Dopravce chtěl bezpečnější přejezdy, Správa železnic nejprve za 72 milionů opraví nádražní budovu
Výpravní budova v Bečově nad Teplou, stav v srpnu 2024. Foto: Jiří Wohlgemuth / Mapy.cz
Podle Správy železnic se památkově chráněná budova bez zásadní opravy neobejde.
Před časem The Guardian zařadil trať mezi 10 nejkrásnější v Evropě https://www.theguardian.com/travel/2020/jan/29/10-europes-best-rural-train-rail-journeys-branch-lines
Pan Gavenda jako často,tak i tentokrát, nemluví pravdu-výpravčí sedí ve výpravní budově v dobře vybavené kanceláři.Ale vedení SŽ ignoruje požadavky na zvýšení bezpečnosti,má své priority a zvýšení bezpečnosti,to není prvořadé.U přejezdu se fotit vedení nebude,u opraveného nádraží ano.
Autor zjevně jen nepopsal situaci dostatečně „na tvrdo“, ale jen kulantně naznačuje, že (cituji) „Kromě rekonstrukce samotné budovy má dojít i k přesunutí zaměstnanců Správy železnic z nevyhovujících přístavků do výpravní budovy, postaví se nové garáže pro traťový úsek.“, a já si troufám tvrdit, že minimálně čtvrtina, ale možná třetina či víc z inzerovaných nákladů padne právě na tyto položky. Je to jen průhledná kamufláž, jak si SŽ snáze pomůže k tomu, co chce získat, ale co by jinak těžko mohla zařadit do plánů investic, aby to příliš „nebilo do očí“: finanční prostředky na opravu památkově chráněné budovy jdou v… Číst vice »
A k čemu tam ten barák za 70 mega bude. ?,??
V textu se přece píše, že (minimálně i) jako přesunuté zázemí pro „traťtovku“ – buďte si jist, že jinak by o tu akci SŽ takový zájem neměla. A asi jsou tam pořád ještě i funkční byty.
Mě by spíše zajímalo, jestli tam pak bude i obnoven provoz toho „obchodobufetu“, který tam kdysi fungoval k velké spokojenosti (nejen) cestujících.
Nádražní budovy a čekárny na zastávkách měli dostat do majetku při dělení ex ČD obce. Rozhodně by to bylo efektivnější. Takže by rekonstrukce třeba takovéto výpravní budovy nestála 70 milionů, ale jenom 10 se stejným výsledkem.
Omlouvám se „měly“. Text diktuji telefonu. Bohužel česká gramatika je mu naprosto ukradená a při mé kontrole jsem si toho nevšiml…
Jasně, nějaká obec s rozpočtem pár milionů dostane do vlastnictví zříceninu, o kterou se ČD nestaraly. Vyjeďte z té Prahy občas 😉 Třeba Bečov nad Teplou měl loni příjmy 37 milionů, přičemž původní odhad počítal s necelými 19 miliony, takže dotace jsou navíc. Na školu dají téměř 8 milionů. Neopravili by to ani za několik let i kdyby to těch 10 milionů stálo. Na investice měli původně pouze na hasičský záchranný sbor, pak se to rozšířilo o opravu nějaké památky za 1,5 milionu. A 10 milionu za rekonstrukci je částka už od pohledu mimo, protože si vemte, kolik dnes stojí… Číst vice »
Zrekonstruoval jsem byt 180m2 za necely milion. Vyjma novych omitek a vymeny oken vse nove nebo repas (cast dveri i vetsina parket, i steny udelane sadrovou sterkou).
Takze to jde, samozrejme dle stavu. Ale kdyz se vse rovnou vyhazuje misto repasu, pak je to fakt drahe…
Trochu z toho delate palac, i kdyby tam bylo 5km dratu, vetsina ve spolecne stope, tak jste jen v tahani dratu na vyssich stovkach tisic, ne 70 mio.
Nova podlaha vc podkladu kolem 3tis:m2 luxusni.
Ten barak neni zas tak obrovsky, aby to muselo stat 70 mio.
