Doprava má nový rozpočet, vláda škrtla tři miliardy korun na údržbu, objem peněz na investice zůstal
Vizualizace budoucí podoby části VMO Tomkovo náměstí, Rokytova. Foto: ŘSD
Přes 46 miliard na dopravní stavby má přitéct z Evropské unie.
Zatímco se snížily peníze na opravy, údržbu, provoz, stávajících zařízení a tras, a nepovýšilo se množství na nové investice do infrastruktury, Vláda jásá, jak se proškrtává k prosperitě. Jenže neuvádí, že tímto způsobem bezpochybně dochází k prohlubování zanedbanosti technického stavu vlivem nižší údržby i oprav na stávajícím zařízení.
Úspory této vlády zaplatíme v dalších letech, dráže a ve větším rozsahu. Zatím jde jen o přehazování peněz z jedné do druhé kapsy, ale faktický dopad bude v minusovém výsledku.
Já jsem optimista. Věřím, že k prosperující společnosti se dříve nebo později nakonec přece jen proškrtáme.
Ten svět je naruby… Zrovna Správa železnic, která se prohlašuje za „dobrou správu“, by zoufale potřebovala drasticky snížit objem peněz, aby si jich začala považovat. Ze slibované revize projektů a jejich prioritizace opět sešlo.
Myslíte, že odsunutí všech (kromě 1) letos zahajovaných investičních akcí nenídrastické snížení objemu peněz? A ta druhá věta je ještě větší blábol.
Objem peněz zůstává zhruba stejný, to je z článku patrné. Otázka je, co se za ty peníze dá postavit. Merito věci je v tom, že DSŽ v posledních několika letech umělě vyšroubovala ceny železničních staveb nahoru natolik , že i při výrazném snížení objemu peněz se může postavit zhruba stejný rozsah naplánovaných staveb, čili stavební firmy nebudou mít tak tučné zisky a DSŽ nebude mít tak velké příjmy na režii, které jsou nastaveny procentními sazbami z proinvestovaných peněz. Druhá věta s tím úplně nesouvisí a směřuje na ministra Kupku, který při nástupu do funkce sliboval revizi projektů a jejich prioritizaci,… Číst vice »
Líbí se mi, jak vláda nijak nezvýrazňuje, že škrty investic tam navrhla již předchozí vláda a současná tam ten škrt mlčky nechala. Jasný, že současná vláda investice neškrtla, když už nebylo který.
Žádné nové stavby nebudou, tzn. odsun všech. Vždyť nedávno tady pan Sůra psal o stavbách Dobré správy, které jsou již nyní v soutěži a neví se, jestli se na ně seženou peníze. Např. Kladno – Ostrovec, Čelákovice – Mstětice, Zastávka- Brno,… Copak si někdo myslí, že když nemají ani 25% na cenu těchto staveb – neboť zbylou část by zaplatil Brusel, tak že budou mít na zahajování nových staveb? Ha, ha, ha… 😁 To jsou jen kecy pro PR. Pravda je vše seškrtané
Tak to je umění PR. Srovnávat s návrhem s rozpočtu z 08/2021, kdy už byly všechny investice seškrtaný a ne s návrhem z 04/2021 kdy tam ještě všechny byly.
Jasně, vysrat se na údržbu je taková prima bolševická tradice….
To se pletete i zelení palečníci. Vzpomeňte na kdysi vyrovnaný rozpočet ODS. Nic neudržovat, neinvestovat, republika se z toho vzpamatovávala několik let.
Také bych dokázal do svého auta nevrazit rok ani korunu, ale pak ho můžu odvézt do šrotu. Stejně tak vede Bratrstvo Fialovy pracky naši republiku. PS: nejsem bolševik, tak mi, prosím, nenadávente do soudruhů.
Tak jste volič ODS? Vždyť sám ve své podstatě tvrdíte, že ODS se od bolševiků zase tak historicky nelišila.
Z mého komentáře je snad na první pohled jasné, že volič ODS nejsem.
Tak proč máte dojem, že vás někdo uráží?
Nemám žádný dojem.
