Dopad německých škrtů. Žitavské úzkokolejky začaly propouštět, omezí provoz
Souběžný odjezd parních lokomotiv z nádraží Bertzdorf do Oybinu (vpravo) a Jonsdorfu. Foto: SOEG

Dopravce přišel o téměř polovinu peněz od saského ministerstva.
D-Ticket v praxi.
Titulek sice vypadá lehce katastroficky ale rozhodující část provozu zůstane a zachována včetně zaměstnanců. Pokud by chtěla JŘ v letní sezóně a rozšířit do původních rozměrů, může to udělat za pomoci dobrovolníků…
Ani bych se nedivil, kdyby byl tlak aby je spolkli z SDG Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft mbH. Možná by to zabránilo propouštění a peníze zůstanou.
A čemu by to pomohlo? Dostali by více peněz? Nedávno se na SDG také docela výrazně škrtalo (Fichtelbergbahn často s jednou soupravou místo dvou), prý kvůli ceně uhlí…
Takže jdou z dotace 350 milionů na 250 milionů ročně. To nevidím zas tak zle.
Respektive, co by za to dali třeba JHMD…
Někde byl článek o převodu vytápění jedné parní lokomotivy z uhlí na olej. To se mělo zaplatit z fondů útlumu těžby uhlí.
99 787 má vytápění olejem a upřímně řečeno je to děs. Při jízdě je ve vozech místo uhlí silně cítit zápach spálené nafty, takže jsem se těšil, až vystoupím na čerstvý vzduch.
Retro alá Bixovej bufík ?
Zkrácení dotace jedné zemské vlády pro tuto turistickou atrakci je pouhá relativně neškodná ilustrace momentálního stavu německých veřejných rozpočtů.
V jiných oblastech (např. zdravotnictví, školství, policie, doprava) se úsporná opatření běžného života občanů budou týkat mnohem intenzivněji, než zrušení jízd historických parních lokomotiv.
Od 1.4.2025 se zvyšují tarify v rámci IDS ZVON o 7 %, což je tedy výrazně nad inflaci. I když na většinu pravidelných cestujících bude dopad asi nulový, protože cestují na D-Ticket.
To je ale detail v porovnání s PID, který plánuje zdražit o 20-30%.
Zvyšují se za jak dlouho? Pokud nejmíň po dvou letech, tak to nad inflaci nebude.
V pohodě, němci omezí, Češi jhmd zavřou…
To jsou dost nesrovatelné případy, JHMD krachly se horou dluhů.
Naprosto srovnatelné. V obou případech náklady větší jak zisk. Ale Němci to zkrouhli ihned, kdežto JHMD pokračovaly dál ve stejných kolejích a čekaly na zázrak.
JHMD potopilo neschopné arogantní vedení…
No,Liborku, můžete se toho ujmout a JHMD rozhýbat.
on je obrovský rozdíl mezi těmi úzkokolejkami. ta saská vede „odněkud někam“, z Žitavy (krásného historického města) na Oybin (lázeňské městečko, zřícenina, příroda) a do Jonsdorfu (lázeňské nměstečko, příroda, historické kamenolomy), přes Olbersdorf (krásné koupání). poptávka po turistické dopravě tam je celoroční a silná a také to šetří nedostatečnou kapacitu parkování v obou městečkách.
naproti tomu jihočeské úzkokolejky – se vší úctou „odnikud nikam“.
Vždy sme úplne nechápali ako to tí Sasíci robia… Ale za 14 mil. € ročne len v Zittau?! Pri všetkej úcte ku germánskej precíznosti, na Balogu by sme po troch rokoch takýchto prevádzkových dotácií chodili asi po pozlatených koľajničkách. Ako sa vraví – za koruny v Prahe dom… http://www.chez.sk.
Asi nejde úplně srovnávat Balog a Žitavu, ročně přepraví 250 000 cestujících, mají celoroční parní provoz, přes hlavní sezónu dvě páry a jeden diesel každý den.
Pokud chcete takto srovnávat: Kolika miliony Eur slovenská vláda dotuje fungování/provoz na ČHŽ?
Podle článku to totiž vypadá, že bez dotací by ten provoz v Žitavě taky nebyl až tak moc celoročně parní.
