Inspirace Paříží. Praha 1 chce referendum o úplném zákazu sdílených koloběžek
Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime
Snaha městské části o zákaz koloběžek je vzhledem k nedávné dohodě s provozovateli překvapivá. Nová pravidla platí jen pár dní.
Nejsou to koloběžky, jsou to elektricka jednostopá motorová vozidla.
Nejsou šílená, jsou z komerční půjčovny.
Na chodník nepatří, ale na silnici.
Kromě povinného ručení má na ně být i povinna helma, SPZ, TK a řidičské oprávnění.
Je to kolo s přídavným motorem které musí být omezeno na 25km/h, ano nepatří na chodník, ne nic z poslední věty aktuálně (2023) neplatí. Povinné ručení od 2024.
Tipuju si že to je tak vše čím se v Paříži inspirují. O jejich cyklo infrastruktuře a omeyování osobních aut v centru, si můžeme nechat zatím snít. Naším vzorem je zjevně Jakarta.
Ne, našim vzorem je Praha, není potřeba za vším hledat vzor. V paříži prakticky nejsou žádné pěší zóny, u nás ano.
Já bych sdílené koloběžky nechal – ALE nařídil bych MP , aby pokutovala každý přestupek ! Že nějaký „uživatel jouda“ jim nechal jejich majetek na chodníku je přece problém firmy tzn. zákazník – pronájemce ! Do měsíce by byl pořádek a měštáci by si vydělali na nové kolegy !
Jistě, to je správný přístup. Aplikovat by se ovšem měl i na automobily stojící mimo parkovací místa.
Ja říkám , koloběžky jo. Ale pravidla se musí upravit.
Určitě by bylo dobré, narozdíl od paříže nastavit minimální počet osob u referenda, protože v paříži přišlo málo lidí = přišli jen extremisti za změnu. Většině které to bylo úplně fuk se nedostavila.
Taková podmínka by měla být vždy, na *nějakou* minimální účast. A imho u nás to tak i platí: v Brně bylo dvakrát referendum o poloze nádraží, dvakrát se většina (z těch co přišli) vyjádřila proti ODSunu. Ale protože pokaždé hlasovalo méně než 50% obyvatel, ani jedno referendum nebylo závazné a odsouvat se bude /o\.
Zákon č. 418/2011 Sb.
§ 48
(1) K platnosti rozhodnutí v místním referendu je třeba účasti alespoň 35 % oprávněných osob zapsaných v seznamech oprávněných osob.
(2) Rozhodnutí v místním referendu je závazné, hlasovala-li pro ně nadpoloviční většina oprávněných osob, které se místního referenda zúčastnily, a alespoň 25 % oprávněných osob zapsaných v seznamech oprávněných osob.
Tady bude problém ovšem někde trochu jinde. V místním referendu se může hlasovat o věcech v samostatné působnosti obce. Záležitosti týkající se dopravy to je ovšem přenesená působnost státu. Jinak řečeno obecně závaznou vyhláškou obce nelze zákázat provoz konkrétních dopravních prostředků.
To ale nikdo nechce tady jde o ty co se půjčují na ulici.
Trochu mam z toho pocit, ze pri “jednani s provozovateli” byla slibena/pozadovana “mala domu”, a kdyz se nic nedelo, tak “je nutne to zakazat.”
Ale treba se mylim. Ja jen, ze ty argumenty pro zakaz jsou celkem… Chabe.
Stejně je hezké, že většina diskuze není ani tak o vlastním návrhu či míře nebezpečnosti koloběžek, ale že většina diskuze je o kulturní válce 🙂
Protože když si tam v ulici chtějí protiautomobilní aktivisté postavit stánky, tak si je vezou autem. Když je za vožení věcí autem zritizujete – jsou přece protiautomobilní – tak jste za fašouna, vraha, a jánevím co ještě, co patří deratizovat, protože oni mají právo!
Děkuji za stoprocentní potvrzení mého postřehu. To co píšete se vůbec, ale naprosto vůbec netýká tématu regulace koloběžek. Ale jen hejtu na někoho naprosto irelevantního.
