Autobusy Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Dopravní uzel Florenc se promění. Vlastníci se dohodli s městem a vyhlásili urbanistickou soutěž

V ulici Na Florenci začíná Penta stavět podle architektky Zahy Hadid. Pramen: Penta Real Estates
V ulici Na Florenci začíná Penta stavět podle architektky Zahy Hadid. Pramen: Penta Real Estates
Cílem je mimo jiné usnadnění přestupu z dálkových autobusů na městskou hromadnou dopravu a železnici

Dopravní uzel na pražské Florenci a její nejbližší okolí má projít v příštích letech výraznou proměnou. A to pod taktovkou renomovaných urbanistů a architektů. Hlavní město Praha a majitelé pozemků, kterými jsou firmy ČSAD Praha holding a Masaryk Station Development, se dohodli na společném postupu a vyhlásili mezinárodní soutěž na podobu této části města. Výsledky by měly být známy koncem listopadu, v brownfieldové části Florence nahradí původní návrhy architektky Zahy Hadid.

„Naším cílem je zachovat Ústřední autobusové nádraží Praha-Florenc v této jádrové oblasti a dále chceme zvyšovat komfort cestujících, zejména s ohledem na usnadnění přestupu na městskou hromadnou dopravu a železnici. Důležitá je pro nás integrace nádraží i nově plánované polyfunkční zástavby do struktury města a zlepšení prostupnosti území,“ uvedl člen představenstva ČSAD Praha Holding Pavel Vráblík.

Právě zapojení všech aktérů včetně soukromých vlastníků a jejich postup ve shodě má být hlavním rozdílem oproti minulosti, kdy se také objevovaly snahy o proměnu území. Urbanistických studií bylo zpracováno několik, nikdy se ale neuskutečnily. „Právě proto jsme s klíčovými vlastníky v území dospěli k názoru, že nejlepším řešením bude uspořádat mezinárodní urbanistickou soutěž, která navrhne jeho budoucí podobu,“ doplnil 1. náměstek primátora Petr Hlaváček.

Soutěžní týmy by měly do návrhu integrovat řadu již schválených projektů v území. Jsou to například plánované rekonstrukce ulic Na Poříčí a Na Florenci, modernizace železniční stanice Praha Masarykovo nádraží se zastřešením kolejiště, již realizovaný projekt Florenc Gate v ulici Křižíkova nebo dva objekty podél ulice Na Florenci navržené kanceláří Zaha Hadid Architects.

Jde o část konceptu Zahy Hadid mezi kolejištěm Masarykova nádraží a ulicí Na Florenci, která se dočká realizace. Stavba už má stavební povolení. „Věřím, že workshop na území Florence přiláká naše i zahraniční špičkové architekty, pro které bude velkou výzvou navrhnout urbanistické řešení pro tuto část, kterou sama Zaha označila za klíč k rozvoji celého území,“ doplnil ředitel developerské firmy Penta Real Estate Petr Palička, který je zároveň šéfem Masaryk Station Development. V ní vedle Penty vlastní zhruba třetinu i České dráhy.

S urbanistickým návrhem Zaha Hadid Architects pro navazující území na Florenci se již nepočítá. Výsledek soutěže bude sloužit jako podklad pro změnu územního plánu. Podle města dnes okolí autobusového nádraží trpí „zejména bariérami v prostoru, nejasným vymezením zástavby, nevzhlednými veřejnými prostranstvími i absencí kvalitní zeleně“. Mapa řešeného území je zde.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

To autobusové nádraží zde by mělo být zlikvidováno. Zde nemá co dělat.

Jakub

Dokud bude existovat nadzemní Magistrála, nikam se to neposune.

Jaaa

Bus nádraží Florenc by to asi do budoucna chtělo vymístit. Není to zbytečné, když ty busy stejně zastavují i na okrajích a nejsou rychlejší než metro?

mezera

Informace, že cestující vystoupí v Dejvicích a na přestupní bus pojedete s MHD na Černý most asi moc lidí nenadchne. Chce to jeden centrální přestupní terminál, třeba na okraji města. Jenže ten okraj se posunuje. Kdysi bylo metro Zličín, metro Černý most i metro Háje „v polích“, dnes je to stanice „mezi domy“.

