Brněnské dopravní „peklo“ vypukne v říjnu. Začne dvouletá přestavba křižovatky D1 a D2

Křižovatka Brno-jih na D1/D2 a navrhované úpravy. Foto: ŘSDKřižovatka Brno-jih na D1/D2 a navrhované úpravy. Foto: ŘSD

Po celou dobu zůstane zachován provoz ve dvou pruzích.

154 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Když vidím styl napojení od Brna na Prahu a od Bratislavy na Prahu, tak to je zase geniální debilita. Opět krátké připojovací pruhy kde se bude banda ichtylů imrvére špuntovat protože prostě neumí provést připojovací manévr.

aldik

Takže do Brna jedině vlakem a Brno objízdět okolo. A na Prahu radši severní cestou přes stále nedokončenou D35 😀

J.K.

Potom co plánovači ŘSD, dopravní komise a politici zamítli v krajském územním plánu Jihomoravského kraje vybudování jižního dálničního obchvatu Brna jakožto zbytečnou stavbu + rozhodli o dálničním spojení do Rakouska přes Mikulov (místo přes Břeclav) se všichni diví, že se celá doprava z jižní a střední Moravy kamkoliv ven + doprava tranzitní koncentruje do jedné dálniční křižovatky. A tu se teď snaží přestavět tak aby to zvládla. Nezvládne. Tři pruhy byly málo už před 10 lety. Ta křižovatka se přebuduje a nebude to stačit, navíc se bude každé dva roky asfaltovat, betonovat a opravovat, takže zácpy tady budou na pravidelné… Číst vice »

Viktor

Ono to není až tak o počtu pruhů, tam se ještě ani teď neblížíme limitům čtyřpruhu – problém jsou neukáznění (kličkaři) a nezkušení (zmatkaři) řidiči. Když vám pojede řidič v rychlém pruhu až ke sjezdu, pak dupe na brzdu a vynucuje si přejetí přes všechny pruhy na sjezd, tak logicky na pár vteřin až minut zpomalí až zablokuje celý provoz – což se začne řetězit a malér je na světě… Úplně stejně, druhé kritické místo kde vznikají kolony „z ničeho“ je za křižovatkou, v místě, kde všichni co najíždějí na dálnici musí ihned do rychlého pruhu, nehledě na to, že… Číst vice »

couler

Je to i o počtu pruhů Viktore. Pokud se ta křižovatka přestaví tak, že od Bratislavy povedou v součtu 2 pruhy na Prahu i na Ostravu a 2-pruhové se připojí na D1 (čili prvně do obou směrů povedou na D1 4+4), tak to fungovat bude. Pokud bude kdekoli „po cestě“ doprava prvně stažena do pruhu jednoho nebo D1 ihned do pruhů třech, tak to fungovat prostě nebude. Stěžejní nyní bude směr na Prahu, po realizaci jižní tangenty bude potřeba mít pořádně kapacitní právě i směr na Ostravu. Současný projekt, co se má stavět, takhle kapacitní být bohužel nemá, ale dle… Číst vice »

SYN

No… kolik je podle vás tak odhadem případná cena „jižního obchvatu Brna“? Ono jako, když do problému vložíte „dostatečné množství peněz“ tak lze vyřešit všechno, ale můžeme si dovolit dát řádově 30 miliard za „jižní obchvat Brna“? A jak dlouho se to bude povolovat, jak u soudu budete prokazovat že je to „absolutně nezbytné“ když nějakých 50% obyvatelstva řekne že není?? Jinak k té Vídni – určitě víte že třeba na západě od Vídně se „obchvat“ uzavírá až o 50km dál u Traismauer (most), a na východě byl několik let Lobautunnel „zaříznutý“ ministryní Gewesslerovou… takže S1 a S2 je hotová… Číst vice »

Jakub

mám sen, že se všichni, co slintají nad spojením Břeclav Rakousko seberou, a přestanou už s tím nesmyslem otravovat občany…

Jan Sova

No vás to otravuje a pro nás, co si to i díky vašim slabým argumentům myslíme dál, je to prostě škoda. Oko ŘSD se upřelo na Mikulov a Nové Mlýny, kde je prostě technicky mnohem složitější ten tranzit vést než kolem Břeclavi. Pokud ne, nebylo to dostatečně vysvětlováno.

Honza

Důvod pro Mikulov je jednoduchý – přes Břeclav to znamená přes lužní lesy a CHKO spolu s celoevropskou Natura.
Nikdo neschválí dálnici do evropského systému ochrany přírody. Nikdy okolo Břeclavi neprojde EIA.
Je problém i ochvat Břeclavi. Je problém přes Nové Mlýny. Je problém 20 km od Pálavy, natož přes CHKO a Natura.
Vaše fantazie hned spláhnou (soudy, EK).

Honza

Jestli o tom nic nevíte, držte ústa.
Kdyby se do Vídně jezdilo přes Břeclav, tak je provoz na této křižovatce ještě hustší.

Honza S.

Před časem jsem celkem často jezdil do Bratislavy a pamatuju se, že D2 byla už celkem volná. Rozhodně tam nebylo tolik dopravy, aby to mělo působit nějaký kolaps nebo dokonce peklo. Spíš bych viděl problém v tom, že tam jsou dva velké obchoďáky, ke kterým se můžete dostat pouze tak, že projedete přes dálniční křižovatku.

