Doba elektrická. Auta do zásuvky míří už k desetině celého trhu s novými vozy

Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda AutoSériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto

V prodejích výrazně vedou bateriové elektrické vozy před plug-in hybridy.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Tyto elektrický tunový hračky pro nejbohatší třídu jsou naprosto slepá ulička.

Pepa

Normalni clovek na to nema, ale zato muze ze svych dani prispet na dotace tem, co na to maji.

Pavel Bláha

Jaké dotace ve smyslu EV máte na mysli? Zde není článek o železniční dopravě.

Blume

Dotace na EV?

Pavel Bláha

Co konkrétně je zde (ČR) na EV dotováno?

Karlos

Ať si každý koupí, co mu vyhovuje. Kdo chce elektro, tak ať si koupí elektro. Kdo chce diesel, tak ať si koupí diesel. Nechť si jednotlivé technologie vzájemně férově bez dotací a bez zákazů konkurují. Prospěch z toho budou zákazníci i výrobci. Jen žádný diktát čím má kdo jezdit, to je cesta do pekel. Sociální inženýři ať si řídí své životy a ne životy druhých.

Lukáš F.

Mě baví, jak petrolheadi volají po zrušení dotací. Měli by začít u ropných společností. https://energetika.tzb-info.cz/energeticka-politika/18518-ve-svete-se-utrati-400-miliard-americkych-dolaru-na-podporu-ropnych-spolecnosti-je-to-spatne

Kebab

Kdo nechce elektriku, je hned petrolhead?

Karlos

Dotace jsou zlo ať už jsou na cokoliv (ropné společnosti, soláry, větrníky, elektromobily, čapí hnízda, linky na toustové chleby). Vždy je to jen přesouvání peněz z jedněch kapes do jinejch.

Pavel Bláha

A dotační miliardy ročně utopené na dráze.

Gwann

se vším souhlasím. s jednou ale významnou výjimkou…auta nesmí být převažujícím či obtěžujícim způsobem dopravy ve městech a vlastně kdekoliv, kde to jde řešit šetrnéji k okolí. netrápí mne CO2 z aut, jinde to je daleko víc. ale to, že se velká města v tech plechových verglech topí. a upřímně mi je jedno, zda benzín či elektro.

Pavlíkov, Modřejovice

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh, starý model. Nechci nic jiného, nežli elektro. Koupen jako ojetina, bude mu 6 let, jezdím za 12 kWh, naprostá paráda.

Jan

To je pěkná spotřeba. Jako jedni z mála umí Hyundai konkurovat Tesle. Akorát náběh jejich výroby není tak silný, asi to stále brzdí nedostatek baterií.

Karlos

Já mám diesel a nechci nic jiného než diesel. Ujedu s ním 1000 km na jedno natankování. Má velký kufr (přes 600 litrů). Vypouští minimum emisí (Euro 6). Doplnění plné nádrže mi trvá 5 minut. Před delší cestou nemusím hodinu plánovat, kde budu tankovat, protože čerpací stanice jsou téměř všude. Jezdím za 1,50 Kč/km. Naprostá paráda.

PetrD

„ideální“ auto pro někoho, kdo jezdí jen krátké trasy.

123

Univerzální NEJ auto není … a kormě zastánců e-mobility to ale taky nikdo netvrdí.

Gwann

po městě je diesel úplně super…to dá přece rozum… 🙁

Raddie

Samozřejmě!

Gwann

emisí…no…euro 6 je tuším o všem možném, jen ne CO2. o který aktuálně běží…

na CO2 jsou flotilove prumery.

Dorota

Přesně jak Karlos píšeš na nádrž 900 km a po 15 minutách odjíždím i s nákupem kávy. Kilometr za 1,6 Kč

Gwann

kolik máte najeto a jak klesla kapacita baterie?