Protože ačkoliv třeba mě sdílené koloběžky sympatické nejsou, tak je absurdní je zakázat, zatímco nebezpečnost aut (například jejich neustále narůstající rozměry) a neukázněnost řidičů se bude pouze slepě přehlížet. Nehledě na to, že když se provede nějaké opatření, mělo by se před navrhováním dalších napřed vyhodnotit.
Kdokoliv na tohle upozorní nemusí hned vést kulturní válku.
Však upozornění stylu „nová regulace až po vyhodnocení stávajících změn“ za kulturní válku nepovažuji – takové příspěvky patří do oné menšiny, ne „kulturněválečnické většiny“.
Jako jo. Blbý ale je, že tyhle drobnosti, byť nerozporuji že jsou problematické, se řeší hned, ale daleko problematičtější věci jako problémy s auty se neřeší víc jak 15 let. A ne není to kvůli tomu, že by neexistoval okruh, ostatně, dnes už je možné se centru vyhnout, třeba tunelem Blanka, nebo přes Průmyslovou, a Jižní spojku.
Vždy, když liberálnědemokratické vlády či zastupitelstva bojují s čímkoliv sdíleným (ať je to AirBNB nebo koloběžky), tak mě to pobaví. Ještě nedávno totiž ti samí lidé viděli ve všem sdíleném budoucnost ekonomiky. Konkrétně ve sdílených koloběžkách viděli budoucnost, jak zbavit planetu zlých automobilů. A najednou to začalo vadit?
Tak jen ukazují, že se dokážou ze svých chyb poučit, za mne cajk.
Rejpnutí na opačnou stranu: výhrou pro lidi (také) bude, až se poučí i konzervativní politici ze svých chyb, a pochopí, že socialismus v automobilovém parkování je velká chyba 😉
A co MHD ta dotovaná není?
Je. Ale narozdíl od IAD nemá tak obrovské negativní externality a oproti IAD zabírá výrazně méně uličního prostoru.
Tak třeba tramvaje ho zabírají hodně a metro to je doslova zlaté vejce.
Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO)
Prý liberálnědemokratické… A že to ještě včera v noci kontroloval? To se dá vyložit taky jinak a přepadové kontroly s notýskem má ve zvyku jeden jistý Kim, je z něj meme.
Btw ad dřívější nadšení některých lidí ke sdíleným službám apod.: to nadšení mířilo ke sdílení (aut, koloběžek, bytů,..) od jednotlivých lidí, v době kdy je nepotřebují. Ne tak, že nějaká nadnárodní firma si z toho udělá bezskrupulozní byznys.
V tom bych zase viděl podstatný rozdíl – podobně jako když přes AirBnB nabídnu byt v době mé dovolené versus člověk vlastní 5 bytů v centru města a nabízí je trvale přes AirBnB.
Proto rozumím těm lidem, co tomu říkají „půjčovna“.
Ne. Ona je to uplne normalni pujcovna. Bez uvozovek.
Hodně nesystematický návrh:
1) jestliže právě začíná platit nějaké regulace, má se dát čas (pár měsíců min) na její vyhodnocení. Plánovat změnu čtvrtý den platnosti současných pravidel, to je volovina. Co když se ukáže, že současná regulace je dostatečná?
2) Zakázat koloběžky na území jedné MČ je jako zakázat čurání do půlky bazénu. Není to přesná analogie, ale jako turista či uživatel koloběžky v jiné MČ mne zkrátka vůbec nemusí napadnout, že tady ještě jet můžu, ale o ulici vedle už ne. Toto má smysl řešit jen v celém městě.
2) Případný zákaz se má týkat pouze sdílených koloběžek, nikoliv koloběžek obecně. Což se dá celkem elegantně vyřešit tím, že koloběžky v dané MČ nebudou mít žádná místa, kde se budou dát vrátit (takhle myslím už v minulosti některé MČ „zakázaly“ sdílená kola).