SYN

Ano podle D2 (od jejího začátku na křižovatce D1xD2) jsou dva areály obchodních domů, první je Avion shopping park (jehož součástí je mj. Tesco a Ikea) a druhý dále od centra je Olympia (kde je Albert, Mountfield, Datart, CinemaCity atd.). Zejména k tomu druhému se dá dostat nejen z D2 ale také od Modřic a Chrlic.
Mj. kvůli těm areálům se na začátku D2 budou zřizovat „kolektory“ takže sice D2 zůstane 2+2 ale z každé strany přibude 1+1 ulice „nedálničního“ typu…

Ondra K.

V cílovém stavu má být od MÚK D1xD2 po Chrlice uspořádání 2+2+2+2, kdy krajní pásy budou tvořit prodloužení silnice I/41, tak aby místní doprava vůbec nemusela najet na D2.

SYN

Oni už tam ty kolektory jsou teď, aspoň po přemostění/smyčku na jižním konci areálu Avion…

PetrN

Ano, a to až po budoucí MUK D2xD52 (JT). Ale doprava z centra Brna na Bratislavu či D52 využije přejezd z kolektoru do hlavního dálničního pásu přibližně na úrovni IKEA, a to obousměrně. Do kolektorů bude směrována jen veškerá doprava co bude sjíždět na sjezdu Avion, Chrlice1 (Olympia) nebo Chrlice2 (na ten budoucí velký kruháč)

Ondra K.

Ano. Tou místní dopravou jsem myslel relaci z Brna do Avionu/Olympie/Chrlic a zpět.

PetrN

Jasan, ale ono i z Brna na Sokolnice/Telnice či dále po II/380 s využitím spojky Roviny-Tovární od Chrlic na II/380, nyní se tak jezdí dost… ikdyž to častečně převezme i MUK Cernovicka terasa, ale v zavislosti na ne/realizaci obchvatu Tuřan

OndraS

Turany jsou dost havarka a ted se to pravdepodobne jeste zhorsi. Podle informaci radnice stavbu obchvatu dlouhodobe blokuje odbor dopravy kraje. Vi se proc?

Martin K.

Prachy?

SYN

Ano, pro dopravu do obcí jako Žatčany, Moutnice, Těšany atd. vycházejí blbě sjezdy z obou dálnic, takže II/380, ale ta se zase musí prosekat přes celé Tuřany…
Takže funkčnost kteréhokoliv obchvatu (Chrlice od D2 JT, Tuřany od D1 Černovická terasa) ideálně obou dost pomůže…

No a ty sjezdy/nájezdy na D2 obecně zůstávají pořád bídné jako už od socializmu (moc se šetřilo) 🙁

Jakub

proto tam stojí kamiony v pondělí až k Blučině? Protože tam jsou obchoďáky? Pane Vy jste hlavička….

PetrN

Tyto problémy na D2 způsobuje výhradně křižovatka D1xD2 (nevhodné rampy a průplety) + se tam přenáší případní kolona z D1. Kapacita D2 od Břeclavi po Chrlice je jinak naprosto dostatečná…

SYN

Dovolím si to mírně rozepsat, od dálniční křižovatky po D2 kilometr 1 (most/smyčka na konci areálu Avion) jsou již teď kolektory (oboustranně) takže 2+2+2+2. Od km1 po km.3 (sjezd/nájezd Olympia+Chrlice) jsou na D2 tři pruhy v každém směru 3+3. Od km.3 dále na jih už je uspořádání klasické 2+2. Tam se nic neucpává prakticky nikdy (pří jízdě na jih tedy směrem Břeclav). Obvykle směrem na jih nebývá problém ani v těch předchozích dvou úsecích. Teď ovšem opačný směr – od Břeclavi na sever, dále pak buď na Ostravu nebo na Prahu. Tak je ten největší problém – zejména D2->D1 Pha… Číst vice »

SYN

Ah, jak jsem psal „byl tam připojovací pruh před rokem“ tak tam je dlužno dodat že teď tam ty připojovací pruhy jsou dva, ale hlavně jeden z nich nekončí ale stává se z něj ten třetí pruh protože odtama už je to teď rozšířené na 3+3. Takže to trochu pomohlo, to zařazení je snadnější, ale pořád se to tam kříží s těmi co chtějí sjet na Břeclav…
To už napraví jen to přebudování tvaru ramp co začíná teď…

Martin K.

Tam je hlavně problém odbočení z D2 na D1. Z 57 000 aut co tam denně projede, tam podle mě většina odbočuje (jezdím tudy často) a je tam jen jeden pruh.

Jakub

ne není, celé kolony tvoří balkán, který se stěhuje v pondělí na západ a to přes nás, protože v Rakousku je výrazně dražší mýto a na konci týdne se to zase hrne zpátky k sobě. D2 je kapacitně nedostačující, dlouhé štrůdly kamionu bez zákazu předjíždění znamená za cestu Brno – Břeclav 28x zastavit tempomat a znovu se rozjíždět…

Petr Hanák

Ano, balkán který se potřebuje dostat na D1 přes čtyřlístek na kterém se to stahuje do jednoho pruhu. To nemá s kapacitou D2 nic společného. Nebo nevím čemu by tam pomohl pruh navíc, když byste stejně byli zašpuntovaní v tom pravém.

Jakub

je to celistvá reakce na to, že tam ten Jaryn zmiňuje, že kolony jsou kvůli obchoďákům, to tak možná na Vánoce, kdy je náš národní sport se nahrnout do předražených obchodů, ale jinak tam ty kolony dělá balkán a když pak pojedeš dál, než jen po ty obchoďáky směrem až na Břeclav, tak ten provoz je enormní a jet plynule na tempomat nejde ani 2 km…

SYN

No, jezdím po D2 na Břeclav asi tak jednou za měsíc, po Podivín, pracovní den (náhodně) nejčastěji 9-10am, a teda variuje ta úroveň provozu mezi poloprázdno a skoro-prázdno…

Olda

Nebude jezdit dvěma pruhy! Max:🚁🚀🛸
Už teď se pouze popocukavá. Až to začne nepojede nikdo nikam!

