tři roky.

Pokles je částečně způsoben tím, že některá města se rozhodla zlevnit a zvýhodnit předplacené jízdenky, jako například Praha. Té se ale zlevněním roční jízdenky podařilo do MHD dostat více lidí.

V praxi to znamená, že města musí hromadnou dopravu více dotovat: objem subvencí dopravním podnikům loni přesáhl 18 miliard, za pět let stoupl o dvě miliardy korun. Jízdné tak netvoří ani třetinu skutečných nákladů.

Reklamní kampaň s názvem Máte hromadu důvodů, proč využívat městskou veřejnou dopravu, má za cíl dosáhnout změny ve vnímání MHD veřejností. „Pražský dopravní podnik vyvíjí v tomto směru velké úsilí, ale oceňuji tuto iniciativu, díky níž se veřejnosti dostane identických informací o výhodách veřejné dopravy ve všech větších městech České republiky a navíc shodným způsobem. Kampaň tak vhodně podpoří aktivity dlouhodobě vyvíjené jednotlivými dopravními podniky,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy

„Chceme lidem ukázat, že veřejná doprava nabízí kvalitní službu a je vhodnou alternativou k jiným druhům dopravy,“ vysvětluje Michal Kraus, předseda představenstva Plzeňských městských dopravních podniků a předseda SDP ČR. Podle něj je kampaň unikátní i v tom, že se v ní spojilo přes dvacet dopravních podniků.

Za posledních 15 let došlo prokazatelně k významnému kvalitativnímu posunu ve veřejné dopravě. Kleslo průměrné stáří vozového parku, významně se zvýšila kvalita dispečerského řízení a tedy i přesnost dodržování jízdních řádů, standardem se stávají inteligentní zastávky, odbavení bankovní kartou nebo klimatizace ve vozech. Nízkopodlažnost vozidel je již téměř samozřejmostí. Přesto, byť v jednotlivých dopravních podnicích je situace odlišná, ve většině měst se dosud nepodařilo zvýšit počty cestujících ve veřejné dopravě.

„Velkou pozornost v předchozím období věnovaly jednotlivé dopravní podniky především obnově vozového parku, rozvoji odbavovacích systémů nebo související infrastruktury. Nyní je na čase kroky, jejichž cílem bylo zkvalitnění MHD, dostatečně prezentovat veřejnosti a vyzdvihnout právě pozitiva, která městská veřejná doprava přináší,“ doplnil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. Průzkum totiž ukázal, že veřejnost změnu kvality nevnímá.

Hlavní vlna kampaně se odehraje v období od září do listopadu v rámci online kanálů a bude regionálně podpořena jednotlivými zapojenými dopravními podniky v podobě polepů vozidel, citylightů a dalších formátů.

Tagy MHD
2 komentáře