Dopravci se pustili do státu kvůli soutěži na rychlíky. Chce atypická drahá vozidla, upozorňují

Jednotka 845 a rychlík Arrivy Liberec - Pardubice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 a rychlík Arrivy Liberec - Pardubice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle dopravců má stát tlačit na Správu železnic, aby šlo motorové rychlíky nahradit alespoň akutrolejovými jednotkami.

241 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kanil83

Otázka , proc třeba na USti -LBC -PCE neuvazovat nad Vodíkem ? S tim ze plničky by mohli byt ve všech 3 místech využitelné i pro busy MHD?

O. M.

„Dieselová trakce je energeticky až trojnásobně dražší než elektrická. Stát soutěží veřejné služby, na které nemá připravenou infrastrukturu. Za drahý provoz tak zbytečně utratí prostředky, které by jinak mohl vložit do elektrizace tratí.“
Jasně, a trolej „prostě je“.

Petr

Dyt je to prdly. V Praze to pojede 10 minut pod dratama a pak 3 hodiny na baterky do Tanvaldu??? No nevím no

MajT

Je hezké že někdo konečně ukázal že koncepce dopravy v Česku prakticky neexistuje. U spousty tratí se dojezdové časy za dvacet let prakticky nezměnili a vynakládané prostředky stačí stěží na to aby jsme zachovali současný stav. Potom se divíme že jsou sídliště obsypány auty a stojíme v kolonách. Přitom se ukazuje že kvalitní železnice si svoje zákazníky najde.

Petr

Když ona existuje ve strategiích i víra v zázraky. „Zajistit kvalitní meziregionální dopravní obslužnost pro všechny regiony srovnatelného významu bez ohledu na jejich vybavení dopravní infrastrukturou.“

Pink

Řešení je jednoduché. Vylučují lokomotivy nafťáky. Ale nevidím, že by v řízení byly vyloučeny parní.

Leinad

A jak daleko dojede parní lokomotiva? Nehodil by se na obratu vodní jeřáb?

O. M.

Někde ještě jsou 🙂

Matrail

Docela bych se i vsadil že víc škodlivých látek vznikne při výrobě a likvidaci těch baterií z akutroleje než za celou životnost motorové jednotky (která je větší pochopitelně)

Michal M

A možná bys místo sázení se mohl projednou hnout prdelí a zjistit, si pro svoje tvrzení nějaká fakta.

Tonda Sehnal

Ajajaj… Tady někdo neumí zacházet s internetem a asi na tři kliknutí nalézt odpovědi na své otázky…

Petr Šimral

Jestli si myslíte, že při výrobě baterie vznikne 9 900 tun emisí, tak se klidně sázejte 🙂

Novomír

A pak už se jezdí na baterky bez emisí? Nebo jde koupit filtr, který do baterek pustí jen čistou energii?
Emise pro výrobu zařízení vyrábějící „čistou“ energii a zařízení pro přenos té energie někdo započítal?
Nebo se spokojite s tím, že na štítku je nápis emise 0.

Petr Šimral

Přečtěte si úvodní otázku, na kterou jsem reagoval výpočtem.
Pokud doplním k tomu stejný vlak elektrický, jezdící na současné emise, tak za 15 let vyprodukuje o téměř 5 000 tun emisí méně než jednotka dieselová a ještě navíc s tím, že emise u elektrické trakce setrvale klesají, byť nulové nebudou nikdy.

Tom

Zatímco naftové motory nám padají z nebe a palivo do nich se samo objevuje na pumpě.

troglj

Vsadíme se, přijdu Vás skásnout.
Uhlíková stopa i LCA výroby bateriového vozidla je větší než u dieslu, následný provoz ale výhodnější, pokud vozidlo nenabouráte hned jako nové, tak celkové dopady na životní prostředí i klima jsou nižší. Samozřejmě to závisí na emisním složení elektřiny, ale i s vysokým podílem uhlí to vychází lépe.

Daniel Mach

Proč chce ministerstvo jiné než motorové soupravy na rychlíky do Tanvaldu, kde trolej není a nebude?

Jarda

protože do brodu by být měla..a to je 17km, což ujet na baterky není problém ani do kopce.. ještě teda na současné trase bude chybět úsek Všetaty – Boleslav, ale to je opět na baterky realizovatelné..ostatní bude pod dráty, pokud se pojede přes Lysou, tak bez drátů bude opravdu jen ten koncový úsek do Tanvaldu..já teda osobně bych ten „rychlík“ do Tanvaldu ukončil už v Turnově..tahnání do Tanvaldu je dost nesmysl..

Tomáš Záruba

Naopak prodloužit do Harrachova, ještě lépe do Polska!

Frantík

To by mě taky zajímalo, jak chce vlak jezdit bez motoru…

Odpůrce zdravého rozumu

Který útvar řeší na MD strategii v oblasti rozvoje železniční infrastruktury? Není to náhodou tento? https://md.gov.cz/Ministerstvo/Detska-skupina-Masinka

Miloslav

SŽ je největší škůdce železnice

Marek

Velmi správně. Dokopat SŽ po 10! letech přípravy k realizaci stavby Jaroměř – Stará Paka a udělat v této části prostou elektrizaci vyřeší spolu s kapacitnějšími BEMU, které jsou na mezinárodním trhu k dispozici půl problému – rameno Liberec – Pardubice.

Ctirad

Jde to i výhodněji, elektrizace Turnov – Železný Brod s přínosem pro R14a a R21 současně. Pro delší čas dobíjení možno s výběhem trakčního vedení k budoucí odb. Čtveřín a do Příšovic.

