Dopravci spočítali mrtvé cestující za deset let. Železnice 7, silnice 5500
Srážka vlaků v Pardubicích. Foto: Drážní inspekce
Železnice je už dnes nejbezpečnějším módem dopravy, tvrdí svaz dopravců SVOD Bohemia.
Železnice je už dnes nejbezpečnějším módem dopravy, tvrdí svaz dopravců SVOD Bohemia.
Většinu nehod s úmrtími na silnicích má na svědomí nákladní kamionová doprava – jak logické, že se náklad nepřepravuje po železnici, že?
Většínu nehod na železnici má za vinu nákladní auto, které vjelo na přejezd i přes funkční výstražná přejezdová zařízení …
Jak nelogické, že?
Dobrý den, pro Vaši informaci uvádím použité zdroje dat:
Železniční nehody: https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_železničních_nehod_v_Česku
Počty mrtvých na silnici: https://www.cdv.cz/vizenula
Dopravní výkony: https://www.sydos.cz/cs/rocenka-2022/rocenka/htm_cz/cz22_511000.html
Studénka 3
Pernink 2
Milavče 1
A ten sedmý je kde? Strojvedoucí se nepočítají a letošní Pardubice už se nepočítají (je to do 31. 3. 2024).
Pernink 2, Milavče 1, Pardubice 4. Studénka byla MU způsobená kamionem na přejezdu.
Takže keď pred auto spadne strom, tak sa to tiež počítať nebude?
Konečně reálná statistika a ne ta slátanina, co vydává drážní inspekce, kde se sčítají železniční, silniční, cyklistické, chodecké a sebevražedné nehody.
Čekal jsem šťavnatou diskuzi, ale tolik Einsteinů ne.
Dají se ty komponenty ETCS z vyřazeného vozidla nějak zužitkovat? Jsou ty komponenty napříč řadami z větší části stejné nebo spíš specifické?
Tak pokud bude někdo šikovný, dokáže to rozchodit. Ale razítko to nedostane. Jedině na soukromé zahradní železnici. Ale tam zase nemá traťovou část.
Já bych české kutily nepodceňoval. Máme DCC, zvládneme i ETCS.
V vyřazeného se asi dají. Většina ETCS je v racku a je to jen sluk „počítačů“ a různých I/O modulů. Nic co by nešlo dát jinam. Výorbci je dodávají jako víceméně jednotný model, liší se forma zástavby (umístění antén, stanoviště atp) možná verze software. Takže to hlavně musí být stejný model od stejného výrobce (jako Atlas od Alstomu, Traingurad Simensu, Guardia Stadleru atd atd).
Tedy jen co se týče (znovu)použitelnosti nepoškozených dílů.
Kdyby spočítali počty zabitých chodců na počty přepravených cestujících, tak by vyšlo, že oproti železnici je kat Mydlář hadra. Tomu říkám selektivně lživý výběr. Je to podobné, jako když si někdo, kdo neumí moc řídit, pořídí robustní SUV, aby si neublížil, ale zabil jiné.
A on ty chodce někdo žádal, aby lezli na koleje? Vy jste dobrej.
Lžete, nebo dokažte opak. Nebo nic nepište, když nic nevíte.
A co je Váš výběr? Provoz na eleznici, silnici i na pitomé cyklostezce je zasazen do nějakého právního rámce a tam provozovatel snad ani nemůže odpovídat za to, že jej někdo nedodržuje a porušuje. Pár takových událostí jsem zažil a měl příležitost sledovat, jak strojvedoucí dělá všechno, co je v jeho silách, ale fyzikální zákony jsou neúprosné.
Ukazkove účelové mávani s čísly. Jak jsou na tom za 20 let například ponorky? Ale jen ty MHD, co jsou pod IDS JMK (jine se nehodi). Nejsou ještě bezpečnější než vlaky? 👍
Tak takhle ne, přátelé. Odpovídající reakce by byla “Příčinou neštěstí byly tyto okolnosti a toto je seznam opatření, která jsme přijali, aby se to neopakovalo”..
Protože takhle se dá agumentovat tím, kolik lidí loni zabilo sedavé zaměstnání….
Důležitý je mít takovou super statistiku, se pak můžete poplacat jací jste pašáci a říct si o vyšší odměny.
To je jako míchat jablka hrušky, kolik z uživatelů železnice si svůj vlak řídí samo? Copak si vezmu svoji lokomotivu a jedu s ní na chalupu? A co jiní mrtví na železnici, třeba sražení chodci, cyklisté a řidiči, nebo jiní zaměstnanci v kolejišti?
