Dojezd 80 kilometrů, cena 152 milionů. V Česku poprvé vyráží s cestujícími akutrolejové jednotky

Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

První čtyři jednotky budou jezdit z Ostravy do Veřovic, odpadne přestup.

České dráhy se Škodou Group představily první akutrolejové jednotky (BEMU) pro provoz na české železnici. Od zítřka budou jezdit na lince S8 mezi Veřovicemi a Ostravou. Kombinace provozu pod trolejemi a na baterie umožní vznik nové přímé linky bez nutnosti přestupu z Veřovic do Ostravy.

Prezentační jízda dnes proběhla mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Od zítřka jdou do plného provozu čtyři jednotky. Dalších patnáct, s mírně odlišnými parametry, začne jezdit do konce roku 2026.

Zástupci kraje, dopravce i výrobce při představení jednotek nešetřili superlativy o nových vozidlech, opakovaně mluvili o odvaze vydat se cestou bateriových jednotek. Jedna jednotka vyšla na 152 milionů korun. Nové jednotky mají nahradit na neelektrizovaných tratích dieselové vlaky. Ukončí nutnost přestupu mezi dvěma trakcemi.

Jednotky získaly číselné označení 690.2. Dojezd jednotky na jedno dobití je 80 kilometrů. Data z prvních dnů zkušebního provozu ukazují, že ze Studénky do Veřovic vlaky dojíždějí s více než poloviční kapacitou baterie, při cestě zpět se díky rekuperaci částečně dobíjejí.

Náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka očekává od nových vlaků nárůst počtu cestujících, především díky většímu pohodlí i odpadnutí nutnosti přestupu. Jedná se Správou železnic o tom, že by bylo možné prodloužit nasazení vlaků až do Valašského Meziříčí. Podle něj si to vyžádá jen úpravy zabezpečovacího zařízení.

Drobné úpravy infrastruktury

Nasazení akutrolejových jednotek si vyžádalo mírné úpravy infrastruktury. Ve stanicích Ostrava-střed a ve Studénce došlo ke zpevnění trakčního vedení armaturami pro aktivní odstav, jednotky se zde tak mohou dobíjet. Příští rok vznikne nabíjecí kontejner ve Štramberku.

Nové jednotky se vyráběly částečně v závodě Škody v Ostravě, hlavní část v Plzni. Podle místopředsedy představenstva Škody Tomáše Ignačáka firma využila své zkušenosti s bateriovou technologií například u trolejbusů.

Hotovo, ČD zveřejnily zprávu k nákupu bateriových vlaků. Jednotka vyjde na 169 milionů

Cestu k nasazení bateriových vlaků otevřela smlouva kraje s Českými drahami uzavřená bez soutěže. Moravskoslezský kraj platí jednu z nejvyšších cen v zemi za kilometr, soutěž dlouhodobě odmítá. České dráhy si jednotky BEMU koupily přes smlouvu na dodávku elektrických jednotek RegioPanter, dodávku akutrolejových jednotek soutěžily až později. Dopravce přišel s vysvětlením, že vlaky na baterie jsou v podstatě to samé, co elektrické. Nákup dosud řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který v první instanci dopravce pokutoval, předseda úřadu ale rozhodnutí vrátil zpět k novému projednání.

Další jednotky budou nasazeny do konce roku 2026 na linky mezi Ostravou, Opavou a Krnovem, dále mezi Ostravou a Nových Jičínem, Ostravou a Budišovem na Budišovkou a také na lince z Ostravy přes Karvinou, Český Těšín a Frýdek-Místek zpět do Ostravy. Jde o jednotky, které již České dráhy vysoutěžily.

Nová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová akutrolejová jednotka 690.2. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDuální jednotka BEMU RegioPanter. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBateriová jednotka BEMU RegioPanter. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraBEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda Group
Tagy 690.2 BEMU České dráhy Moravskoslezský kraj S8 Škoda Group
164 komentářů