Dopravní podnik vysvětlil pomalé jízdy metra C. Zpoždění dál pokračují i kvůli projetým kolejím
Soupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná doprava
Fakt, že zpoždění se na lince C objevují i po vyřešení závady, znejistil některé cestující.
Ty jo, tady je takových lidí, kteří si vůbec neuvědomují, že když napíší, že se zpožděním nepočítali, tak vlastně rovnou definují, na čí straně byla chyba. Prostě jestliže mi záleží na tom, abych byl někde včas, musím tomu přizpůsobit své chování. A ano, pak se může stát, že budu na místě zbytečně o 10 minut dříve. Nebo třeba taky o půl hodiny, jestliže mi až tak moc záleželo na tom, abych tam nebyl ani o minutu později. Bože, lidi, nehledejte pořád vinu někde jinde. Mohlo se – ó hrůzo – stát dokonce i to, že by to metro nejelo vůbec…… Číst vice »
Je ale dobrým zvykem oznámit zpoždění, když víme že nastane. To by se pak nemusely dělat ani výlukové jízdní řády: Času dost, jeďte raději o dvě hodiny dřív, my jsme loterie, čas příjezdu necháváme náhodě.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-175 „- Vyhláška č. 175/2000 Sb. Ministerstva dopravy a spojů o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu „“… HLAVA III – VZTAHY MEZI DOPRAVCEM A CESTUJÍCÍM, § 14 – Dopravce je povinen v zájmu řádné péče o cestující při poskytování přepravních služeb zajistit …. c) oznamování o zpoždění spoje, a to ve vozidle a ve stanici, jsou-li vybaveny informačním zařízením pro cestující, je-li zpoždění 10 minut a více oproti jízdnímu řádu; to neplatí pro městskou hromadnou dopravu, …““ = ZPOŽDĚNÍ DO 10TI MINUT SE OZNAMOVAT NEMUSÍ VŮBEC, A V MHD SE NEMUSÍ OZNAMOVAT ŽÁDNÉ ZPOŽDĚNÍ! A pokud… Číst vice »
Tak díky za vysvětlení, ode dneška teda budu používat jízdní řády místo toaleťáku a budu počítat s tím, že nic nepřijede, takže radši ani nikam nepojedu.
Umíte-li vůbec číst, tak si račte všimnout a konečně pochopit, že JÍZDNÍ DOBY – https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/993/20230904/993_(1000_102)T.pdf / ČASY ODJEZDŮ – https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/445/20230903c/445_linka.pdf UVEDENÉ NA JÍZDNÍCH ŘÁDECH JSOU ORIENTAČNÍ / INFORMATIVNÍHO CHARAKTERU (COŽ TAM JE UVEDENO) = MÁ BÝT ZARUČENO, ŽE SPOJ NEPOJEDE DŘÍVE NEŽ JE NA NICH UVEDENO, ALE NIKDE NENÍ NAPSÁNO, ŽE NEMŮŽE JET POZDĚJI/POMALEJI! __________________________ jinak platí: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-175 „- Vyhláška č. 175/2000 Sb. Ministerstva dopravy a spojů o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu „“… HLAVA III – VZTAHY MEZI DOPRAVCEM A CESTUJÍCÍM, § 14 – Dopravce je povinen v zájmu řádné péče o cestující při poskytování… Číst vice »
Ano, pojedu-li jenom metrem, tak rezerva 10 je dostatečná. Ale přestupuju-li třeba na bus jezdící v intervalu 15 minut (a také busy jezdí na Budějovické běžně), tak je potřebná rezerva podstatně vyšší. A pak už se možná vyplatí jet i tím autem, i když pojedu hodně nerad.
Nefunkční kolejový styk je samozřejmě závada, kterou není možné předvídat, i když solidíní podnik by se snažil cestující informavat. Ale projeté kolejnice jsou dlouhodobější a hlavně plánovaná záležitost a s tím by DPP měl jít ven a do vyhledávačů.
