lot
Doprava ve městě

Dopravní podniky píší vládě: Zveřejňujete nepodložené informace a poškozujete nás

Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK
Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK
Městské dopravní podniky se nebývale ostře opřely do vlády kvůli informacím o šíření nákazy.

Podniky městské hromadné dopravy se nebývale tvrdě vymezily vůči vládním informacím k epidemii covid-19. Jde o data, která zveřejnil projekt ministerstva zdravotnictví a armády Chytrá karanténa. Poslední srpnový den dal tým Chytré karantény na twitter tabulku činností, při kterých hrozí nákaza. K nejrizikovějším přitom zařadil právě cestování MHD. Tabulka se následně stala předmětem kritiky, neboť se ukázalo, že Chytrá karanténa ji opsala od texaské lékařské komory. A to přesto, že jako zdroj dat je označena Chytrá karanténa. Ke kritikům zveřejněných údajů se připojil i vládní zmocněnec a epidemiolog Roman Prymula, podle kterého nelze z českých dat tabulku s takovou přesností vůbec vytvořit. Dopravní podniky proto napsaly vládě otevřený dopis, ve kterém vyzývají k uvedení informací na pravou míru a doporučují lépe vážit slova. Kauza je prý poškozuje. 

Otevřený dopis Sdružení dopravních podniků ČR proti nepodloženým informacím o rizikovosti cestování v MHD

Vážený pane premiére, vážená vládo,

důrazně se ohrazujeme proti zveřejňování nepodložených informací ohledně rizikovosti cestování v městské hromadné dopravě v souvislosti s šířením nákazy covid-19, které obsahuje tabulka, již na oficiální Twitter dal k dispozici tým chytré karantény. Nejen, že zveřejněná tabulka rizik přenosu není originální, ale není ani založena na reálných informacích, jak potvrdil i prof. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D. (ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR, pozn. red.)

Takové jednání týmu chytré karantény závažným způsobem poškozuje zájmy jak provozovatelů, tak objednavatelů veřejné dopravy, a to zvláště v situaci, kdy existují sledovací studie provedené v květnu a červenci, které zkoumaly stopy stovek skupin lidí s covid-19 ve Francii, Rakousku a Japonsku. Toto trasování určilo, že méně než pouhé jedno procento případů bylo spojeno s veřejnou dopravou.

Jako Sdružení dopravních podniků ČR, jehož členy je 22 největších dopravních podniků v České republice, žádáme, aby tým chytré karantény uvedl věci na pravou míru a případná svá další prohlášení lépe vážil. V ideálním případě, aby se seznámil se sledovacími studiemi výše zmíněnými a svá budoucí tvrzení podložil skutečnými daty. Ztráty na tržbách související s koronavirem dosáhly na straně dopravních podniků do současnosti částku převyšující 1,1 miliardy Kč a zbytečné zastrašování cestujících jen tyto propady prohloubí.

V Praze dne 1. září 2020

Ing. Tomáš Pelikán, předseda sdružení, Sdružení dopravních podniků ČR

PaedDr. Martin Chval, výkonný ředitel, Sdružení dopravních podniků ČR

Tabulka rizikovosti činností vzhledem k nákaze Covid-19. Pramen: Chytrá karanténa
Tabulka rizikovosti činností vzhledem k nákaze covid-19. Pramen: Chytrá karanténa
Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.Siváček

Jedna věc je nějaká tabulka, která určitě neříká pravdu a MHD určitě není víc riziková, než obchody, rodina, nebo kino. Ale na druhou stranu dnes dopoledne jsem jel 177 z Ládví do Vysočan, obsazenost 60-70 lidí, takže lidé stáli kolem sebe natěsno, sem tam se dotýkali a nebyla to už vůbec příjemná jízda. Což dávám jako příklad, že minimálně v Praze už autobusy cestuje lidé jako před epidemií a proto jsem byl za roušky hodně rád. Je to alespoň nějaká bariéra proti kapičkám každého a potenciální nákaze. Rozlišoval bych dezinformace (jasný palec dolu) a vzájemnou ochranu (palec nahoru). Nicméně manažeři… Číst vice »

Samo

Zároveň ale platí že v MHD sú ľudia v blízkosti väčšinou len krátky čas a zároveň väčšina nevykonáva činnosti pri ktorých sa vylučuje najviac kvapôčok (jedenie, hlasné rozprávanie, fyzická aktivita).