ODS svého času udržovala jakž takž vyrovnané rozpočty díky obrovský rozprodejům státního majektu. To jim to krásně fungovalo, když si sanovali ztráty prodejem, ale zároveň jim utíkali miliony až miliardy díky nevýhodným smluvám pro svoje kmotry. Třeba v Praze to dopadlo tak, že město nemá svoje pozemky, byty taky už pomalu všechny prodalo a musí se začít tvrdě šetřit. Vedle toho vylézají kostlivci ze škříně ve formě dvacet let nebo starších smluv o pronájmech za hubičku, které čirou náhodou patří lidem a podnikatelům napojeným na ODS. Pamatujte na to, až půjdete příště volit a ODS bude hřímat o zlých cyklopruzích,… Číst vice »
no jo, dalsi stepan safranek, kteremu v devadesatkach ujel vlak…
3/4 z toho, co je psáno, není pravda. Na MD, ŘSD i SŽ se denně řeší, co se odloží, zpomalí, nezahájí. Rád se budu plést.
Máme se na co těšit no. Ale můžeme si za to sami. Když tihle vládli naposledy, tak taky dopravní infrastruktuře slušně zakroutili krkem, takže věděli jsme, do čeho jdeme.
Nevíte, jak je to v rozpočtu ŘSD s penězmi na přípravu staveb? Doufám, že zrovna tuhle část nikoho nenapadlo snižovat…
😁 nejde jen o to snižovat. Stačí nedat tolik, než kolik je reálně zapotřebí. A to u ŘSD samozřejmě nastalo. Veřejnost neví, kolik je reálně třeba. A v tom je to kouzlo. Pokud se částka na přípravu nezvedne, příprava již nyní projektování staveb se bude odsouvat.
Díky za reakci, ale tohle asi potřebuji lépe vysvětlit. Jakože k udržení dosavadního tempa projektování loňská výše rozpočtu nestačí? Proč?
Neboť se ty konkrétní připravované akce dostaly do vyššího stupně přípravy. A s těmi jsou jasně spojeny vyšší náklady. Studie/záměr logicky stojí méně, než dokumentace pro stavební povolení spolu s již potřebnými financemi na výkupy pozemků. Tak proto.
Třeba 9% procentní inflace, ta v pohodě zařídila chybějících 10 miliard.
A kolik přesně je zapotřebí? Dvojnásobek celého státního rozpočtu? „Zdroje jsou“?
Vůbec se m nelíbí jak vláda šetří tam, kde by nemusela. Uvidíme jaký to bude mít následky za pár let… Na údržbě se dá jistě ušetřit, ale aby to nemělo za následek odsouvání oprav až na dobu, kdy budou nevyhnutelné. Vláda by měla dodržet to, že chce šetřit hlavně na provozu státu.
Pokud půjde jen o jeden jediný rok, dá se to přežít. Otázkou je pouze to, zda někde ten rozklad není již na samé hraně.
Nesouhlasím. Každé snížení údržby se projeví na nutnosti vyšších nákladů v budoucnu. Tohle není šetření. Už ve střednědobého horizontu je to mrhání penězi. Tohle by dobrý hospodář nikdy neudělal. Nicméně rozkaz zněl jasně: škrtat, ať to stojí co to stojí…
Jde o to, že ne všude se nutně to snížení údržby na 1 rok musí projevit tak, že vzejdou vyšší náklady v budoucnu. Proto jsem i uvedl, že: „Otázkou je pouze to, zda někde ten rozklad není již na samé hraně“.
Jistěže s tím spokojen nejsem, ale upřímně, měl jsem obavy, že to bude ještě horší.
Tak hlavně aby nepřišli příští rok s větou, že dokázaly „udržet“ rozpočet z roku 2022 nebo že tam jsou jen drobné škrty.
Z těch „úsporných“ opatření nové vlády jsem hodně rozpačitý. Jejich „úspory“ v zásadě znamenají z velké části odsouvání výdajů a akumulaci vnitřního dluhu (viz škrty ve výdajích na údržbu infrastruktury). Žádná snaha o systémové změny v příjmech a výdajích, které by mohly přinést dlouhodobě vyrovnanější hospodaření. To je dost tristní na to, že je úplný začátek volebního období a s blížícími se příštími volbami bude klesat ochota dělat nepopulární opatření.
