Doprava na Slovensku. Kde má největší problémy? Ptejte se Ivana Bednárika

Ivan Bednárik. Foto: Jan Chaloupka/ České dráhyIvan Bednárik. Foto: Jan Chaloupka/ České dráhy

„Nejsme na tom v rámci střední Evropy nejhůř, ale výrazně zaostáváme za Českou republikou," říká bývalý šéf ČD a nyní poradce slovenského ministra.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude Ivan Bednárik, poradce slovenského ministra dopravy pro železniční sektor. Rozdíly mezi Českou a Slovenskou republikou jsou 32 let po rozdělení Československa patrné na první pohled, ať už budeme srovnávat ekonomickou kondici obou zemí, politickou situaci nebo životní úroveň obyvatel. A obě země se také potýkají s rozdílnými problémy v dopravě. Co teď řeší naši východní sousedé, jako nejdůležitější dopravní témata? Právě o tom bude nový díl podcastu, který pro vás připravujeme.

Vychází to skoro přesně na čtyři roky, co by Ivan Bednárik hostem vůbec prvního podcastu Cesty Zdopravy.cz. Psal se únor 2021, byl tehdy ředitelem Českých drah sotva tři měsíce a jeho největším úkolem bylo zajistit, aby ČD ustály dopady pandemie covidu. S novým ministrem dopravy Martinem Kupkou však společnou řeč nenašel. Dnes je zpět na Slovensku a radí zdejšímu ministrovi dopravy Jozefu Rážovi (se slavným slovenským frontmanem skupiny Elán nejde o shodu jmen, je synem zpěváka Joža Ráže).

ŽSR chtějí investovat 652 milionů euro do železniční infrastruktury. Mělo by jít o kombinaci národních zdrojů a evropského financování. „Když bychom se bavili o nově postavené dvojkolejné elektrifikované trati, tak můj kvalifikovaný odhad je, že za to postavíme 50 kilometrů. Co se týká komplexní údržby, oprav, elektrifikací, zvyšování rychlosti či modernizace zabezpečovacího zařízení, tak se bavíme o historickém rekordu, co se týká investic do železnic na Slovensku. Což je chvályhodné, když si uvědomíme, v jakém stavu se slovenská ekonomika nachází,“ řekl na začátku ledna Ivan Bednárik v rozhovoru pro Rádio Slovensko.

„Nejsme na tom v rámci střední Evropy nejhůř, ale výrazně zaostáváme za Českou republikou. Je smutné, že minimálně 80 let to byl jeden podnik ČSD, který měl stejně přemýšlející železničáře, stejné zázemí i podmínky. Bohužel po rozdělení Československa jsme přinejmenším zůstali na místě, co se týká železnice, zatímco Češi posledních deset let výrazně akcelerovali,“ dodal.

Kde budou naši východní sousedé investovat nejvíce peněz do železnice? Jak se dívají na zavádění ETCS na západ od svých hranic? Jak je na Slovensku aktuální téma zastavování provozu na málo vytížených tratích? Co teď nejvíc řeší slovenské ministerstvo dopravy? Jaké jsou priority Slovenska při budování dálniční sítě a nebo rychlých železničních spojení v dalších desetiletích?

Své otázky pište Ivanu Bednárikovi také vy zde v diskusi až do úterního podvečera. Podcast vám pak přineseme v pátek 15. února.

 

Tagy Ivan Bednárik podcast Cesty Zdopravy.cz
33 komentářů