Absolvent z Česká Třebové, Žiliny, nebo Pardubic, žejo? Tam se rodí tahle moudra „Musíte jet o spoj dřív“ jako na běžícím páse. Když si koupíte pytlíkovou polévku, také máte plán B pro případ, že v tom sáčku bude sádra?
on fakt nekdo u metra resi zpozdeni? doted sem myslel, ze metro funguje tak, ze clovek peijde , sedne do vlaku co prijede, a. tam
kde chce, vystoupi … ? 🙂
V sedlech kdy jsou intervaly treba 10 minut je fakt dobre kdyz to jede podle jizdniho radu. Nebo rano kdyz stihate vlak na nadrazi. To fakt ocenite kdyz to jede podle jizdniho radu.
Neprehanejte
V článku se jasně píše, že k tomu zpoždění docházelo ve špičkách. To člověk fakt nepozná jestli ten přijiždějící vlak s minutu a půl dlouhými intervaly neměl přijet už před 5-10 minutama
vy kdyz jedete metrem na vlak, tak si nenechavate nejakou rezervu?
Ano, řeší, protože se z metra čas od času přestupuje na jiný dopravní prostředek, který třeba jezdí co 15 minut – i takové busy celý den jezdí z Budějovické. I když jsou to to spíše busíky soříky.
To, že zpoždění bylo třeba 10 minut neznamená, že se o 10 minut prodloužila jízdní doba. Cestující jel jiným spojem, vůbec o tom nevěděl a jízdní doba jako taková se prodloužila řekněme o 5 minut. Jasně, může se stát, že ujede návazný spoj, ale DPP s výjimkou poslední spojů metra. Pokud máte cestu naplánovanou takhle na knop, je to Váš problém. Ne, že by se to mě nestalo, ale nenapadlo by mě v takovém případě dávat vinu dopravci…
Já vám nevím, ale vloni jsem nastoupil na Chodově a na Muzeu jsem už měl v tom samém vlaku 7 minut sekeru, protože jsme vždy museli čekat v tunelu. Takže ano, prodloužila se doba jízdy.
Já zase čekal na Kobylisích 8 minut ve stanici, než se vlak rozjel dál.
zjevně nechápete – když spoj má zpoždění/prodloužení jízdy 10 minut na celé délce trasy jedním směrem, kterou nejede většina cestujících, tak průměrné prodloužení doby jízdy je 5 minut, když mnoho cestujcích jede jen pár stanic mezi nimiž se jim doba jízdy prodloužila o 2 minuty!
To se ale velice mylite. Zpozdeni 10 minut znamena ze to same metro prijelo do stanice o 10 minut pozdeji nez by tam prijelo za normalniho provozu. A to diky pomalym jizdam a delsim pobytum ve stanici. Neni to o tom, ze cestujici nastoupi do zpozdeneho metra a dalsi jizdbi doba je stejna.
Právě tak to ale je. Pokud cestující nastoupil až za tím problematickým místem, nastoupil do vlaku zpožděného 10 minut a po běžné době jízdy zase vystoupil z vlaku zpožděného 10 minut. A vzhledem k intervalu to na rozdíl od povrchové dráhy nevidím jako problém. Samozřejmě se může stát i to, co popisují ostatní, ale o 7 minut prodloužená jízdní doba mezi CH a MU, to už je opravdu výjimečná situace. V původním postu jsem to omylem nedopsal, ale DPP až na výjimky negarantuje přestupy… Jestli máte až takový problém s metrem, zkuste to příště povrchovou MHD a uvidíme. Vůbec nevím,… Číst vice »
Někdo řeší zpoždění metra?
Kdyby se pořád nehonily minuty, možná by autobusy nemusely ujíždět lidem před nosem a bylo to by takové příjemnější. Zvlášť v tom taktu, ve kterém jezdí.