Já teda svůj autobus nemám a ani ho neřídím. 😀
Co to je za blbost? Proč do toho plést sražené chodce? Ti s tím nemají nic společného.
Čísla mohou být zavádějící. Ve statistikách úmrtí v silniční dopravě jsou všichni účastníci, takže chodci a cyklisté. Z těch čísel se asi nedá vypreparovat úmrtí jen přepravovaných osob, kdežto číslo 7 u železnice jsou jen cestující. Takže by se mělo připočíst také všichni sražení chodci a sebevrazi, a další. Tak jako tak to vyzní pro železnici násobně lépe než na silnici…
Asi, takže nevite. A když nevíte tak nevyvozujte. 😉
https://www.policie.cz/soubor/informace-o-nehodovosti-brezen-2024-docx-pdf.aspx
a je to někde zmíněno v článku? Možná jsem to přehlédl… Většinou se bere vše dohromady. Nic na tom se nezmění, že to vyzní pro železnici násobně líp
Tak podle tohoto dokumentu za čtvrtletí zemřelo v silniční dopravě 17 cestujících. Takže krát 40 to máme 680 lidí za 10 let. Takže železniční dopravci asi tak 8x přestřelují/lžou.
Tak jste předvedl krásnou demagogii. To musíte se číst skutečné data, ne si na základě tří měsíců odvodit zbytek 😉
Hm, a tou mimořádností včera večer u Bečvár už se ČD pochlubily? Opět šutry na trati.
Co to má společného s výše uvedeným článkem a ČD. Položily je na koleje ČD?
Ne, jen se divím že se tady objeví pomalu každé prd a najednou je ticho po pěšině. A s tématikou článku to zas tak mimo není, i když bylo naštěstí bez zranění.
Proč by se tím měly chlubit ČD? Co to s nimi má společného?
Tak trošku mi to nesedí. Ale prezentaci jsem neviděl, jen jsem si zde přečetl článek.
Cestujících, kteří zemřeli ve vozidlech nebo v nich těsně před svou smrtí byli, jsem napočítal 12. A k tomu 7 strojvedoucích, jednoho vlakvedoucího a jednoho vedoucího posunu.
Ten kdo má režijku se do počtu na železnici nepočítá..
Vždycky si říkám proč se skoro 100% bezpečná železnice ještě více zabezpečuje za drahé peníze, když na jiném dopravním systému umírá mraky lidí, aniž by to někoho vzrušovalo. To samé povolenky. Železnice platí emisní povolenky za naftu, ovšem kamiony, které přepraví 5× více nákladu ročně emisní povolenky platit nemusí. Přitom železnice je z velké části elektrifikována, ovšem silniční doprava je skoro ze 100% neelektrifikovaná.
Jistě za tím musí stát řádná ropná masírka a kamionová lobby, protože smysl to nedává.
Od kdy platí železnicni doprava v nezávislé trakci emisní povolenky? Nákladní doprava platí v mýtu externality od 1.1.2021, od 1.3.2024 pak k externalitami v podobě hluku a znečištění ovzduší přibyl poplatek za CO2…
Zdroj: https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/skupina-cd/novy-kalkulator-emisi-pro-zakazniky-cd-cargo/-36227/ Proč i tak klesá podíl železnice? Namístě je tedy otázka, jak je možné, že podíl silniční dopravy na celkovém objemu neustále roste a s ním klesá podíl železnice, nejen v České republice. A to i přes její deklarovanou a někdy i skutečnou podporu, směrnicemi EU počínaje a ekvivalentními dokumenty vlády ČR konče. Již skoro 10 let máme Usnesení vlády č. 978/2015 Sb., které ukládá do roku 2030 převést 30 % dopravních výkonů ze silnice na železnici. Skutečnost je taková, že podíl železnice mezi roky 2017 a 2021 u nás poklesl ze 17,4 na 16,6 % z celkového objemu dopravy a… Číst vice »
Železnice si skutečně nehradí sama veškeré náklady na dopravní cestu. Poplatky za použití DC tvoří asi 20 % rozpočtu SŽ, zbytek plyne ze státního rozpočtu.
Je rozdíl mezi SŽ a dopravci ČD a ČDC, stejně jako mezi ŘSD a autodopravci.
Co jste nám tím chtěl sdělit?!? Kubrt má pravdu. SŽ je financovaná ze SFDI, ČDC a další nákladní dopravci jedou za své a osobní dopravci jsou ve velké míře v závazku. Podnikání na komerční riziko mimo Ostravu je minimální.
