Doba vodíková začala. V Dolním Sasku už jezdí vlaky s palivovými články v pravidelném provozu
Jednotka Alstom Coradia iLint. Foto: Alstom
Alstom má zatím pro vodíkové vlaky čtyři zákazníky.
Alstom má zatím pro vodíkové vlaky čtyři zákazníky.
Popis v Technickem tydeniku:
https://www.technickytydenik.cz/rubriky/archiv/coradia-ilint-prvni-vodikovy-vlak-v-pravidelnem-provozu_52594.html
No, sice je to zatím ekologicko energetický nesmysl, ale vypadá to dobře.
Kdyby bylo dost ee tak neřeknu nic…jen by mne zajímalo, kolik ten vodík stojí při aktuálně ceně ee…
Současná situace je jenom, doufám, výstřelek, potraviny i ropa jdou po jarním šílení dolů.
Ono by stačilo pěstovat soláry místo řepky a bylo by energie pro dopravu celkem dost.
Jj mám o tom knihu ten nový koncept se jmenuje agri voltaika, solary jsou o 4 m výše a vyrábí přirozené mikroklima pro pěstování i třeba ovoce a ještě to navíc produkuje elektřinu a ty rostliny zespodu ochlazuje solary, což zvyšuje účinnost a klesá spotřeba hnojiv. Ve Francii to aktuálně frčí více jak Atom
I v noci?
Koncept agroviltaiky znám. Celkem zajímavé a účelné.
Nestačilo. Nejsme na Merkuru, kde Slunce nezapadá.
Řepka také neroste celoročně. Máme snad dva směry v dopravě, bateriové a vodíkové EVčka, oboje má akumulaci. Jinka účinnost FVE je oproti fotosyntéze a následnému zpracování o několik řádů vyšší.
Jo proč nespotřebovat 4x více eleketřiny, než kdyby to jelo pod trolejí a 3x více eletřiny, než kdyby to jelo na baterie.
Obzvlášť, když se pro nedostatek plynu nahazují uhelné elektrárny, aby ta elektřina na výrobu vodíku byla.
No tak na co čekáme..Spolchemie v UL ho prudukuje také..aspoň zápůjčku domluvit.. Ohledně produkce zeleného vodíku v našich podmínkách jsetery také skeptik..nicméně Arabové ze zálivu jedou „bomby“ a do roku 2030 jenom SA má produkovat něco kolem 5mio krychlových metrů H2..
Na co čekáme? Až to někdo zafinancuje.
Nějaký OL s pozdějším odkupem..jako u aut.
On je ovšem drahý i ten provoz.
Jednou se bude do mašiny lejt jen voda a z komínu se povalí pára. Vodík je jasná cesta.
Bohužel spousta lidí, i na rozhodujících pozicích, si to skoro tak nějak představuje.
No, až bude mít jaderný reaktor, tak by to šlo.
To už tady dávno bylo…
Jen se do mašiny sypalo ještě něco navíc.
A z komína nešla jenom pára. 😉
No já jsem zvědavej, co se bude valit navíc s komína, nebo odněkud jinudy (co to bude za odpadní produkt), když se bude lejt „jen voda“ do mašiny?
Mám pro vás možná důležitou, možná nežádoucí, zastaralou a staromilskou informaci: Na výrobu H2 z H2O spotřebuejte více energie, než potom získáte reakcí H2 na H2O.
Ale můžete v Parlamentě vyvolat hlasování o zákazu termodynamických zákonů.
Taková 810 s vodikovymi palivovymi články… ta by tu určitě vydržela do 22. století.
Ještě ji udělat patrovou a bezpodlažní,…..
Ta zpráva se taky dá číst tak, že ani po čtyřech letech zkušebního provozu (a po 8 letech od zahájení projektu) se nepodařilo zajistit alespoň ten „odpadní“ (*) vodík. Tudíž veškerý environemntální efekt akce je doposud přinejlepším nulový, ale velmi pravděpodobně spíš záporný (při porovnání provozu na „šedý“ vodík a hypotetického železničního provozu na bázi fosilního paliva, z nějž byl vodík získán). Kde jinde než v Dolním Sasku by se přitom vodíkové dopravě mělo dařit lépe?? (*) jedná se o vodík – vedlejší produkt – z chlorové elektrolýzy ve firmě Olin Stade. Ten by byl alespoň tak zelený, jak zelený… Číst vice »
Souhlas, a taky moc nevím v čem se liší ten zkušební a pravidelný provoz, protože už tehdy před těmi 4 lety se jezdilo s cestujícími a vyšel k tomu letáček, na kterých spojích jsou ty iLinty turnusovány (zhruba každý druhý vlak). Pravda, loni v létě jsem jel Bremerhaven – Cuxhaven a iLint nejel ani na našem vlaku, ani na protějším.
To označení zkušební/pravidelný provoz je třeba chápat zejména v kontextu celého projektu; na počátku byly dva prototypy bezesporu unikátních (ať už si o konceptu vodíku na železnici myslíme cokoliv) vlaků, které kromě provozu na určené lince jezdily na různé předváděčky apod, zatímco teď vstupuje do provozu série 14 souprav, mající za cíl převzít celou síť. Co by mě zajímalo je, zda ty prototypy (654.101 a 102) byly upraveny na sériové stroje (řada 554), nebo se vyrábí 14 nových souprav a prototypy čeká osud prototypů, v majetku výrobce.
Par desítek by se jich u nás hodilo. Ty 854 jsou už děsný
Nehodilo…jak získáte vodík?
Dá se použít nějaký, který vzniká jako vedlejší produkt chemické výroby? Nebo by se musel nákladně čistit, aby byl využitelný v palivových článcích?
Dal by se využit ten ze Spolchemie, jen se nikdo nemá k tomu, aby akci zafinancoval (stlačování vodíku, vozidla) a přislíbil financovat provoz. Tam i tam jsme na násobcích proti konvenčním řešením.
Kolik že to bylo spálené nafty, aby se vodík převezl ze Spolchemie do Ostravy? Vodík sice nic neváží, ale ty tlakové lahve jsou proklatě těžké.
Z vody přece, nee? Kdo ví, ten ví 🤣🤣🤣
Ta 854 je náhrada řada 612. Tohle je náhrada Regionovy.
Hm, má 4 zákazníky… to doufám není myšleno tak že poveze 4 cestující? 🙂
Zákazníci jsou dopravci (nebo dopravní svazy)