Padlo někde v mém příspěvku těch 70 milionů? Vy tu navíc srovnáváte výměnu pár parket a že jste si koupil pytel sádry na zdi. Co takhle okna, nové zdi, podlaha na veřejné prostranství a ne do bytu, rozvody, fasáda, střecha, oprava vnějšího prostoru atd.? Navíc je to památkově chráněno takže tam nedáte např. plastová okna, ale pěkně tam budou muset jít špaletová, konkrétní odstín barvy fasády, typ střechy a podobné blbosti. Rodiče to zažili, když Vám do toho mudrují památkáři a je to pakárna, opravdu buďte rád, jestli jste tím nemusel projít 🙂
Ano, ve Vašem příspěvku 70 milionů padlo, byť „politicky“ skrytě… neboť reagujete na příspěvek uživatele Happy, ve kterém píše – cituji: “ rekonstrukce třeba takovéto výpravní budovy nestála 70 milionů, ale jenom 10 se stejným výsledkem.“ Vy ve Vašem příspěvku částku 10 milionů negujete – cituji: „A 10 milionu za rekonstrukci je částka už od pohledu mimo, protože…“ čímž skrytě podporujete (aniž byste si „umazal ruce“ 😀 ) těch 70 mega. Nebo jsem se přehlédl a někde navrhujete částku odlišnou od sedmdesáti milionů? Přesto si myslím, že myšlenka „předat při dělení ex ČD nádraží a čekárny do majetku obcí“ není… Číst vice »
Komplet reko = par parket a pytel sadry. A ten pytel sadry se na zdi umistil a vybrousil sam, ze? Demagogie…s podobnymi opravdu skoda ztracet cas….
A ta plastova okna mi podsouvate proc? Kdyz o oknech nepisu…? (Mam drevena, nikoliv dvojita, ale repliky, protoze pamatkova pece…to je pro poradek).
PS: taky ma mne nekdo nejprve zkusil 4,5 mio… a druhy 2 mio… Pokud clovek nechce vykrvacet, musi hodne opatrne vybirat a mnohdy vybirat po remeslech. Jenze to je prace a penize mame od eraru, takze co bychom se snazili
V podstatě souhlas. Jenom bych to nedával na tvrdo, ale jako možnost odkupu po domluvě smluvních stran, a třeba i možné uzavření smluv pro obec, SŽ a dopravce o pronájmu prostor a zařízení, nebo dokonce nějaký drobný odvod z výběru za průjezd tratí – to chce ovšem legislativu a parlament se zase jako obvykle zasekl na zcela jiných „potřebných“ tématech….
Snad zachovají funkční záchody.
Třeba v Sázavě mají záchody bokem v nějaký unimobunce… To by bylo nejvíc:)
Po dobu rekonstrukce budou na PN
Bude se chodit čůrat na přivolávací návěst?
Jasně… Když se při rekonstrukci na PN jezdí… tak se bude na PN i čůrat 😀
V Nymburce barák padá na hlavu, do sklepa teče, na nástupištích teče z přístřešků, „svinibrodku“ už v podchodu zaplátovali a v podchodu padal i strop. Dobrá správa měla všude plakáty, že začátek realizace r. 2025 a letos šup rok 2031. Aspoň že ta hasičárna vedle bude hotová, když ministr přijel poklepat kámen, tao na nádraží nafasovali nový košťata…
Žijeme v době památkové, ale abychom se dožili i těch přejezdů…
„Dobrá Správa“se stará, je to vidět. Nejen v Bečov.
A u nás v Boleslavi stále nic, ne a ne to zbourat….
Neznám to tam, tak mě třeba někdo opraví, ale ta trať na první pohled nebude nějak moc využívaná. Bečov má ani ne 1000 obyvatel, Teplá, největší obec na trase (kromě koncových bodů, pro něž to ale není nejrychlejší spojení) má necelé 3000. Jízdní doby jsou zoufalé, jak je na tom nákladní doprava netuším. Trať už prošla jednou rekonstrukcí, teď má projít další za 0,5 mld. Kč. Kdybychom tu neměli asi tak 50 dalších, mnohem důležitějších tratí, které by takovou investici potřebovaly, nic bych neříkal. Ale ve chvíli, kdy chce SŽ šetřit na naprosto zásadním napojení VRT na Poříčany, kdy nevyjde… Číst vice »
takových tratí je, které si na sebe absolutně nevydělají a z hlediska přepravovaného výkonu je to hodně špatné. Mnoho lidí tady stále žije snad v 19.století, kdy koleje byly něco. Dnes už to je hodně jinde a opravdu nemá smysl obnovovat Mladotice- Kralovice. Naopak zbytek tratě zavřít až do Rakovníka…
Proste nemeli koule to zrusit .. s D3 po rekonstrukci to nema budoucnost. Navic na druhy strane reky je docela pekna silnice a ty autobusy jsou 10x levnejsi, s klimatizaci …
10x levnější? No to asi ne. Autobus stojí cca 40 Kč na kilometr, takže vlak asi 400 stát nebude, že!?
