Dojede i vybitý. Scania a DHL testují elektrický tahač s dieselovým generátorem energie
EREV - elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem. Foto: Scania

Výrobce chce nabídnout univerzální řešení do doby, kdy bude u silnic dostatek nabíječek.
Tak hlavně aby to nesvádělo uživatele jezdit jen na benzín.
Vidím tu přínos v elektrodynamickém brzdění do baterek i v benzínovém režimu, anem brzděním v klasickém benzíňáku benzín v nádrži nevzniká.
A aby byli uplně eko, tak bych si představil krmení systému e-palivem, které si vyrobí v léte z přebytků elůektriky (teda nevím jak v Norsku mají takové přebytky).
Bohužel, další pitomost, složité, těžké, drahé a vlastně zbytečné.
Spíše takové Cimrmanovské.
Nic nového pod sluncem, v Německu tohle vymysleli už dávno pro segment osobních aut. Mají tam flotily plné plug-in hybridů, které nabíječku v životě neviděly a provozují se jako benzínová auta. Rozdíl je pouze ve schopnosti rekuperace a v zvýhodnění při pořízení a výpočtu daně.
Zajímalo by mne porovnání účinnosti – diesel spalovací motor má asi 40% .A ten systém generátor-elektromotor má kolik?
To zrovna není nějaký problém. Spalovací motory mají nejvyšší účinnost jen v úzkém provozním rozmezí. A ve funkci generátoru ho elektronika obvykle udržuje právě v tomto rozmezí, takže je na tom vlastně líp, než u normálního auta. Pak se to vykompenzuje ztrátami v alternátoru, baterce a tak, takže to zhruba vyjde nastejno. Horší je to v zimě, kdy obvykle není využito odpadní teplo motoru k topení (tady konkrétně nevím), což efektivitu zhoršuje.
Na stejno to rozhodne nevyjde. Nezapomeňte že s klasickým pohonem tam nebude jenom 120kW spalovak a také klasickemu náklaďáku z kopce nepřibývá nafta v nadrzi.
Tady ty tuny by mohly hrát na větší efekt i při jízdě plachtěním a dobrzďováním na rovině. Ta setrvačná síla bude ku pomoci a dálnice budou asi ve velkém podílu u takových aut.
No, tohle jsem si už delší dobu představoval jako kompromisní cestu k elektrifikaci (též) osobních vozů… menší benzín/diesel/LPG/CNG generátor, který by byl navržen tak aby běžel v co nejefektivnějším režimu, přitom pokrýval cca. polovinu spotřeby el. vozidla v běžném režimu, a baterie která by stačila na cca. 100-150km v čistě elektrickém režimu… Při jízdě na kratší vzdálenost (do práce, po městě atd.) by mohl jezdit čistě elektricky, při „dálkové“ cestě by zapnul pomocný generátor a zdvojnásobil si dojezd (a zastávky na dobíjení by byly ktratší, protože by nabíjel kapacitně „menší“ baterii). V krajním případě vybití do nuly by byl schopen… Číst vice »
Bohužel zatím praxe ukazuje, že je to spíš cesta do pekel. Je to hrozně složité, což má dopady na údržbu a životnost, menší baterka dostává víc pohulit, takže rychleji odchází, častěji zahoří, relativně pomaleji se nabíjí. Pořád vozíte velkou mrtvou hmotnost. V motoru se musí měnit olej a tak. Zatím jediné provozně spolehlivé hybridy jsou toyoty, kde to dokázali tak geniálně zjednodušit, že jsou to držáky.
No u Toyoty hybridu pokud vím spočívá kouzlo v integraci elektromotoru do planetového převodu diferenciálu…
V tomto systému zase odpadá zcela převodovka, spojka, startér… Jde vlastně o dieselelektrický přenos výkonu jako u lokomotivy plus baterka k tomu…
Baterku na 150km měly kdejaké starší „full“ elektroauta, třeba nejslabší verze BMW i3 (22kWh)… pravda, zde se častěji nabíjí, ale snad normálně taky když se má pořádně využít rekuperace?
Ale ta Toyota je „lehký“ hybrid, na elektřinu nemá vůbec žádný dojezd deklarovaný…
Vždyť tohle se běžně prodává. V Evropě plug in hybridy (PHEV kde se motor připojuje na kola přímo, ale elektřina i tak pomáhá vyrovnávat špičky), v Číně zase range extendery (E-REV kde motor jen dobíjí baterky).
