Inspirace Paříží. Praha 1 chce referendum o úplném zákazu sdílených koloběžek

Elektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: LimeElektrické koloběžky Lime v Praze. Foto: Lime

Snaha městské části o zákaz koloběžek je vzhledem k nedávné dohodě s provozovateli překvapivá. Nová pravidla platí jen pár dní.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gunduľ neubiješ

Nejsou to koloběžky, jsou to elektricka jednostopá motorová vozidla.

Nejsou šílená, jsou z komerční půjčovny.

Na chodník nepatří, ale na silnici.

Kromě povinného ručení má na ně být i povinna helma, SPZ, TK a řidičské oprávnění.

Kleist

Je to kolo s přídavným motorem které musí být omezeno na 25km/h, ano nepatří na chodník, ne nic z poslední věty aktuálně (2023) neplatí. Povinné ručení od 2024.

Jan

Tipuju si že to je tak vše čím se v Paříži inspirují. O jejich cyklo infrastruktuře a omeyování osobních aut v centru, si můžeme nechat zatím snít. Naším vzorem je zjevně Jakarta.

Kleist

Ne, našim vzorem je Praha, není potřeba za vším hledat vzor. V paříži prakticky nejsou žádné pěší zóny, u nás ano.

medvěd

Já bych sdílené koloběžky nechal – ALE nařídil bych MP , aby pokutovala každý přestupek ! Že nějaký „uživatel jouda“ jim nechal jejich majetek na chodníku je přece problém firmy tzn. zákazník – pronájemce ! Do měsíce by byl pořádek a měštáci by si vydělali na nové kolegy !

jiri.vosecek

Jistě, to je správný přístup. Aplikovat by se ovšem měl i na automobily stojící mimo parkovací místa.

Marekk

Ja říkám , koloběžky jo. Ale pravidla se musí upravit.

Kleist

Určitě by bylo dobré, narozdíl od paříže nastavit minimální počet osob u referenda, protože v paříži přišlo málo lidí = přišli jen extremisti za změnu. Většině které to bylo úplně fuk se nedostavila.

mgr.pavel

Taková podmínka by měla být vždy, na *nějakou* minimální účast. A imho u nás to tak i platí: v Brně bylo dvakrát referendum o poloze nádraží, dvakrát se většina (z těch co přišli) vyjádřila proti ODSunu. Ale protože pokaždé hlasovalo méně než 50% obyvatel, ani jedno referendum nebylo závazné a odsouvat se bude /o\.

Fsp

Zákon č. 418/2011 Sb.

§ 48

(1) K platnosti rozhodnutí v místním referendu je třeba účasti alespoň 35 % oprávněných osob zapsaných v seznamech oprávněných osob.

(2) Rozhodnutí v místním referendu je závazné, hlasovala-li pro ně nadpoloviční většina oprávněných osob, které se místního referenda zúčastnily, a alespoň 25 % oprávněných osob zapsaných v seznamech oprávněných osob.

Fsp

Tady bude problém ovšem někde trochu jinde. V místním referendu se může hlasovat o věcech v samostatné působnosti obce. Záležitosti týkající se dopravy to je ovšem přenesená působnost státu. Jinak řečeno obecně závaznou vyhláškou obce nelze zákázat provoz konkrétních dopravních prostředků.

Kleist

To ale nikdo nechce tady jde o ty co se půjčují na ulici.

Igor Mauricio

Trochu mam z toho pocit, ze pri “jednani s provozovateli” byla slibena/pozadovana “mala domu”, a kdyz se nic nedelo, tak “je nutne to zakazat.”

Ale treba se mylim. Ja jen, ze ty argumenty pro zakaz jsou celkem… Chabe.

mgr.pavel

Stejně je hezké, že většina diskuze není ani tak o vlastním návrhu či míře nebezpečnosti koloběžek, ale že většina diskuze je o kulturní válce 🙂

Jiří Kocurek

Protože když si tam v ulici chtějí protiautomobilní aktivisté postavit stánky, tak si je vezou autem. Když je za vožení věcí autem zritizujete – jsou přece protiautomobilní – tak jste za fašouna, vraha, a jánevím co ještě, co patří deratizovat, protože oni mají právo!

mgr.pavel

Děkuji za stoprocentní potvrzení mého postřehu. To co píšete se vůbec, ale naprosto vůbec netýká tématu regulace koloběžek. Ale jen hejtu na někoho naprosto irelevantního.

