Inspirace Paříží. Praha 1 chce referendum o úplném zákazu sdílených koloběžek
Snaha městské části o zákaz koloběžek je vzhledem k nedávné dohodě s provozovateli překvapivá. Nová pravidla platí jen pár dní.
Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) chce uspořádat místní referendum o zákazu elektrokoloběžek, které v ulicích metropole nabízejí k zapůjčení firmy Bolt a Lime. Záměr plánuje předložit na úterní jednání radních městské části a v případě schválení do konce září připravit návrh, o jehož detailech zatím není jasno.
Snaha městské části o zákaz koloběžek je vzhledem k nedávným jednáním překvapivá. Ryvola totiž před několika týdny inicioval jednání s provozovateli koloběžek a dohodl se s nimi na nových pravidlech parkování vozítek, se kterými vyjádřila městské část spokojenost.
Elektrokoloběžky ozdobí povinný nápis. Praha dohodla nová pravidla, polovina jich z ulic zmizí
Nová pravidla platí od prvního září a Ryvola nyní pro ČTK zmínil, že se je v noci na dnešek sám vyrazil zkontrolovat. „Myslím, že to začíná fungovat,“ řekl.
Dohoda Prahy 1 s provozovateli elektrokoloběžek spočívá v tom, že je od září možné je v centru města zanechávat jenom na k tomu určených místech. Míst bude postupně 140 a na každém může stát maximálně 10 koloběžek. Nyní podle něj v centru města v sezóně jezdí asi 2 500 koloběžek, v případě respektování dohody by se toto číslo snížilo na asi 1 500.
Provozovatelé s tím podle Ryvoly souhlasili. Jako další krok pak chce radní začít vybírat poplatek 25 korun měsíčně za jednu koloběžku či kolo. Součástí dohody je i to, že od září má být na řídítkách všech vozítek výrazný nápis, že jízda po chodníku je zakázaná.
Inspirace Paříží
Vozítka čelí zejména v centru metropole kritice ze strany obyvatel i samospráv, od čtvrtka do neděle se na kontroly uživatelů koloběžek zvlášť zaměřili městští strážníci. Od 1. září elektrokoloběžky na základě referenda zakázala Paříž.
Podle Ryvoly je kromě uspořádání referenda pouze v Praze 1, které by mohla vyhlásit městská část sama, další možností i jednání s magistrátem o celopražském plebiscitu. „Na tom se chceme domluvit zítra (v úterý),“ řekl. Je podle něj důležité zjistit názor všech obyvatel, nikoliv jen těch, kteří jsou aktivní na sociálních sítích. Dodal, že jasný zatím není ani případný termín či vlastní obsah návrhu, respektive otázky, na kterou by lidé v referendu odpovídali.
Elektrokoloběžky firem Dott, Lime a Tier Mobility musely do konce srpna zmizet z Paříže, a to právě na základě rozhodnutí obyvatel v přímém hlasování. Ryvola nicméně upozornil na to, že legislativa Francie je od té české velmi odlišná a zákaz v Praze by mohl být legislativně komplikovaný.
Policejní kontroly
Na kontroly uživatelů koloběžek se v závěru uplynulého týdne zaměřila městská policie. „Během akce strážníci odhalili 1 336 přestupků, za které uložili 402 pokut v celkové výši 191 800 korun, 63 přestupků bylo oznámeno správnímu orgánu a ostatní byly řešeny domluvou,“ uvedla k výsledkům mluvčí městské policie Irena Seifertová.
Dodala, že nejvíce přestupků bylo v Praze 1, konkrétně 288, v Praze 2 pak strážníci řešili 126 přečinů. „Nejčastějším přestupkem byla jízda po chodníku a nedodržování dopravního značení,“ doplnila mluvčí.
Elektrokoloběžky volně stojící k zapůjčení v ulicích Prahy a dalších měst čelí v posledních letech kritice od místních obyvatel a samospráv. Kritikům se nelíbí zejména jejich špatné parkování a zanechávání na místech, kde překážejí, jízda po chodnících ohrožující chodce nebo absence plateb za využívání veřejného prostoru stojícími koloběžkami.