Je to složitější než čistý bateriový elektromobil (BEV), vyžaduje to víc údržby, vozí se víc mrtvé hmoty. A nabíječek pro osobní auta je už dnes tolik, že člověk trčet nikde nezůstane.
REX třeba u BMW i3 byl motor ze „skútru“ BMW o objemu 650ccm, jsem poměrně přesvědčený že tam byla optimalizace na co nejnižší spotřebu minimální. Navíc to ze všelijakých legálních důvodů mělo dost „pokřivený“ management, například v Kalifornii aby splňoval podmínky na výhody elektroaut tak se směl REX zapnout až pokud klesl náboj v baterce pod 8% 🙁 🙁
Takovéto pohony existují – plug-in hybridy (PHEV). Nejnovější modely již mají elektrický dojezd až kolem 100 km a umožňují i rychlonabíjení výkonem 50 kW, takže mohou být zajímavé nejen pro toho, kdo má možnost nabíjet doma a elektrický dojezd mu stačí na denní dojíždění, ale i pro někoho, kdo možnost nabíjet doma nemá, ale je ochotný nabíjet třeba během nákupu (pak samozřejmě pravděpodobně nevyužije celý potenciál, ale pořád bude jezdi na elektřinu více, než kdyby si místo toho koupil spalovák). Jinak samozřejmě každý pohon má výhody a nevýhody, jejichž důležitost se odvíjí od požadavků konkrétního uživatele. Pokud by někdo plug-in… Číst vice »
Vlastně tam je víc problémů, část uvádí Pave69, ale jde o to, že jízdní profil osobáků je jiný, než u kamionů. Ty zjevně budou ten motor častěji využívat. Pokud budeme akceptovat, že člověk doma odpovědně nabíjí ten PHEV (a nejezdí s tím jako hlupák jen jako s těžkým hybridem), tak těch 100-150 km bude naprosté většině lidí stačit na naprostou většinu tras. Váhově to bude podobné, jako EV s menší baterkou, která však bude mít dojezd třeba 350 km v reálu. Pokud by se ten spalovák často nezapínal a neprotáčel, tak nebude mít nijak žásadně dlouhou budoucnost a budete tam… Číst vice »
Neco jako „elektricke“ Audi, ktere se par let ucastnilo rally Dakar. Kola pohanel elektromotor, ale prakticky porad bylo slyset spalovak dobijejici akumulatory. Uz je to prestalo bavit. 🙂
V podstatě spalvoací motor a potom elektrický přesnos – pohon jednotlivých náprav elektro motorem princip lokomotiv.Takže audi nic nového nevymyslelo, už za války s tím experimetovali pa němci u pohonů tanků, ale vzhledem k poruchovosti s tím zase rychle skončili.
V podstatě spalvoací motor a potom elektrický přesnos – pohon jednotlivých náprav elektro motorem princip lokomotiv.Takže audi nic nového nevymyslelo, už za války s tím experimetovali pa němci u pohonů tanků, ale vzhledem k poruchovosti s tím zase rychle skončili.
Možná časem někoho napadne, že by stačilo, kdyby v tom autě nechali jen ten spalovací motor. Bylo by to lehčí, mohli by dát větší nádrž, takže by byl delší dojezd…
No čistě kvůli dojezdu není už dávno co řešit… spalovák není vůbec problém udělat s takovou nádrží aby dojel přes 1000km, ale je to vůbec potřeba? Oni někde jsou tak obrovské „mezery“ v síti čerpacích stanic? Jet v kuse 11+ hodin je víceméně k ničemu (ani to není povolené žeano), maximálně jako drobná výhoda že může některá území překonat bez tankování, ale to není o principu…
Nevymýšlejte si, u soukromých vozidel žádné omezení 11+ není. Zákonem stanovené přestávky se těchto vozidel netýkají.
Myšleno samozřejmě vozidla fyzických nepodnikajících osob, pokud by to někdo nepochopil.
To asi nebude případ nákladních aut DHL, která kmitají po přesně daných trasách mezi jejich logistickými centry.
Bavíme se o náklaďáku, že? „Rychlost omezena na 89kmh“… Povinné přestávky 4,5h trvání 45min… takže s rezervou stačí když ujede 500km… bez rezervy 360km.