Pořád to spojuje dvě docela velká města (Karlovy Vary – Mariánské Lázně) a lidí co tam jezdí celou trasu tam málo zrovna není, to že mezi tím je Bečov a Teplá a dál nic moc je pravda.
To srovnání s Mělník – Mšeno bylo trochu kruté, tady se jezdí do Bečova v kladiva po hodinách, kraj tam ty vlaky chce, kdyby preferoval busy tak to změní. Je samozřejmě pravda že VRT nebo přesmyk v Hradci jsou mnohem důležitější, ale taky se bavíme o úplně jiných částkách na investice a provoz. Opuštěním „lázeňské“ se nic z VRT nepostaví.
Pro cesty z Mariánek do Varů je trať přes Cheb stejně rychlá (rozdíl minuta + i -, dle spoje). Tarifně to asi bude levnější přímo (ale to je problém, který by se při troše snahy řešit dal), a odjezdy jsou v jiný čas, takže se to asi opravdu může někomu hodit. Nicméně zrovna tahle relace se dá vyřešit přidáním spojů přes Cheb, což bude pořád levnější než modernizace téhle trati. Jestli se opuštěním něco postaví nebo ne, to záleží. Jedna trať nebude velký přínos do rozpočtu, ale takových tratí jsou u nás desítky. Myslím si, že takovéhle tratě bychom měli… Číst vice »
Lokálka má výhodnější zastávky. Navíc vede turisticky exponovaným krajem. V Bečově relikviář, obnovovaný hradní palác, který je mimořádně cenný svojí autentičnosti, v Teplé pak klášter. A nebo různé pěší výlety v této krásné krajině. Tato trať si fakt nás nezájem cestujících nemůže stěžovat. To už bychom rovnou mohli zrušit Potůčky, Kraslice, atd. To, že SŽ symbolem předražených a neefektivních zakázek, zato tato trať nemůže.
Tohle ma opravdu turisticky potencial, navic i réief je dost blby, takze silnicni doprava neni vzdy uplne ideal.
Na zruseni muzou byt snadno polni lokalky drive vedouci do cukrovaru, ale tohle ma smysl.
Jestliže zatéká do střechy, s největší pravděpodobností někdo „odrbal“ běžnou údržbu. Vyšetřilo se jestli to bylo kvůli tomu že si „válel koule“ (a jde tedy vina za ním) anebo mu nadřízení odmítli dát k dispozici patřičné prostředky (a je to tedy jejich vina)? Anebo se přehnalo tornádo v důsledku čehož bez zavinění kohokokliv se budova dostala do havarijního stavu?
A přejezd v havarijním stavu nevadí? Ušetří se něco tím že se s jeho úpravou „počká“ (bude to nějaká množstevní sleva když se jich bude dělat několik naráz) nebo jde „jen“ o to že jim někdo zasahuje do „pěkně po pořádku“?
To je čím dál divnější, ta budova vypadá relativně nedávno krásně spravená fasáda, ale na některých místech asi nebylo nic udělané se zemní vlhkostí a pak je přes to provedená dost humpolácká oprava (jako by jim vysloveně někdo řekl aby se ani nepokoušeli to trochu omalovat). A přitom tam tedy teče do střechy. Fakt záhada, to někdo dělá napřed fasádu a střechu nechá „na potom“??
Anebo potřebují postavit ty garáže?