Lukáš Chytil

Na to je bohužel ještě navázaný sekundární problém, že jak se jednou začne uvažovat o rekonstrukci tratě a jejich různém vylepšení, jsou veškeré větší investice na těch tratích zakázány, protože, bude koridor, rekonstrukce, atd. A tím jak se akce posunují, tak ty tratě chátrají a pak se dostanou do stavu, že se to musí udělat havarijně, nebo se to zavře. Krásným příkladem je 171 Praha – Beroun, pravobřežka, zejména Mělník – Střekov a posouváním, se do toho stavu dostávají další a další tratě jako třeba Plzeň – Klatovy, Plzeň – Domažlice nebo třeba Přerov – Brno. Výčet časem samozřejmě bude… Číst vice »

Jarda

že to nikde není vidět bych netvrdil, ale je to pořád málo..40let na to kašlalo, pak další léta to nebylo moc prioritou a ten dluh se dohnat nedá, naopak se to postupně proměňuje a ledy se hýbou..jen bohužel jinde to mezitím dožívá

Jarda

bych mínusářům doporučil jako domácí studium shlédnout nějaké železniční video z 90 let..možná pak pochopí, jaký obrovský posun se udělal

Verrr2

90tky si pamatuji velice dobře, a krom koridorů a par modernizací je železnice stejná jako tehdy…

Petr Šimral

Dovolím si s Vámi nesouhlasit. Železnice za posledních třicet let udělala obrovský kvalitativní pokrok jak na straně infrastruktury, tak na straně dopravců.

Péťa

Doporučil bych výlet na Slovensko. Tam je to jako u nás před 40 lety a hned za hranicí poznáte ten obrovský rozdíl.

Jarda

i na slovensku je to dnes lepší než u nás před 40lety..lidé prostě zapomínájí

Jarda

tak to ani omylem…většina tratí a nádraží vypadala jak v albánii..stejně tak i vozový park..dneska i zapadlé lokálky a nádraží vypadají dost rozdílně..ano není opraveno vše, ale zdaleka se to netýká jen koridorů

Tonda Sehnal

Podepisuji v plném rozsahu ☑️

Rejpal

Když si ministerstvo dopravy neumí dupnout na SŽ, aby zrychlilo přípravu staveb a vypíše takto nesmyslnou soutěž, tak by nikdo z dopravců neměl podat nabídku. Třeba by se pak na MD už konečně někdo probudil.

Jarda

a nebo prodlouží smlouvu s 845..

Jan Sova

a kámoši jak hrom, jsou Jerry a Tom (dosaď jména vrcholných manažerů MD a SŽ)…

Honza

Já nechápu že nikomu na MD nevadí že termíny od SŽ jsou prostě jenom nějaké čísílka, které vlastně nic neznamenají. Kdyby člověk věděl: ok máme to v plánu za deset let, ale za deset to bude zahájené, je to mnohem lepší než „2029“ a pak každý rok posunovat o rok a přitom na tom nedělat lautr vůbec nic. A ještě s tím na MD takto počítat a říkat že projekty jsou „v nedohlednu“. Neřeším potřebnost jednotlivých úseků. Chápu že železniční síť je velká a každý má svůj „nejdůležitější úsek“ a zbytek je „lokálka v polích“. Ale že neexistuje žádný termín… Číst vice »

Beny

To by ale to stejné MD muselo na ty závazné termíny přidělit závazné peníze.

Leinad

Nebo by SŽ nemusela v letácích uvádět termíny. Tím by přestala lhát.

Martin1

Jinými slovy to na MD opravdu zpackali. A jsem rád, že se někdo konečně pustil do kritiky ne zcela schopné centrální komise a především faktu, že Správa železnic si jede sólo bez ohledu na strategické dokumenty státu, přičemž samotné MD to nechává evidentně chladným.

Tomáš Záruba

Tohle vypadá, jako by někdo ve “vyšších sférách” proste rozhodl, ze v době GD to diesel byt nesmí, a toto je výsledek. Soutěž se pak zruší a vypíše se to znova rozumně, škoda jen ztraceného roku.

Chronosphere

Nejvtipnější je ta představa některých “ odborníků“,že Správa železnic nic nedělá, protože se jim nechce. Existence peněz se jim scvrkává na systém – mami,potřebuju kilo- a myslí si, že Sž si stejně tak chodí na min.financí.

Libor

Když to rozkradou, tak se není čemu divit. Proč jsou zakázky na železnici tak drahé? Víme?

zyx

Ale když se SŽ je to systémem:
– mami, potřebuj kilo nebo radši dvě.
– a na co?
– malé balení žvýkaček.
– a kolik takové žvýkačky stojí?
– 95 Kč
– ????????
– Neeeeee, tak 40 Kč
– a jsou ty žvýkačky potřeba?
– Ne, ale vypadají dobře.

Patrik

By byla pecka kdyby se jim do té soutěže nikdo nepřihlásil.

Ústečan

Oni se dopravci přihlásí, ale jestli jsou nabídky kolem 500/km, tak tu soutěž MD zase zruší.

Gajda

Přihlásí, ale dopadne to stejně jako Bavorské expresy – objednatel zjistí, že je to pro něj moc drahý a celý to zruší. Pak se to zkusí znovu a malinko jinak a jen se protáhne současný stav.

Rejpal

Obě dvě soutěže jsou na vozidla jejichž pořizovací cena je vysoká, aby splnili nesmyslné parametry MD a v případě Ex6 požadavky BEGu.

Ľadová kráľovna

Len si rýpnem, ale Ex6 nemá nič spoločného s BEGom

Jan

Divoké sny ministerstva dopravy. Aneb papír snese všechno…

Petr Šimral

Taky to tak vidím. Na jednu stranu „zezelenat“ je potřeba i na železnici, byť její emise jsou proti silnici velmi nízké. Nicméně to, co požaduje nejenom zde, ale i třeba na Bavorských expresech není prostě v současné době bez infrastrukturní pomoci reálné, prosaditelné a v daných časových limitech vyrobitelné. Já to s ohledem na naši infrastrukturu vidím o dost jinak. Prosadit projekt pro využití klasických BEMU (3/25 + baterie 80 – 100 km) a současně prosadit elektrizaci uzlů (Stará Paka, Turnov, Liberec (prostor postižený vizí), Česká Lípa a elektrizovat všechny tratě z těchto uzlů minimálně na 10 km, lépe 15… Číst vice »

va.ma1537

U těch současných vozidel (myslím obecná vozidla vysoutěženého dopravce) investovat do ETCS, nebo odložit výhradní provoz?

