Doba vodíková začala. V Dolním Sasku už jezdí vlaky s palivovými články v pravidelném provozu

Jednotka Alstom Coradia iLint. Foto: AlstomJednotka Alstom Coradia iLint. Foto: Alstom

Alstom má zatím pro vodíkové vlaky čtyři zákazníky.

Zpět na článek
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gwann

No, sice je to zatím ekologicko energetický nesmysl, ale vypadá to dobře.

Kdyby bylo dost ee tak neřeknu nic…jen by mne zajímalo, kolik ten vodík stojí při aktuálně ceně ee…

K.S.

Současná situace je jenom, doufám, výstřelek, potraviny i ropa jdou po jarním šílení dolů.

Ono by stačilo pěstovat soláry místo řepky a bylo by energie pro dopravu celkem dost.

Vojtech

Jj mám o tom knihu ten nový koncept se jmenuje agri voltaika, solary jsou o 4 m výše a vyrábí přirozené mikroklima pro pěstování i třeba ovoce a ještě to navíc produkuje elektřinu a ty rostliny zespodu ochlazuje solary, což zvyšuje účinnost a klesá spotřeba hnojiv. Ve Francii to aktuálně frčí více jak Atom

Karel

I v noci?

K.S.

Koncept agroviltaiky znám. Celkem zajímavé a účelné.

Karel

Nestačilo. Nejsme na Merkuru, kde Slunce nezapadá.

K.S.

Řepka také neroste celoročně. Máme snad dva směry v dopravě, bateriové a vodíkové EVčka, oboje má akumulaci. Jinka účinnost FVE je oproti fotosyntéze a následnému zpracování o několik řádů vyšší.

Jiří Kocurek

Jo proč nespotřebovat 4x více eleketřiny, než kdyby to jelo pod trolejí a 3x více eletřiny, než kdyby to jelo na baterie.
Obzvlášť, když se pro nedostatek plynu nahazují uhelné elektrárny, aby ta elektřina na výrobu vodíku byla.

Tomas

No tak na co čekáme..Spolchemie v UL ho prudukuje také..aspoň zápůjčku domluvit.. Ohledně produkce zeleného vodíku v našich podmínkách jsetery také skeptik..nicméně Arabové ze zálivu jedou „bomby“ a do roku 2030 jenom SA má produkovat něco kolem 5mio krychlových metrů H2..

Kubrt

Na co čekáme? Až to někdo zafinancuje.

Tomas

Nějaký OL s pozdějším odkupem..jako u aut.

Kubrt

On je ovšem drahý i ten provoz.

Růža

Jednou se bude do mašiny lejt jen voda a z komínu se povalí pára. Vodík je jasná cesta.

Kubrt

Bohužel spousta lidí, i na rozhodujících pozicích, si to skoro tak nějak představuje.

Y.K.

No, až bude mít jaderný reaktor, tak by to šlo.

Alibaba

To už tady dávno bylo…
Jen se do mašiny sypalo ještě něco navíc.

Jaaa

A z komína nešla jenom pára. 😉

Alibaba

No já jsem zvědavej, co se bude valit navíc s komína, nebo odněkud jinudy (co to bude za odpadní produkt), když se bude lejt „jen voda“ do mašiny?

Jiří Kocurek

Mám pro vás možná důležitou, možná nežádoucí, zastaralou a staromilskou informaci: Na výrobu H2 z H2O spotřebuejte více energie, než potom získáte reakcí H2 na H2O.

Ale můžete v Parlamentě vyvolat hlasování o zákazu termodynamických zákonů.

Dalibor

Taková 810 s vodikovymi palivovymi články… ta by tu určitě vydržela do 22. století.

Vašek

Ještě ji udělat patrovou a bezpodlažní,…..

Kubrt

Ta zpráva se taky dá číst tak, že ani po čtyřech letech zkušebního provozu (a po 8 letech od zahájení projektu) se nepodařilo zajistit alespoň ten „odpadní“ (*) vodík. Tudíž veškerý environemntální efekt akce je doposud přinejlepším nulový, ale velmi pravděpodobně spíš záporný (při porovnání provozu na „šedý“ vodík a hypotetického železničního provozu na bázi fosilního paliva, z nějž byl vodík získán). Kde jinde než v Dolním Sasku by se přitom vodíkové dopravě mělo dařit lépe?? (*) jedná se o vodík – vedlejší produkt – z chlorové elektrolýzy ve firmě Olin Stade. Ten by byl alespoň tak zelený, jak zelený… Číst vice »

Twix

Souhlas, a taky moc nevím v čem se liší ten zkušební a pravidelný provoz, protože už tehdy před těmi 4 lety se jezdilo s cestujícími a vyšel k tomu letáček, na kterých spojích jsou ty iLinty turnusovány (zhruba každý druhý vlak). Pravda, loni v létě jsem jel Bremerhaven – Cuxhaven a iLint nejel ani na našem vlaku, ani na protějším.

Kubrt

To označení zkušební/pravidelný provoz je třeba chápat zejména v kontextu celého projektu; na počátku byly dva prototypy bezesporu unikátních (ať už si o konceptu vodíku na železnici myslíme cokoliv) vlaků, které kromě provozu na určené lince jezdily na různé předváděčky apod, zatímco teď vstupuje do provozu série 14 souprav, mající za cíl převzít celou síť. Co by mě zajímalo je, zda ty prototypy (654.101 a 102) byly upraveny na sériové stroje (řada 554), nebo se vyrábí 14 nových souprav a prototypy čeká osud prototypů, v majetku výrobce.

Michal82

Par desítek by se jich u nás hodilo. Ty 854 jsou už děsný

zdeva

Nehodilo…jak získáte vodík?

Lukáš F.

Dá se použít nějaký, který vzniká jako vedlejší produkt chemické výroby? Nebo by se musel nákladně čistit, aby byl využitelný v palivových článcích?

Kubrt

Dal by se využit ten ze Spolchemie, jen se nikdo nemá k tomu, aby akci zafinancoval (stlačování vodíku, vozidla) a přislíbil financovat provoz. Tam i tam jsme na násobcích proti konvenčním řešením.

Jiří Kocurek

Kolik že to bylo spálené nafty, aby se vodík převezl ze Spolchemie do Ostravy? Vodík sice nic neváží, ale ty tlakové lahve jsou proklatě těžké.

Radek Vičík

Z vody přece, nee? Kdo ví, ten ví 🤣🤣🤣

MHD

Ta 854 je náhrada řada 612. Tohle je náhrada Regionovy.

SYN

Hm, má 4 zákazníky… to doufám není myšleno tak že poveze 4 cestující? 🙂