Jan Pochman

No, zatím je tam jenom velká díra a asi ještě pěknou dobu bude jako příspěvek k lepší přístupnosti.

PavelV

Celá ta oblast je obrovský dopravní uzel. V budoucnu tu budou mezi Hlavním nádražím, Masarykovým nádražím a autobusovým nádražím Florenc přestupovat lidé cestující mířící z českých regionů na letiště a také naopak. Bylo by proto super, kdyby se tyto tři body podařilo nějak funkčně propojit. Nemám problém jít pěšky pár set metrů, na některých letištích jsou přestupy i delší, ale vadí mi všechny ty bariéry v prostoru (a vlivy počasí, ale to bych chtěl asi moc).

Tomáš Gottschalk

Pochopil jsem to dobře, že z Deflorence/metra C bude přímý přístup na Masnu například v místech, kde dnes parkují busy?

jkjk

Autorem projektu zástavby Masaryčky je Jakub Cigler Architekti a vychází z návrhů Zaha Hadid Architects. Tedy samotná Zaha Hadid na tom pravděpodobně neudělala ani čárku. Není nutné naskakovat na marketing Penty.

Luboš Beneš

Udělala, ale její návrh nebyl přijat….teda přepracoval se…takže z něj nezbylo nic.

jura

Je jeste nejaka sance, ze tam nebude stat ten hnus od Zahy Hadid, hodici se tak akorat nekam do arabske pouste a ne do stredovekeho rostleho mesta?

Jenda

Vystrčte někdy nos za hranice a uvidíte, že ani středověká města nemusejí být na věky věků skanzeny. Ale vy jste asi nebyl ani u té Florence, jinak byste si všiml, že je to neskutečně odporná lokalita bez duše, a funkční moderní architektura v ní tudíž nijak neohrozí ten zmiňovaný středověk, naopak je tam šance vytvořit něco úplně nového.

basteilubbe

Tady přece nejde o nějaký skanzen. Návrh Penty je v rozporu se zásadami územního rozvoje této oblasti a vůbec neměl být povolen. Je to typický příklad východního developmentu, kdy stačí zatřást měšcem a všechno jde. Srovnejte to s tím, jak se staví v civilizovaných zemích na západ a sever od nás. Konkrétně zde měla být nejprve zpracována urbanistická studie, která by mj. určila kde budou ulice, jaké budou dopravní vazby, kde budou bloky domů, jak budou ty bloky velké, a to včetně výškové hladiny a velikosti parcel. Toto v civilizovaných zemích zadává město (u nás to byla praxe do období… Číst vice »

Richard Fiala

Neohrozí ale taky nijak nezušlechtí, nezabydlí a už vůbec nezútulní. Navíc v době nárůstu home office nechápu proč se po Praze staví tolik kancelářských budov! Taky vůbec nechápu proč je památkově chráněn zastaralý vzhledově odpudivý a pro nádražní provoz 21. století zcela nevyhovující objekt Masaryčky! Možná proto že nejsme schopni ho přestavět za provozu a že si nevíme rady ani s daleko velkolepější původní budovou Wilsonky. O Denisáku z něhož se měla zachovat aspoň jeho pěkná střední část ani nemluvě – to se dá svést na komunisty.

Josef Petrák

😀 Zrovna kolem Masaryčky toho středověku najdeme hodně.

Lektor

Tak to bistro co bylo na nádráží, bl slušnej středověk 🙂

Mosquit

ale spousta dojížděčů, pracující třídy, si tam mohla koupit něco k jídlu.

Teď je tam Král Hamburgerů.

A. Mikulka

A tys nějaký arbitr estetiky?

David

Jen pro kontext: Masaryk Station Development <- Penta Gorila -> Kočner

David

Jen pro kontext: Masaryk Station Development – Penta – Haščák – Gorila – Kočner

Jenda

Na nějakou kultivaci tohohle prostoru se fakt těším. Z Florence na Masaryčku i na Hlavák je to vzdušnou čarou něco přes půl kiláku, ale to ohromné neprostupné území z toho dělá pěšky dost nepříjemnou odyseu.