Za těch pár měsíců od jmenování se těžko dají očekávat systémové, tedy legislativně podepřené, změny. Navíc se sněmovnou zablokovanou Pitomiem. Do budoucna by to samozřejmě systémové řešení chtělo.
Pitomiem – to je prosím kdo?
Hádejte kdo? To je ten co měl nedávno ve sněmovně slovní průjem. 🙂
Nevím koho myslíte.
Takový ten poslanec, co o sobě tvrdí, že je poloviční, a tedy většinový, Moravák.
Vy mě napínáte…
Dyť slintali jak jsou na všechno odborníci a připraveni 🤣
Ano, již několik měsíců říká pan profesor: „Vláda je připravena a jsme jednotni“. S napětím čekám, kdy konečně začnou něco dělat….
Tak vláda si sněmovnu zablokovala sama projednáváním zákona, který dle svých slov nepotřebuje.
Na systemove zmeny uplne nebyl cas, holt uz nemame volby do poslanecke snemovny na jare. Skrtat v udrzbe nebyva dobry napad, zejmena, kdyz je podfinancovana dlouhodobe. Lepsi by bylo skrtat v investicich. Kazdopadne to by bylo pomerne nepopularni. Na druhou stranu, sekat 400-500miliardove schodky a tvarit se, ze se nic nedeje, take neni reseni. Napred narazite na problem, ze vam cim dal tim vetsi cast rozpoctu zere tzv. obsluha dluhu a potom na pripadny bankrot. Zbankrotovane staty vetsinou nemaji prilis prostredku na investice do infrastruktury ani jeji radnou udrzbu. Muzeme jen doufat, ze behem letoska vlada vymysly nejake systemove zmeny,… Číst vice »
No vytvořit schodkový rozpočet umí každý jouda, ale co by to řešili, to je problém budoucích generací, to tu současnou vládu nemusí trápit. Nemáme peníze, ale vesele budeme utrácet.
Silně mi to připomíná články z období před dobou koridorovou. Nejprve budeme budovat koridory na 200 km/h, potom budeme budovat AŽ na 200 km/ h, později AŽ na 160 km/h. Ušetříme. On to po nás někdo dodělá….
Já tam zase čtu, že peníze na investice se nekrátily.
Nekrácení ale nestačí, když je inflace.
Protož, že už je zkrátila už předchozí vláda, další krácení by už znamenalo zastavování rozestavěných staveb.
To, aby SŽ ještě včas dokud budou ještě peníze nakoupila červené terče a návěstidla začátek pomalé jízdy do zásoby.
Armageddon ani Ragnarök se nekoná, dostanou 50 mld kč místo 53 mld Kč. Prakticky dvojnásobek toho, co před pěti lety.
Tak nešiřte paniku a zjistete si fakta, pokud to není příliš bolestivé.
Ono inflace a růst cen energií a ropy oproti době před 5 lety se taky projeví. To není šíření paniky, ale fakt.
Jenže inflace, růst cen energií a ropy by ty 3 mld. oproti době před 5 lety stejně nezachránily. Pořád je evidentní že peněz je víc než bylo (i bez těch 3 mld.)
Nesmysl. Žádný dvojnásobek.
„Správa železnic bude mít podle návrhu k dispozici 53,4 miliardy korun na modernizaci železničních tratí, opravu nádraží či budov, budování zabezpečení ETCS nebo na bezpečnější železniční přejezdy.“ To zni hezky. Až na to, že modernizace se děje tempem hlemýždího paralympionika, rekonstruují se z nemalé části zastávky, kde je to zbytečné. A bezpečnost na přejezdech? Znám jeden přejezd, kde vlak srazil auto (bohužel tragicky). A je to už více jak 7 let a stále nic.
Však jste to četl na údržbě a opravy nebude jen investice a to sežerou nové stavby.
Jenže dostatečné peníze na údržbu nádraží/zastávek nejsou už delší dobu (pokud někdy vůbec byli). V kontrastu s tím působí rekonstrukce zastávek (a dokonce i výstavby nových) jako naprostý paradox.
Zapomněl jsem dodat, že jsem myslel i včetně údržby tratí.
Tak ona se dnes každá větší oprava, vydává za investici, viz ty přejezdy.