Na Západě i na Východě jsou v tomhle busy milejší. Na Západě chtějí být milí, na Východě je jim nějaký čas jedno 🙂
Pokud neni spoleh uz ani na metro, tak mhd definitivne ztraci smysl. Zlatej skutr…
Budete jezdit i v zimě?
Já jo. Kromě těch pár dnů kdy je sníh jezdím celoročně.
Říkali mu „Gumový myslivec“, vozil krmení zvířatům do lesa v batohu na zádech na Pionýrovi, měl vzadu krosovou kostku. Dokud nebylo sněhu po kolena, tak se mu dařilo projet. 😀
Holý led je horší – nesolí se tam.
Vy jste fakt panikáři, to se nevidí.
P.S. totální spoleh není na žádný technický systém
Ani na koně. 🙁
A ani na vlastní nohy 🙁 🙁
Tady se dost mísí dvě nesouvisející věci. Závada kolejového obvodu (tu a tam se vzácně stane), což má drtivý vliv na zabzař a vlakový zabezpečovač. Vlaky to musí projet opravu pomalu podle rozhledu “na tlačítka”. Pokud je to u výhybek, tak se musí i ručně stavět cesty na Opatrně (něco jako přivolávačka). To rapidně redukuje propustnost trati a vede ke kumulaci zpoždění ve špičkách.
Naopak pomalé jízdy na trati (obvykle 40 km/h) jsou naprosto běžná věc přes úsek s (nočním) pracovním místem a zpoždění nezpůsobují, maximálně mezistaniční ne více než minutu, což se dá´dohnat.
Různých pomalých jízd kvůli různým opravám bylo za poslední dobu x. Ano, zpoždění v prvním týdnu byla mimořádná. Ale dělat tragédii z pomalých jízd obecně, to už je krapet přehnané.
Tragédie by byla, kdyby to zavedením pomalé jízdy skončilo a oprava se neřešila. Tento případ nenastal a DPP reaguje rychlostí blesku v porovnání s jistým správcem kolejí…
Onen jistý správce kolejí jich má na správu (a opravy) tisícinásobně více. A na podstatně větším území
To je snad úplně jedno. O to větší mají rozpočet a počet “týmů” se tomu věnujících. Je to jen věc organizace práce. Kromě toho řada sítě má systematickou údržbu spíše sporadickou (lokálky a vedlejší tratě).
A není jich tisícinásobně více, ale cca stonásobně. 🙂
Ano, ale většina té sítě je z Prahy dosažitelná do 24 hodin a navíc jsou „servisní střediska“ na více místech v síti.
Jestli chtějí provozovat VRT, tak by se měli naučit vyměnit lisovaný izolovaný styk do druhého dne. Taková věc má být na skladě.
Pásmový provoz na Kačerov už nikoho neznervózňuje. A to už někdy před deseti lety DPP kvákal, že jde o dočasné řešení…:-(
On je pásmový jenom v době zátahů… nebo pokud je posila provozu (koncert v Letňanech).
Ty koncerty jsou ale peklo. Na Jižní Město jezdí ještě pořád dost lidí (i z těch koncertů), takže na KC je to naddimenzované, zatímco každá 4./5. souprava, co jede dál to naopak neutáhne…
Na Kačerov není pásmový provoz. Občasné zásahy do depa nejsou pásmový provoz.
Zátahy ale trvají klidně i hodinu, takže v určitou dobu to jako pásmo vypadá. Pochopitelně nic oproti úsekům Ládví – Letňany (V minulosti), Skalka – Depo Hostivař, nebo na povrchu Modřany – Libuš.
Rozhodně nezatahuje každá druhá souprava. A do depa se nějak dostat musí, přes Háje to jsou zbytečné vozokilometry bez cestujících a složitý obrat na Kačerově s přebíháním.