Takže podle vás stačí u náklaďáku dojezd na 4,5hod jízdy + rezerva ? To si podle vás zkrátí dobu jízdy 4,5 hod o nějakých cca 14min, cca 20km na dálnici, protože musí tankovat? Tankování se správně nepočítá do pauzy, A když píšete o pauze 45min. a tankoval by v pauze, to bude tak dlouho stát po natankování u stojanu?
Přijde český policista do elektroprodejny v Německu a říká “ Dvě tužkové baterie prosím.“ Prodavač neznalý české řeči odpoví: „Wie bitte?“ A policista reaguje: “ Snad nabitý, ne! Co bych dělal s vybitými?“
Tomuhle se DŘÍV říkalo „plug-in hybrid“, ale pak se význam toho termínu posunul někam jinam… Nově by se tohle řešení SNAD mělo jmenovat „serial hybrid“ a popravdě řečeno, v osobním autě by to byl snad jediný druh pohonu, který bych v elektrovozítku strpěl – ten „prodlužovař dojezdu“ je malý benzínový motor, pracující ovšem jen jako generátor elektřiny, bez mechanického spojení s koly… díky tomu pracuje v konstantních, optimálních otáčkách, takže je mnohem efektivnější, než běžný motor v autě. Výhody jsou jasné – především to, že nezůstanete někde po cestě „viset“, protože jste nenašli včas nabíječku. Taky to uklidňuje, když vám… Číst vice »
„mnohem“ efektivnější bych zase nepřeháněl, ale jinak souhlasím.
Takže je to plug-in hybrid? Nebo něco nechápu?
Asi by se tak dal označit, kdybychom vzali definici plug-in hybridu hodně širokou. Oproti tomu, co je u plug-in hybridů běžný se tady asi počítá s tím, že ten generátor se většinu dní ani nespustí a pojede se jen na baterku. A druhá věc, nemá většina plug-in hybridů pohonný ústrojí udělaný tak, že spalovací motor, když se zapne, přímo pohání kola (respektive samozřejmě převodovku? To tady podle popisu nebude, tady pohon kol bude vždycky elektrickej, ten generátor bude dobíjet baterky, pokud by hrozilo úplný vybití.
Ne, není to hybrid (cokoliv-HEV).
Jiní výrobci tomu říkají range extender (REX, nebo REEV).
Vezměte kompletní BEV a přidejte benzínovou elektrocentrálu. Ale to je napsané v článku 🙂
Plug-in hybrid s Range extenderem.
Vyřešil někdo u těch kamionů problém s vahou? Tzn kamion ma maximální legální váhu, zároveň potřebuje pro rentabilitu vézt co nejvíce nákladu a tuny vážící baterka je tak dost nepraktická.
Záleží, co vozí, u části nákladů (mezi které tipuju budou patřit balíky) je limitující objem a ne váha.
Ano, horší je to u elektrobusů, bortí s nima zastávkové zálivy.
Ty se třeba v Praze bortí i pod diesely.
To asi v Liberci ne. Zřejmě nemají tak hustý jízdní řád. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-ke-splneni-unijniho-cile-mame-daleko-s-elektrobusy-jsme-na-chvostu-evropy-267682
Potvrzuju, Brno Hlinky, ulice 20 let po celkové rekonstrukci, už se chystá třetí výměna/oprava zastávkových zálivů… Provoz cca. 50:50 trolejbusy a autobusy (klasické).
U nás v ulici opravují zálivy co dva tři roky. A to tam jezdí víc trolejbusů než autobusů.
Parciální, nebo klasické trolejbusy?
Parciální, nebo klasické trolejbusy?
Ty zastávky/zálivy se musí vylít betonem a do toho posadit kostky, jinak se to vždycky vytlačí. Asfalt to neudrží žádný….
Palivový prodlužovač dojezdu 🤦♂️
Mohlo to mít záložní pohon na vodík a bylo to hned 2x bio eko supr 😉
Kromě toho že principiálně každý vodíkový vůz (dobře, s malou vyjímkou těch které ho „klasicky“ spalovaly v motoru) už akumulátor má (relativně malý) protože se nevyplatí dimenzovat palivový článek na špičkový příkon motoru…?