Doprava ve městě Tramvaje

Dopravní podnik Ostrava řeší, jak spojit až tři tramvaje Vario do jedné soupravy

Tramvaj Vario LF po modernizaci. Foto: Ekova
Tramvaj Vario LF po modernizaci. Foto: Ekova

Dopravní podnik Ostrava (DPO) hledá firmu, která připraví projekt na možnost spojení až tří tramvají Vario LFR.E do jedné soupravy.

Vítěz zakázky s odhadovanou cenou 789 tisíc korun má zajistit schválení takové soupravy u Drážního úřadu a sjednocení technických podmínek. Úpravy se mají týkat celkem 47 tramvají s výzbrojí Cegelec.

DPO podle své mluvčí Karolíny Ryckové neplánuje, že by takové soupravy nasazoval pravidelně, pouze ve dny, kdy jsou v Ostravě velké akce, jako například festivaly či sportovní události. „Budou takto nasazovány pouze pro mimořádné jízdy, mimo jízdní řád v případě velkých akcí v Ostravě,“ řekla Rycková.

Podle ní se musí zejména upravit řízení, tak aby všechny povely a signály šly do všech tří vozidel.

Soupravy složené ze tří vozů už v Ostravě jezdily například při Colours of Ostrava. V takovém případě podle Ryckové povolení nebylo nutné. „U tramvaje typu T6 to povolují technické podmínky, v případě Varií se jednalo o Vario + Vario + vlek, kde to taktéž technické podmínky povolují,“ vysvětlila Rycková.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
czhunter
Host
czhunter

Ok.

takže máme rok 2020. Umíme spojit miliony počítačů fyzicky rozmístěných po světě od Sahary po Arktidu do jednoho výpočetního clustru, který se tváří jako jedna logická jednotka, provádí biliony operací a tečnou jím terabajty dat za sekundu po virtuálních sběrnicích.

A neumíme propojit tři vozy tramvaje které … eee … umí jezdit dopředu, dozadu a cinkat?

BND30
Host
BND30

Mám projekt !
A jako u eshopu na dálniční známky, skoro zadarmo. Seřadíte tři soupravy na jedné koleji. pro rýpaly, čumákama stejným směrem. To vezmete první soupravu. Vyndáte zadní kupli. Pak prostřední soupravu, té pro změnu vyndáte přední i zadní kupli. Té poslední jen tu přední…a … a spojíte to všechno 🙂

Halamus
Host
Halamus

To jsou veletoče, cca 2 ryky nazpět: Z Ostravy zmizí spřažené tramvajové soupravy. Moderní náhradu dodá Škoda
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/tramvaje-zakazka-skoda-transportation-dpo-ostrava.A180907_161459_ostrava-zpravy_woj

VímVšechnoNejlíp
Host
VímVšechnoNejlíp

Nejspíše neumíte číst, když si myslíte, že se to bude využívat v běžném provozu.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Abyste se nedivil, až provozovatel zjistí, že to může („smí a umí“) fungovat, a bude potřebovat prodloužit intervaly, třeba jen kvůli nedostatku řidičů: stačí se podívat, kolik leckde jezdí kloubových autobusů v delších intervalech, ačkoli z pohledu cestujících by byly výhodnější „krátké“ vozy v kratších intervalech, třeba kvůli vzájemným přestupům s navazujícími frekventovanějšími linkami.

Martin
Host
Martin

A kdy začne řešit třicetiminutové intervaly na lince 105?

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

S tím asi nic neuděláte, to je nejspíš na objednávku magistrátu. Možná kdyby se zde nasadily trolejbusy s vleky, mohla by se zvýšit kapacita této linky.

Jiří
Host
Jiří

Tam asi nejde o kapacitu trolejbusu, ale o to, že to jezdí v úterý a v dubnu. Než abych čekal půl hodiny na spojení do centra, tak raději pojedu autem.

Karel
Host
Karel

Nikdy!

Mirvald
Host
Mirvald

Toto může být hodně nebezpečné. Kdo zajistí bezpečnost cestujících v posledním voze? Tam bude nějaký průvodčí?

Tom
Host
Tom

Jaký je rozdíl od bezpečnosti v druhém voze?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A jaký je to rozdíl od případu, kdy prostřední vůz trojčete je vlečňák? Někteří jsou fakt praštění.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Jsou svéprávní i na východě? No podle toho, jak to tam vypadá možná ne…

Luděk
Host
Luděk

Nevím jestli to běžná výbava Varii ale třeba v Brně mají nad každými dveřmi kamerový systém a stejně je to ošetřeno u všech od výroby Brněnských T6A5

BND30
Host
BND30

Průvodčí ze zadního vozu přeci poběží vpředu s praporkem….

Kamui
Host
Kamui

Překvapuje mně, že to ty tramvaje neumí už od výroby. T3/T6 už z továrny uměly jezdit ve trojici.

Ondřej
Host
Ondřej

Někde se musí šetřit, v českých podmínkách, ve kterých Varia jezdí, by se to stejně běžně nepoužívalo (+ Varia tohle umí s vlekem) i v článku je napsáno, že to chce DPO jen na mimořádné jízdy.

Luděk
Host
Luděk

Ostrava už přeci trojce Varii provozovala ale bez povolení takže tady se spíš po legislativní stránce čisté

Luděk
Host
Luděk

Překvapuje mě že se pro tyto účely se nepřemýšlí o soupravě 2x Stadler

M H
Host
M H

Otázka je, jestli to Stadler umí… Pokud ne, může to být o dost jednodušší u Varií, která aspoň umí jezdit ve dvojicích či trojicích (když je jeden vůz nemotorový vlečňák).

jenki
Host
jenki

Stadler to neumí, mnohočlenné řízení nebylo objednavatelem požadováno. Samozřejmě by šlo dodělat, ale za peníze. Vario trojče umí, dokonce umí i čtyřče, možná i pětiče, nebo šestiče. To umí dokonce i stará dobrá T3. Dokonce se prý kdysi kdesi kdosi nudil na noční a provedl pokus spojit do soupravy 4 dvojčata, tj. 8xT3. Nastartovalo to, svítilo, blikalo, otevíralo dveře, házelo reverzní stykače, po nášlapu seplo všech 8 linkáčů, což vyrazilo měnírnu, čímž testování skončilo. Bohužel v technických podmínkách VariaLF je napsáno, že to umí jezdit jen ve dvojčeti, nebo ve dvojčeti s vlekem. Výrobce asi nenapadlo, že by se tam… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

A bude se ta „hromada papírů“ tvořit jen pro trojče, nebo někoho napadne to napsat rovnou už pro čtyřče? To kdyby za pár let někoho napadlo, že by se tu tam hodilo jednoduše spojit dvě dvojčata dohromady a druhý den je zase rozpojit na dvojčata.

Jan
Host
Jan

Neumí, pretože v takom prípade nejde použiť skladacie spriahlo.

Luděk
Host
Luděk

To je blbost leda by to spřáhlo bylo nějaké poddimenzované pro nouzový odtah ale Plzni vyjela zkušebně souprava 2x EVO2 spojená skládacími spřáhly a v Olomouci jezdí takto úplně běžné EVO1

Ondra
Host
Ondra

Už několik let existují i skládací spřáhla schválená pro trvalý provoz v soupravě. Mají je například plzeňská Varia, nebo plzeňská a brněnská EVO2. Takže záleží jakým typem skládacích spřáhel jsou vybaveny ostravské Stadlery.

Halamus
Host
Halamus

Vepředu pod krytem je jakési spřáhlo na nouzové odtažení, co je vzadu, netuším.