Dobíjení přímo z uliční lampy. V Brně spustili český unikát
Dobíjecí stanice ve sloupu veřejného osvětlení. Foto: Teplárny Brno

Zařízení je instalováno uvnitř speciálně upraveného tubusu sloupu.

Zařízení je instalováno uvnitř speciálně upraveného tubusu sloupu.
Přesně takhle to má vypadat a ne tu šílenost co vytvořila Praha.
Co je špatného na nabíječkách na rozvodnách?
Tohle funguje velice omezeně…jen x aut na ulici.
Pro začátek nevadí, ne?
Pokud vím, podobný postup použili např. v Londýně, kde takto dostali nabíječky do ulic i ve čtvrtích, které nejsou ideální pro masivnější posilování infrastruktury. Tak mi to alespoň ukazovali v Notting Hill. Ale nejsem expert, budu rád, když mě někdo opraví nebo doplní.
Kombinace lampy a kabelu mě připoměly Mr. Beana, který svého času s pomocí elektřiny ze sloupu veřejného osvětlení křísil člověka co omdlel. Takže přibudou kromě nabíječek i defibrilátory? 🙂
super nápad – k dokonalosti by to chtělo ještě přeznačit u sloupu obyčejnou C-čkovou modrou zónu a dát pod pokutou zákaz stání autům co aktuálně nenabíjí – jinak to celé bude degradováno tím, že boj o parkovací místo u nabíječky vyhraje spalovák…
Obávám se, že se dostanete do stádia, že běžný uživatel jakéhokoliv vozidla bude proklínat parkovaci rezervační systém.
A bohužel to bude vlastnost a ne chyba.
Co je na tom špatně na jedné straně investovat velké prostředky do veřejné nabíjecí infrastruktury a zároveň nechtít, aby na těchto několika místech nesměla být odstavena auta, která nabíjení nepotřebují a mohou parkovat kdekoli jinde ?
Mělo by to být spravedlivé, ke všem občanům, nebo je druhá možnost, že preferujete ekologii a další možnost, že za tu rezervaci budete platit a tak asi dopadne nakonec. Jenže to bude poměrně komplikované. Každopádně část lidí nebude ráda, že se jim komplikuje život např. ubývající místy pro ně.
Dobré je občas se zkusit vcítit do pocitů ostatních lidí a nejlépe nejen těch z vlastní sociální bubliny.
Děkuji za Vaše nevyžádané rady. Jen podotknu, že jsem majitel auta s klasickým benzínovým motorem. Zrovna na Lesné pozoruji, jak například dvě vyhrazená místa u nabíječky před Billou jsou pravidelně plná lidmi co elektrická auta nemají, ale protože jsou blíž než jiná volná místa, tak tam prostě zaparkují a je jim jedno, že třeba někdo jiný potřebuje dobít auto. Teď to ještě není tak žhavé, ale počítám za 5-10 let, kdy snad bude cena baterie jinde bude právě bezohledné chování lidí (pokud se nezmění) tím hlavním důvodem proč zůstat u spalováku…
Špatného je na tom to že snaha přeměnit každý nový kandelábr na nabíječku způsobí to že třeba třetina všech parkovacích míst (kandelábrů je fakt hodně) bude v rozporu s doposud budovaným systémem najednou k dispozici komukoliv (ne nutně místnímu, ne nutně platícímu jako ostatní), kdykoliv, zdarma a stačí aby měl na vozidle zásuvku…
22kW jednoffázově i když to bude třífázové, tak to zrovna „tkanička“ nebude. Navíc bude potřeba u každé lampy mít ochrany proti přepětí a jištění. Další věcí je rozestup VO, kde mezi sloupy máte klidně i několik parkovacích míst.
Nepíšou jednofázové. 3x32A, v reálu spíš 3x16A, jelikož nabíječky 22kW se v autech vyskytují minimálně.
Ale lampy jsou rozfázované, případně tahané jednofázově. Prostě to chce položit další kabely. A upozorňuji, že to je jen jeden sloup. Takže prakticky stejná infra pro VO, jako pro rodinné domky.
Jednofázově po 3f kabelu, takže by to i těch 11kW dát mohlo.
Na dobijeni auta pres noc bohate staci i 11kW a nebo i treba tech 6.6kW …
To ano, ale pokud nenataháte nové kabely anebo nezajistíte jiné zapínání VO, tak budete opravdu nabijet jen od soumraku do svítání.
Dokonce někdy i Brno může být napřed.
Dobrý nápad, Teplárny Brno v tomto dost jedou (mají po Brně řadu nabíjecích míst).
Jen si jaksi pořád nedokážu představit dostatečnou nabíjecí infrastrukturu na sídlištích – kolik takových dobíjecích míst by tam muselo být a jak k nim natahat dostatečné el.vedení?
Jaký je rozdíl mezi sídlištěm, blokovou zástavbou a jinou ulicí s parkováním po stranách? Nabíječky se rozšiřují postupně, nejdřív na pár míst, pak třeba z každé lampy, pak to může být celá ulice. Na pomalé nabíjení nepotřebujete tlusté dráty jako na rychlonabíječku k náklaďáku. Hlavně je potřeba mít celou síť chytrou a mít možnost indikace kdy je volná kapacita k odběru (a levný tarif nabíjení) a kdy naopak by se hodilo „vypůjčit si“ nějakou kapacitu z vozidel, která přes den stojí a mohla by dodávat do sítě. Majitel auta by si vybral kolik a kdy může poskytnout a dostat za… Číst vice »
Tak si spočítejte sploupy v ulici (jsou obvykle na stejném vedení) a k nim připojená auta. Součet vám dá tu rychlonabíječku k náklaďáku.
Máte v té vaší úvaze o virtuální baterii v autě započíné i oproti běžnému užití její násobné cyklické namáhání způsobující její rychleší snížení kapacity a dřívější výměnu, jakožto nejdražší (několik stovek tisíc) části elektroauta?
„Na pomalé nabíjení nepotřebujete tlusté dráty“ no na JEDNU nabíječku až tak tlusté dráty nepotřebujete, ale pokud odběr jednoho „soucialistického“ kandelábru (s výbojkou) byl řádově 350W, moderního ledkové je max. 100W, a jedné nabíječky je 11-22kW tak pokud by nabíjecí měl být každý druhý kandelábr, potřeboval byste zatížitelnost navýšít orientačně 50x to není „až tak moc“ 🙁