2) Blbost. Podívejte se na katastrální území Prahy 1. Je tam třeba polovina jedné strany Jiráskova mostu. Takže když pojedu na Boltu, budu muset přejet na druhou stranu nebo mi v polovině mostu zastaví? 🤦♂️ pokud most raději logicky zahrnete celý, “problém” jenom posunuté o most/spojení dál. Praha opět řeší důsledek, ne příčinu. Auta si s nadsázkou dělají v centru co chtějí, ale pojďme omezit přívětivější a modernější způsob dopravy. Zákaz bych chápal třeba na Staromáku, Václaváku a jiných turisticky a občansky velmi vytížených místech, kde se stejně nedá už teď projet. Na cestách ne.
Jako obyvateli Vinohrad mi příjde, že se situace jak na Praze 2 i na Praze 1 výrazně zlepšila. Ono odložit ty koloběžky mimo místa k tomu určená je už možné jen pod pokutou, takže to celkem funguje. 100% úspěšnost nebudete mít nikdy, ale to snad nikdo příčetný ani nečeká. Základním problémem je, že tohle využívají hlavně mladší lidé, takže pro pantáty a panímámy je to pořád nepřátelské zjevení.
Nejde o to že by to byli mladí lidé, ale spíš nepravidelní uživatele kolobezek. Cena je prostě nekonkurenceschopná.
Nejcasteji je pouzivaji turisti, a to vetsinou ti co jedou do Prahy parit a ne obdivovat krasy Stareho mesta.
Jakkoliv v záplavě bizarních postav pražských radních pro dopravu patří Ryvola k těm racionálnějším, tohle je prostě těžký dopravní populismus. Co bude výsledkem referenda, když se odhlasuje zákaz? Regulaci mikromobility nemáme (děkujeme ODS i ANO, které to ve sněmovně i na MD svorně nezajímá), takže se to bude muset nějak právně zbastlit. Vyhláškou ani nařízením to nejde, jelikož to zákon neumožňuje. První reálná varianta tedy je, že se udělá zónový zákaz jako u segwayů nebo pivních kol, protože ale zákon koloběžku nezná, tak se to bude muset nějak naformulovat ve stylu“ zákaz vjezdu kol s přídavným motorem“ a podobně. V… Číst vice »
zákon koloběžku nezná
ale zná …. § 57 odst 2) 361/2000 Sb.
Ovšem rozlišit a nediskriminovat sdílené a nesdílené to asi oříšek bude.
Už vidím tu žalobu… 😃
Ryvola je prachsprostej mafián, populista, zmatkář, podnikatel a prospěchář.
Nejdřív segwaye, pak koloběžky. Obávam se, že se podnikatelé chytí něčeho jiného.
Třeba elektrokola
A co nejdřív výrazně omezit auta?
Jasně, auta můžou za špatné parkování koloběžek.
Plechovek je velmi mnoho a většina jsou jednoválce…
Už to, že nedokážete napsat „řidič“ svědčí o hluboké nenávisti. Nebo snad závisti?
Vždyť se dá ojeté auto pořidit za cenu lepšího mobilu, tak co těm lidem záviddíte? Že mají řidičák a umí něco navíc? Prosím?
Špatně parkujícíh aut je výrazně víc.
Řešit je třeba oboje. Koloběžky se ale teď řešily dohodou co platí sotva pár dní. Zato auta si parkují jak chtějí a město je totálně impotentní to změnit. Jednak ěmstapo občas kašle na pokuty, a i když ji dá, město ji ve správním řízení málokdy vymlže..
„Zato auta si parkují“
Tak pokud si auta parkují jenom tak sama od sebe, bez zásahu člověka, tak koho chcete řešti?
Částečně asi i ano, byť je to vždy o lidech. Blbý je, že jak auta můžou být všude, tak často není kde zaparkovat kolo. A i když je, tak není kam tak, aby bylo zabezpečeno. Auta prostě zabírají extrémně moc prostoru, takže někdy ani nemůžete projít.
Samozřejmě, koloběžky a podobné věci určené primárně pro turisty, to je samozřejmě taky problém. Ale možná taky proto, že prostě kvůli autům pořád není dost místa pro ostatní.