Znáte přejezd kde vlak srazil auto a stále nic? Co nám tím chcete říct?
Omlouvám se, nedostatečně jsem to rozepsal. Pochopitelně jsem myslel přejezd bez závor i signalizace. A jenom poukazuji právě na zvýšení bezpečnosti na přejezdech uvedených v textu. Totiž, na tom přejezdu (P7953) není nic, co by mně v reálném čase řeklo, jestli něco jede, i přes žalostné rozhledové podmínky (a to i přes den, natož v noci). A sorry za špatný výpočet, k nehodě došlo před 6 a půl rokem, kdy zemřeli dva lidé. A výsledek? Pouze tam dali STOPku, což u přejezdu, kde máte perfektní rozhled teprve až stojíte přímo na něm, jaksi postrádá smysl. A samozřejmě to není jediný… Číst vice »
Současný trend je podobné přejezdy rovnou rušit. Tkaže spíš tam za pár let budeme mít „přejezd“ jen pro cyklisty a pěší, než že by se tam osadila singalizace…
No, o kus dál byl taky přejezd (asi P7955), kde sice byla signalizace, ale i přesto tam došlo k tragické nehodě. A výsledek? Kompletně se přejezd zrušil a silnice propojila s vedlejším přejezdem (P7954), kde je signalizace i závory. A P7953? Tam by údajně měl vzniknout podjezd. Jenže, to jsem četl už v článku ještě z roku 2019. A po 2 a půl letech žádný náznak toho, že by se něco mělo dít.
Takže na každém žel.přejezdu, kde dojde k nehodě (byť byla příčina třeba na straně řidiče) se musí okamžitě udělat závory? A vedl jste někdy stavební řízení? Věc zdánlivě jednuduchá, se díký nápadům učastníkú řizení, nékdy může dost protáhnout. Třeba když pod přejezdem vede cizí inženýrská síť a vlastník sítě si vymyslí výměnu chráničky apod. na náklady jnvestora. A nebo lidé bydlící poblíž nesouhlasí s tím, že tam bude zvuková výstraha.
V Reichu už zvukové výstrahy zrušili, na přejezdu je jen semafor se žlutým a s červeným světlem.A stačí to.
Promiňte, nedostatečně jsem se vyjádřil. Na tom přejezdu (P7953) nejsou ani závory ani signalizace. A alespoň signalizace by měla být tam, kde je špatný rozhled. A na tomto přejezdu je rozhled vážně mizerný (a to i přes den, natož v noci) A ano, vím, jak dlouho to v téhle republice trvá, ale po nehodě, při které zemřou dva lidé, bych očekával něco víc, než jenom přidání STOPky, což na přejezdu, kde máte perfektní rozhled teprve až stojíte na něm, jaksi postrádá smysl.
Já upřímně myslím že to že železnice dostanou téměř stejně peněz jako silnice v situaci, kdy přepravní výkon železnic je mnohonásobně menší než přepravní výkon silnic je velký úspěch.
Nerýpu, jen se ptám … Ten objem peněz myslíte na dálnice + silnice 1. třídy nebo i okresky a další komunikace (tedy to, co platí kraje)?
Okresky a další komunikace, které platí obce, jaksi mít musíte. Zkuste jet na pole sázet brambor po kolejích: Dostanete pokutu.
Abych řekl pravdu, tak moc nerozumím, na co reagujete. Já se jen ptal, jestli ta polovina peněz jsou na všechny komunikace, nebo jen na ty z nejvyšších kategorií 🙂
Protože pokud to jsou jen „státní“, tak je zjevné, že těch peněz do silnic jde ve skutečnosti mnohem více (protože krajské želenizce neexistují :))
No, mnohem – asi o 20 % navíc, k příspěvku SFDI na „státní“ silnice. Krajské silnice jsou docela popelkou.
To co platí na silnice kraje a menší celky tady nevidí a tak to přece nic nestojí. /PS: taky nerýpu 😃
Kraje (celkem) platí za „své“ silnice řádově 10 miliard (údržba, opravy). Myslím, že i s touto položku na tom železniční infra není špatně, když se tedy vrátím ke Geraltově příspěvku na téma výdaje SFDI.