Petr

A k čemu to bude, v okamžiku kdy dodalaji tohle přesune se celá kolona o kus dal na křížení D1 Videňská. Proč neudělají celý rozšíření naráz, Kývalka – Holubice sice 2 roky pekla ale takhle to bude peklo 20 let a pak už to bude k ničemu a bude se cestovat hvězdou bránou což je reálnější než rozšíření D1 na 3 pruhy

Ondra K.

Celý rozšíření zahrnuje přestavbu 30 km dálnice včetně x mostů pod dálnicí, dále přestavbu 7 stávajících MÚK a stavbu 2 nových MÚK. Na přípravu a realizaci tak rozsáhlého záměru vcelku absolutně není volná kapacita. Za dané situace je takové řešení nereálné.

Jmeno

To by bylo levnější a rychleji hotové, takže to by nešlo

Josef

Jsou to tupci první měli nechat dodělat D35 a pak to začat předělávat…..

Kapka

To se říkalo už před 20 lety, jenže mezitim by se D1 rozpadla.

David

nejaky useky D35 Vam nepomuzou, ty kamiony se pak budou velmi slozite dostavat na D5, kdyz neni Prazsky okruh – i to je duvod, proc jsou na D1.

Martin K.

Tak ten okruh mezi D11 a D1 má být za 2 roky. To D35 rozhodně ještě celá nebude,chybět bude úsek Svitavy- Mohelnice.

trafopajka

škoda, že tam nesedíte, už by všechno bylo

Dobby

Rok 2025, nejpoužívanější křižovatka v republice. Dva roky se bude stavět rozšíření za 4 na 6 pruhů. Proč proboha? Proč se to rovnou nerozšíří na 8? Proč se to bude časem znovu zavírat, aby se udělalo rozšíření na 8? Na nově otevřeném úseku mezi 194-196 km, kde se to ze 4 na 6 již rozšířilo, jde vidět, že to absolutně nestačilo. Je to tam zasekané. Jsme v situaci, kdybysme kolem Brna dávno potřebovali 8 pruhů (4 v každém pruhu), kdy už dávno potřebujeme, aby D52 vedla až do Rakouska a kdy by už dávno měla existovat propojka D52->D2 bez nutnosti… Číst vice »

Boček

Až se dostaví D55, tak Brnu poměrně dost uleví, samozřejmě 35ka také.

mic

To by D55 nesměla tupě skončit u Břeclavi…

SYN

Dááávno ještě v Břeclavi není, ten nejsložitější úsek se ještě ani nekoplo…

thebearspook

Není moc důvod, aby dál pokračovala dálnice, když není kam. Kdo pojede na Budapešť, napojí se na D2 a na Vídeň pojede po D52. Tam jde spíš o napojení Břeclavi a okolí na dálnici, než naopak.

factory

Bez napojení na Rakousko to moc nepomůže. Nějaký tranzit, hlavně ten osobní, to stáhne ale i tak toho kolem Brna pojede pořád dost.

PetrN

Ten právě rozšířený úsek mezi D2 a I/52 je stavebně připravený na 4+4 pruhy bez krajnice, jen logicky zatím není návaznost ani na jedné straně… On ten úsek naprosto v pohodě stíhá, odstranil se tím největší špunt, aktuální (výrazně menší) problémy ale způsobují navazující úseky, hlavně prostory křižovatek na km 194 a 190 včetně úseku mezi nimi a to se samozřejmě přenáší i do tohoto úseku…

risk

Proc tam nebude krajnice? Kazda oprava. Porucha, Bouracka. To bude peklo.

PetrN

Na 8 pruhů se další úseky rozšiřovat nikdy nebudou, maximálně se aplikuje režim podjížděné pevné krajnice 3+1 ve špičkových hodinách jak známe třeba z Německa či Nizozemska… Jo a mimochodem, u přestavby D1xD2 nejde až tak o rozšíření D1 samotné, jde hlavně o totální přestavbu a zkapacitnění všech ramp a reorganizaci D2, a to za provozu!! 2 roky na takovou akci jsou mega výzva… možna bude pro mnohé překvapující, ale na D1 zůstanou i potom přes křižovatku jen 2+2 průběžné pruhy, širší budiu jen navazující části. To je ale jediné správné řešení právě kvůli extrémně silným odbočujícím proudům na D2… Číst vice »

tomash

A k čemu jsou tyhle investice salámovou metodou dobré. Sotva dodelali rozšíření na 3 pruhy mezi Brno-jih a Brno-centrum, rozkopou křiž. Brno-jih. Až dodelají tuto křižovatku, rozkopou úsek Brno-západ – Brno-jih včetne křiž. Brno-centrum. 10 let staveb, zácep, ty investice mají pak nulový efekt až do doby, kdy je vše dodelané. A pak po letech přijde rekonstrukce – opet salámovou metodou. Tyhle úseky se mají stavět najednou.

Jiří

Co je to zácepa?