Petr Šimral

Investovat do ETCS. Stejně s ohledem na termíny zavádění výhradního provozu nic jiného nezbývá u vozidel pro dálkovou dopravu.

Rejpal

Vidím to naprosto stejně. A ještě novostavbu tratě do Mladé Boleslavi a elektrizaci od Nymburka.

Petr Šimral

S tou počítám, proto tam v mém příspěvku nebyl uzel Mladá Boleslav.

Jarda

ty 845 to nevydrží odjezdit ještě 10 let..a údržba se tam dělá taková jaká se dělá..nemíním tu psát slinty různých hajterů, ale na rovinu ty jednotky už to prostě mají za sebou

Leinad

Já bych řekl, že za 10 let nějaké motory budou. 845 není poslední vyrobený

Alibaba

Souhlas.

Vít Jůza

Možná také přednostně elektrizovat sklonově náročné úseky?

Fučida

„Elektrická vozidla jsou ve srovnání s dieselovými lehčí, méně opotřebovávají dopravní cestu, …“ – tohle je z pera autora, nebo ještě pokračování vyjádření Petra Moravce? A kdo na to vůbec přišel?

Libor

To je přece jasný, ne? Stejně jako Elektromobil má nulové emise. A ten kdo chodí pěšky má záporné emise. Vše naprosto logické… 😁😁

Skeptik

Není pravda. Prověřoval jsem a i dýchání zaměstnanců v pracovní době je součást uhlíkové stopy zaměstnavatele. Správně by mělo být vykázáno v ESG reportu firmy. Takže kdo chodí pěšky má nenulové kladné emise 😉.

Tomáš

Ticho tam! 🙂
Přečte si to někdo chytrý z EK a ještě zakážou chodit pěšky, cyklistiku, turistiku i sporty. Je jménu snižování uhlíkové stopy

Alibaba

A největší sranda bude až lidem zakážou žít, protože i jen pouze živoucí člověk má nenulové emise CO2. 🙂

Luboš Beneš

Vykoupí se povolenkou….

Petr Šimral

Pokud to přepočtete na instalovaný výkon, tak má pravdu.

Fučida

To sice ano, ale na opotřebení kolejnic má vliv hmotnost (a vypružení a podobně) a ne poměr hmotnosti a výkonu.
Ten vyšší výkon bude na většině úseků nevyužitelný.

Adam Ř

např. naložený regiofox váží 0,8 tuny, regiopanter 0,6 tuny

Kaučuk

0, 8 t má kráva.

Petr Šimral

Máte na mysli hmotnost na sedačku?

Rypal

Požadované soupravy takový unikát nejsou. Jezdilo to v Cerhenicich. Jen tam musi nasazet sedačky místo aparatur.
Viz zde:
https://www.vladanfoto.cz/clanky-stadler-flirt-adif.html

Pryž

Otázka je kolik ta jednotka stojí…

Petr Šimral

A má to širokou skříň nebo normální?

X 1

Stadler je znám tím, že dokáže uspokojit požadavky všech zákazníků. Vyrábí soupravy a tím i skříně na všechny možné rozchody, co v Evropě máme. S tím souvisí i schopnosti výrobce v aplikaci různých trakcích, systémech napájení a jejich kombinacích.

Petr Šimral

Ano, samozřejmě. A s termínem 2029 v provozu a za nějaké ještě vydýchatelné peníze? Jsou tam například 4 spalovací motory každý o výkonu přes 500 kW…

X 1

Modulární koncept Stadler Flirt Wink.
Např. 5-6 vozů a mezi nimi Energomoduly. Jeden se dvěma spalovacími motory a druhý modul pro elektrickou trakci DC.
Po zatrolejovaní a přepnutí některých částí lze moduly nahradit na AC.

X 1

Za další může být Alstom (nyní. CAF) Coradia Regiolis Polyvalent s Vmax=160 a verze Liner na 200km/h.
Výroba v závodě Reichshoffen (F).
Základní regionální verze je na AC25kV/DC1,5kV + MAN Diesel Powerpacky na střeše.
Byl postaven i prototyp pro spojení s Belgií na 3kV DC.
Tyto vlaky jezdí i do Německa a Švýcarska a disponují i 15kV AC.
Ve službě jsou od roku 2014.

Petr Šimral

No jo. A v těch „libereckých rychlících“ jsou dostatečné počty cestujících, aby se něco takového „nikoliv zaplatilo, ale bylo alespoň koupitelné“?

Dan

Z Liberce je to jasné, od Ž. Brodu dál na Pardubice už je to trochu lepší. Pokud se povede avizované zrychlení linky R14a a bude to spolehlivé, tak v rámci možností to bude dostatečné. Liberec a Turnov má ale tak jako tak budoucnost přes Mladou Boleslav.

Jarda

bych to tak zle neviděl, ono už teď je to nepoužitelné..kdo chce kombinovat bus/vlak, tak dávno jezdí přes Prahu a kdo chce auto, tak to platí to stejné..i do těch Pardubic se dá dnes dojet kombinací D10, I/38, D11, takže dokončení směrem k Jíčinu vlastně skoro nic neřeší a dokončení od Mýta na východ zase řeší to prvotní a to, že kdo chce jet autem, tak už dávno jede, pravda na sever Moravy to začně být atraktivní, ale to jsou jednotky lidí.. a směrem na Brno R14 snad nikdo nevyužívá co se Liberecka/Turnovska týká, to je lepší jet přes Kolín… Číst vice »

Jan Sova

Jako autem do Práglu a pak přesedat na vlak? No tak to ani zadarmo…

Jarda

do Práglu busem, tak to bylo myšleno..a nebo autem už pojede na tu Moravu rovnou přes Prahu (bez přestupu na vlak)..proto říkám, že tyhle cesty už jsou dnes dávno realizovatelné a dokončení D35 na to nic nezmění

Arthur

Čtyři spalovací motory po 500 kW… Ať se jdou zeptat k DB, jak skvěle to funguje u Traxxe DE ME. Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?

