Dopravní model pro brněnské „metro“ zpracuje městská firma

Tramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraTramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Dopravní model má například ukázat, kolik lidí by nové spojení přilákalo do veřejné dopravy z aut.

Společnost Brněnské komunikace zpracuje dopravní model pro studii proveditelnosti severojižního kolejového diametru (SJKD). Projekt nazývaný někdy jako brněnské metro má ulevit povrchové dopravě v druhém největším městě v zemi. Informovalo o tom město v tiskové zprávě.

Městem vlastněná společnost se tak stane dalším zpracovatelem studie proveditelnosti. Vliv severojižního kolejového diametru na životní prostředí a na územní plánování a také ekonomické vyhodnocení má na starosti sdružení firem tvořené společnostmi Moravia Consult a Metroprojekt Praha ze skupiny Sudop Group.

Radní minulý týden schválili uzavření dvoumilionové smlouvy na dopravní model.  „Poslední a hlavní část studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru bude technicky zaměřená. Odborníci z městské společnosti Brněnské komunikace v ní posoudí zásadní parametry možných dopravních módů, které mohou vést především z jihu města na sever. Studie nám i určí atraktivitu jednotlivých zastávek městské hromadné dopravy nebo budoucí možné rozložení individuální automobilové a městské hromadné dopravy či docházkové vzdálenosti od možných variant linek kolejového diametru,“ řekl  1. náměstek primátorky Petr Hladík.

Studii platí kompletně stát

Dopravní model má řešit dopravní vztahy mezi jednotlivými oblastmi. „Na základě výstupů analytické části studie proveditelnosti budou definovány dojížďkové regiony. Dopravní model musí zohledňovat výhledové změny v rozložení obyvatel v Brně a jeho okolí, musí brát v potaz zjištěné chování obyvatel – tedy jaké dopravní prostředky lidé preferují, jakým směrem nejvíce cestují nebo jak vnímají cestovní dobu apod.,“ doplnil Filip Chvátal, radní pro oblast územního plánování a rozvoje. Průzkum dopravního chování lidí v Brně a okolí zpracovává od loňského roku společnost STEM/MARK.

Celá studie proveditelnosti SJKD bude stát 16,5 milionu korun. Hrazena bude ze 100 % z dotace poskytnuté Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI). Studie má ukázat, zda bude lepší pod centrem města vést tramvajovou či železniční trať nebo metro.

Podoba diametru se v Brně řeší dlouhá léta. Spor se vyostřil především v roce 2018, kdy Zelení chtěli podzemní tramvaj ve zhruba tříkilometrovém tunelu, zatímco tehdejší primátor Petr Vokřál regionální trať. Diametr v podobě regionální trati by měl měřit zhruba 16 kilometrů, z toho šest by mělo být pod zemí. Mluvilo se tehdy o nákladech zhruba 20 miliard.

Nová železnice napříč Brnem úzce souvisí i s podobou a umístěním hlavního nádraží. Městské zastupitelstvo si při schválení přesunu nádraží z dnešní polohy k řece Svratce dalo podmínku, že stát bude současně financovat i diametr.

Tagy Brněnské komunikace brno Severojižní kolejový diametr SJKD
78 komentářů