Vojta

Teda vůbec nejsem nadšený, že na tom místě zůstane nádraží třeba dalších 20 let. Přestože autobusy jsou čím dál čistější…. Jasně můžeme argumentovat, že třeba v Portu je nádraží vedle místního národního divadla, ale tak nějak bychom měli mít vyšší cíle…

Marťas

Veřejnou dopravu byste teda přesunul někam na okraj města, aby se lidi museli plahočit pomalým metrem, nemohli v klidu přestoupit na jiné autobusové spoje a příští cestu jeli raději autem?

švestka

Tak ono je vůbec fajn, když někdo z Jižního města a přilehlých čtvrtí jede autobusem z Brna a místo aby vystoupil na Roztylech tak si dá ještě 20 minut na Florenc a dalších 20 minut z Florence.

Tomáš Záruba

To máte pravdu, ale ono je možné obojí současně.

Milan

Tím autem by vůbec nejeli do centra Prahy, takže i tak by emisí v centru ubylo.

kulhán

Plahočit pomalým metrem? 😂

Jiří Kocurek

Si to zkuste, přejet z Černého Mostu do O2 Arény. Zabere to asi tolik času jako z Liberce na Černý Most. A pokud je O2 Aréna špatný cíl, tak na Letné je taky stadion.

kulhán

9 min Béčkem a 6 min pěšky je fakt voser 😂😂😂
Tak to asi lítaš z Liberce na Čerňák letadlem, nebo si zase opět mimo mísu….

Kajman

Anebo má někdo zásadní deficit v chápání ironie…

mirek

To je pěšky tak minuta, vchod do O2 je přímo u metra Českomoravská 🙂

Lukáš

Předpokládám, že autor myslel Zličín. A propos, ta modrá není Déčko, to je Vltava.😉

Richard Fiala

Co to zase ten kocourek žvaní?

Jakub P

No Praha začíná mít velikost, kdy by se něco rychlejšího než metro (nejspíš něco jako S-bahn nebo RER, s řidšíma zastávkama, ale ne příliš dlouhejma intervalama) pro delší cesty přes celý město hodilo.

mi.bl

Multimodální doprava, autobusové nádraží přestěhovat k hlavnímu vlakovému se sjezdem z magistrály. A ne se táhnout kilometr mezi uzly.

Bespi

A co treba udelat autobusak na strese hlavaku? Nicmene nemyslim, ze je to z dopravniho hlediska dobry napad.

Jiří Kocurek

Vyšší cíle? Jen aby to nedopadlo tak, že se člověk dostane 10 km od Prahy a dál pěšky, za touhle hranicí esta liones
A přitom emise v Praze furt velké špatné, protože se zemním plynem topí, vaří se na něm a letecky přepravovaní turisté jsou stále vítáni. Ale z Liberce jedině na kole.

jura

A co je spatneho na zemnim plynu? Jeho splaenim vznika vodni para a oxid uhlicity. Vse naprosto neskodne plyny.

...

No to záleží, jak a čím ho spalujete a kolik je u toho k dispozici kyslíku.

Jenda

Ach ty cizí termity… Sunt leones.

Milan

„Naším cílem je zachovat Ústřední autobusové nádraží Praha-Florenc v této jádrové oblasti“. Zachovat stav kdy vjíždí do centra stovky dieselových autobusů denně. To je opravdu to nejlepší pro životní prostředí.

Šejdr

Až nebudou na magistrále nad Florencí smrdět desítky tisíc aut denně, tak začne mít smysl řešit o dva řády nižší počet autobusů na nádraží.

Milan

Osobní auto má trochu jiné emise než autobus. A každé zbytečné znečištění se počítá. Ty auta smrdí víc než 10m nad úrovní ulice. Ty autobusy smrdí v dolíku sevřeným Negrelliho viaduktem a okolními budovami.

jan v

Nemáte zcela pravdu. Průměrné stáří autobusů u zde velmi populárního žlutého dopravce i jeho konkurentů nebude více než 10 let. To znamená Euro 5 a 6. Průměrné stáří automobilu na magistrále? Odhadl bych kolem 16-ti let s výrazně staršími excesy (ale taky několik Tesel, abych autům zcela nekřivdil) Když pak přepočtete uhlíkovou stopu na počet pasažérů, Dopadne to pro ty auta ještě výrazně hůře.

...