Bez dotací by zcela jistě nebyl ani celoroční, ani parní, protože by nebyl žádný.
No, já bych řekl, že to srocnatelné je. Žitavská má 16 km, Balog v době největšího provozu 20 km. V době největšího provozu se běžně za rok převezlo 100 tisíc cestujících a to se jezdilo prakticky jen od května do září a vlaků bylo méně, takže být na Balogu celoroční provoz, tak by těch 250k nebyl problém. No a s dotací 14 mega€ na rok by to šlo úplně v pohodě, co si pamatuji z různých setkání obce, lesů, Vydry a ČHŽ, tak dotace byla maximálně v řádu tisíců € na rok, zbytek maximálně nějaké jednorázové dary na opravu lokomotiv… Číst vice »
Čechy a Sasko jsou co se týče úzkokolejek 2 protichůdné extrémy. V Sasku vím minimálně o 5 úzkokolejkách, z nichž několik má celoroční provoz, a v Čechách se dohadujeme, jestli se vyplatí si zachovat tu jednu jedinou.
Je jich více….
Žitava (2 tratě), Lázně Mužakov(3 tratě), Radebeul, Kipsdorf, Cranzahl, Jöhstadt, Oschatz (2 tratě) , plus několik muzejních cafrňousů typu Rittersgrün, a plus parkovka Drážďany….
Inak JHMD nie sú jediné, ešte je Osoblažka.
On napsal Čechy; Osoblažka není v Čechách 😉
Ono to i jaksi souvisí s tím, kolik jich kde vzniklo. V chudém Sasku vznikly a zanikly celé sítě tratí, ale zachovalo se toho dost, většinou dráhy v atraktivních lokalitách a u velkých měst. V chudém Meklenbursku máme také tři provozní úzké, ale existovalo tam toho násobně víc. U nás existují ještě průmyslové úzké – Kateřina, Solvayovy lomy, Kolínská řepařka, důl Krumlov…
Důl Mníšek, Důl Pepř, Plzenec, …tam jsou taky činné úzké ….
Doplním Mladějov na Moravě.
Víte že v ČR máme ještě úzkokolejku v provozu ? A to do Osoblahy .
Já ale srovnávám Čechy a Sasko. Ne ČR a Německo.
Pohoda. České MD ještě velkou turistickou atrakci bývalé JHMD dotovat nezačalo. Nemůžou přece dotovat zábavu pro pár jedinců, jinak by nebylo na ty nové dálnice a opravy po přetížených kamionech.
A ty dlouholeté platby ze SFDI na infrastrukturu aod krajů na dopravu v závazku byly co? Skončily až ve chvíli, kdy dopravce a majitel přestal fungovat a zkrachoval.
Když je to tak velká turistická atrakce, tak jaktože je v takové gigantické ztrátě?
Protože jen šotouš si může myslet že SE to zaplatí….
Tyto jízdy nejsou schopny si na sebe vydělat….kdyby jizdne bylo komerční, tak by se tam sešlo pár lidí ze zahraničí za měsíc
Pohoda. České MD ještě velkou turistickou atrakci bývalé JHMD dotovat nezačalo. Nemůžou přece dotovat zábavu pro pár jedinců, jinak by nebylo na ty nové dálnice a opravy po přetížených kamionech.
Inženýre jedničkáři, nastal čas opustit projekt úzké koleje někde ve fabrice (stejně ho nedokončíte). Vrhněte se na záchranu JHMD.
Nechtěj angažovat Kyselu?
Spíš Čajanka. Ten by to vyřešil…
Možná by měli oslovit hejtmana Pardubického kraje.
Nerozumím větě „…nejvíce cestujících. Velkou část z nich tvoří pravidelně čeští zaměstnanci.“ To má být asi čeští návštěvníci, ne?
Přesně, to vypadá, že tam taky mají 200 manažerů a 1000 zaměstnanců…
Snad tu blbou dobu nějak přečká. Bylo by to škoda. Držím palce.
Dobře už bylo.
Ano, nebude líp.
Vždy může být hůř.
pesimista říká hůř už být nemůže, optimista říká ale může 🙂