Lži a zase jenom lži. Proč Správa železnic opravuje toto, pro koho je zakázka připravená? Stačí podplatit statika, který řekne, že budova je na spadnutí… Střecha by bohatě stačila, ostatní může počkat. Je neuvěřitelné, jaký shnilý systém tady máme a jakou má někdo obrovskou moc. Škoda, že se nejde z téhle planety odstěhovat.
SŽ musí opravit i střechu aby jim někdo neomlátil „o hu..“ že nejdříve draze opravili fasádu a budova se zatékající střechou „zraje k demolici“
Jsme bohatý stát.
Zcela zbytečná trat
Zcela zbytečný komentář od Zbytečného Toma…
Rekl bych to takto – v prubehu dne zeleznice spadlo opet ve stanici Ceska Trebova trakcni vedeni.
Jasny primer jak se dobra sprava stara. Tenhle fajn paskvil – opravena trat v D3 bez prejezdu a plan na zjevne prehnanou opravu budovy – je obdobnym podobenstvim o stavu drahy.
A pak se tady dočteme, jak je ta rekonstrukce Třebové zbytečná, že nemá žádný přínos, protože …
Tady bych si tipnul, že padají ze střechy eternitové šablony a cena je nabobtnalá něčím jiným než krovem a krytinou.
Pokuta za demolici budovy určitě nebude 71 milionů.
Mají recht. A místo zříceniny tam dát sdružené unimobuňky s přístřeškem u odbavovacích okének s trochou dlažby. Nebude to oku lahodit, ale bude to levněji fungovat !!!!
Fascinuje mě, jak se děsně řeší X nebo Y milionů za barák, namísto aby se diskuse vedla nad tím, že nikoho ani nenapadne se především ptát, jestli je dané místo vůbec optimální pro osobní dopravu (neboli zda vůbec je vhodné jej opravovat, popř. jaké má být jeho další využití).
Přesně. Tato trať je naprosto zbytečná z pohledu dopravce (i kdyby kolejová infrastruktura této traťě byla naprosto za nulu jak z pohledu investic, tak provozu).
Jaké jsou počty cestujícíh? Narozdíl od … je v Bečově alespoň zámek (necelý 1 km od nádraží) a do krajského města jede ten vlak přímo.
Nevím co si o trati myslí dopravce, ale kraj tam tu dopravu objednává a hodlá to dělat i nadále.
Z pohledu dopravce si u něj kraj objednává (= platí) základní provoz podle jízdního řádu. Určitým příjemným bonusem je i jízdné, které dopravci zaplatí cestující.
https://mapy.cz/s/feropoluze
To vypadá jako dočasná stavba a zároveň jako drážní objekt, podle všech těch rozvaděčů. Jestli hádám správně, je to zabezpečovačka a ta se má stěhovat do opravené budovy, tak je spíš otázka, proč to SŽ nezvládla při jednom a udělala tenhle mezikrok.
A pak je tam ta obludnost z vlnitého plechu. Vzadu další bouda, za ní pro změnu jiná z vlnitého plechu. Jako by někdo potřeboval kanceláře, protože ho vyhodili ze dveří … z té velké budovy?
On nikdy v té velké budově nebyl. Je potřeba si uvědovit, že SŽ (předtím SŽDC) vznikla sloučením několika vertikál – vertikály dopravy (a přepravy) a vertikál traťového hospodářství a zabezepčováků, což zjednodušuji. Ta přeprava se prvotně oddělila v roce 1994, pak se různě slučovala a rozlučovala atd. Tahle vertikála vždy „bydlela“ ve staničních budovách a obsahovala náčelníky stanic, jejich aparát, výpravčí a signalisty/výhybkáře. Tahle vertikála včetně přepravy byla většinou schopná obsadit celou staniční budovu, ve vyšších patrech býval většinou nějaký služební byt/byty. Vertikály údžby tratí se v roce 1993 sloučila do DDC = Divize dopravní cesty. A tahle část dráhy,… Číst vice »
Zkráceně řečeno, po revoluci se z bývalých ČD (ČSD) oddělilo, co mohlo aby bylo hodně ředitelů a jejich platů… Za pár let už na platy nebylo, tak se začalo zase slučovat – vznikly 2 (někdy spolupracující, někdy ne, podle toho jde-li o úspěch nebo průšvih) subjekty – to „co nejezdí“, tedy věc s krkolomným názvem „Správa železniční dopravní cesty“, v rámci úspory toneru do tiskáren přejmenovaná na „Správu železnic“ a to „co jezdí“ s naprosto zavádějícím názvem „České dráhy“ (dráhu z Prahy do Čerčan přes Vrané pozoruji z okna už 55 let a přísahám, že se za tu dobu nepohnula… Číst vice »
A určitě taková diskuze neproběhla? Kde jinde by mělo být v Bečově nádraží, u té lávky pod městem? Potom by to bylo blíž na náměstí a zámek, ale zase dál k těm bytovkám a „čtvrti“ u současného nádraží, kam by to chtělo nějaký rozumný přístup (aspoň osvětlený chodník podél té silnice). A hlavně nevím jestli by se tam vešly aspoň dvě nástupní hrany, byť stačí krátké (nebo jednostranná půlená).