Petr Šimral

No, já bych tam dnes raději viděl 500 kW diesel a zbytek v bateriích. A k tomu 3 kV= / 25 kV 50 Hz a tím Vám z toho vyleze nekoupitelné vozidlo…

czhunter

Nebo Talgo 730 – možná nesplňuje úplně všechny požadavky, ale zato jede 250 (na elektřinu, 180 na naftu)

JanM

Talgo z Prahy do Liberce? A tu pálku za vlkm zaplatí kdo?

Kolejový doktor

Tady někdo předbíhá budoucnost, která není ani pořádně naplánovaná.

Martin

Si tak říkám, co při schopnostech MD a SŽ změní za 10 let na titulní obrázku. No možná SŽ opraví povrch nástupiště a vymění tu prasklou žárovku. 845 forever 🙂

Vavrroch
Jiří Šrámek

Nebuď tak hrrr. Pche, opravit nástupiště… Kde žiješ, zběsilý novátore. Začnou žárovkou, piánko, no a pak se uvidí.

A. O.

Kdo by taky dělal po tmě?

Petr

Náhodou když se zhasne …. 😀 😀

Poutnik99

nějak jste opomněl snížení rychlosti

libor

MD by mělo bouchnout do stolu a dát SŽ jasný termín, do kdy chce mít hotovou elektriku a kde co přepnuté na 25 kV. Jinak ty nemakačenka na SŽ to budou šetřit ještě pro příští generace.. Stejně mi přijde rozumné spíš přednostně drátovat oblasti, kde je okolo 25 kV a tento SV Čech, kde není km drátů) spíš připravit a zatím jezdit na naftu…

zyx

S první části souhlasím, jen si dovolím říci se si to nedrží pro další generace, ale pro to než půjdou do důchodu.

S druhou částí nelze souhlasit ani nesouhlasit – na to je zapotřebí studii, a nebjednu, ale hned několik nejlépe .

zyx

A abych nekritizoval, mám hned 2 řešení na všech problematických tratích, kam nedosáhne BEMU: 1. Tam vyhlásit celkovou modernizaci tratě včetně budoucí elektrifikace a zavést tam nickolejný provoz. A jeloz to bude náročná a komplexní modernizace, tak 5 let určitě stačit nebude. No a u autobusů není třeba řešit na co to jezdí. 2. Když jsou problém jednotky a byly by to atypy, tak se vrátíme k osvědčeným soupravám lokomotiva + 2 až 3 vagóny. Tady můžeme veselé přepřahát podle trakce, až se budou spřáhla červenat. Pro vnímané čtenáře uvádím, že tento a druhá část předešlého mého příspěvku má být… Číst vice »

Pryž

Přitom bouchani by měli především vysypat kapsu, jinak si můžou bouchat jak chtějí.

Verrr2

MD by hlavně mělo neschopné vedení SŽ vyházet, celou organizaci reformovat a zajistit aby konečně řádně dělala to, k čemu byla založena

Pryž

A jak víte že SŽ nedělá to co po něm MD chce, vedení jejich úkoly plní tudíž je nemá potřebu vyhazovat. To že se vám jejich práce je spíše vás problém.

Martin1

Souhlas.

Alibaba

A pak SŽ bouchne do stolu a vysype potřebnou sumu.Zajistí ji MD a MF?

55p

To je jedno, stejně to za ní SŽ nedokáže vysoutěžit a bude chtít víc 😀

Jareš

Dovolilo by ministerstvo DMU na neelektrifikovaných tratích s tím, že pod dráty by je tahaly elektrické lokomotivy?

nowas

Třeba u R21 z hl. n. do Vysočan? 🙂

libor

a to se vyplatí…

55p

Něco takového už tu za první republiky bylo.

Gwann

Tak trat z Vysocan pod draty nebyla a koncila na Tesnove, ale ano, elekrifikovane prazske spojky

55p

Díky za upřesnění. Četl jsem, že přepřah stíhali v Libni (?) snad za 4 nebo 5 minut.

Gwann

Zde by byl nezaveseny postrk

Juraj

Tam pak vznikají další problémy s kompatibilitou, pokud to má vozit cestující. Jedna věc je spřáhlo, druhá napájení a celkově komunikace, protože se s touto kombinací moc nepočítá.

Michal M

Jestli je ti víc než 9 let, tak je to otázka na pováženou.

Happy

No jasně. V době, kdy před Brnem poskakují kilometry kamionů v dlouhých kolonách budu řešit pár stejně výkonných motorů na železnici. Tomu se říká pokrytectví. Takže DMU na další období nebo to, co navrhují, ale na celou životnost vozidel, aby klesla cena. Stát není dojnice. A skutečně se neobávám, že by nějaký ministr dopravy něco udělal se SŽ…

pony

Bohuzel nejsme nejaka blba Indie, kde elektrifikuji tempem 20 kilometru za den, no.

(Navic je uz ted zrejme, ze jim to tempo dlouho nevydrzi. Protoze zhruba do konce roku budou mit elektrifikovane uplne vsechno.)

55p

Bude to poměrně schizofrenní situace, na jedné straně povinný ETCS, na druhé straně se nabízí nasadit nová dieslová vozidla?

Sch

Nedává smysl, vyřazovat z možností DMU na tratich, kde ani neexistuje reálný plán na elektrifikaci. Ať to vysoutěží na secondhand diesely na pět let. A až dokáží uřídit SŽ, tak aby plnila zadání a budou vědět, kdy budou dráty, tak teprve soutěžit akutrojel, nebo čistou elektriku.

Jiří Švácha

A je na trhu vůbec dostatek takových „ojetin“ (pokud vynecháme různé popelnice)?

Dan

Za cca 5 let by jich mohlo být relativně dost, nedávno vyhlášená dotační výzva na pořízení nových BEMU má v krajích docela ohlas a tak se s BEMU předběžně počítá i například na tratě kam se právě pořídily třeba nové Foxy.

Tomariero

Jenže ty Foxy spadnou spíše někam jinam v rámci regionalky.

Pryž

Nemyslím si už není moc kam za dva roky ta ramcovka stejně skončí.

Dan

Kraje stejně jako MD budou muset vypsat VŘ na dopravce, tak by se vidělo kam by je ČD nabídnuly.