Olda

To je pro toho kdo nepije Burčák. My u Brna máme ŠTAU!

zdenek

Koukám, že tolik schopnosti, abyste s přečetl celou zprávu až do konce, nemáte, ale schopnosti, abyste poshlukoval nějaký písmenka do nesmyslu, na to máte schopností dost:-)

SYN

Víte, kdyby to rozkopali vše najednou, tak ne že by se tři roky nejezdilo „blbě“ ale rok by se nejezdilo vůbec (a to jen za předpokladu že by sehnali několik stavebních firem které by na tom dělaly paralelně)…
Jako je škoda že není hotový větší kus D35, která by část dopravy Pha-Ova dokázala převzít… ale nejedou všichni do Ovy. A hlavně to s D35 jsme si takhle říkali už před 10ti lety, a sice se to „pohnulo“ ale rozhodně to ještě není hotové, a asi 5 let ještě nebude…

SYN

A mimochodem, důležitá výhoda 3pruhového uspořádání (v každém směru samozřejmě) je také to že až se to bude předělávat příště (zgruntu, zejména včetně mostů, což bývá za 50 až 100 let, nebavíme se tu o „maličkosti“ jako je broušení povrchů) tak při vyloučení jednoho směru ještě pořád zbývá šířka dostatečná na uspořádání 2+2 na tom jednom „zbylém“ pásu. „Věčně rozkopané“ je to proto že když se před 8mi lety dělaly nové povrchy tak nikdo nedokázal „sehnat“ peníze a papíry na to aby se to udělalo už tehdy zajednou, přestože muselo být každému soudnému člověku jasné že to brzo přijde… Ostatně… Číst vice »

trafopajka

když by se to stavělo všechno najednou, kudy by se jezdilo?

N.N.

Část Znojmem a do Rakouska, část okolo Rajhradu a přes Mikulov do Břeclavi, část Brnem po Poříčí. „Jezdilo“ asi nebude to pravé slovo. Něco jako Plzeň před výstavbou dálničního obchvatu, jen horší.

SYN

Ale nás víc než kudy do Rakouska zajímá kudy by se jezdilo řekněme z Jihlavy do Olomouce… jestli přes Znojmo tak potěš knedlík, zejména na průjezdu Znojmem, jestli přes I/23 tak ta stejně před Brnem končí na D1 a jestli to zkusíte někde přes Ořechov nebo Střelice tak přeju pěkný výlet!

Happy

Brno? To je jedna z těch samot u Vídně?

Tomáš P

Troufám si říct, že Brno je dneska mnohem hezčí a lepší město pro život než Praha. Praha kromě historického centra nemá co nabídnout, ale každého názor…

Happy

Hezčí… Pach močoviny a zvratek jen co člověk vyleze z nádraží…. Tak to doporučuji popojet do té Vídně…

Tomáš P

a v Praze ne? řeknu Vám svoji zkušenost, pokud člověk vyleze před Pražské hlavní nádraží cítím smrad moči, všude na lavičkách vidím bezdomovce a kolem dokola fetáky na trávě. Praha i Brno má ostudná nádraží v tom s Vámi souhlasím.

rumpeak

Jako obyvatel Ostravy jsem se na Brno taky díval dlouho skrze prsty jako takové divné cosi, kde se navíc mluví divnym jazykem, ale v poslední době mu hodně přicházím na chuť a přijde mi jako super místo pro život. Určitě lepší než Praha nebo Ostrava.

SYN

Tak žejo, máme si navzájem s Ostravou co vyčítat tu hatmatilku 🙂
Ostatně i Praha má svoje nářečí, které JIM samozřejmě připadá normální, ale kamkoliv jinam přijedou tak je každý pozná…

FrenkyUL

Byl jsem v Ově jen jednou a bylo tam před nádražím černo. Zlatá Praha a Brno.

Jan Sova

v Mordoru je potřeba využít na nástup/výstup terminál Svinov. Předejte se tak kulturně-etnickému šoku….

Kapka

Idiot detekován

Cuba

Muhehehehehehehehe… (facepalm)

trafopajka

ano, máte tam pomnk

Petr

Podobně jako Praha.

Happy

Tam aspoň člověk v historickém centru nešlape v psích exkrementech.

Svojšín

A Happy je odkud? Ať se na ten zázrak můžeme podívat blíže.

Happy

Z jednoho malého městečka na Vysočině. Žil jsem taky pár let v Brně a Plzni. Plzeň byla proti Brnu jak zjevení. Byť je menší, tak prakticky ve všem působila jako metropole…

Holub

Tak jste si odplivl, ale bydlíte v horší díře kde většina lidí od Vás jezdí k nám do té Vaší zmíněné samoty.

Kapka

Smazáno pro tupost

Dalibor

My aspoň máme Královo Pole, vole. 😀 A bude tam do vánoc nové nádraží. 😉

Giuri

Trapné, dětinské…😪

Michael

Děkujeme za hlubokou socio-urbanistickou studii. Vyhrávate atlas psů! Ale teď už se vraťte na novinky.cz.

Tomáš P

Dobrý den, musím říct, že doprava v Brně je každý rok horší a horší a vše souvisí s cenami nemovitostí. Desítky tisíc lidí denně dojíždí do Brna právě proto, že nemají na bydlení v Brně. Přitom trend by měl být jasný – veřejná doprava. Nicméně i železnice v okolí Brna je na hraně svých možností. Jak se to bude do budoucna řešit? Kdyby v Česku existovala dávno síť VRT tak si troufám tvrdit, že je provoz až o 40% menší. Kdyby v Česku existovala velká podpora veřejné dopravy typu dáte ročně 30 tisíc korun a máte VŠECHNY dopravní prostředky v… Číst vice »

ghjghj

Urcite neni reseni rozsirovat dalnice. Prilaka to vice aut, ktera nebude ve meste kam dat. Reseni je vyhladit spicky (mimo spicku to neni tak hrozne). A jak yo udelat? Udelat system, kdy napr. skoly nebudou zacinat ve stejnou dobu, myto, posileni autobusu… klasicky cukr a bic. Je v zajmu drtive vetsiny (vlastne bych rekl vsech), aby se mene lidi pohybovalo po meste autem.