Márty

Protože ačkoliv třeba mě sdílené koloběžky sympatické nejsou, tak je absurdní je zakázat, zatímco nebezpečnost aut (například jejich neustále narůstající rozměry) a neukázněnost řidičů se bude pouze slepě přehlížet. Nehledě na to, že když se provede nějaké opatření, mělo by se před navrhováním dalších napřed vyhodnotit.
Kdokoliv na tohle upozorní nemusí hned vést kulturní válku.

mgr.pavel

Však upozornění stylu „nová regulace až po vyhodnocení stávajících změn“ za kulturní válku nepovažuji – takové příspěvky patří do oné menšiny, ne „kulturněválečnické většiny“.

Osamělý Vlk

Jako jo. Blbý ale je, že tyhle drobnosti, byť nerozporuji že jsou problematické, se řeší hned, ale daleko problematičtější věci jako problémy s auty se neřeší víc jak 15 let. A ne není to kvůli tomu, že by neexistoval okruh, ostatně, dnes už je možné se centru vyhnout, třeba tunelem Blanka, nebo přes Průmyslovou, a Jižní spojku.

JirkaJJ

Vždy, když liberálnědemokratické vlády či zastupitelstva bojují s čímkoliv sdíleným (ať je to AirBNB nebo koloběžky), tak mě to pobaví. Ještě nedávno totiž ti samí lidé viděli ve všem sdíleném budoucnost ekonomiky. Konkrétně ve sdílených koloběžkách viděli budoucnost, jak zbavit planetu zlých automobilů. A najednou to začalo vadit?

mgr.pavel

Tak jen ukazují, že se dokážou ze svých chyb poučit, za mne cajk.

Rejpnutí na opačnou stranu: výhrou pro lidi (také) bude, až se poučí i konzervativní politici ze svých chyb, a pochopí, že socialismus v automobilovém parkování je velká chyba 😉

Kleist

A co MHD ta dotovaná není?

mgr.pavel

Je. Ale narozdíl od IAD nemá tak obrovské negativní externality a oproti IAD zabírá výrazně méně uličního prostoru.

Kleist

Tak třeba tramvaje ho zabírají hodně a metro to je doslova zlaté vejce.

Jiří Kocurek

Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO)

Prý liberálnědemokratické… A že to ještě včera v noci kontroloval? To se dá vyložit taky jinak a přepadové kontroly s notýskem má ve zvyku jeden jistý Kim, je z něj meme.

mgr.pavel

Btw ad dřívější nadšení některých lidí ke sdíleným službám apod.: to nadšení mířilo ke sdílení (aut, koloběžek, bytů,..) od jednotlivých lidí, v době kdy je nepotřebují. Ne tak, že nějaká nadnárodní firma si z toho udělá bezskrupulozní byznys.

V tom bych zase viděl podstatný rozdíl – podobně jako když přes AirBnB nabídnu byt v době mé dovolené versus člověk vlastní 5 bytů v centru města a nabízí je trvale přes AirBnB.

Frantík

Proto rozumím těm lidem, co tomu říkají „půjčovna“.

Gunduľ neubiješ

Ne. Ona je to uplne normalni pujcovna. Bez uvozovek.

mgr.pavel

Hodně nesystematický návrh:

1) jestliže právě začíná platit nějaké regulace, má se dát čas (pár měsíců min) na její vyhodnocení. Plánovat změnu čtvrtý den platnosti současných pravidel, to je volovina. Co když se ukáže, že současná regulace je dostatečná?

2) Zakázat koloběžky na území jedné MČ je jako zakázat čurání do půlky bazénu. Není to přesná analogie, ale jako turista či uživatel koloběžky v jiné MČ mne zkrátka vůbec nemusí napadnout, že tady ještě jet můžu, ale o ulici vedle už ne. Toto má smysl řešit jen v celém městě.

jkjk

2) Případný zákaz se má týkat pouze sdílených koloběžek, nikoliv koloběžek obecně. Což se dá celkem elegantně vyřešit tím, že koloběžky v dané MČ nebudou mít žádná místa, kde se budou dát vrátit (takhle myslím už v minulosti některé MČ „zakázaly“ sdílená kola).