Pryž

Za pět let nezelektrifikujete stovky km, zvláště když elektrifikace ještě není ani schválená a tedy se ještě ani nepripravuje.

55p

Správa železnic ale přesně to do roku 2032 slibuje. Pravda, není to 5, ale 7 let.

https://zdopravy.cz/119-miliard-do-elektrizace-trati-ministerstvo-schvalilo-plan-na-dekarbonizaci-zeleznice-186015/

Přece o termínech nikdo nepochybuje a všichni zaměstnanci SŽ na tom usilovně makají 😉

Kaučuk

To jsou právě tyhle P.R. články. MD žádnou elektrizaci zatím neschvalilo, schválilo pouze to že se tim SŽ vůbec může zabývat. Aktuálně se zpracovávají záměry projektů na tratě: Zdice -Písek, Lanškroun- Rudoltice, Lichkov- Červená Voda, Klatovy-Železná Ruda, Budějovice- Kájov, Bludov- Jeseník, Hlinsko-Havlíčkův Brod, Tábor- Písek, ale schválené zatím není nic.

Vesper

On je problém že vůbec musí MD každou blbost schvalovat. SŽ by měla dostat nějaký fixní balík peněz (třeba 0.5 % – 1 % HDP) a s tím už si hospodařit sama.

Vesper

On je problém že vůbec musí MD každou blbost schvalovat. SŽ by měla dostat nějaký fixní balík peněz (třeba 0.5 % – 1 % HDP) a s tím už si hospodařit sama.

Dan

Původně jsem tuto soutěž vítal, neboť jako poměrně pravidelný cestující linkou R14a uvítám jakékoliv zlepšení oproti současnému stavu. Přes sílící hlasy a argumenty v tomto článku se postupně přikláním k názoru, že je tato soutěž nedomyšlená. Dle mého názoru by měla SŽ vypracovat realistický a závazný plán úprav infrastruktury, který by na tyto linky umožnil nasazení standardních BEMU a to považovat za cílový stav. Současně s tím by se MD mělo zamyslet, jestli by někde nebylo vhodné konec dieselových souprav využít k vytvoření nových přímých relací. Ostatně to je i o zapojení krajů, protože dle mého názoru tyto linky koncepčně… Číst vice »

zyx

R14a má navazující směr nikoliv do Brna, ale do Vídně – aspoň tak to má ta železnice v názvu a za starých dobrých časů tomu tak jezdilo.

Verrr2

Pořád je lepší jet busem do Prahy a pak na Brno/Wien než kodrcat R14 do pce

Dan

Tady se bavíme o lince jako celku, nikoliv pouze o jejích koncových stanicích.

Pryž

Realistický plán vypracovat samozřejmě jde, ale politicky bude nezveřejnitelný. Pokud vám někdo realisticky napíše že elktrizace Děčín-Liberec bude v letech 2037-2038. Tak politik řekne že to bude už 2029 a pak se to bude dalších 8 let po jednom roce posouvat na ten rok 2037.

Petr

Tak konečně něco s politiky dělejme. Jsou to jen naši volení zástupci. 🙁

Pryž

Viz zdejší diskuse, většina voličů chce slyšet že to bude v roce 2029. A když někdo řekne že je to nereálné technicky, administrativně i ekonomicky, tak ho budou odvolávat pro neschopnost.
Takže je lepší stanovovat nereálné termíny, pak se rozčilovat že se to nepovedlo a hledat viníka.

Petr

Tohle by se mělo tesat do kamene „by měla SŽ vypracovat realistický a závazný plán úprav infrastruktury“.

Pryž

Většina by sle měla problem tu realitu přijmout.

55p

Současné růžově malované termíny jsou všem jen pro smích. A pak co je horší.

Tomáš Záruba

Pokud se hrozne spěchá: R21 soutěžit zvlášť jako čistě dieselovou. Klidně stará loko+nove vozy, časem změna na Elok (nebo baterky). Z Liberce na jihovýchod by mohly stačit baterky, pokud se udělá nabíjení v Liberci, což by řešilo i směr jihozápad. No a do Rumburku z Prahy i Kolína buď také čistý diesel, nebo napnout všechny síly k troleji aspoň kousek kolem České Lípy. Pokud by se dalo přežít ještě pár let starých motoráků, tak vše BEMU s tím, že se soutěž reálně vypíše až když ostrůvkové elektrizace kolem Lípy, Turnova (za mě třeba také Všetaty – Boleslav, kde to není… Číst vice »

55p

Pushpully jako v MSK, které dočasně vozí brejlovec?

Tomáš Záruba

Proč ne?

Michal M

Traťové dieselové lokomotivy prakticky neexistují a vhodnost produkce CZ Loko pro takovou vozbu nejsem schopen posoudit.

El Barto

Produkce CZ Loko v podobě 743.2 aktuálně vozí některé vlaky na trati 070, jde o soupravy složené z jednoho vozu 954 a dvou nebo tří 054 a pro traťovou vozbu se ta lokomotiva nehodí, má cca poloviční trakční výkon oproti 750.7 a od cca 60 km/h výše už moc netáhne. Přeci jen je to stroj na posun, a navíc nemůže elektricky topit soupravu, což omezuje výběr použitelných vozů právě na ty 054 nebo teoreticky 043.

Gwann

Bdtn jsou dobre vozy a je jich dost, to neni omezeni

Michal M

Nejsou nízkopodlažní a do pražského příměsta nic moc.

55p

Pokud budete mít elektrifikovaný Jeseník, uvolní se 4x 750.7

El Barto

A pokud se natáhnou dráty pod Beskydy, uvolní se rovnou 7x 750.7.

Tomáš Záruba

A něco i z Plzeň – Domažlice. Prostě taková ta metoda “sesypat zbytky”.

Jiří Šrámek

Jasně, sesypejte nám to sem. Jsme přeci zvyklí. Možná by pak ale stálo za to, diferencovat výši jízdného dle kvalit vozového parku a cestovních dob.