Dominik

Ona vznikla nějaká tabulka? Už to ani nesleduji.

Jiří Kocurek

Ale notak, na té tabulce pracovalo několik desítek expertů po celé týdny! To přece nemůže být kopie odněkud ze zámoří, jak by k tomu ti experti přišli?

Hanzi

Nejlepší prevence je : vyhnout se jízdě sockou.

PetrB

Nejlepší prevence: vyhnout se obloukem Vám.

Halamus

Kolik asi tak lidí jelo třebas do baru Techtle Mechtle sockou?

Kom

Podniky budou tratit… V autě hadr nenosím, tak na co mhd…

Frantisek

Abyste nedusil ty kolem sebe něčím ještě nebezpečnějším. Také nejsem nadšen z povinnosti nosit masku i v poloprázdném větraném vozidle, nehledě k tomu, že látka stejně jen omezí přímý přenos při delším kontaktu, zejména s mluvením, ale přijde mi to o něco lepší, než pouštět do vzduchu další jedy.

Dalibor

Látka neomezí vůbec nic. Je to jen fetišistická modla „mocných“.
Pokud roušky bude ušitá z ultraprodyšnýho řídkýho matroši, tak „béfél“ bude splněnej, ale význam z hledista šíření „čehosik“ bude zcela zanedbatelný.
„Béfel“ k nošení roušek vydávají mocní proto, aby udrželi kšeft s rouškama, přes „nastrčený firmy“ kde mají 200% marže a na panice, kterou šíří, brutálně vydělávají.
Aby ochrana opravdu a reálně fungolala, muselo by to být „hermeticky“ přilepený k obličeji a umět to filtrovat i ty nejjemnější částice.
Všecko ostatní je je „hraní si na něco“.

Y.K.

Bla bla bla, hlavně vyvolávat spiklenecké teorie, ale odborná pojednání si nepřečte. Účelem roušky není filtrovat nejjemnější částice. Ani té chirurgické, až se vám někdo bude vrtat v břiše. Prostě chytá prskance a to zvládá velmi slušně.

Leinad

Čí prskance to chytá a kam?
1) Nakažený má být v karanténě.
2) Kdo při výstupu z autobusu zachází s rouškou jako s vysoce infekčním materiálem? Mám na obličeji hadr s koroňákem, tak ho sundám, nechám vítr aby to z hadru rozfoukal po zastávce. Pokud mám jednorázovou roušku, hodím ji do koše, aby nakazila lidi co jdou okolo a popeláře. Pokud mám hadrovou na vyprání, dám si ji při přestupu kolem krku (a převrátim, aby měl vir více šancí prelest na druhou stranu), při nástupu zase vrátím.

Y.K.

Toho, kdo to má na papuli. Nevím jestli jste to stačil za půl roku pochytit, ale typický problém je, že nějaký nakažený ještě neví že je nakažený a tak není v karanténě. A všichni co si mysleli, že nejsou nakažení, ale nakažení byli, to roznesli po celém světě a stále se to šíří.

Pokud jste si sám infikoval svou roušku, protože nevíte že jste nakažený, tak vás infekčnost roušky nemusí vzrušovat. Více už se nenakazíte. Proti inhalaci viru od někoho cizího chrání jen málo, na to si musíte vzít respirátor.

Samo

Ak je riziko nákazy tak nízke, tak by dopravcovia mali predovšetkým bojovať proti tomu rúškovému nezmyslu. Keď sa bez náhubku môže vykonávať rad ďaleko rizikovejších aktivít, nechápem v čom je tá doprava tak špeciálna že tam to musí byť inak. Celú noc preflámovať po baroch a kluboch je ok, ale potom v rozjazde s 5 ľudmi na celú Vrakosu musím mať náhubok. Absurdné.

Jedna vec je že mestským podnikom nevadí že vláda tu jedným ťahom zabila roky snahy dostať ľudí do verejnej dopravy. Ale že sa neozývajú ani súkromní dopravcovia je mi divné.

Dalibor

Protože se musí udržet v chodu „rouškovej buzínes“, kde jsou běžný 200% marže, ne?

Petr

Už mají slevové akce ?