10 miliard a většina je ve stavu „před rozpadnutím“. Asi je těch 10 miliard málo…
Další část platí i města.
A u kolejí platí některé koleje i jiné organizace než SŽ.
SŽ nic neplatí, platí to SFDI a to dává peníze i těm jiným organizacím.
To jste hodně při zemi. Spočítejte si jen náklady na údržbu a opravy v krajských a okresních městech a kolik je to třeba jen v Praze, Brně, Ostravě…………………a pak ty silnice mimo města a obce. Nevím nyní konkretní čísla, ale třeba jen Praha na to mívala 2 milardy a to už je hodně let.
Velmi zjednodušeně: Silnice II. a III. tříd spravují kraje. To znamená, že hradí i jejich stavby a rekonstrukce (+ údržbu). Od státu na to dostávají menší příspěvek, jinak to jde plně z krajských peněz (jeho rozpočtu). Další komunikace jsou ve městech a obcích (místní komunikace), a tam výše uvedené řeší obce. Pak jsou ještě účelové komunikace a tam tyto věci hradí vlastník té účelovky. Zde však vlastníkem může být kdokoliv, tedy obec i soukromník.
Vnucuje se otázka, co z tý situace je příčina a co důsledek. Jestli někdo myslí přesun nákladu (a i osob) ze silnic na železnici vážně, tak se musí naopak železnicím přidat.
Presne tak. Ten nerovnovazny stav, ktery tu byl poslednich 30 let ve prospech silnic na ukor zeleznice se ani nepodari behem jednoho volebniho obdobi smazat. Az budou soustavne dlouhodobe investice do zeleznice probihat 6-10 let tak se to projevi.
„Náš rozpočet je proinvestiční. Z toho důvodu některé investice odsouváme na neurčito a údržba stávající infrastruktury není náš problém, Vaše ministerstvo :-)“
význam „Objem investic na dopravní stavby jsme zachovali“ jste si vyložil opravdu po svém.
A co konkrétně není pravda? Že na údržbu půjde o 3 mld. méně? Nebo to, že se některé železniční stavby odsouvají na neurčito?
Nové železniční stavby v tom seznamu odsunutých staveb nejsou. Jsou tam pouze elektrifikace a zabezpečení.
No já jsem zvědavý především na (minimálně pro mě) výstavbu tratě Přerov – Brno, protože i o této trati se mluvilo, že na ní nejsou peníze (https://zdopravy.cz/spravu-zeleznic-ceka-revize-projektu-ministr-chce-kvuli-vysokym-cenam-zvysit-konkurencni-napeti-103382/) … Tak jsem zvědav, zda skutečně zůstaneme „pouze“ u elektrifikacích 🙂
btw, údržba není investice.
To je pravda, když opravujete něco, co se vám rozpadá pod nohama, tak to není investice, protože to můžete postavit znovu a máte z toho investici 🙂
Jasně ale provozovat něco co je málo bezpečné a neopravit to je menší zlo než nepostavil něco nového třeba VRT v kterém se vzhledli všichni a žere peníze a bude až nikdy
Žere to peníze a nikdy to nebude se říkalo o Novém spojení i Ejpovických tunelech. Zasvěcení u toho pokyvovali hlavou…
Tak je otázka, jestli je možné úplně porovnávat tunel s komplexní výstavbou VRT (tedy stovky kilometrů nových tratí :))
Nové spojení asi o třicet let později než bylo plánováno.
Tak jak kdy 😃
A okdy se údržba považuje za investice?
1) Nikdy jsem neřekl, že se údržba považuje za investici. 2) Myslím si, že údržba je stejně důležitá (nebo spíše ještě důležitější), než výstavba nových komunikací … Takže si dělám jen srandu z toho, jak se snaží tvářit, že peníze nebudou prožrány a přitom je to jen o slovíčkaření a v reálu bude hůř (sice se může postavit stejně, ale pokud budeme jezdit po rozpadlých cestách, tak to prostě zhoršení je 🙂
Většina opravných a udržovacích prací na českých železnicích je vykazována jako investice.
Ale vzhledem k tomu, že u všeho se ceny zvyšují, tak se za ty peníze na investice postaví méně, takže to mi jako „proinvesticni“ rozpočet nepřijde.