Verrr2

Souhlasim, pak by R11 a R14 měly jizdne nejlevnejsi

Tomáš Záruba

Jako ze když sedíte v Bmz, tak pocítíte nějakou újmu, táhne-lí ho Břeclav? 🙂

Tomáš Záruba

Břeclav nic netáhne, myslel jsem samozřejmě brejlak. 🙂

Michal M

A ten bude dřív než ze 750.7 rozsypou?

55p

Správa železnic slibuje, že jo 🙂

libcha

V situaci, kdy je na českých kolejích hromada fungl nových dieselů, jako Foxy, je blbost stavět vyběrko tak, aby se tam nesměly nasadit.

Správné řešení je zajistit od SŽ závazné termíny, od kdy bude kde elektrifikace a jaká, a podle toho nastavit vyberka, třeba i na kratší dobu než 10 let. A přinejhorším se bude pod nevyhovujícím napětím jezdit kus i v tom dieselu.

Michal M

Přesně – ono kde tam jsou dráty? Z Hlavního do Skal a pak Všetaty?
Na to nemá smysl vozit těžké elektrické cajky…

Pryž

Od SŽ dostanete zavazny termíny, když nevydává povolení a především vůbec netuší kolik dostane od MD peněz, za rok , dva i pět let. Je potřeba aby bylo jasně stanovené z kolika bude hospodařit ne že se to vždy dozví na konci roku.
Jedno je ale jiste počet projektů a jejich cena nasobně překračuje rozpočet se kterým pracuje. Připravují se staly za stovky miliard, přitom roční rozpočet SŽ na investice je kolem 40 miliard.

Twix

Souhlasím, akorát bych to neházel jen na SŽ, že si ty závazné termíny drží někde v trezoru a nechtějí nic podepsat vlastní krví. Kdo ví kde narazí na nějaký odpor místních, kdo ví kolik jim za 5 let vláda přiklepne, kdo ví kde budou muset z nějakého důvodu přesoutěžit dodavatele, kdo ví kde objednatel za 5 let změní koncepci a najednou tam elektrické vozidlo začne/přestane dávat smysl… je to trochu začarovaný kruh.

Jiří Šrámek

NE „zajistit od SŽ závazné termíny“, ale „nařídit (a hlídat!!!) SŽ závazné termíny“.

Pryž

Hlavně aby byly reálné a ne politické ale délky správních řízení stejně v demokratickém státě nenaridite

Tomáš

Ideální by bylo tam ty Arriva vraky hlavně vypovědět co nejdříve a ne jim to ještě prodlužovat..

Verrr2

Souhlasim ty 845 jsou dno

Petr

Dno už se vyřazuje.

Juraj

A nahradit to čím?
Vrátit hydry nebo rakve? To si nepomůžeme vůbec v ničem.

Josef Pešek

Hydry jdou do šrotu a rakve brzy půjdou taky. U linek Ústí-Liberec-Pardubice a Praha-Turnov se jedná o linky, kde jezdí spojené dvě 845, tedy 4 vozy. Řešení se tedy nabízí: 4 klasické vozy tažené například duální Pesou Gama, která kombinuje 3 kV a dýzl. Na Lokomotivě a 4 klasických vozech je přeci postavena linka Brno-ČB a nikdo neuvažuje o jejím převodu do BEMU narozdíl od Liberce.

Jarda

4 vozy jezdí jen někdy..často i dva vozí vzduch

Josef Pešek

Úplně stejně s tím vzduchem jako Jihlava-Jindřichův Hradec.

Michal M

Samozřejmě, že uvažuje. Současná podoba je stejně spěšňák s úsekovou frekvencí a jednotka by byla mnohem vhodnější.

Tomáš Záruba

Samozřejmě, že neuvažuje. Třebíč se zadrátuje.

Michal M

Ano, až se rozpustí kraj Vysočina a přidá se k JMK. Do té doby se bude jen žvanit.

Tomáš Záruba

Právě Vysocina má obrovskou zásluhu, ženské snad podaří pokračovat k Jihlavě. Trochu jste zaspal dobu.

Alibaba

A co s tou Gamou až se to zadrátuje a nebo okolo Hradce přepne?
Nebo spoléháte na to, že to SŽ za celou dobu životnosti Gamy nestihne zadrátovat/přepnout?

Verrr2

No oproti 845 jsou obě řady o dost pohodlnější a narozdil od tech němecoých krámů se to dá i vyvětrat.

Petr

Ale nastoupit pořádně do toho nelze a kvičí to jak prase před porážkou. 😀

Petr

Zvukový doprovod porovnejte sami a
to je tam hydra s jedním. https://youtu.be/TVWY5h9X89E
https://youtu.be/8OZRfKydf8s

Jarda

a ještě zajímavější by bylo porovnat brždění..to totiž stojí za to u x54

Tomáš

Nové diesely by bohatě stačily. ideálně tří nebo čtyř článkové soupravy s prostředními díly s dveřmi u krajů aby se tam pohodlně sedělo a jen s krajními vozy nízkopodlažními

mic

No co. Panter a Brejle s automatem. A bude po ftákách.

Michal M

Brejle nejsou. Ale zato existuje spousta dieselových jednotek z druhé ruky.

platamond

Opravdu? Hoďte sem konkrétní nabídky. Za 2-4 roky by mohly být nějaké 841, pokud skvělá nová zelená vozidla budou fungovat.

Michal M

Konktétní nabídky ať si dohledá ten, kdo je za to placen. 🙂

Petr

Kde?

X 1

Z Německa.
V Duryňsku objednali mnoho bateriových jednotek. V Porýní-Westfálsku taktéž. Třídílné Bombardier Talent DMU, Siemens Desiro, Alstom Lint a Stadler RS1.

platamond

Myslím, že zásadní mezi objednali / dodali / a rozjezdili. Nabídli původní vlastníci již vozidla k dispozici s naprosto sankčně závazným termínem. Pokud něco z toho ne, tak to jen šotosen.

mic

To je samože optimální (nejjednodušší) řešení. Jenže ministerium nechce pálit naftu pod dráty.
Takže buď ten hybrid, jaký svět neviděl (v ceně těch 500Kč/km) a nebo nějaké české řešení. Tedy naftovou jednotku, kterou pod drátama proveze nějaká Bobina co utekla před autogenem a nebo naopak elektrickou jednotku, kterou mezi drátama přetáhnou Brejle (a když ne Brejle, tak nějaký ten Effi, to už je jedno). Automatické spřáhlo již bylo vynalezeno.