Karl vB.

„Kdyby v Česku existovala dávno síť VRT tak…“
Pro návrat do reality stačí si přečíst jakýkoliv článek o stavbě ca. 25 km dálnice D52 z Pohořelic do Mikulova, nicméně malé cukrátko v podobě Dálničního oddělení PČR v Mikulově máme, dokonce už 15 let. 🙂
https://breclavsky.denik.cz/zpravy_region/mikulov-ma-dalnicni-oddeleni-policie-bez-dalnice.html

marty-t

Největším problémem je podle mne rozparcelování ČR do 10 krajů a objednávky veřejné dopravy jen těmito kraji – jsou maličkaté i pro EU a kvůli dotacím je pak i uměle spojují. Například Brno je přirozeným centrem nejen obyvatelům JMK, ale i části současných krajů jako je Olomoucký, Zlínský nebo třeba Vysočina… Ale když výsledkem tohoto nesmyslného rozparcelování je, že třeba do Žďáru vyjíždí poslední vlak z Brna ve 20:20 (a bus nejede žádný) – to pak nikdo z Vysočiny do divadla nebo kina veřejnou dopravou do Brna nepřijede, že ? Napravit tuto blbost co přinesla pár koryt navíc by ale… Číst vice »

SYN

No to není moc o krajích, to je holt o tom že dálkové vlaky se všechno „tlačí“ přes Třebovou, takže se nesvezete spoly s tím co objednává minizvěrstvo (holt je to „spodem“ přes Vysočinu o dobrou čtvrthodinu pomalejší že, a to stejně ten rozdíl dělá hlavně okolí Světlé kde jo to dost hrůza). Jako objednat celý „velký“ vlak v pozdní večerní hodině pro několik tuctů cestujících co by se normálně vešli do jednoho vagonu je takové… plýtvání. Ale teda na buse by se domluvit měli, to jo. Ten je pro takové vedlejší časy vhodnější… třeba i s jedním přestupem na… Číst vice »

Ojin

21:53 končí v poli 2 km od Křižanova, stejně jako ostatní osobáky. Přitom Žďár by měl o Moravie zájem, stejně tak o IDSJMK, ale Vysočina je proti. Zrušit Vysočinu a připojit k JMK by byla pro většinu západní Moravy výhra.

Martas

S tím divadlem na druhej konec republiky, to je tady v diskuzích nějaký nový trend? 😀 Lidi neumí jet ani 2km MHD do práce a určitě pojedou v noci veřejnou dopravou k dálkové dopravě, tou přes půl země a v místě kultury zase veřejnou dopravou. Nedokážu si představit, že bych takovou blbost vůbec udělal, jet např. z Jihlavy do Brna do divadla a absolvovat to tak, že musím nejdřív busem na nádraží, pak vlakem/busem do Brna, pak v Brně MHD, nejlépe ještě s nějakým přestupem. I kdyby jezdilo z Jihlavy TGV, tak máte milionkrát pohodlnější a i rychlejší a cenově… Číst vice »

Honza

Souhlasím, původní kraje dávaly podstatně větší smysl i historicky.
Vysočina není vůbec napojená na krajské město (Jihlava), zato je celá Vysočina napojená na Brno.
O minikraji Zlín ani nemluvě.
Jeseník nemá vůbec žádný vztah k Olomouci, dostat se Javorníku do Olomouce je problém i autem, natož veřejnou dopravou..

Gajda

U nás je řešení poměrně snadné, ekoplakety po vzoru Německa. A třetina lidí už pojede jen na to nádraží na vlak, protože do Brna ani do Prahy by se nepodívala. A když ubude třetina aut, vypadalo by to sakra jinak. Pak je ještě v záloze mýto po vzoru Londýna. Takže by stačila politická odvaha.

N.N.

Zelenou plaketu získáte na jakékoliv auto vyrobené po roce 2006, žlutou pro Euro 3 (Diesel). Pro benzínová stačí na zelenou plaketu EURO 1, tj vyrobená po roce 1993.
Jinak řečeno: Skoro nic se tím nezmění, jen přibude byrokracie.

https://www.ekologickaznamka.cz/ekologicka-znamka-nemecko/

David H

Pořád nemůžu pochopit jásot politiků na „dokončenou rekonstrukcí D1 (konkrétně jednoho…)“, není dokončená ani za mák, to co je v Brně v posledních letech je ryzí peklo…

xman

Aniž bych chtěl někoho obhajovat, tak víceméně všem na tomto serveru je jasné, že to bylo proneseno v kontextu tohoto projektu:
https://novad1.cz/o-projektu/

SYN

Ano, kde je specificky uvedeno „Mirošovice-Kývalka“ protože Mirošovice už tou dobou byly hotové, kdežto na Brno se ještě i po dokončení tohoto projektu chvíli s*alo…

SYN

Pardon – obrousily se tu tou dobou povrchy, to jo. Aby se za chvilku předělávaly konečně pořádně. Čili takovéto to formální „dáme jim čočku a oni nám dají pokoj“…

rumpeak

Až se dostaví D35 do Mohelnice, Brnu se dost uleví. Osobně nechápu, proč s to přestavbou té křižovatky nepočítali na dokonceni D35.