Přečtěte si pořádně, než budete něco psát do diskuse.
Nepište blbosti, prosím. Železnice platí emise v rámci ETS1 v cenách nakupované trakční energie, tedy v závislé trakci, ale za naftu by platila až od roku 2027 v rámci ETS2. A právě v tuhle dobu se vede bitva, aby diesely na dráze a na vodě byly z toho systému vyjmuty.
Upsal jsem se. V odkazu je to uvedeno správně. Ale zřejmě tedy na železnici platítr více než čistě naftová kamionová doprava.
Přesný součet nepřesných čísel. Nic jiného…
A?
Nic a. Konec věty.
Navíc je statisticky dokázáno, že pacičky univerzálního ptakopyska přinášejí daleko více štěstí než pacičky zaječí.
V čem nepřesných čísel, prosím?
Až na ten drobný rozdíl 5543 mrtvých osob. Což je ale jistě zanedbatelné.
Mně se tady ty hry s čísly bez kontextů taky moc nepozdávají. Někdo se prostě přehrabovaním v číslech a stavěním je do tabulek snažil říct, že automobilová doprava je míň (a připusťme že násobně míň) bezpečná než vlak. To ale stačilo říct i bez statistik, jenže to by z toho nevyšlo číslo 5000 a lidi by se druhej den nebáli sednout do auta, protože podle statistiky hnedka umřou. Taky by se dalo stejným stavěním čísel udělat tabulku, kde by vyšlo, že auto je daleko víc operativnější při cestě z Horního Kredence do Listového Pružníkova, a nebo udělat statistiku, kde by… Číst vice »
Tady je ale kontext jasný… Jak to chcete srovnat jinak?
Tak upřímně, mám spíš dojem, že se někdo snaží „opticky“ vyvinit železnici z posledních statistik, kdy několik nehod spektakulárního typu z poslední doby zanechalo v laické veřejnosti dojem, že „je toho nějak moc“. A ono skutečně, za vydatné informovanosti, kdy média dělají dramatickou nehodu z každého pluhu pokrouceného o soušku, spadlou na trať, plus občas ujede nějaký vlak nebo se srazí s protijedoucím a tam jsou skutečně velké škody nebo i zranění, tak skutečně ten medialní obraz železnice jako oázy bezpečí a pořádku dost pokulhavá. A tak ho napravme za pomocí nějakého protipólu. 5000 mrtvých je proti sedmi skutečně hodně… Číst vice »
Viděl bych to opačně. Železniční doprava je médii dehonestována a dělá se velbloud z každého chybějícího šroubu na trati. Ano, zde asi nebude počet mrtvých tak do očí bijící, ale i přesto bude počet mrtvých max v desítkách, kdežto na silnicích to bude pořád v tisících i kdyby se silniční fanatici rozkrájeli.
Podle oficiálních statistik byl v letech 2015-2023 počet úmrtí 4700. Tzn. že letos už umřelo na silnici víc než 800 lidí? (spíš tak 1000, protože správně by se měla odečíst první polovina roku 2015)
2015 660
2016 545
2017 502
2018 565
2019 547
2020 460
2021 470
2022 454
2023 455
pardon jsem rok vynechal, tak ještě 2014 629, takže celkem 5300. Kdybych opět vzal půlku pryč, tak už umřelo cca 500 lidí?
Když budu hnidopich: „Dopravci spočítali mrtvé cestující“
Pod kterého dopravce spadají chodci? 😀
Jako chodec, jste účastník silničního provozu.
Jinak tohle číslo obsahuje taky chodce a cyklisty.
V letadlech čistá ,,0,,.
pády ultralehkých letadel s tragickými následky nejsou úplně neobvyklé.
Když se nezapočítají piloti…
I v trolejbusech 🙂
Určitě ne, jen 737 MAX má dvě hodně tragické nehody.
U nás? Protože to byla Česká statistka. Ta světová co se týče smrti při nehodě v automobilu jdou přes milion ročně. Železničně nemám tušení jestli to někdo eviduje.
A kolik, prosím v letecké dopravě? Ať to máme kompletní….
Za roky 2019-2023 to bylo na ČR v komerční dopravě 0. V general aviation 11.
Zdroj výroční zpráva ÚZPLN 2023
https://uzpln.cz/pdf/20240124094600.pdf
Neumím číst tabulku. Připočtěte k těm 11 ještě 19+14+6.
V aut je najeto několik tisíc procent víc kilometru ročně na člověka. Nepočítají strojvedoucí, lidi co vlak přejede. Ať tak.