Vojtěch

2) Blbost. Podívejte se na katastrální území Prahy 1. Je tam třeba polovina jedné strany Jiráskova mostu. Takže když pojedu na Boltu, budu muset přejet na druhou stranu nebo mi v polovině mostu zastaví? 🤦‍♂️ pokud most raději logicky zahrnete celý, “problém” jenom posunuté o most/spojení dál. Praha opět řeší důsledek, ne příčinu. Auta si s nadsázkou dělají v centru co chtějí, ale pojďme omezit přívětivější a modernější způsob dopravy. Zákaz bych chápal třeba na Staromáku, Václaváku a jiných turisticky a občansky velmi vytížených místech, kde se stejně nedá už teď projet. Na cestách ne.

Danny

Jako obyvateli Vinohrad mi příjde, že se situace jak na Praze 2 i na Praze 1 výrazně zlepšila. Ono odložit ty koloběžky mimo místa k tomu určená je už možné jen pod pokutou, takže to celkem funguje. 100% úspěšnost nebudete mít nikdy, ale to snad nikdo příčetný ani nečeká. Základním problémem je, že tohle využívají hlavně mladší lidé, takže pro pantáty a panímámy je to pořád nepřátelské zjevení.

Frantík

Nejde o to že by to byli mladí lidé, ale spíš nepravidelní uživatele kolobezek. Cena je prostě nekonkurenceschopná.

Ten Onen

Nejcasteji je pouzivaji turisti, a to vetsinou ti co jedou do Prahy parit a ne obdivovat krasy Stareho mesta.

bbb

Jakkoliv v záplavě bizarních postav pražských radních pro dopravu patří Ryvola k těm racionálnějším, tohle je prostě těžký dopravní populismus. Co bude výsledkem referenda, když se odhlasuje zákaz? Regulaci mikromobility nemáme (děkujeme ODS i ANO, které to ve sněmovně i na MD svorně nezajímá), takže se to bude muset nějak právně zbastlit. Vyhláškou ani nařízením to nejde, jelikož to zákon neumožňuje. První reálná varianta tedy je, že se udělá zónový zákaz jako u segwayů nebo pivních kol, protože ale zákon koloběžku nezná, tak se to bude muset nějak naformulovat ve stylu“ zákaz vjezdu kol s přídavným motorem“ a podobně. V… Číst vice »

Fsp

zákon koloběžku nezná

ale zná …. § 57 odst 2) 361/2000 Sb.
Ovšem rozlišit a nediskriminovat sdílené a nesdílené to asi oříšek bude.

Vojtěch

Už vidím tu žalobu… 😃

Mickey

Ryvola je prachsprostej mafián, populista, zmatkář, podnikatel a prospěchář.

Středohor

Nejdřív segwaye, pak koloběžky. Obávam se, že se podnikatelé chytí něčeho jiného.

Kleist

Třeba elektrokola

Osamělý Vlk

A co nejdřív výrazně omezit auta?

Jiří Kocurek

Jasně, auta můžou za špatné parkování koloběžek.

zdeva

Plechovek je velmi mnoho a většina jsou jednoválce…

Jiří Kocurek

Už to, že nedokážete napsat „řidič“ svědčí o hluboké nenávisti. Nebo snad závisti?

Vždyť se dá ojeté auto pořidit za cenu lepšího mobilu, tak co těm lidem záviddíte? Že mají řidičák a umí něco navíc? Prosím?

mgr.pavel

Špatně parkujícíh aut je výrazně víc.

Řešit je třeba oboje. Koloběžky se ale teď řešily dohodou co platí sotva pár dní. Zato auta si parkují jak chtějí a město je totálně impotentní to změnit. Jednak ěmstapo občas kašle na pokuty, a i když ji dá, město ji ve správním řízení málokdy vymlže..

Jiří Kocurek

„Zato auta si parkují“

Tak pokud si auta parkují jenom tak sama od sebe, bez zásahu člověka, tak koho chcete řešti?

Osamělý Vlk

Částečně asi i ano, byť je to vždy o lidech. Blbý je, že jak auta můžou být všude, tak často není kde zaparkovat kolo. A i když je, tak není kam tak, aby bylo zabezpečeno. Auta prostě zabírají extrémně moc prostoru, takže někdy ani nemůžete projít.
Samozřejmě, koloběžky a podobné věci určené primárně pro turisty, to je samozřejmě taky problém. Ale možná taky proto, že prostě kvůli autům pořád není dost místa pro ostatní.

jkjk

Částečně ano. Kdyby se v centru Prahy místo řekněme 0,5 % parkovacích míst vyznačila místa pro parkování koloběžek (a kol), pak by se nemusely parkovat na chodníku. Pak by spousta turistů pochopila, že když to parkuje mimo chodník tak s tím po chodníku jezdit nemají.