SYN

Hm, asi protože se to NEUSTÁLE odkládá a to stejné (počkejte na dokončení D35) se říkalo už před 10ti lety. Mezitím se vloudili vyžírkové s takovými těmi „supernutnými“ stavbami jako D6 (abychom si rozumněli, nenutím tu rozšíření D1 u Brna před D6, ALE rozhodně dokončení D35 před D6 to ano… jenže pak to někdo zaplácne tvrzením že D6 se snadno „papírovala“ což si nemám jak ověřit jestli je jen trochu „ohýbání pravdy“ anebo normální účelová lež)

PetrN

velmi naivní představa… třeba konkrétně nákladního tranzitu v ose východ-západ mezi Prahou a Olomoucí jede aktuálně přes Brno naprosté minimum, jednoznačně převažují vztahy D2-D1-(D5/D8) a D52-D1 na Polsko

ghjghj

Ten pragocentrismus. Vsechno zacina v praze, takze se d35 dostavi do mohelnice. Ne naopak do myta.

SYN

D35 vyjímečně v Praze nezačíná…

Jan Sova

Tak na to bych nevsázel. Uleví se lidem, co pojedou tamtudy a ne přes Brno. Tj. řidičům osobních aut převážně. S tím nákladním tranzitem to vidím bledě….

factory

Asi jste hodně zapomněl jaké byly panely na D1 peklo, do dnes se mi klepou ruce a vzpomínám jak na mostech šustil asfalt a za nimi to zase přešlo do ducání. Jak by to vypadalo dnes kdyby se do toho nešáhlo?

Honza

D35, to je ten čtyřpruh, co Češi nazývají dálnice?
Vždyť to nemá odstavný pruh, dokonce ani nově postavené části.

josef

Brněnské peklo již vypuklo před 10 lety a stále trvá…

Donald

Ano a má to několik důvodů. Počet aut narost neuvěřitelně, protože starší obyvatele, kteří auto buď nemměli vůbec nebo měli, ale byli zvyklí jezdit MHD, jsou nahrazováni mladší generací, která si na nové bydliště v lepším případě přiváží dvě auta na bytovou jednotku, nejsou vyjímky, kdy jsou to i tři a více. Pak je to neustálý přísun nových obyvatel jednak díky místním univerzitám a také migrací (ano ze zahraničí, Slováci, Ukrajinci, Moldavci, Rumuni, Bulhaři …). Brno po dlouhé roky ivestovalo velmi málo do infrastruktury, což je vidět zejména nyní, kdy se dokončují klíčové věci jako okruh, nemluvě o dalších lokálních… Číst vice »

Petr Hanák

Intenzity dopravy v intravilánu Brna jsou 15 let na téměř stejné úrovni, že teď pocitově zhoustla je dáno právě počtem uzavírek, což ale souvisí s tou podfinancovaností (nejen) dopravní infrastruktury.

Jan Sova

Kde vidíte ty mladé v osobních autech okolo Brna v takovém počtu jak popisujete ??
Já tam vždycky vidím osobáky v levém a náklaďáky v pravém pruhu….více či méně….

David

Letos se otevřou dva nové úseky D35, věřím že to nějaký ten tranzit z Prahy na Moravu pobere a něco málo se tak Brnu úplně vyhne.

peter

Mělo se s tím počkat po dostavbě D35 a D55…tam napnout síly a urychlit to. Transit by se rozprostřel.

PetrN

bohužel D35 toho moc neodvede, aby to bylo nějak zásadně poznat. Nákladní tranzit dominuje v relacích z D2 na D5 a D8, no a pak z D52 na D1 směr Polsko – tam pomůže D55 jen pro dopravu do 3,5t kvůli zákazu přes Reintal, což se jen tak nezmění. Největší dopravní zátěž kolem Brna ale samozřejmě dělá aglomerační doprava…

SYN

Pochopitelně, tak jako D0 i přes tranzit je z větší částí zaplněna vnitro- a příměstskou dopravou Prahy. Možná by se to dalo částečně vylepšit jižní částí brněnského VMO, ale ta má nejnižší prioritu protože právě existuje D1 která to normálně pobere, kdežto v ostatních částech (Pisárky, Tomkáč, Gajdoška) nebylo nic (než úzké ulice) tak se staví nejprve tam. Logicky, za krajské peníze nedostane prioritu náhrada za D1…

Tomáš

VMO nestaví kraj, ale stát (ŘSD).

SYN

Čekat na úplné dokončení D55 je do nedohledna!

Rossec

V Litomyšli budou mít pravděpodobně opačné přání 😉

David

No, řekněme že Litomyšl si za to může víceméně sama. Dlouho nebyli moc konstruktivním partnerem v diskuzi o dálničním obchvatu.

SYN

Selber schuld!

SYN

Bohužel, pořád bude chybět jakási Litomyšl kde neúprosně „bojovali“ za zrušení nájezdu na dálnici… to hlava nepobere, normálně bojují obce ZA nájezd?! A tím se to citelně zdrželo.

PavelM

A jak by se nám teď hodila dokončená D52 a D49 na hranice (+D55 do Břeclavi) jako alternativa pro evropský tranzit směr JV. U nás si asi někdo myslí, že do budoucna ta páteřní dálniční sít nebude potřeba udržovat a není nutné ani výhledově mít naplánované skutečně kapacitní alternativní trasy.

Slávek

Tranzit z Německa na Balkán by konečně mohl začít jezdit přes Rakousko.