Žádný pásmový provoz na Kačerově není. Vlaky metra se musí po špičce dostat nějak do depa. V JŘ je to nastavené do přesně spočítaného období tak, že to musí být ještě z krátkého intervalu 2-3 min, aby každý druhý vlak dál jel ještě také v docela krátkém intervalu. Tj. aby za Kačerovem ještě nebyl delší interval než 5-6 minut. První vlak odstupuje v 18:12, poslední v 19:42, nicméně ob jeden se začíná odstupovat až v 18:52. Je to vlastně jediné možné řešení, protože kdyby ty vlaky dojely na Háje a do depa zajížděly zpětným pohybem z Kačerova, tak by to… Číst vice »
Upravit odpovídajícím způsobem jízdní řády by bylo moc práce? Nebo jsme na spolehlivost VHD už úplně rezignovali?
1) Jak upravit JŘ? Zakomponovat větší čas na likvidaci zpoždění? A jak jej určit? Konstanta, nebo proměnná? A na cestu z konečné na konečnou, nebo na každý mezistaniční úsek? A co když se ten čas ukáže jako krátký? Udělat jej příště ještě delší i za cenu dalšího snížení cestovní rychlosti v čase „bez závad“? Na vše se nelze připravit.
2) Ne.
Něco by mělo být i na inteligenci každého z nás. Nebo jste jeden z těch co furt běhá? Potom bude možná problém ve Vaší schopnosti časového plánování.
1A) Jaký je rozdíl mezi jízdní dobou z A do B, když i) vlak má volno (80) b) návěst opatrně? O tolik prodloužit jízdní dobu, zaokrouhlit dolů a něco přihodit do následujících úseků. B) Jaké je následné mezidobí, když nejde zabezpečovačka, výhybka se staví po kontrole že vlak projel,…? Minimálně takový mít interval, ne že vlak stojí v Letňanech protože až tam dosáhla kolona od Kačerova. 2) A vážně není škoda, že tohle je i oficiální přístup dopravce ke klientům? Při plánování cesty metrem počítat jako autobusem (který má běžně zpoždění vetší než interval, díra vede k přeplnění a ještě… Číst vice »
Umíte-li vůbec číst, tak si račte všimnout a konečně pochopit, že JÍZDNÍ DOBY – https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/993/20230904/993_(1000_102)T.pdf / ČASY ODJEZDŮ – https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/993/20230904/993_linka.pdf (lpřehlednější na krátkém JŘ BUSu https://jrportal.dpp.cz/DataFTP/JRPortalData/445/20230903c/445_linka.pdf ) UVEDENÉ NA JÍZDNÍCH ŘÁDECH JSOU ORIENTAČNÍ / INFORMATIVNÍHO CHARAKTERU (COŽ TAM JE UVEDENO) = MÁ BÝT ZARUČENO, ŽE SPOJ NEPOJEDE DŘÍVE NEŽ JE NA NICH UVEDENO, ALE NIKDE NENÍ NAPSÁNO, ŽE NEMŮŽE JET POZDĚJI/POMALEJI! __________________________ jinak platí: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-175 „- Vyhláška č. 175/2000 Sb. Ministerstva dopravy a spojů o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu „“… HLAVA III – VZTAHY MEZI DOPRAVCEM A CESTUJÍCÍM, § 14 – Dopravce je povinen v… Číst vice »
Jakože při zjištění poruchy kolejového obvodu vydat JŘ na zbytek dne? To zní zajímavě.
Pomalé jízdy nepotřebují extra jízdní řád, zpoždění nezpůsobují (ne víc než minutu) a navíc se každý den stěhují podle toho jak výměna kolejnic postupuje.
Jinak na zásadnější stavební činnosti s předpokládaným dopadem na provoz se samozřejmě výlukový JŘ vydává.
Což tady, ale ani na dpp.
Přesně tak, v pondělí ráno jsem zaznamenal, že metro jezdí nějak divně, tak jsem hledal na DPP co se děje a nic tam nebylo.
I PID už si stěžovali, že na to u dpp dlabou.
Zanedbatelné? Florenc Pankrác bylo zpoždění aspoň deset minut.