Myslím že vlak jako letadlo statisticky by měl zabít méně lidí na kilometr než auta. Ale bohužel tyhle staticky mají nulovou hodnotu a škodí důvěry hodnosti. Realita je jistě mnohem blíž.
Zajímavější by byl poměr vlaky versus autobusy v závislosti na počtu cestujících nebo najetých kilometrů.
Nejlépe na osobokilometry a klidně přidat i tramvaje, což je kolejové vozidlo zhusta v silničním provozu.
Ano, navíc u aut ani nevím, kde vzali údaje o počtu „cestujících“ – to jsou vše jen odhady, které budou asi řádově správně, ale větší přesnost bych nečekal – Jak se dá zjistit, kolik jízd kdo autem vykonal a kolik měl spolucestujících (navíc musí zahrnout i transit přes ČR). Údaje mají též být přepočítány na voz. km.
V čem „zajímavější“? Statisticky možná ano, ale většina populace se rozhoduje mezi IAD a nějakou VHD (a málokdo rozlišuje, zda pojede busem či vlakem, to je spíš druhořadé a často jde o kombinaci – zejména v kombinaci s MHD).
SPíš by bylo zajímavé mít srovnání MHD a IAD, ne?
Nemálo lidí jede autem na rychlík.
Takže je zajímá právě poměr rizik smrťáků v autech a ve vlacích, ne?
autobusy a osobokilometry asi nikdy nikdo nespocita… neni prilis z ceho vychazet (verejna doprava v zavazku je jen cast a o zbytku neni zadna evidence) a otazkou je, co pocitat jako autobus a co treba uz jako dodavku.
Například:
Je to veřejná linka s jizdním řádem atd = je to bus, i když fyzicky jede sedmimístný vůz s techničákem jako osobák. 😀
Dežo veze svou rodinu na dovolenou Jumbocruiserem, nástup před barákem, cizí neveze = je to auto.
Jednodušší by bylo podle techničáku.
Vaše problémy už jiní dávno vyřešili. 😉
U linkovych autobusů jde dohledat počet ujetých kilometrů dle jízdních řádů, u najimaných dopravců dle odvodu spotřební daně. A počet cestujících v autobusové dopravě je sledován v ročence a statistice.
A taky výtahy. To je taky kolejová doprava.
Jinak napsáno RegioJet 4, ostatní 3.
Mně to nějak nevychází – ve vlacích ČD zemřeli 2 cestující u Perninku, 1 u Domažlic a 3 ve Studénce. Tato nehoda Pendolina je z července 2015, takže do těch 10 let se ještě vejde. Nebo se schválně nepočítá protože byla zaviněna řidičem silničního vozidla…?
Ďalej chýba napríklad vypadnutie z vlaku v úseku Olomouc–Štěpánov v roku 2016 (1 mŕtvy).
Či vystoupení z vlaku v Sokolnicích přímo pod jiný vlak.
Oprava: v Chrlicích.
Po vystoupení nebo vypadnutí už to není cestující..musíte umřít ve vlaku,aby vás započítali
Tak v tom případě by se něměl počítat ani spolujezdec, kteřý zemřel po (nezaviněném) „vystoupení“ ze stroje, když ne cestující vypadlý z vlaku.
Pokud započítáváme mrtvé v souvislosti se silniční dopravou, tak tady to bylo v souvislosti se železniční.
Měl bych k tomu poznámku – cestující na železnici vždy umírají kvůli chybě někoho jiného. Na silnici poměrně dost lidí umře kvůli tomu, že nezvládnou řízení svého auta. Až bude silniční statistika bez nich, nebo v té drážní budou i strojvedoucí, tak to bude mít vypovídající hodnotu.
I strojvedoucí ovšem umírají chybou někoho jiného…
Alebo majú doživotné následky…
Ano, jsou takové smutné případy.
Ten šťastnéjší: Jednou se stalo, že kamion uvízl na přejezdu na oficiální objížce, kam ho poslal policista. Jeho kolegyně pak rychlou reakcí dokázala zabránit nehodě.
Přesně o tom píšu. A nejen auta, také motorky či bicykly. Nemálo cyklistů zemře vlastní vinou, v roce 2023 jich bylo 22 z celkového počtu 39 usmrcených, odkaz níže.
Chápu že k té metodice lze mít výhrady, ale zároveň mi připadá, že je tím vyjádřeno přesně to, co bylo zamýšleno.