Kamui

Dopravce může bojovat tak, že sice na dveře formálně vylepí papír, ale reálně to nebude nijak kontrolovat ani vymáhat. Dělají to dopravci tak?

Samo

Neviem, ale čakal by som hlasnejšiu opozíciu a lobing za zrušenie nariadenia (aspoň v diaľkovej doprave). To že niečo dopravca nekontroluje a nevymáha je fajn, ale ak sa mám spoliehať na to že nikto v mojej blízkosti nebude prudiť, tak to radšej pôjdem autom.

Frantík

Vidím to tak, že v oblastech, kde je riziko dost velké, je ta rouška zbytečná – proto se tam nezavádí.

Gwann

Hoši ukazují, že jsou banda kašpárků, která rozhodně neřídí stát jako ÚSPĚŠNOU firmu, ale spíš moloch nebo firmu před bankrotem.

Za podobnou tabulku by si je mohl zkusit někdo žalovat…a možná by se hoši zapotili…proč lžou veřejnosti a ovlivňují poptávku veřejnosti.

Frantisek

Protože současná politika je dostat lidi do aut. Dělá se pro to hodně.

Spravedlnost

Věřil bych spíše vládě, která disponuje ministerstvem určeném pro zdravotnictví, než výhradně ziskem motivovanym dopravcum.

Spravedlnost

Jejichž manažeři sami do Mhd nevlezou s jezdí autem.

Y.K.

Ministerstvo není vláda. Těžko říci, jestli se dá věřit někomu, když „opráskne“ materiál z Texasu bez ověřování jeho dat, jen na Ministerstvu „Setkání věřících nad 500 osob“ se suše vyměnili za MHD (kterou tam Texasani vůbec nemají).

https://web.archive.org/web/20200822175534/https:/www.texmed.org/TexasMedicineDetail.aspx?Pageid=46106&id=54216

Bob

Jsou to prostě jen marketingoví lháři – ten typ lidí, co „studovali v Plzni“.

Nekdo

No ono je to i tim, ze zrovna v Texasu zadna verejna doprava temer neexistuje 😀

Gwann

Jo, tak vládě, která odůvodní, že premiér nemusí do karantény, protože se větralo okny….a byl tam vysoký strop.

Kdyby se alespoň nechal testovat, mezitím se dobrovolně držel v ústraní…ale to ne…

Známý čeká na výsledky testů od víkendu…a sním i spousta jeho kontaktů je zavřená doma.
Tohle je bordel a ne jakékoliv protiepidemické opatření.

Marťas

To ale vycházíte jen ze svých dojmů. Vysvětleno celkem dobře zde: http://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/koronavirus-razova-hlavni-hygienicka-nakazena-babis-karantena_2009021725_kno.

Bob

A vy tomu věříte, že tam Babiš jako jediný měl na sobě respirátor?

Gwann

Tak vzhledem k jeho proslulé pravdomluvnosti….kterou snad jen překonává Bimbo…

Liboros

Těžko tomu věřím, když jsem ho na fotkách v médiích už dlouho viděl bez jakékoliv ochrany úst a nosu, včetně zahraničních jednání.

Lukáš F.

Babiš se nemůže nakazit, před virem ho chrání poslanecká imunita.

Josef

Tem „odbornikum“ z vlady se neda verit ale lautr nic. Je to banda neschopu, nase „tupa“ karantena nezvladne po x mesicich nic vic nez okopirovat tabulku z Texasu a pak kdyz se to provali, tak reknou, ze se inspirovali. Nevim kde prisli na takovou sracku, ze je riziko nakazeni, kdyz sleduju televizi doma.

Jiří Kocurek

Jasně provozování MHD je výrazně zisková činnost, kam se hrabe Exxon Mobil nebo Petronas na nějaký DPMB. A DPP v ziskovosti předčí i celý OPEC.

Dalibor

No já ze svý zkušenosti mohu potvrit, že u sebe v autě jsem zatím „rýmičku“ nechytil. Takýe tento způsob dopravy z hlediska šíření koronaviru považuji za bezpečný.

Gwann

A já ji nechytil ani ve vlaku ani v metru ani v šalině ani v hospodě

Frantisek

Zato jste možná sobě i jiným přispěl na mnohem závažnější poškození zdraví.