PavelM

Ví někdo jaký je rozdíl v ceně mýta na km v Rakousku a v ČR? Předpokládám, že není nutné mít rozdílnou cenu, když cena Nutelly máme již obdobnou :-). Nebo máme zase specifický trh a prázdnou státní kasu.

peter

U kamionu je to něco mezi 4,5Kč – 6Kč podle nápravy a emisní třidy. V rakousku je to 0,5-0,6 euro (12-15 Kč)/km bez daně.

PavelM

Tak pak se nedivme, že to Brno je tak ucpané. Když k tomu přidáme parkování na každém rohu a minimum buzerace oproti Rakousku, jsme tranzitní země první volby.

Davidoff

Nejnižší mýtné a nemáme prachy na nové dálnice. Kocourkov blbečkov banánistán. Neuvěřitelné. Přitom 50% tranzitu jsou cizáci.

PetrH

Je to vidět i ve výnosech z mýta. Příjmy rakouského Asfinagu jsou asi 3,3 miliardy euro ročně a to jsou dálniční známky, tunely a mýto. Cena dálničních známek je podobná. Něco dají tunely, ale hlavní rozdíl dělá mýto, které má v menším Rakousku mnohem vyšší výnos.
Ovšem značnou část mýta platí domácí zákazníci, tzn. zvyšování bude politicky neprůchodné, protože jak ODS tak ANO slouží zájmům podnikatelů.

PavelM

Také děkuji za objasnění. Srovnávací úvaha je logická a výstižná.

Petr

Právě že je značně zavádějící. Zaprvé Rakousko je rozlohou o trochu větší než ČR ne menší. Zadruhé vysoké hory a tunely to je naprosto nesrovnatelné co se týká investic. Mezi Vídní a Lincem jsem párkrát jel a je to taky hodně vytížená dálnice. Takže ta představa, že Rakouskem nikdo nejede a vše jede přes nás je nesmysl. Rakousko je navíc tranzitem mezi největší evropskou ekonomikou Německem a severní Itálií, což je taky ekonomický hub. Švýcarsko taky není drobeček ze kterého na východ nic nejede. Ti co jezdí do Rakouska ví, že tamní dálnice prázdné rozhodně nejsou. Jen mají vyšší kapacitu.… Číst vice »

PavelM

Dobře tedy a poloviční cenu za mýto oproti Rakousku (viz příspěvek výše) si vysvětlujete jak?

Jan Sova

To mi ani nepřipomínejte ty kolony mezi Innsbruckem a Veronou (Brenner). Fuj tajxl…. No já vím, nemám tam jezdit v létě a v sobotu….

PetrH

Nikdo nepsal, že „Rakouskem nikdo nejede a vše jede přes nás“.
Kolega peter napsal, že mýto na 1 km je v Rakousku výrazně vyšší – viz „4,5Kč – 6Kč podle nápravy a emisní třidy. V rakousku je to 0,5-0,6 euro (12-15 Kč)/km bez daně.“
já jsem dodal, že i výnos z mýta je vyšší odkazem na příjmy Asfinagu. To je celé.
Vy mi (nám) tady podsouváte nesmysly o rakouských prázdných dálnicích. To je demagogie.

Jakub

Titulek je, jakoby to psala reakce Brněnskýho deníku, ti taky napíšou na každou opravu Brněnské peklo, ale aby dělali novinařinu a vyvíjeli tlak a pokládaly ty správné otázky, proč to tak trvá a jaké jsou postupy, tak to nevylezou z kanceláře…

Zadarmo

Tak pokud by tohle dělali tak by byly nebezpeční i těm který je platí. Tak výběr lidí už je takový specifický.

PetrH

Tak každá oprava silnice je pro novináře peklo a dopravní armageddon. Viz Barrandovský most, kdy před začátkem oprav vyvrcholila hysterie a baba v kadeřnictví byla přesvědčená, že se nedostane do práce. Následně na ten kolaps čekali novináři s kamerami.

Erik

Nezlobte se, ale to co se deje kazdy rok v Brne je naprosty extrem. Nema to konce..

218

Uvidim jednu ceduli na Brno – přibiju ti ruce na volant hřebíkama, jasný?

Jakub

evidentně tu moc fandů Lajny není….

David

Ja jo:) A ještě jsem z Brna.

218

Rozhodně min, než fandů Brna..🤷

trafopajka

v Brně žádné dopravní peklo nevypukne. to tam už dávno je.

Martin

Možná by se Brno – město, mohou přejmenovat Brno peklo.🙂

Souhlasím s Vámi, že cestu po D1 přes Brno je vždy velké zamyšlení, jestli není lepsi jet jinudy.

PetrN

ono s otevřením Žabovřeské začalo hodně lidí využívat kombinaci západní VMO + Pisárecký tunel + D1 k Avionu. V tomto úseku D1 tak trochu provoz zhoustl, i přesto to furt jak takš většinu času funguje a tato trasa je tak docela atraktivní, jinak by se nevyužívala (např. od severu Brna do Olympie).
To se samozřejmě s touto stavbou se zúžením zase jen do 2 pruhů změní (tj. včetně odbočení/připojení z/na D2, které je teď tvoří samostatný třetí pruh, což obrovsky pomáhá)

SYN

Nojo, ono by pro začátek dost pomohlo kdyby začali přidávat třetí jízdní pruh v tomto místě (km190, múk/připojovák od Pisáreckého tunelu/campusu na D1), takže by připojovák nekončil po nějakých 150m ale mohl plynule pokračovat aspoň dalšího půl kilometru – až po příští most (přes B.Němcové) který asi bude potřebovat rozšířit/vyměnit…
https://mapy.com/s/hemuromahu

Dusmor

Tady zrovna bude problém s malou vzdáleností pilířů mostu nad dálnicí na 190,1 km, tj. prodloužení připojováku se pod most nevejde.
Obecně máte pravdu, krátké připojováky významně narušují plynulost dopravy a tím i propustnost příslušného místa. Zvláště pokud tu máme lidi, kteří se bojí šlápnou na plyn, rozjet se dříve, než se připojí do průbězného, ale pošlou to před rozjetý kamión hned na začátku v cca 40 km/h.

