Dopravce: Zkušenost s evropským registrem vozidel je děsivá, nevidím přínos
Historický nákladní vagon, muzeum Lužná. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Trvá to déle, stojí násobně více peněz a ve výsledku to celou železnici dále komplikuje a zdražuje.
Cituji autora: ,,Tyto další evropské regulace železnici značně znevýhodňují především proti nákladním autům, kde sice jsou nějaké eko příplatky, ale zase není třeba řešit jazyk řidiče, zkoušky, schválení auta do celého světa a podobně.“. Nevím, zda je autor článku provozovatelem silniční dopravy ve smyslu Zákona o silniční dopravě, ale pokud není, myslím, že by měl případná hodnocení toho jak to chodí v silniční dopravě vynechat! Je pak totiž evidentní, že nemá ponětí, jak absurdní nároky jsou v legislativě ES kladeny na dopravce a jak náročné je všechny podmínky dodržovat! Ovšem toto je bohužel ohrané železniční klišé! Když je na dráze… Číst vice »
Udělat jednotný EU registr je rozhodně krok správným směrem, aby železnice byla konkurenceschopná kamionům, které mohou takřka bez omezení projíždět celou Evropou. Bohužel ovšem tento krok je velmi vrávoravý a je otázkou, jestli počáteční bolesti povedou k poučení nebo k opuštění. To ukáže až čas.
Nejvyšší sovět v Bruselu opět ruku přiložil. A dopadlo to jako vždycky.
Tohle by si zasloužilo více názorů. Chápu že polofunkční rozhraní je frustrují, ale ani to není věc co by se neděla ani u nás, když se zavádí něco nového (naposledy e-doklady, ehm ehm.).
Protože to se netýká jen naštvaného českého malého dopravce, ale i gigantů kdekoliv v Evropě co mají tisíce vozidel.
Po čem je prd, to jde jako po másle.
Jak mohla ta železnice do doby nedávne vúbec fungovat? Naši pradedove vymysleli pred už viac jak 100 lety UIC, RIV, RIC a pod… a asi byli úplne blbí – nebo spíš nebyli MBA = mladý, blbý, arogantní… 😂 Schvalovaním vozidiel zas jen na národní úrovni se vracíme o tech 100 let zpátky.
UIC, RIV, RID apod vznikalo v době, kdy jediná relevantní doprava byla železniční a vymyslet funkční věci byla otázka přežití dopravy jako takové a proto to museli vymýšlet skuteční odborníci, aby to fungovalo. Dnes když otěže dopravy nesou kamiony, mohou si úředníci vymýšlet na železnici co chtějí a odborníků se na nic ptát nemusí a nechtějí, protože když se něco nepovede, nic se nestane, kamiony to prostě pořád spolehlivě zastanou. To je taky důvod, proč se nikdo nezabývá obnovením původně dobře funkčních úmluv a místo toho se vymýšlí nové. Má to jen jediný háček: vymýšlí to úředníci a politici a… Číst vice »
Řešil to stěžovatel na úrovni, která s tím může z principu něco udělat?
Nebo to je jen plácání prázdné slámy?
*
Vůbec nerozporuju, že popsaný proces je prostě totálně špatně. Jen se ptám na snahu k řešení.
Ano, stěžovatel“ to řešil, třeba s helpdeskem kvůli funkčnosti a přístupnosti, ovšem dodnes odpověď nemá. Pokud jde o způsob práce s registrem, jeho strukturu atd., tak zde si jaksi není komu stěžovat, leda u EK, která vydala příslušné nařízení.
A teda písal aj niekto na EK? Ideálne sa dať dokopy viacerí aj z ďalších štátov…
Psat na EK kvuli tomu, ze je web v bordelu?
…napadá mě jedna věc – existuje skupina, které chodí podklady na jednání RISC a kde je možné prostřednictvím Správy železnic připomínkovat za ČR příslušné návrhy. Ano, je to časově náročné, je to na budku, ale občas stojí za to se alespoň na relevantní návrhy podívat. Až zase bude vznikat něco, co se týká EVR, tak Vám to přepošlu k připomínkování (když nezapomenu)… ;o)
Blbá otázka: existují vůbec nějaké návrhy skutečných odborníků, jak by měla železnice fungovat (v jakémkoli aspektu) anebo se vždy jen čeká, až úředníci EU něco vyplodí a „my“ si budeme jen stěžovat?
v dnesni dobe API python buch buch.. nebo xml, json, yaml apodobně
No to už je taková klasika. Otázka za milion zní: „Co s tím udělat?“
Dodělat tomu systému funkční GUI?