Jiří Šrámek

Kde by, prosím, na R14, R21 a R22 bylo to „mezi drátama“? Děkuji

mic

R14: Jaroměř-Liberec-Děčín
R21: Vysočany-Tanvald (prakticky celá linka)
R22: Nymburk-Šluknov
Já osobně bych šel cestou motorové jednotky, která by se přicucla na nějakou tu vyžilou Bobinu a dojela do cíle. Když si to tak ministerium přeje. Jinak je to samože blbost a nejrozumnější by bylo dojet do konce tou motorovou jednotkou samostatně, stejně jako dnes.

Michal M

Drát a druhou kolej mezi Bakovem a Turnovem je možné udělat bez nějakých větších masakrů už dnes. Směrově je to v pohodě, má to 21 km a využije se to určitě i v budoucnu.
Po zadrátování tohoto úseku je provoz bateriových jednotek reálný až do Harrachova. 🙂

Tomáš Záruba

Přidal bych Všetaty – MB.

Josef Pešek

Ale tuto trať čeká podle plánů MD útlum a má se jezdit před Milovice. Respektive rychlíky R21 můžou zítra klidně jezdit přes Poříčany-Nymburk a podíl zadrátovaného úseku se zvýší. Podle mě ta druhá kolej chybí především mezi Nymburkem a MB.

nowas

„jezdit přes Poříčany-Nymburk“ Jak by se tam vešly?

Alibaba

Do Nymburka-Zálabí mají být taky dvě koleje a z Čachovic do Boleslavy taky. A proto budou rychlíky jezdit přes Lysou, Milovice, Všejanskou a Bezděčínskou spojku.

nowas

To jistě budou až bude ta spojka. On je ale pan Pešek chtěl ted hned nacpat na 1. koridor do Poříčan.

Michal M

Nejsem si jistý perspektivností druhé koleje tam, ale drát je asi nic proti ničemu.

Tomáš Záruba

Myslel jsem samozřejmě jen tu elektrizaci.

Pryž

Co je pro vás masakr. Jakékoliv zdvoukolejneni znamená EIA a vykipy pozemků. Takže je úplně jedno jestli tam přeložka je nebo není.

Michal M

Není to jedno v tom smyslu, že bez přeložek těch výkupů a přesunů hmot přece jen méně.
Zapněte si v mapy.cz hranice pozemků a až na pár výjimek to nevypadá úplně špatně, drtivou většinu pozemků TKPE zřejmě vykoupila pro dvojkolejné těleso.

Pryž

Z mapy poznáte hovno, musíte si to nejdříve naprojektovat.
Přesuny hmot nijak přípravu stavby nezpomaluji. Navíc nikde nemáte jistotu že ta půda tam je unosna a nebude se muset vyměnit.
Hlavně se nesmiprojektovat v mapy. cz

Michal M

Tak bavili jsme se o výkupech pozemků a na to reaguju.
O únosnosti půd by něco mohlo být v některé z 18 studií na trasu Praha-Liberec.

Pryž

Únosnosti půd opravdu studie neřeší. ( bohužel, ale to by na SFDI praskaly cévky)

nowas

070 hoří úplně někde jinde než mezi Bakovem a Turnovem. Ale pokud uplatňujeme přístup SŽ – budem stavět tam, kde je nejmenší odpor, ale zároveň nejmenší užitek, tak jo.

Twix

Musíte definovat ten užitek. Pokud řešíme jízdní doby a kapacitu, tak je ten přínos celkem malý, ale pokud je cílem hlavně umožnit BEMU provoz na celé lince R21, je tato investice velmi efektivní.

Michal M

Ano, přesně tak jsem to myslel. Navíc se odstraní jednokolejný špunt a využije se naplno velmi slušné směrové vedení v tomto úseku.

nowas

Jestli je ten užitek v tom nutně cpát na R21 BEMU, tak jo. Co na tom, že z Prahy do Neratovic pomalu neprojede.

Twix

Dobře, ale to s tím nesouvisí, nasazením BEMU se problém kapacity do Neratovic nijak nezvětší ani nezmenší. Nevím jestli je teď potřeba rozkopat a drátovat úsek do Neratovic, když to má jednoho dne přejít na Všejanskou spojku.

platamond

Oni se celé Neratovice a okolí odstěhuje do Milovic? 070 je jediná jednokolejka (v uh.Brodě už ne), kde rychlík předjíždí osobák. Navíc přeložením rychlíků do Boleslavi přes chimérní Milovice nezmizí potřeba rychlé dopravy z 070. Již teď je tam ve špičce vyprodáno, nelze přidat ani další ranní Sp, na který je souprava a musí jet dvojitě na osobáku. Jo, akdyž se udělá něco 070, tak stejně více vlaků nebude dokud nebude 4 kolej ze Skal, kapacita do Vysočan je stále bída.

nowas

Na všejanskou spojku přejdou rychlíky, což v současné době je 1 pár vlaků za 2 h. Který bude okamžitě nahrazen Sp. A další rozvoj je tam v současném stavu nemožný.

Twix

V současné době už je to prakticky 1 pár za hodinu (včetně R43 kterou teď nahradí nová R24) a je pravda že do Neratovic samozřejmě ten hodinový interval rychlých vlaků bude muset existovat i nadále, pokud možno i hustší. Má ale cenu do toho vrtat než ta Všejanská spojka bude?

Pryž

S tim že se stavi tam, kde je stavební povolení a ne kde není nic neuděláte . Nebo jak si to představujete že se bude stavět kde to není povolené a projednane?

Verrr2

070 potřebuje celá zadrátovat, zdvoukolejnit a zrychlit

Twix

Platí to i pro úsek Všetaty – MB?

platamond

Tam je nějaký Sp a regionálku řešit mikrobusem. Již teď je ze Všetat na Byšice ve špičce hodinovka polpoprázdných busů, které pak pokračují dále do pustiny.

