Dopravní integrace přijde na jih Čech začátkem roku, kraj zveřejnil návrhy jízdních řádů

Vlaky i autobusy by měly podle hejtmana Martina Kuby jezdit častěji, což kraji navýší náklady na dopravní obslužnost.
Jihočeši a návštěvníci kraje by se měli dočkat celokrajského integrovaného dopravního systému (IDS), který zahrne autobusy, vlaky a MHD, začátkem příštího roku. Oznámil to hejtman Martin Kuba. Příprava IDS se na jihu Čech vleče roky, první plány hovořily o završení integrace do dubna 2024.
Jihočeský kraj dnes z hlediska dopravní integrace patří k nejzaostalejším. IDS funguje pouze na Českobudějovicku, jde zhruba o okruh do 20 kilometrů od krajského města. K ideálu má však daleko, chybí například jednorázové jízdenky nebo garantovaná návaznost dopravců v přestupních bodech.
Integrace bude mimo jiné obnášet úpravu jízdních řádů, odstranění desítky let starých souběhů některých linek, přidání nových autobusových spojů navazujících na vlaky a zavedení zónově relačního tarifu. Vlaky i autobusy by měly podle Kuby jezdit častěji, což kraji navýší náklady na dopravní obslužnost zhruba o 200 milionů na 2,6 miliardy korun.
Kraj aktuálně zveřejnil návrhy nových jízdních řádů, které mohou obce (a občané prostřednictvím obcí) připomínkovat. Jihočeský organizátor dopravy JIKORD podněty přijímá do 4. července.
„Všechny obdržené podněty zaslané prostřednictvím obcí budou pečlivě zváženy a – v případě jejich odůvodněnosti a technických, provozních či ekonomických možností – zapracovány. Příprava jízdních řádů vyžaduje zohlednění mnoha faktorů, a i přes veškerou snahu nelze vyhovět všem individuálním požadavkům,“ uvedl k tomu kraj.
Linkové autobusy v Jihočeském kraji od roku 2022 po dobu deseti let obsluhují tři společnosti, případně jejich subdodavatelé. Na Českobudějovicku to je společnost GW Bus, na Českokrumlovsku, Jindřichohradecku, Písecku, Prachaticku a Strakonicku ČSAD autobusy České Budějovice a na Táborsku BusLine. Železniční spoje většinou zajišťují České dráhy, na Šumavě GW Train.
Na modelu jihočeské integrace pracuje organizátor veřejné dopravy v Plzeňském kraji POVED, který získal smlouvu v roce 2023. Páteřní linky vznikaly ve spolupráci organizací JIKORD, POVED a Dopravní fakulty ČVUT.