Chci jet z bodu A do bodu B, řeším jak pojedu. A pro tuhle pomyslnou volbu jsou relevantní přesně tyhle čísla. Byť ano, u auta bude mít zodpovědný a schopný řidič lepší šance – ale nedokážu si představit, jak to do té statistiky zahrnout.
A k čemu je taková statistika?
Já potřebuji dojet – plácnu – z Brna do Prahy. Jsem moc citlivý na bezpečnost (proto mne zajímají tyto statistiky). Chci vědět, jestli je bezpečnější jet autem nebo vlakem.
Proč mám z nebezpečnosti IAD vylučovat svou vlastní možnou chybu? Každý člověk může chybovat. A nejvíc chybují ti suverénní mistři světa, co si jsou svou neomylností naprosto jistí.
Jenže těch dat, jak je to prezentované, se nedozvím vůbec nic o šancích ve vlaku a v autobusu, když pojedu Brno-Vyškov v NAD namísto vlaku.
Pardon, ale to je součást systému bezpečnosti. Že se z řidičáku stala druhá občanka je ten problém…
To správně politicky zmínili ETCS, protože při takové statistice platit bžiliardy za nové zabezpečení je skutečně pochybné.
Kdybychom to rozšířili na další typy dopravy, chodci měli mít povinně přilbu a auta by rovnou měla být zakázána.
A zjistili bychom, že železnice je velmi nebezpečná, protože ve spoustě případů srazí vlak chodce (sebevraha) či vozidlo s fatálními následky. Takže zjistíme, že pokud zrušíme železnici, klesne významně počet smrtelných nehod.
Statisticky jde odůvodnit cokoliv, včetně pochybných teorií.
Jinak Pernink tři mrtví, Domažlice dva mrtvý, Pardubice čtyři mrtvý. A jinde spoustu strojvedoucích.
Železnice sama není nebezpečná.
Nebezpečím jsou křížení a střety viníků takových nehod. Nebezpečím jsou sebevrazi a auta co vjedou na červenou na přejezd.
No zrovna ty nejsmrtelnejsi Pernink, Domažlice a Pardubice žádné křížení se silnici neobsahovaly.
A to je ten induktivní klam.
Pár takovýchto nehod (jmenoval jste tři), ty si zapamatujete jmenovitě. Zemřelo při nich dohromady plácnu 10 lidí, pamatujete si TOTO.
Ale kolik sebevrahů zahynulo? Kolik aut na přejezdech? Toto si nepamatujete, byť těch mrtvých je výrazně víc.
Nevyčítám vám to 🙂 , jde o vliv médií, pro které jsou Pardubice senzace, ale „běžný“ sebevrah spíš nepříjemnost na okraj, plus vliv lidského mozku, který se také soustředí na ty velké události mnohem víc, než řadu drobných.
Cestující? To se mi nezdá, tipnu si:
U železnice odečetli mrtvé strojvedoucí
U silnice … neodečetli mrtvé řidiče motorových vozidel
Řidič lokomotivy je zaměstnání, řidič auta je cestující (typicky)
Typický cestující nezasahuje do řízení vozidla. To jste musel hodně ohýbat význam slova.
Tím hůř.
Kromě toho by daleko zajímavější byl přepočet na osobokilometry.
Řidič autobusy či stevardka jsou zaměstnání, řidič rozvážkové či dopravní služby také. Stejně jako když jede řemeslník autem že stavby do krámu pro materiál či obchodní zástupce na jednání.
Z policejní statistiky totiž vytáhnu za rok 2023:
46 spolujezdec v osobním vozidle
4 spolujezdec na motocyklu
3 spolujezdec v nákladním vozidle
2 spolujezdec v traktoru
https://www.policie.cz/soubor/informace-o-nehodovosti-prosinec-2023-pdf.aspx
S notnou dávkou černého humoru pak ještě mohu přidat:
70 řidič motocyklu
Ti už jen cestovali, přesně 23 z nich cizím zaviněním 🙁
trošku ohnutá statistika bych řekl
Taky se mi zdá že 550 mrtvých spolujezdců (= cestujících) ročně je „trochu“ mimo, když celkové číslo je okolo 700 ročně.
V článku se nepíše ročně, ale za 10 let.
Ta statistika je hodně ohnuta. Nemůžou přece porovnávat individuální doopravu osobních aut s hromadnou dopravou,kdy by ty vozidla měli ridit profesionálové. At posuzují úmrtí v busech,tramvajích,trolejbusech, vlacích a letadlech a nemichat do toho osobni auta. To by mohli v tom případě i zařadit v dnešní době hojně protezovanou cyklistiku atd.