Kalina

Návštěva kina/divadla je nepochybně rizikovější nežli cesta mhd – dlouhodobý pobyt v uzavřeném klimatizovaném prostoru, s koncetrací velkého počtu lidí, rizikovost obdobá jako hospody a bary.

Jenda

Máte na to nějakou studii?

Kalina

viz originál, going to a movie theater, druhý nejvyšší stupeň rizikovosti…
https://www.idnes.cz/technet/internet/chytra-karantena-tweet-texas-americke-doporuceni.A200831_144449_sw_internet_mla

Frantisek

Lze vycházet i z poznatků „méně než 2 metry“ a (současně) „více než 15 minut“, velice zhruba.

Y.K.

No nevím, tohle je fakt těžké prokázat. Prokazatelně rizikový je blízký kontakt. Rodina, práce, kluby, domovy důchodců, nemocnice atp.

Robert

No a co? Klasický přenos respiračního virového onemocnění. Bylo tu vždycky, je a bude. Ale z tohoto jediného se můžeme všichni posrat, i když jeho síla je nyní max. na úrovni klasické chřipky, spíše pod ní.

Kalina

Aktuálně je počet hospitalizovaných, resp. s těžkým průběhem zhruba na polovině počtů z dubna a dále roste. Nedovolil bych si nákazu bagatelizovat.
https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19/prehled-hospitalizaci

Robert

A údaje o chřipce bys měl?

Y.K.

Kapénkový přenos není nic o běžných respiračních nemocech, vnímáte je tak jen proto, že na ty strašné existuje očkování. Spalničky, černý kašel, tuberkulóza atp. Očkování je i na chřipku, což činí značný rozdíl v boji proti následkům nemoci.

Lumiere

15 minut v MHD: až na 2-3 výjimky všichni s rouškou.
Dvě hodiny ve vlaku: projde průvodčí a polovina lidí si dá roušku pod nos nebo rovnou až pod bradu.

Samo

Tak v MHD sa to pár minút vydržať dá ak nie je iná možnosť, ale cestovať v tom z Prahy do Brna by už fakt bolo za hranou.

Ale mrzí ma že v tej MHD to nebojkotuje viac ľudí. Väčšinou je počet ľudí bez rúška do 10, aj v špičke.

Robert

Taky si říkám. Po vyhlášení byli všichni frajeři, a pak zase sklopili uši a nazdar.

Nekdo

Uff, jak to asi delaji chlapi na stavbach, v lakovnach, personal na chirurgickych salech, kde jsou celou pracovni smenu v maskach nebo respiratorech, kdyz tady skvely nadclovek Samo by nedal dve hodiny sedet ve vlaku?

Jan

Praze určitě ne, jezdím denně a do 10 lidí je pouze mimo špičku nebo blízko nepopulární konečné. Autobusy, tramvaje, metro, všude jezdí dost lidí že je kolem mě do metru vždycky někdo.

LiborV

Jel jsem včera vlakem do Otrokovic/do Zlína na krajský úřad z Prahy. Mezi autobusem mhd a metrem jsem se trochu nadechl. Metro ok. Ale ten vlak 3h 20 minut bylo peklo. A ano, občas jsem dal roušku na chvilku pod nos. Na zastávce mhd u nádraží jsem si trochu odpočinul. Pak mhd a pobyt na krajském úřadu jen s rouškou. Je hodně náročné v tom být 5 – 6 hodin a u toho školit, přednášet. Opět někdy na okamžik rouška pod nos. Odpočinek od roušky 20 minut a pak cesta zpět. Ten vlak a ta konference byly opravdu náročné. Vlak… Číst vice »

Jan

Jestli se vám dýchá ztěžka tak to máte moc natěsno nebo dýcháte malou kapacitou. Doktoři v tom pracují celý den a ještě se žádný neudusil.

Frantík

Taky dostávají kvalitnější věci…

SaulGoodman

Ano, ta tabulka nikdy neměla vzniknout, protože vychází z cizích dat. Nicméně speciálně ta MHD je asi obdobně riziková všude… A nepochybně to bude skutečně jedna z nejrizikovějších činností, velká koncentrace lidí v uzavřeném prostoru, ohmatávání madel apod.

Martin V.

Kdepak, nejrizikovější je vlastní rodina.

Frantisek

Pochybně. Ten prostor je neustále větrán a lidé se obměňují. Po ohmatání si můžete umýt ruce. Záleží také na tom, jak naplněný je ten který spoj. Pokud si nedýcháte „na záda“, nevidím až takový problém.

