Dopravní podnik v Českých Budějovicích spustí první trolejbusovou linku bez trolejí

DPMCB se v pátek rovněž pochlubil akvizicí šesti hybridních autobusů Iveco Urbanway 18 Hybrid, které přebral v únoru.
Dodávka nových bateriových trolejbusů Škoda 33Tr umožní Dopravnímu podniku České Budějovice (DPMCB) zavést vůbec první trolejbusovou linku, jejíž část povede po komunikaci bez trolejí. Trolejbusy budou nově obsluhovat linku 15, kterou dosud zajišťují dieselové autobusy.
Linka 15 jezdí z Českého Vrbného přes sídliště Vltava a Šumava na točnu u papíren. Centrum přitom objíždí ulicí Na Dlouhé louce, kde nejsou troleje. Měří přes 9,2 kilometru, bez trolejí je 2,2 kilometru.
Poprvé projel trolejbus po Dlouhé louce při prezentační jízdě v pátek 14. března, v pravidelném provozu by měly trolejbusy linku převzít podle šéfa DPMCB Slavoje Dolejše 1. května. „Bavíme se ještě o lince 14, rozhodnuto ale není,“ řekl deníku Zdopravy.cz Dolejš.
DPMCB má zatím k dispozici jediný trolejbus Škoda 33Tr, který ale zatím nepřevzal do majetku. Po testech v Budějovicích se vrátí do Plzně na vyhodnocení testovacích jízd. Výrobce pro něj musí zajistit potřebná schválení od Drážního úřadu.
Českobudějovický dopravní podnik si objednal 35 těchto kloubových vozidel s baterií, Škodě Group za ně zaplatí téměř 686 milionů korun. Jde o vůbec největší zakázku v českobudějovické MHD. Do konce pololetí by měl dopravce obdržet 14 vozidel, dodávka se završí v polovině roku 2026.
DPMCB provozuje už od roku 2018 bateriové trolejbusy Škoda 27Tr s karosérií od Solarisu. Žádnou autobusovou linku s nimi ale nenahradil, baterie využívají pouze při manipulačních jízdách či poruchách. Řidič přitom musí „tykadla“ nasadit ručně.
V případě linky 15 dopravní podnik v přechodových zastávkách zřídí na trolejích pomocné stříšky, díky kterým se sběrače napojí na trolej automaticky jen stisknutím tlačítka řidičem.
DPMCB se v pátek rovněž pochlubil akvizicí šesti hybridních autobusů Iveco Urbanway 18 Hybrid, které přebral v únoru. K rozjezdům využívají tyto autobusy baterie, které se nabíjejí rekuperací při brzdění. Dopravce za ně zaplatil 59,93 mil. Kč (9,99 milionu Kč za vozidlo) Nejsou určeny pro konkrétní linku, doplňují současnou flotilu autobusů.
MHD v Českých Budějovicích má aktuálně 23 linek, sedm trolejbusových, 13 autobusových (diesel, CNG) a tři jsou zajišťovány elektrobusy. Podnik přitom zvažuje nákup dalších 20 elektrobusů, rád by přitom využil dotace z programu TransGov.