Pavlíkov, Modřejovice

Zdravím, baterie je 96% na WL. Jednotlivé články budu diagnostikovat v září. Kupoval jsem s tím, že baterka půjde do kopru, žádná hitparáda, vývojově jsou dál. Kona ji má v lázni, což ruku v ruce s mnohem vymakanější termoregulací zvyšuje životnost + 10% procent. Ale zase lze u mého typu repasovat/měnit svépomocí. Je fakt, že úbytek na srovnávacím úseku Cerhovice – Rozvadov dělá – 25 km oproti autu novému. Ale na cesty BOHATĚ stačí, doma zásuvka, v bytě garáž se zásuvkou, na chalupě taky, 10 A, víc neumí. U stojanu jsem byl snad 3x, neumí padesátku, nabíjí pomaleji. Jinak se… Číst vice »

MP12

No, v pátek jedu na dovolenou po balkánu, očekávám, že najedu ke 4000 km. Nedokážu si to představit s elektrikou 😀

Ano, ele auta dávají smysl jako druhá v rodině, do města… ale druhé auto obvykle stojí do sta tisíc, ne milion…

Jaaaa

„Druhé auto do města“ by se mělo hezky zpoplatnit.

MP12

Tak tam přijedu s dvoulitrem, no 🙂

Jaaaa

Jj, ten taky hezky zpoplatnit. 😛

Kebab

Jistě, raději litrové chrastítko s životností pár let a se stejnou spotřebou, jako má ten dvoulitr. Pak ho vyhodit a koupit nové, to je to správné eko.

budar

Při vší úctě, kolik jste toho dneska vypil? To nevypadá na jedno pivo.

123

U dotyčného to nebude chlastem … to je prostě světonázor. :-/

Gwann

tohle už je příliš. ja bych zpoplatňovál (kdyz uz) vjezd, provozované km, parkování.

ne pouhé vlastnictví.

Raddie

Jistě, soudruhu!

Jan

Pro vás to není, ale obávám se že nereprezentujete ani 1% řidičů ČR. Ale stejně asi není problém jezdit celý rok s běžným elektroautem a na dovolenou si půjčit auto s větším dojezdem.

Gwann

no, 14 denní dovolená s placeným – tj. půjčenym – autem. nejlépe do chorvatska. good luck… takze doma jedno zivite, a druhé si ještě půjčite.

Lukáš F.

Ale asi tam nebudete celý den jenom jezdit, ale taky se někde chcete zastavit a něco si prohlédnout, že jo. Teď je to třeba s EV na pytel, ale až bude existovat nabíjecí infrastruktura, abyste mohl při každé zastávce pomalu dobíjet, nebude to žádný problém.

Martin

Tak přemýšlím, kolika lidem bude po masivním a direktivním nástupu elektromobilů dostupná individuální mobilita. Trochu vidím paralelu s dostupností bydlení, zkrátka lépe už bylo. Kdo dá 1 mio za auto, které k moři dojede pomocí přískoků od jedné zásuvky ke druhé. Asi tu budeme mít druhou Kubu s jejím udržováním starých aut.

Kebab

Hlavně jak tak znám naše poměry, tak sice spousta lidí přijde o možnost individuální mobility, ale odpovídajícího zkvalitnění hromadné dopravy se nedočkají.

Vitapb

Jestli si myslíte, že cena EV zůstane nějakým způsobem zafixovaná okolo milionu, tak se pletete. Už dnes se dají pořídit o dost levněji než za zmíněnou částku a za pár let budou levnější než spalováky. V roce 2040 se budeme divit tomu, jak jsme si mohli ještě nedávno vypouštět jedy přímo pod nos.

MP12

Levnější než spalováky jistě budou, ale pouze kvůli zvyšujícímu se zdanění a dalším omezením.

Dash9

Osobně si myslím, že cena EV příliš dolů nepůjde, dokud se nevymyslí jiná technologie ukládání energie než NMC nebo LFP baterie. Ale razantně poroste cena spalováků, takže máte pravdu, za pár let bude EV levnější než spalovák.

Pavel Bláha

Nové technologie směřující k vyšší kapacitě, vyšší bezpečnosti, resp. snížení ceny jsou ve vývoji neustále. Po letech relativní stagnace vývoj technologií pro EV, hlavně díky tesle, neustále zrychluje… https://youtu.be/5v-DTS-ibow

Raddie

Jestki tak, jako od 50. let technologie letu na Mars s lidskou posádkou, tak potěš koště.

Jan

Ale ta technologie už existuje a třeba u Tesly už běží prototypová výroba https://www.elonx.cz/nove-baterie-tesly-nabidnou-o-50-vyssi-dojezd-automobilka-take-chysta-novy-cenove-dostupny-vuz/

123

Tak až ten cenově dostupný … což navíc zemi od země hodně rozdílný pojem … vůz bude na trhu, tak se můžeme bavit.