Věcně asi tak nějak. Každopádně já reagoval na stav v této diskusi, čekal bych prostě, že někoho to téma aspoň napadne.
Tak oni UŽ tam zrekonstruovali (pravděpodobně za nemalé peníze) celé kolejiště i s nástupišti a Vy tu chcete TEĎ diskutovat o tom, “ jestli je dané místo vůbec optimální pro osobní dopravu (neboli zda vůbec je vhodné jej opravovat, popř. jaké má být jeho další využití)“.
Je mi líto ale asi jste tu diskuzi zaspal. Nebo Vás nepozvali… Ovšem varianta je i že to „bez diskuze zrekonstruovali“ a basta
Stav možno prohlédnout https://mapy.cz/letecka?l=0&x=12.8300288&y=50.0831463&z=18 (pohled Nejnovější versus 2019-2021)
co se divíte – budovu je přece potřeba stihnout opravit dřív, než se jako nepotřebná nechá zdemolovat
Čemu se divíte, to dneska frčí, nejdřív se to opraví, dají se plastová okna a za rok se to zboura. Jako u nás
Kde je ta vesnice Unás? To je hned přes kopec od města Tady?
Trať po nedávné velké rekonstrukci a zůstala z toho dé trojka a přejezd jen se stopkou, ostuda SŽ.
A navíc zchátralá výpravní budova k tomu…
Prostě „Ostuda i krédo SŽ“!
A pokud se přejezd nevybaví závorami, bude pořás dtejně nebezpečný. Protože některým řidičům dvě blikající červená světla na přejezdu pořád ještě nic neříkají. Je-li přejezd přehledný, měly by výstražné kříže stačit.To bych se spíš zaměřil na hluché a slepé řidiče.
Nedělejme si iluze, že řidiče zastaví nějaká závora. Ještě tak nejspíše mezi závorami uvízne (vždyť tu přeci pár desetiletí nic nebylo) a bude jen tupě čučet. A jestliže nejsou řidiči schopni respektovat dopravní značku (příp. i světla), tak je chyba někde v nich a ne v železnici. Ostatně nikoho ani nenapadne, že by na silničních křižovatkách měli být závory. A jak to tam často vypadá. Tady jen vadí, že až na výjimky (nějaký nadrozměrný náklad apod.) srážky na přejezdu vyhrává vlak. Prostě na takovéto trati jsou to jen vyhozené peníze na zablikání světli párkrát denně, které stejně většina místních chasníků… Číst vice »
Mluvil jsem s pánem, co od malička bydlí u přejezdu (Čížová). Říkal, že dokud tam byly závory, nestávalo se tam nic. Od té doby, co tam dali světla bez závor, jsou tam nehody auta a vlaku každou chvíli. A nyní se na tom konkrétním přejezdu řeší doplnění závor, aby opět nehod ubylo.
Nemám nic proti opravě. Ale mám všechno proti té sumě. Pro srovnání rekonstrukce ruiny v Červené Řečici stála cca 100 milionů. A to je podstatně větší zámek. Přece opravy střech komínů a dalších funkčních prvků lze dělat i bez megalomanských investic. Říká se tomu běžná údržba.
Jo rozsah a neceňení oprav je nejvyšší mysterium u SŽ..
