Dopravci: Škoda, že D1 nemá šest pruhů. Kolem dálnic chybí 2000 parkovacích míst
Přehlížení požadavků na důstojné zázemí pro řidiče kamionů je podle dopravců jedním z důvodů nedostatku řidičů.
Velká modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou skončí po osmi letech 2. října. Odstranění dopravních omezení přinese velkou úlevu motoristům, kteří nejvytíženější dálnici využívají. K ukončení modernizace se také vyjádřilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia, podle kterého modernizační práce snížily efektivitu dopravních firem.
„Bohužel kvůli tristním poměrům panujícím v České republice při povolování dopravních staveb nedošlo k žádoucímu rozšíření D1 na tři pruhy v každém směru po celé její délce, ani k vybudování nových odstavných ploch pro kamiony v dostatečném počtu,“ uvedlo dnes sdružení v tiskové zprávě.
Ministerstvo dopravy v minulosti zdůvodňovalo „nerozšíření“ dálnice na tři pruhy v každém směru právě zdlouhavou přípravou. Bylo by nutné například vykupovat pozemky nebo projít procesem posouzení vlivu na okolí (EIA). V roce 2013 přitom dálnice byla daleko za hranou únosnosti a připomínala spíše tankodrom.
Podle dopravců chybí kolem českých dálnic zhruba 2 000 parkovacích míst, kvůli čemuž řidiči řeší dilema, zda porušit předpisy o době jízdy, nebo parkovat, kde se dá. Řešením může být podle Česmadu podpora soukromých truckparků.
„Zlepšení podmínek pro komerční dopravu by se mělo stát nyní prioritou. Nemyslím tím jen možnost vůbec dodržovat zákon a mít kde vykonávat odpočinek, ale mít k dispozici civilizované hygienické podmínky. A to i u zákazníků při nakládce nebo vykládce. Přehlížení těchto požadavků je také jedním z důvodů neustále rostoucího nedostatku řidičů. A jak ukazuje současné dění ve Velké Británii, nedostatek řidičů nákladní dopravy může vést k celospolečenskému kolapsu,“ uvedl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic je dnes na dálnicích zhruba 130 odpočívek, které nabízejí přibližně 2700 parkovacích míst pro nákladní vozy. Dalších téměř 1600 stání podle údajů ŘSD z předloňského roku chybí. Silničáři však při snaze o budování nových odpočívek narážejí na odpor obcí. Od loňska proto vyvíjejí snahu o zapojení soukromých truckparků, což má být dočasné řešení.