Twix

Ano, proto jsem se ptal jestli i tady potřebujeme 2 koleje.

Petr

Tak to mnoho úspěchů.

Bohumil Pokorný

Jenže Bakov požaduje zahloubení trati.Už je načase,aby tyto nesmyslné požadavky byly hned v zárodku nekompromisně odmítány.

Handzidcek

Je škoda, že nebyla využita příležitost spojit zavádění ETCS rovnou s přepnutím na střídavinu, když už dochází k velké obměně vozidel.
Se zaváděním akutrolejových jednotek je zachování dvou napájecích soustav v provozu stále větší problém.

Kubrt

Dvousystémová akutrolejová jednotka je technicky zvládnutelná a už existuje – panter. Nevýhodou je, že v tomto segmentu možná navždy bude jen Škoda, protože na jiných trzích se takové vozidlo neuplatní.

Vesper

Nakolik je složité doplnit baterii do nějaké EMU? Pesa dělá dvousystémovky pro Jančuru, a pokud byli prozíraví, tak na jednotách udělali nějakou přípravu na dosazení akupacku (aby bylo hlavně místo a montážní rám).

Pryž

Dělají to tak úspěšně, že poslední vozy už si Jančura objednal raději u Škody.

X 1

Tam jde spíše o maximální vytíženost výrobních kapacit než o to, že by to technologicky nezvládli.

Alibaba

Musíte k tomu mít prostor a pak třeba i vhodné napětí stejnosměrného meziobvodu, aby si s tím střídače a usměrňovače poradily. Odladění softvéru považuji za detail.

Vesper

Vykašlat se na ideologii a prostě to odjezdit v dieselu. Emise z dráhy jsou oproti jiným druhům dopravy (silniční, letecká) zcela zanedbatelné.

Y.K.

No s dovolením, jako proklamace to je naprostý nesmysl. Emise dráhy JAKO CELKU jsou zanedbatelné, ale kvůli masivním výkonům v elektrické trakci. Motorová jednotka není o nic lepší než autobus, může být i o dost horší…

Také by bylo dobré zcela bez ideologie počítat, jestli za životnost (30 let), tedy do druhé poloviny tisíciletí, bude nafta stejně levná a dostupná jako dnes, na což to moc nevypadá.

Takže ideologie neidologie, mělo by se to elektrifikovat.

Josef Pešek

Je to logika, jako by někdo tvrdil, že tramvaj ve městě může být dýzlová, protože tam přece jezdí dýzlové busy.

Michal M

Spíš století, ne?

Y.K.

Století, samozřejmě… Trochu úlet. 😀

Jiří Švácha

Kdyby šlo o čistě disel tak by to asi problém nebyl. Ale jestli jsem to dobře pochopil požadavek jsou hybridní disel-elektrická vozidla s tím že to musí umět jet jak pod 3kV DC tak pod 25kV AC což je atyp který bude hodně drahý.

Vesper

Škodovka by mohla udělat motorový článek do Pantera, jako to mají slovinské DMU od Stadlera.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:StadlerDMU%C5%BEalec.jpg

V podstatě elektrická jednotka co má v přídavném článku svoji elektrocentrálu.

Kubrt

To by jistě šlo, Stadler takové řešení dodává i do Norska a Estonska. Ale právě ta atypičnost takové konstrukce je důvodem vysokých nákladů, které dopravcům předběžně vycházejí.

Vesper

Zase právě proto že už to existuje, odpadnou náklady na vývoj něčeho atypického. A umí to Stadler i jako skutečný hybrid?

Kubrt

Nevím přesně, co je „skutečný hybrid“, ale ano – norské jednotky budou DEMU – trolej plus diesel v powerpacku.

Jiří Švácha

Neříkám že to nejde jen je otázkou cena takového řešení.

Twix

Celkem souhlasím, ale pak je trochu otázka ta délka kontraktu – nechat těch 15 let? V roce 2044 snad už budeme schopní tyto linky odjezdit bez potřeby dieselového motoru. A když se to nastaví kratší, může nastat problém se sháněním vozidel, tj. nejspíš by to bylo něco ojetého (pokud to splní zadání) a nebo nové motoráky s nejistým uplatněním po skončení smlouvy. A navíc když se to nastaví moc krátké, může být stav elektrizace tratí pořád stejně špatný jako dnes…

Pryž

Taky si myslím, nové jednotky DMU na 15 let. Stejně je 100 jisté že všechno za 15 let zadratovane nebude. To by se muselo stavět jen zde, a reálně se nikde na uvedených tratí nic nekresli a ani nebylo schváleno, krom úseku Boleslav- Praha.

Verrr2

Ono i draty do Boleslavi do konce 30.let budou zázrak

Pryž

To máte bohužel pravdu, o to méně jsou pravděpodobné dráty kdekoliv za Boleslaví.

Petr

On je spíš problém sehnat i ten slušný diesel. Prakticky se stejně vždy bude jednat o elektrický pohon, jen je otázka zda do něj bude dodávat elektřinu trolej, generátor nebo akumulátory. To, že Spržel slibuje a slibuje už dávno ví i krajští objednatelé, viz například rozhovor s p. Boreckým, kde uváděl důvod objednávky Lišek, které mají sloužit jako dočasné řešení pro zastaralou infrastruktůru v oblasti napájení.

Kubrt

U čistě dieselových jednotek bývalo zvykem používat hydrodynamický přenos výkonu, je jednodušší a méně hmotný, než elektrický.

Petr

Proboha jen to ne.

Péťa

S čistou hydraulikou je víc problémů než kolik přináší pozitiv. Kombinace hydrauliky a mechaniky (jak to má Desiro) je lepší řešení.

Bohumil Pokorný

Ústecký kraj si na tom rychlíku do Lbc představuje vodík. Jeho politici nedávno prohlašovali,že budou vodíkovou velmocí. Od určité doby je tam klid po pěšině,asi budou rádi,když se na to zapomene.

Petr

Fajn a kterým?

Petr

Na to si vezmu popcorn. 😀