„přesunutí zaměstnanců Správy železnic z nevyhovujících přístavků do výpravní budovy“
Za tímhle něco bude. Možná snad staniční zabzař? Jak píšete, mysterium.
Pravděpodobně se jedná o „imobilní“ zaměstnance. Chodící by se přešli sami.
Za těch 100 milionů se zámek v Řečici změnil z rozpadající se ruiny v zajištěnou a pomalu sanovanou ruinu. Kompletní oprava(a to nehovořím o pořízení vnitřního vybavení) by stálo další stovky milionů.
To tady řešíte zbytečně, protože jste možná zachytil náklady opravy zámku v Červené Řečici, s kterými se stavba schvalovala, medializovala, a skutečné náklady sotva znáte. Ty jsou vždy podstatně vyšší, třeba i dvojnásobně. Podle skutečné velikosti stavby v Č. Řečici, i při neznalosti vnitřního stavu, bych odhadoval náklady na 250 mil. Pokud byly interiéry velmi devastované, mohla být částka ještě mnohem vyšší.
Dle kolegy, který tam prováděl autorský dozor, byly skutečné náklady 101 milionů, nicméně rovněž zmínil, že zakázka byla zasmluvněná a z velké části realizovaná ještě před inflačním skokem. Odhaduje, že nyní by stejný rozsah prací stál cca 150 milionů.
bez megalomanských investic? Ale tím by oprava ztratila smysl.
Ú – D – R – Ž – B – A ??? A to je co, prosím, tohle slovo?
Eternitu ze 70. let pomůže jediný způsob údržby: Výměna za něco jiného.
Většina eternitových střech dožívá a při pokusu vyměnit 1 šablonu měníte všecky po cestě. Zkřehly a praskají.
Nic nenormálního, vemte takový centrální zásobovací sklad v Třebové, to jsou pálky.
Krásného talíře se nenajíš..Ale i cestující ze strukturálně postiženého regionu si mohou na vlak počkat v hezky opravené nádražní budově.
Nic mi nechutná tolik jako kafe z automatu v budove opraveny za 70-100 mega
:-)))…hlavu vzhůru příteli, tahle země utrácí mnohem víc za mnohem míň..ale námitku naprosto chàpu
Co je na té budově významného? Podobných objektů je na železnici hodně.
Kde se prosím na území ČR nachází stejná (obdobná) budova dané architektury?
Napadá mě nádraží Praha Hostivař.
V případě Bečova se ale nejedná o normálie BMTB, ale GTB (Haličské transverzálky), kde určité rozdíly jsou.
Kde se nachází stejná nebo obdobná budova? Co třeba Telč?
Telč, Třešť… Ty jsou menší
Na té budově není nic, co by stálo za památkovou ochranu, ale je pěkná, měla by nějak sloužit. SŽ musí dělat, jak památkáří pískají. A za socialismu byli památkáři velmi malinkatí, chtělo by se říci „drželi hubu“ a báli se prosadit cokoliv. Hrdinové. Prostě se za socialismu zanedbala celá země, akorát si lidé postavili baráky, a chaty. Ale mnohé organizace, třeba právě památkáři byli také dost zbytečně vystrašení – a tak neusilovali o nic, *to bylo také pohodlnější*, protože by to stejně nebylo povoleno. Přitom tak utažené to zase nebylo, mohlo se udělat více. Podle popsaného stavu bych rovnou přihodil… Číst vice »
„akorát si lidé postavili baráky“
Zdaleka ne všichni. Kupodivu i tady platí, že pankáč se stará, pankáč má. Mnozí to stavěli vlastníma rukama, po pracovní době – tohle ani komunisti nezakázali, pracovat po práci. Jo a schovávat účtenky od každého pytle cementu a od každého metru trubky.
To jako doufám myslíte myslíte ironicky.
Ty luxfery v přízemí. Taková kombinace se jen tak nevidí.
Co je na nich špatného? Jako konstrukční prvek vznikly v roce 1897, jsou bezúdržbové, pevné, při vhodném použití dekorativní, přiměřeně tepelně izolující, v „českých zemích“ používané od roku 1905
https://cs.wikipedia.org/wiki/Luxfera
Nebo MB 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