Dobíjení přímo z uliční lampy. V Brně spustili český unikát

Dobíjecí stanice ve sloupu veřejného osvětlení. Foto: Teplárny BrnoDobíjecí stanice ve sloupu veřejného osvětlení. Foto: Teplárny Brno

Zařízení je instalováno uvnitř speciálně upraveného tubusu sloupu.

Majitelé elektromobilů mohou od včerejška jako první v zemi v brněnské ulici Marie Majerové nabíjet svá auta přímo ze stožáru veřejného osvětlení. Za vznikem nabíječky stojí Teplány Brno a Technické sítě Brno, které na projektu spolupracovaly s firmami inChaNet a Vysto Kobylí. Stanici bude provozovat E-mobilita Tepláren Brno.

Sloup před mateřskou školkou je unikátem v celé české síti dobíječek elektromobilů. „Jedná se vůbec o první zařízení svého druhu v České republice, které není připevněno na povrchu, ale je instalováno uvnitř speciálně upraveného tubusu sloupu,“ uvedly Teplárny Brno v tiskové zprávě. Jde zatím o zkušební provoz, pokud se technologické řešení osvědčí, dojde k instalaci dalších integrovaných dobíjecích stanic na další stožáry veřejného osvětlení.

„Cílem je, aby každý obyvatel města měl dostupnou nabíječku v okolí svého bydliště, a využít k tomu také hustou síť veřejného osvětlení se ukazuje jako chytré a efektivní řešení,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Podle generálního ředitele TSB Brno Pavla Roučka má toto řešení dvě hlavní výhody. „Jednak do okolí není nutné umísťovat žádný nový objekt, který by zabíral další místo, narušoval vzhled ulice a překážel například při pohybu chodců, jednak je sama dobíjecí stanice více chráněna i před případnými vandalskými útoky,“ dodal Rouček. Podle něj jde o inspiraci ze zahraničí, například ve Velké Británii již je kolem dvou tisíc takových integrovaných dobíjecích stanic.

Ideální pro nabíjení přes noc

Aby bylo možné dobíjecí stanici umístit dovnitř stožáru funkčního veřejného osvětlení, bylo nutné upravit jeho parametry. „První dřík stožáru má kvůli integraci zařízení větší průměr a zesílený obvodový plášť. Aby bylo zajištěno plynulé zúžení konstrukce pro umístění výložníku, jsou dříky čtyři namísto tří jako je tomu u běžného stožáru této výšky. Zvětšena jsou také dvířka, což umožňuje umístit dovnitř dvě svorkovnice, jednu pro veřejné osvětlení, druhou pro napájení stanice, a usnadňuje nám to případnou manipulaci s kabeláží. Nad dvířky je pro stanici doplněn otvor ve výšce, která odpovídá normovým požadavkům, aby na ni pohodlně dosáhli i uživatelé na invalidním vozíku,“ popsal provozně-technický ředitel TSB Josef Šaroun.

Dobíjecí výkon stanice 22 kW je ideální hlavně pro pomalé nabíjení přes noc. Dobíjecí místo bude zařazené do zóny E, tudíž po dobu dobíjení nebude třeba platit poplatek za parkování.

Podle Tepláren Brno není možné každý stožár i instalaci dobíječek využít, už při plánování obnovy veřejného osvětlení se však již nyní na vytipovaných místech počítá s přípravou kabeláže a chrániček, aby bylo možné dobíjecí body v budoucnu snadno doplnit bez nutnosti rozsáhlých výkopových prací.

Nabíjení z pouličního osvětlení je například v Praze, nejde ale o úplně integrované řešení přímo do sloupu.

Kde si v Praze nabijete auto z lampy. Síť dobíječek pro lidi bez garáže se dál rozšíří

Tagy brno dobíjecí stanice nabíjení z veřejného osvětlení Teplárny Brno
13 komentářů