… vyšší level user-hostile už byl jen zadávat to pomocí SQL insert přímo do tabulky, vždy jeden příkaz na jedno přihlášení. To aby se zadávání ne dalo zautomatizovat obyčejným skriptem, for/while smyčkou.
Jako rozumím, že úředním jazykem je i čeština, ale stěžovat si na to, že úředník neumí všech 24 jazyků a odpovídá anglicky mi přijde mimo mísu. Angličtina je prostě mezinárodní jazyk komunikace, smiřte se s tím.
A přitom angličtina není úředním jazykem snad ani jedné země EU….
Jednak je angličtina jedním ze dvou úředních jazyků na Maltě a v Irsku, a jednak je to reálně opravdu jediný Evropský mezinárodně srozumitelný jazyk.
Ale je ve všech zemích unie srozumitelná. Na rozdíl od třeba Francouzštiny nebo Němčiny.
Ne, informace musí být dostupné v češtině, včetně právně závazných dokumentů.
Osobní dopisování s úředníkem či helpdeskem ale nejsou „informace“. A opravdu nezle čekat, že každý úřad bude mít kopec lidí pro každý jazyk. Navíc používat kolem železnice více angličtiny, jako zprostředkující jazyk by nebylo vůbec od věci. Mít na to člověka co anglicky umí není zrovna přemrštěný požadavek.
Nepřijde mi jako přemrštěný požadavek, aby tam bylo zastoupeno aspoň pár nejzastoupenějších jazyků. Minimálně němčina a francouzština, raději i italština, španělština a polština. To pokryje opravdu velkou masu lidí – 37%, resp >2/3 rodného úředního jazyka + ty, co umí aspoň nějaký cizí jazyk. Ale chápu, hraje se na rovné podmínky, takže asi angličtina a nic nebo všechno…
Mi zas přijde mimo mísu vyžadovat něco po členských státech a pak nekomunikovat i jejich úředním jazykem.
Možna by nebyl problém, aby český helpdesk zajišťoval někdo v ramci DÚ nebo MD v Praze, když už tedy ani 35 let po revoluci nejsme schopní se domluvit anglicky. Jenže z toho samého důvodu, proč by se čeští úředníci namáhali.
A ještě související otázka za milion pro redakci: kolik nebohých úředníků na DÚ teď přijde o práci? Neodvažuju se hádat…
Tipnu si: Přesně nula? 🙂
Paradoxně i na DÚ to přinese práci navíc.
Jenže tady nejde o to „se domluvit“, kdy není praktický rozdíl mezi whiskey a whisky či mezi smí a může.
Tady bohužel jde o právně závazná znění, kde zdánlivé synonymum má zcela odlišné výrazy.
V češtině je to např. rozdíl mezi „zcizit“ a „odcizit“ – v běžné mluvě to splývá, ale právně jde o zcela odlišné pojmy.
Bavíme se o helpdesku? Tam očekávám technické rady s přihlášením, ne právní rozbor. A jestli i ten je potřeba, aby člověk vyplnil pár kolonek v registru vozidel, tak nám stejně není pomocí.
Bavíme se i o helpdesku. Pokud mají evropské orgány nařízeno komunikovat v úředních jazycích, mají to dělat.
15. květena
Češi budou vždy kritizovat všechny a všechno.
Zkuste a uvidíte sám.
I kdyby to bylo dokonalé, stejně si Čech jen tak z principu zanadává a zkritizuje všechno kolem sebe.
A tohle je dokonalé? 🤣
Centralizací k celoevropskému blahobytu…
…bohužel v poslední době (a ve věcech, do kterých je namočená ERA obzvlášť) standard – myšlenka dobrá, provedení bruselské… 🙁
ERA je francouzsky řízená, ne?
Tak to buďme rádi, že je tam angličtina, a ne výhradně fracouzština. 😀
Pokud se vytváří databáze, tak je potřeba do toho vložit data. Lze to udělat buď přenesením dat z jednotlivých národních registrů nebo zadat vše ručně, což bude časově výrazně náročné pro dopravce. Zajímavé budou zkušenosti například Regiojetu, který má registrovány lokomotivy a vagony v různých zemích, jaký je rozdíl v převodu registraci u nás a v okolí.
všiml sis, že autor ani tak nekritizuje to, že tam musí zadat data, ale že kritizuje to, „JAK“ se tam zadávají, čili UI/UX aplikace (a pak takový věci, jako support apod.)?