Možná by pomohlo důsledně značit cedulí na začátku připojovacích pruhů, jestli je to nový průběžný pruh nebo to je pruh připojovací a doplnit údaj o délce.

SYN

Tam je to ještě „vylepšené“ tím že zatáčka z nadjezdu doprava dolů co k tomu připojováku směřuje je omezená na 60, a vzhledem k tomu že dost nepříjemně „utahuje“ tak víc bych tam ani nejezdil, i kdyby bylo nakrásně zrovna volno. Takže se celou dobu nedá moc rozhlížet „jak to vypadá na dálnici – jestli je tam škvírka“ dokud člověk opravdu není v tom připojováku, a pak kvůli víceméně stojící zdi kamionů obvykle nezbývá než zastavit úplně a pak se rozjíždět z nuly… Je mi jasné že je to pod tím mostem úzké na standartní pruh ale kdyby ty bariéry… Číst vice »

M H

Přesně…a hlavně nemalá část jezdí jako prasata a bez dodržování rychlosti. Kolikrát by plynulosti mnohem více pomohlo nespěchat za každou cenu a trochu zpomalit. Nejvyšší propustnost komunikace je při rychlostech 70–80 km/h [viz. např. http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/rizeni-dopravy-na-liniovych-komunikacich/%5D. Jenže dnes nikoho značky nezpomalí…pokud zároveň nebude úsekový radar. Ale toho se zase všichni akorát bojí a všeobecně se považuje jen za kasičku a šikanu…

Jakub

ta propustnost bude největší, když se držitelé řidičského oprávnění raději zdají práva na jízdu. Ono totiž tam kde jsou 3 pruhy, zejména Praha a okolí, tam se to hemží lidma, co znají jen pomalou bezdůvodnou jízdu v levém a prostředním, protože v pravém to víc žere…

PetrN

ano, to máte pravdu, ale možná zaměňujete propustnost s možnou rychlou jízdou bez omezení okolím… Když doprava zhoustne natolik že se blížíme kapacitě dálnice, tj. všechny pruhy plné (typický ranní příjezd po D1 do Prahy, nebo nedělní podvečer), tak právě tu největší propustnost = plynulost bez zdržení zajistíte jedině tak, že všichni pojedou oněch 80 km/h ve všech třech pruzích, na tomto principu fungují v aglomeracích na západě liniové řízení dopravy kdy se postupně s houstnoucím provozem snižuje rychlost 120, 100, 80 a má to obrovský dokázaný pozitivní vliv… Je ale potřeba v tuto dobu rychlost měřit úsekovkou, aby to… Číst vice »

SYN

No popravdě, ta propustnost bude největší když pojedou všichni plusmínus stejně rychle, ta 80ka z toho vychází jako limit rychlosti náklaďáků ale pokud dokážou všichni jet 90, je propustnost ještě o kousek větší…

PetrN

není to tak, při nižší rychlosti máte zase menší mezery mezi auty. Je dokázané že největší propustnost je mezi 70-80km/h, více spíše u té 70

SYN

No, když o tom tak uvažuju… asi bude hodně záležet na rozestupech. Brzdná dráha roste s rychlostí nelineárně, že… ale těch 2s co se uvádí jako doporučení to je zase s hodně velkou rezervou… ale kdyby to lidi dodržovali tak by to asi fakt vyšlo u nižší rychlosti líp.

David

To jo, posledních cca 5-6 let je fakt vyzivny……

Pavel Kopeček

Jak se řekne jinak Peklo na čtyři:………… Brno 🙂

radim.cenek

V Brně je doprava celkem OK, zvlášť když se provoz z prázdninových intervalů konečně zase zahustil na ty všední. Problémy jsou jenom tam, kde dopravu blokují automobilisti 😉

N.N.

Místní hromadná doprava nevyřeší dálkovou dálniční … a ta dálková železniční naráží na vyčerpanou kapacitu taky.

MildaIV

Vyčerpaná kapacita dálkové železniční dopravy? To jako ty vlaky s 5ti max 6ti vagony? Ještě v 90. letech jsem jezdil 2x delšími vlaky.

SYN

Těch lidí se v jeden okamžik víc nesejde aby se daly vlaky „prodloužit a zředit“…

František Plášek

Vyčerpanou kapacitou se většinou nemyslí kapacita vlaku, ale kapacita dopravní cesty. Tedy počet vlaků, který se na koleje ještě vejde. Což při neustálém zahušťování zejména regionální dopravy nejen okolo Brna pak významně redukuje prostor pro dálkovou osobní dopravu a i ta nákladní musí někudy jezdit.

Davidoff

S každou novou dálnicí se mluví o vyřešení dopravy, úlevě a úspěchu, ale skutečnost je taková, že aut je čím dál více a po D1 se jezdí čím dál tím pomaleji. Mít dálnici a jezdit po ní 30km/h, to je fakt pokrok.

Jan Sova

někdy i kolona jedoucí 30km/h je oblaživem na nervy pro ty, co v ní už hodinu stojí…..

Jan Sova

A to si zkuste zadat, objet Brno (horem, spodem) mimo dálnici. Peklo trvá….