Dopravci začínají rušit spoje. Nemá kdo řídit, šoféři jsou v karanténě či pozitivní

Nové trolejbusy Škoda 32 Tr pro Městský dopravní podnik Opava (MDPO). Foto: Opava.czNové trolejbusy Škoda 32 Tr pro Městský dopravní podnik Opava (MDPO). Foto: Opava.cz

Po Ostravě hlásí nedostatek řidičů také Opava. Brno zachraňují brigádníci a přesčasy

Dlouhodobý nedostatek řidičů se začíná v posledních týdnech výrazně projevovat i na provozu veřejné dopravy. Kvůli pozitivním testům na Covid-19 či nařízené karanténě první dopravci omezují počty vypravených spojů.

Například Městský dopravní podnik Opava (MDPO) musel kvůli téměř čtvrtině nemocných řidičů zastavit provoz na třech linkách. V Opavě v současné době nevypravují linky číslo 202, 204 a 210. „Nemocnost našich řidičů se pohybuje okolo 20 procent,“ vypočítá Pavel Gebauer, mluvčí MDPO. Podle něj je tak opavský dopravní podnik ve stejné situaci jako ten ostravský. Tam zhoršující se epidemiologická situace komplikuje provoz od začátku listopadu.

Nejprve některé trolejbusové linky začaly pokrývat soukromí dopravci. Dopravní podnik Ostrava (DPO) tehdy doufal ve zlepšení situace. Ta se ale naopak zhoršila a nemocnost zasáhla DPO do té míry, že budou postupně omezeny všechny druhy přepravy.

Z tramvají tak nebudou jezdit vybrané spoje na linkách číslo 3 a 6. Ruší se i posilové noční spoje. U trolejbusů pak dojde ke komplexnímu omezení, které začne platit od 6. prosince. U autobusů pak DPO zruší čtyři linky. „DPO dočasně zastavuje také autobusovou linku č. 20 a doplňkové minibusové linky č. 91, 96 a 99,“ uvedl podnik v tiskovém prohlášení. Přepravci momentálně chybí 18 procent řidičů.

Omezení provozu hrozí Brnu i Libereckému kraji

Ideální situace pak není ani na jihu Moravy v Brně. Tam aktuálně přepravu MHD drží brigádníci a pracovní přesčasy. „Aktuálně máme v pracovní neschopnosti 15 procent řidičů. Služby se nám daří pokrývat díky brigádníkům, využití záloh a řidičů, kteří jsou ochotní jezdit přesčasy,“ popisuje Hana Tomaštíková, mluvčí brněnského dopravního podniku. V Brně zatím spoje neomezují.

Koronavirus komplikuje také regionální dopravu. V Libereckém kraji chybí aktuálně řidiči společnosti Busline LK. Zatím nebylo nutné omezovat rozsah dopravy v kraji, nicméně informace od dopravců jsou takové, že stále větší počet řidičů, především v příměstské autobusové dopravě, je v karanténě nebo izolaci a může se stát, že bude docházet k omezování některých spojů. Po jednání Krizového štábu Libereckého kraje to řekl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Podle dopravců jsou řidiči MHD i příměstské autobusové dopravy vystaveni dennímu kontaktu s velkým počtem lidí všech věkových skupin. Pokud se řidič od cestujících nakazí, tak spousta kolegů, s nimiž třeba trávil pauzu na vozovně, nebo se kterými se potkal, musí do karantény.

Zajistit pak všechny linky je velmi náročné. Podle majitele dopravní skupiny BusLine Jakuba Vyskočila je situace velmi vážná. „Nedostatek řidičů může v krátké době ochromit ekonomiku celého státu, lidé se nedostanou do práce,“ upozornil. BusLine je největším autobusovým dopravcem v Libereckém kraji, zajišťuje regionální dopravu na Jablonecku a Semilsku. V Libereckém kraji firmě aktuálně chybí 14 procent řidičů a v sousedním Královéhradeckém kraji dokonce 17 procent.

S využitím ČTK

Tagy dopady koronaviru na dopravu
16 komentářů