Dopravní vychytávky: Jak podlaha či světlo ovlivní, kam se ve vagonu metra postavíte
Světelný ovál nad dveřmi má cestující vybízet k postupu dále do vozu. Foto: Zdopravy.cz

Podle DB by ve vagonech městské dopravy měly v budoucnu převládat multifunkční prostory.
Postavím se tam, kde bude volný místo…
Ty nápady jsou často spíš pro městskou železnici, jako je S-Bahn, kde cestující tráví více času. Metro může být daleko jednodušší a nedávno tu bylo zbavení metra většiny sedadel pro lepší obsazenost ve špičce.
Světla směřující lidi dál do vozu jsou zajímavé kamkoliv. Informační displeje nad všemi dveřmi zvenku i zevnitř jsou pro nové soupravy zajímavý nápad, od směřování cestujících do méně obsazenych vagónů, po zobrazení směru přestupu a výstupu před příjezdem do stanice.
Mě by bohatě stačilo v metru použít odhlučnivši materiály a obrousit kolejnice. Kravál na metru B je strašný, to ze se to při reko těch ingotů z Ruska neudělalo.. i když na C čku ty zímensy o tolik lepší taky nejsou.
Ve Francii či v Německu to jde.
Co-workingový prostor mně osobně zní trochu ujetě, ale jiné věci jsou zajímavé.
Ukazovat schéma stanice je určitě dobrý nápad. Může to hodně pomoct nejen těm, kdo dané místo neznají, ale třeba i těm, kdo mají ostrý přestup a informace kam přijedou, odkud mají pokračovat a jak se tam dostat jim ten přestup může dost zrychlit. Odkud co jede se ukazuje někde už teď (třeba v Ibalginech v JMK, ale jsou tam, tuším, jenom linky IDS. Ale např. v MHD to není.).
(Takže pak už jen zajistit včasné odtajnění místa, odkud to jede)
Podlaha a svetlo sú nič oproti čuchovým vnemom, ktoré mimoriadne rýchlo po nástupe ovplyvnia moje chovanie a nasmerujú ma do inej časti súpravy.
V pražském metru by stačila normální slušnost. Když vlezu do vagónu, udělám 2 kroky a nezacláním mezi dveřmi.
Me by bohate stacilo, kdyby mladsi generace poustela sednout ty nad 50, tehotne, hendikepovane a po urazech… ale vetsina se okamzite vrhne do sedadel, aby mohla mobilovat…
Většina mladé generace pustí sednout kohokoliv, když o to poprosí.
Celá čtvrtina sedaček v metru je vyhrazena pro osoby, se sníženou schopností pohybu. Vždy na obou krajích každého vozu. Možná by stačilo využívat přednostně tato místa.
Mně je nad 50 a pouštět sednout nepotřebuji. Postojím a počkám, až se něco uvolní. Když je na tom někdo hůř, než vypadá , může si říct. A že by dnešní mládež nepouštěla sednout těhotné a handicapované, nezažívám.
Ja bohuzel dost casto to zazivam…
Což tady bude možné pouze do obsazení všech sedadel – bez nemožnosti se jinde čehokoli přidržet (no možná té robotické ruky jedině). Také mi přijdou myšlenkové pochody těchto lidí omezené. Dobří jsou i nastupující, kteří čekají, až vystoupí lidé, jimž přitom současně ve výstupu prostorově brání. 🙂
Tak na to jsem teď viděl v metru v Miláně takové opatření – na nástupišti je namalováno, kde lidi mají před přijetím soupravy stát, aby právě prostor přímo proti dveřím zůstal prázdný a mohli lidé nejdřív vystoupit. Ale je to dané i tím, že na těch linkách co jsme to viděl měli nástupištní stěny a dveře, takže metro stavělo přesně na stejném místě…
To funguje i New Delhi. Jen pražští Pepíci by to nepochopili a kdyby ano, tak naschvál ignorovali.
No, alespon nekdo umi nabidnout, a urcite to nestoji majlant, (az na to cisteni sedadel)… ale jak znam dp u nas, tak pozadavky budou jeste dlouho jen ve stylu „co byste jeste chteli“… staci jak dlouho se v tramvajich prosazovala klimatizace,…
A to jeste ani u nas nejsou vyrobci co by vubec neco takoveho nabidli na prezentacich ci veletrzich…
Tak robo rameno je ještě asi na nějakou dobu celkem úlet, ale spousta těch ostatních nápadů vypadá pěkně
Do doby než to někdo vymatlanej rozfláká, poškrábe, pozvrací a počmárá. Vždy je potřeba počítat s realitou.
S tím vaším přístupem bychom neměli pomalu ani okno.. :d
Protože v 5,5 milionové metropoli Hamburk a okolí jezdí S-Bahnem samí slušní lidé.
Třeba solární panely na vozech metra, to je super nápad. 😀 Chápu, že se metrem v článku myslí spíše nějaká nadzemka, ale ta konotace je dost vtipná.
Metro ve světě spíš obvykle jen těžkou železnici, ne nutně pod zemí 😉 obecně to už i do jisté míry splývá, i těžší tramvaj po vyhrazených kolejích by mohla být někde nazývána metrem. (Manila takhle provozuje Tatry)