Částečně ano. Kdyby se v centru Prahy místo řekněme 0,5 % parkovacích míst vyznačila místa pro parkování koloběžek (a kol), pak by se nemusely parkovat na chodníku. Pak by spousta turistů pochopila, že když to parkuje mimo chodník tak s tím po chodníku jezdit nemají.
sice obcas kolobezky pouziju, ale to co se z toho stalo, uz je za hranici.
takze ano – jednoznacne omezit.
Omezit (aby nezavazely na chodnících) klidně. Však jedna taková regulace teď začala platit.
Ale ten člověk chce úplný zákaz – to je něco jiného, ne?
chápejte „omezit“ jako eufemismus pro zakázat.
jsou to krámy, co hyzdí město, lidi na tom jak pitomci jezdí po chodníkách…
Přesně tak a na kočičí hlavy nepoužitelné… Prostě jen kšeft bez ohledu na následky, podobně jako AirBnB.
Hele a teď píšete o koloběžkách, nebo autech? 😉 Kde je problém vyhradit pro daný druh dopravy nějaká místa na parkování a trvat na tom, že jinde jezdit nesmí a nesmí ohrožovat chodce atd. – a mít třeba dead-limit „X porušení za rok, a zakážeme vás“? Mně je jedno kdo má jaké přibližovadlo. Pokud nezavazí a neobtěžuje, není důvod jej zakazovat. Pokud zavazí, má si město JEN vymoct, aby nezavazelo. Plošný *zákaz* bez snahy o *omezení* je imho blbost. A je dobré mezi těmi pojmy fakt rozlišovat. Třeba aut je v centru na ulicích moc a vadí, je třeba je… Číst vice »
Jak „začala platit“ ? Zákaz na chodnících je pořád. Možná jenom místa na odložení nesmí být na chodnících nově.
Super! Už se těšíte na ještě více řidičů v centru Prahy? #PrahaSkanzen21Stoleti
Nejdřív segwaye, pak koloběžky … a kdy zakážou auta?
(Argument se špatným parkováním u nich platí taky. Nevím jak na Praze 1, ale třeba u nás na P8 to došlo tak daleko, že se modré zóny parkování vyznačily i na místech, kde by mělo stání být úplně zakázáno: těsně u přechodu pro chodce, uprostřed křižovatky apod…)
to, ze je nekde vyznacena modra zona, neznamena, ze to povoluje oarkovani navzdory jinemu predpisu.
takze i kdyz je tam modra cara treba v krizovatce, neznamena to, zentam smi nekdo beztrestne parkovat.
Bohužel, pro mnoho motoristů je problém dodržovat i ty jiné předpisy.
Modrá čára sama o sobě nic neznamená, vždy je tam svislá dopravní značka Parkoviště (vyhrazené).
Bohužel znamená… Viz korunní a auta nedodrzujici 3.5 metru odstup od tramvaje.
Až potom, co zakážou tramvaje. Jeden cykloaktivista se tady vztekal, že na otevřeném svršku se nedá jezdit na kole. 😛
A ve chvíli, kdy chlápek s rudlem bude veřejným nepřítelem č. 1 a nebude možné ani postavit lešení a opravit fasádu, tak zavládne nirvána. A nebo možná ne a začne vadit, že lidi nechodí seřazení podle výšky.
ještě jste zapomněl zákaz pivních kol 🙂
Supr. A kdy bude referendum o vymáhání špatného parkování, stání v cyklopruzích, před přechodem, na chodníku … MP nekoná svoji povinnost.
P.S. na této koloběžce jsem nikdy nejel a taky mi vadí, když se prohání po chodnících, ale problém Prahy 1 i celé Prahy ohledně bezpečnosti dopravy je úplně jinde a má čtyři kola a většinou tak půlku mozku.
To je v souladu, to nikdo nevidí, protože sami konšelé to tak dělají.
Jestli se na 4 kola vejde jen pul mozku, tak trojclenkou vychazi na 2 kola ctvrt mozku 😉
Snad budou referenda i na zklidnovani dopravy, na malovane cyklopruhy apod.
No to jsem se pobavil nad fórem, nemáte nějaký ještě lepší? A jde to vůbec? Tohle bylo fakt dobrý.