No to je fakt tragédie 🤣 Mimo Prahu mají vlaky (zvl. regionální) či autobusy běžně zpoždění 10-15 min a nikdo se z toho nehroutí a neřeší to, protože to je běžný jev.
Stěžovat si na zpoždění 10 min u metra, které jede každých 3-5 minut je fakt zpovykanost
Pokud s tou léta tolik vychvalovanou přesností ovšem nepočítáte; pak to může být docela problém – zvláště, když na obou koncích přestupujete ze spojů/na spoje s výrazně delšími intervaly.
Problém to je hlavně pro turisty, kteří chtějí absolvovat třeba 25 minut dlouhou jízdu, koupí si půlhodinovou jízdenku, protože tam je i rezerva a díky tomuhle je vyhmátne revizor, i když chyba jaksi nebyla na straně cestujícího..
V tomto případě se ale nepovažují za cestující bez platného jízdního dokladu. Dle platného JŘ by jim daná jízdenka stačila a zpoždění není z příčiny na straně cestujícího… 🤷🏼
Logika velí, že by to tak mělo být. Prakticky však už bylo nespočet případů, kdy tito pasažéři dostali pokutu a nikoho to nezajímalo
Co je to za kravinu do to míchat interval, ten je přece úplně jedno, pokud v tom metru sedím a dojedu o 10 minut pozdějc.. 😄 Možná tě to i překvapí, ale narozdíl od regionálních autobusů nebo vlaků se se zpožděním u metra až tak nepočítá.
Když jedete na vlak a dáte si 9 minut rezervu, tak vám zpoždění 10 minut asi až tak jedno nebude.
Možná vás to i překvapí, ale narozdíl od metra další vlak do Berlína nejede za 2 minuty. Ani za 10.
A je to zpovykanost když si naplánuju cestu metrem na nádraží, kde mi vychází bezpečných 10-12 minut na přestup do vlaku, a ten mi pak ujede? Zrovna u metra člověk moc nečeká že by jízdní doby neseděly.
Pokud jdu na konkrétní spoj, tak při zpoždění 5 minut přijede předchozí zhruba v čase následujícího. Zpoždění menší než délka intervalu (tj. méně než 5) minut však opravdu může v sedle způsobit ujetí spoje na povrchu.
Čirá tragédie, Fylajo octup!!!
Nejde přece o to, jaké konkrétní zpoždění má ten spoj, ve kterém sedím, ale o kolik minut své zpoždění za dobu od nástupu do výstupu navýší. A to právě může být až těch pět minut, o které pak ujede návazný přípoj.
Je to tak. Až do letošního září jsem se jen extrémně výjimečně setkal s tím, že by metro nedodrželo jízdní dobu. Roky si plánuji přestupy dálkovku (obvykle s dvouhodinovým intervalem) na hl. n. tak, že mi mezi příjezdem metra a odjezdem vlaku stačí 4 minuty na přestup. Z možná 100 takových situací přestup vždy naprosto spolehlivě vyšel. Teď budu raději jezdit o spoj nebo dva dřív. Ne že bych se z toho hroutil, jen to spíše ukazuje na to, jak snadno se na spolehlivost VHD zvyká a jak skvělé by bylo, kdyby byla standardem i na jiných linkách a u… Číst vice »
Ne tak zcela.
Představte si, že jdete na metro, co má jet v XX.10 a interval je 10 minut.
Vlivem nepravidelností ale předchozí souprava (co měla přijet v XX.00) přijede v XX.09 a ujede vám před nosem. Další přijede v XX.19 a pravidelnou jízdní dobu(do vaší výstupní stanice) prodlouží o 5 minut. Takže i když váš vlak „od nástupu do výstupu“ navýšil zpoždění o 5 minut, vy jste v cíli o 14 minut později, než jste plánoval.
Jenže interval nebyl 10 min, takže většina lidí neměla tušení že jedou jiným vlakem než je v JŘ. Maximálně nabrali zpoždění jednotek min na to porouchaném úseku.