Tomas

sice obcas kolobezky pouziju, ale to co se z toho stalo, uz je za hranici.

takze ano – jednoznacne omezit.

mgr.pavel

Omezit (aby nezavazely na chodnících) klidně. Však jedna taková regulace teď začala platit.

Ale ten člověk chce úplný zákaz – to je něco jiného, ne?

Tomas

chápejte „omezit“ jako eufemismus pro zakázat.

jsou to krámy, co hyzdí město, lidi na tom jak pitomci jezdí po chodníkách…

Huh

Přesně tak a na kočičí hlavy nepoužitelné… Prostě jen kšeft bez ohledu na následky, podobně jako AirBnB.

mgr.pavel

Hele a teď píšete o koloběžkách, nebo autech? 😉 Kde je problém vyhradit pro daný druh dopravy nějaká místa na parkování a trvat na tom, že jinde jezdit nesmí a nesmí ohrožovat chodce atd. – a mít třeba dead-limit „X porušení za rok, a zakážeme vás“? Mně je jedno kdo má jaké přibližovadlo. Pokud nezavazí a neobtěžuje, není důvod jej zakazovat. Pokud zavazí, má si město JEN vymoct, aby nezavazelo. Plošný *zákaz* bez snahy o *omezení* je imho blbost. A je dobré mezi těmi pojmy fakt rozlišovat. Třeba aut je v centru na ulicích moc a vadí, je třeba je… Číst vice »

Frantík

Jak „začala platit“ ? Zákaz na chodnících je pořád. Možná jenom místa na odložení nesmí být na chodnících nově.

Vojtěch

Super! Už se těšíte na ještě více řidičů v centru Prahy? #PrahaSkanzen21Stoleti

libcha

Nejdřív segwaye, pak koloběžky … a kdy zakážou auta?

(Argument se špatným parkováním u nich platí taky. Nevím jak na Praze 1, ale třeba u nás na P8 to došlo tak daleko, že se modré zóny parkování vyznačily i na místech, kde by mělo stání být úplně zakázáno: těsně u přechodu pro chodce, uprostřed křižovatky apod…)

Tomas

to, ze je nekde vyznacena modra zona, neznamena, ze to povoluje oarkovani navzdory jinemu predpisu.

takze i kdyz je tam modra cara treba v krizovatce, neznamena to, zentam smi nekdo beztrestne parkovat.

Osamělý Vlk

Bohužel, pro mnoho motoristů je problém dodržovat i ty jiné předpisy.

Fsp

Modrá čára sama o sobě nic neznamená, vždy je tam svislá dopravní značka Parkoviště (vyhrazené).

Frantík

Bohužel znamená… Viz korunní a auta nedodrzujici 3.5 metru odstup od tramvaje.

Jiří Kocurek

Až potom, co zakážou tramvaje. Jeden cykloaktivista se tady vztekal, že na otevřeném svršku se nedá jezdit na kole. 😛

A ve chvíli, kdy chlápek s rudlem bude veřejným nepřítelem č. 1 a nebude možné ani postavit lešení a opravit fasádu, tak zavládne nirvána. A nebo možná ne a začne vadit, že lidi nechodí seřazení podle výšky.

Mickey

ještě jste zapomněl zákaz pivních kol 🙂

jiri.vosecek

Supr. A kdy bude referendum o vymáhání špatného parkování, stání v cyklopruzích, před přechodem, na chodníku … MP nekoná svoji povinnost.

P.S. na této koloběžce jsem nikdy nejel a taky mi vadí, když se prohání po chodnících, ale problém Prahy 1 i celé Prahy ohledně bezpečnosti dopravy je úplně jinde a má čtyři kola a většinou tak půlku mozku.

Huh

To je v souladu, to nikdo nevidí, protože sami konšelé to tak dělají.

Ten Onen

Jestli se na 4 kola vejde jen pul mozku, tak trojclenkou vychazi na 2 kola ctvrt mozku 😉

Snad budou referenda i na zklidnovani dopravy, na malovane cyklopruhy apod.

jiri.vosecek

No to jsem se pobavil nad fórem, nemáte nějaký ještě lepší? A jde to vůbec? Tohle bylo fakt dobrý.