Thegrid

Kdyz jedi PIDem tam v polovině autobusu nejde otevrit okna a klima případně vetraky vypnuty. Takze…

Peeetr

Texas USA, chachááááááááááááááá. To fakt nejsou relevantní data pro střední Evropu i kdyby to byla poctivá vědecká studie.
Nedávno jsem viděl video známého českého youtubera, a tam točil amerického černého bezdomovce jak si v autobuse počas jízdy čistí zuby nejspíš cestou na nějaký „pohovor“a fluše na podlahu.
Ať se naše přední kapacity když tak už raději vrátí k opisování objevů z Německa nebo Ruska.

Y.K.

Tak hlavně texaská tabulka vůbec žádnou MHD neuvádí.

kuna

Za to tam má nakažení při hraní golfu, což naši epidemiologičtí kašpárci tupě okopírovaly.

Petr

Ono asi taky záleží, jak to v té MHD vypadá. Třeba v současné pražské MHD je údajně snížená poptávka. Reálně bych se ale ve špičce nedivil, kdyby se díky těsnému kontaktu přenášelo leccos.
https://scontent-dus1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/118717231_3676030505748523_1543898235812574618_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_sid=1480c5&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_ohc=m9JKykcXOtwAX97s2h1&_nc_ht=scontent-dus1-1.xx&tp=14&oh=28d2eceb128fd53cd23d2a26074b634c&oe=5F7744C1

PetrN

Fotu doporučuji poslat Hribovi Satanovi, třeba mu konečně něco dojde 🙂

Bob

Víte, kolik stojí pošta na Tchaj-wan?

Jan

Bez těch batohů je to prakticky poloprázdná tramvaj.

Hodně štěstí

Prostě vláda odborníků! 😆

Sitgestravel

Tak je jasne, ze dopravni prostredek je rizikove misto. Kolik lidi se ale realne nakazilo v mhd se ale tezko da zjistit.

Lektor

Právě že rizikové prakticky není. Jen je nejjednodušší cíl opatření. Nejezdí jím politici a lehko se to sleduje za pomoci samozvaných policajtů.

Lektor

Pro člověka je psychycky jednodušší označit za viníka jeho nákazy člověka kterého nezná, než za viníka označit člena své rodiny nebo nejlepší přátele ikdyž to bývají skuteční „pachatelé“.

Mark

Přesně tak, dálková hromadná doprava se ještě dá chápat, ale v MHD člověk jede tak maximálně do půl hodiny a navíc se tam neustále větrá otevřenýma dveřma, takže je riziko přenosu fakt minimální.

Martin

To ano, ale chapu dopis, kdyz zjistite, ze vydana tabulka je orakticky opsana a ze takove informace nelze z nasich dat vubec sestavit natoz, ze je uvedeny zdroj chytra karantena, ktera je prakticky totez co dotaznik, jen jsou data ziskana jinym zpusobem. Na me to pusobi jako podvod,… To, ze cestovani mhd je rizikovejsi je jasne. Jen by meli uvedene informace podlozit daty,… napr. nakupovani v OC a pobyt v zradelnich mistech OC neni uplne v tabulce uvedeno jako rizikove. Dalsi takovou zajimavosti jsou posilovny, ktere se uvolnovali jako prvni, coz bylo kritizovano, v tabulce je take velmi rizikove… Kdyz… Číst vice »

Radek

Všechno ukazuje, že riziková je delší expozice: nad 15 min., což není úplně případ MHD, ale v dálkové dopravě si to představit umím.
Žádná pořádná česká data neexistují, takže ono není co zveřejňovat.

Samo

V diaľkovej doprave sa zas ľudia až tak nemiešajú. Ak tam aj niekto nakazený nastúpi, v ohrození sú možno dvaja – traja ľudia okolo neho. A samozrejme nie každý z nich to chytí – reprodukčné číslo bez akýchkoľvek opatrení je pod 4, teda jeden človek za celú dobu infekcie nakazí priemerne menej ako štyroch. Čo nie je málo, ale jasne na tom vidno že sa nenakazí každý kto bol v blízkosti daného človeka.

Čoho by som sa možno bál sú kupé – malí, uzavretý priestor.