Proč do toho taháte uhlíkovou stopu, když diskuse je o emisích škodlivin?

jan v

Promiňte, chtěl jsem napsat emise na počet pasažérů.

Démon

… zeptali se 3 tečky 🙂

...

A vy se zase račte jít doučit shodu přísudku s podmětem 🙂

David

Jančura mění autobusy rychle. Tam to průměrné stáří tipuju někde kolem 4 let. Než začnete hromadně mínusovat: i DPP má průměrný věk autobusů 5,4 roku.

Jenda

Nové se posílají hlavně na mezinárodní linky. Když nalítají asi milion (v rámci garančky, přesně nevím), jdou na regiony a po cca 7 letech pryč. Aktuálně vyřazované mají EURO 5.

švestka

A pak tam konečně přesuneme i autobusy, které končí na Zličíně, Černém Mostě nebo Na Knížecí. A hlavně zrušit ty okrajové zastávky, aby si to všichni mohli dát do centra Prahy a zpátky.

jako do sudu

zapomněl jste to označit jako ironii

V. K.

Florenc je dnes nejznečistěnější místo v Praze. Ale vinu na tom mají i řidiči, protože vůbec nevypínají motory. Je úplně běžné, že tam autobus po příjezdu stojí třeba půl hodiny a celou dobu je nastartovaný.

kulhán

Jistě, protože se nevyplatí ho chcípat. V létě je v něm v mžiku 40* a vyklimovat ho zpět stojí víc paliva neboť běží všechny kompresory. Mimochodem, na hodinu volnoběhu kdy neklimuje nebo netopí z opačných teplot spotřebuje pouze kolem 5 litrů. To nic není, skoro všechny busy jsou už euro 5-6

Marian Kechlibar

Jak je to s možností napájet případně tu klimu externím kabelem? Že by se tam zřídily stojany a ty autobusy se při stání chladily přímo z elektrické rozvodné sítě.

Alibaba

To by mě zajímalo taky, měl jsem za to, že pohon klimatizace byl napojen na motor přímo přes spojku, že tam nebyl elektrický přenos výkonu.

Alibaba

Klimoška musí běžet…

mirek

Lepší 1 autobus než 60 aut.

Franta F

Mirku oroc je to lepsi ?

Jiří Kocurek

Protože osobní automobil nejezdí za 0,5 litru na 100 km. Aby to vyšlo zhruba jako solidně obsazený autobus.

Zrovna spojení Praha – Liberec by se na emisích vééélice ušetřilo, kdyby místo 3 autobusů dojela 1 lokomotiva. Dieslová a ještě nejméně 20 roků jezdit bude. Za tu dobu se komplet vymění autobusový park. Hádám totiž, že ani za 20 roků nebude trakční vedení až do Liberce. A lidi těch 20 roků čekat nebudou, mohli by taky zemřít dřív než bude ideologicky schůdné … si zařídí čínské občanství a budou v Praze vítání na Ruzyni.

Jakub P

Nejde zdaleka jen o spotřebu, ale i o to, že autobusů je řádově méně a tím taky řádově méně přispívaj k dopravním zácpám, který ty emise dál silně zvětšujou.

Gale

Lepší jeden vlak než 60 autobusů.

Alibaba

Taky si říkám, proč se s odsunem neinspirovaly v Brně?
Možná, že by pro dojezdy bylo lepší, kdyby dálkové autobusy končily na kraji města u stanic metra, však taky u některých stanic jsou autobusové terminály.

jkjk

Těch 200 autobusů v porovnání 85 tis. automobilů je opravdu hodně zásadních, že.

Jenda

Co se týče životního prostředí, uhlíková stopa u relativně obsazeného dálkového autobusu vychází takřka stejně (o něco málo hůř), jako u vlaku. Stačí se podívat do různých tabulek uhlíkové stopy a porovnat. Akorát EU jede teď lobby za vlaky. Dokonce jsem viděl od EU tabulku, kde argumentovala uhlíkovou stopu u autobusu s obsazeností 12 osob. U regionálních spojů to sice sedí, obzvlášť když jezdí tam, kam koleje nejsou ani v ČR. Ale v případě komerčních spojů, co jezdí na Florenc, to samozřejmě je o něčem jiném. A ekonomika vlaků a dálkových autobusů je také kapitola sama pro sebe.