Dopravní vychytávky: Jak podlaha či světlo ovlivní, kam se ve vagonu metra postavíte

Podle DB by ve vagonech městské dopravy měly v budoucnu převládat multifunkční prostory.
Mezinárodní veletrh UITP Summit je největší globální akce věnovaná udržené městské mobilitě a veřejné dopravě. Návštěvníkům se zde pravidelně ukazují nejnovější trendy, inovace a technologie v oblasti dopravy.
A tohoto úkolu se ukázkově zhostily německé dráhy DB prostřednictvím své firmy S-Bahn Hamburg. Na veletrhu ukázaly modelový vagon metra či příměstské dráhy s názvem Ideen Zug Urban (vlak nápadů), který v sobě návrhy a vychytávky koncentruje.
Podle DB by ve vagonech městské dopravy měly v budoucnu převládat multifunkční prostory, které nabízejí flexibilitu pro různé cestovní potřeby – od coworkingových prostor a odpočinkové kouty. Sedadla jsou flexibilně měnitelná od podélného sezení po příčné, podle počtu převážených zavazadel.
Materiály a nové koncepty sedadel snižují hmotnost vozidla až o 30 procent a šetří tak energii. Součástí jsou také nové tenké oboustranné stropní gondoly, které zajišťují lepší šíření informací s minimální spotřebou energie. Zároveň solární moduly na střeše vozidla vyrábějí elektřinu, která se dodává zpět do sítě.
Podlaha je vyrobena z organického recyklovatelného povrchu odolného vůči nečistotám a poškrábání. Zónování odstínů má navádět cestující dále do vozu a označuje světlejší barvou místa k chůzi a tmavší ke stání.
Stejně tak má fungovat i osvětlení. Velký světelný ovál u vstupů má vybízet cestující k postupu dál od jasného světla k tomu mírnějšímu.
V metru na stojáka: Trendy omezují sezení, ve špičce půjdou sedačky dálkově sklopit
Pozoruhodná je robotická paže u stropu, která zajišťuje automatické čištění čalouněných sedaček. Po kolejnici se může posouvat po celém vagonu.
Dveře při vstupu čí výstupu svítí zeleně, mimo provoz jsou zarámovány červenou. Venkovní displej nad každými dveřmi ukazuje již předem cestujícím směr vlaku a zároveň obsazenost jednotlivých vagonů.
Místo pro kola obsazené
Zajímavé je, že vagon nemá žádná stropní madla, jen centrální podlahové uprostřed prostoru u dveří. Vnitřní displeje při zastavení ukazují schéma konkrétní stanice a předem informují jakými exity se cestující dostanou ven.
Zaujme netradiční stojan na kola kombinovaný se stolečkem. Má detektor obsazenosti, pokud se další kolo nevejde, zobrazí se ve skle okna patřičný průhledný symbol.
Kamery automaticky registrují vozíčkáře a upraví jim odpovídající prostor. V rámech dveří jsou obrazovky pro informace komunikované znakovou řečí.
V některých částech je spodní část stěny vozu prosklená, což opticky zvětšuje prostor. V rámech oken a na stojanu pro kola jsou bezdotykové nabíječky mobilů.
Informační displeje jsou viditelné z každého rohu salonu, pozoruhodný je nápad na tenký textový displej po celé délce mezidveřního prostoru.
Vlak nápadů má zatím především inspirovat, jednotlivé prvky zatím v praxi vidět nikde nejsou. Podle DB je však jejich zavedení jen otázkou času.