Hans

Realita je jinde než tu popisujete. Spousta lidí, kteří si dnes pořizují elektromobil ho využívají právě k cestám na velkou vzdálenost po celé evropě. Nicméně podle statistik je více jak 3/4 jízd uskutečněných osobním automobilem do vzdálenosti 20km. Odhaduje se, že kolem roku 2025 dosáhne cena elektromobilů stejné hladiny jako mají dnešní klasická auta.

Dash9

Bude to obráceně, cena klasických aut se dorovná na cenu elektromobilů. S příchodem EU7 malá auta úplně skončí a u zbytek aut se spalovacím motorem se zdraží.

Jaaaa

A jaké na to máte zdroje? Necucáte si to náhodou z prstu?

Pavel Bláha

EVS Will Have Price Parity With ICE By 2027, Say T&E And BNEF
https://insideevs.com/news/506465/evs-price-parity-europe-2027/

Jaaaa

To tvrdí opak toho, co pan Dash9

Dash9

Já těmi malými auty myslím auta, co dnes stojí řádově do 35000Kč včetně daně (12000€ bez daně). Emisní normu EU7 pravděpodobně splní pouze spalovák s automatem a s nějakou formou mildhybridu. Na obrázku v grafu na odkazu je VW Golf, jehož cena v tomto provedení již dnes začíná na 636000Kč, tj cca 21000€ bez daně a ne v grafu ukázaných 17500€. Jinak můj názor je, že se EV a spalováky skutečně někde kolem let 2026/2027 vyrovnají, bude to ale na vyšší ceně, než je tam ukázáno. Ale třeba se mýlím, za 5 let uvidíme.

Vojta

Jedině dobře, stejně se auta trochu přemnožily a většina jich většinu času neužitečně stojí. Aspoň to povede k jejich efektivnějšímu využití – vysoké fixní, malé variabilní náklady.

xyz

Doufám, že doma nemáte WC, které je po většinu 24hodinového časového fondu stejně bez využití.

A perete jak často? 1x týdně (kdy praní trvá max. pár hodin)? Doufám, že doma nemáte pračku, protože vám dejme tomu 165 ze 168 hodin stojí doma bez užitku.

Jan

WC i pračka jsou stacionární spotřebiče a všimněte si že ta pračka je na elektřinu, spalovací motor kupodivu nemá 🙂 Auto je mobilní dopravní prostředek a lze využít někým jiným když ho majitel nepotřebuje. Ono je celkem absurdní že fyzická osoba využívá tak drahý majetek tak málo. Představte si, že by náklaďáky, autobusy, vlaky, letadla stály zaparkovaná 95% času a použili se jen na dvě jízdy denně?

cejchan

A pračku a záchod nemůže využít víc lidí proč ? Dalším krokem společné WC a pračka pro celou ulici/bytovku – efektivita využití třeba 93%. Je blábol zaměňovat soukromé spotřebiče (tedy i auto) s prostředky pro podnikání (náklaďák). To bychom se stejně tak měli vrátit k telefonním budkám namísto mobilů ?

Jaaaa

Ale jistě, v pořádku.

Pak si nestěžujte, až bude jídlo stát 10 x tolik.

Rudolf Tuček

Mám náklaďák s kterým jedu jen jednou ročně asi 300 km.

Gwann

a koně, toho užívala fyzická osoba k jízdě kolik hodin denně? vůl taky hrál 24/7?

Vojta

Jo, problém je hlavnĕ jejich zábor veřejného prostranství (zdarma nebo za smĕšné peníze). Pračka, záchod, ale taky auto ustájené v garáži tak nic nezavazí v ulicích.

Ten_z_Bíliny

Desetina možná tak se započítáním hybridů…

Gwann

nikoliv překvapivě je tato statistika dost jiná u nás a jinde…

ale tohle EU odmítá vidět…
a na tohle možná dojede…bohužel.

Jaaaa

Ano, jsme dřeváci a stále před autem dáváme přednost koni.

Richard R

Říkám to pořád, obnovme volské povozy! Takový vůl toho utáhne více než kůň a sežere toho cca stejně.

Gwann

ja bych řekl, že je to spis nejprve o příjmech lidí, pak o možnostech nabíjení a až pak o mentalitě…

Pavel

V jiných zemích mají smůlu, že u nich různé svěřenské fondy nevydělávají na biopalivech. Já strašně lituju ty Nory, tak těžký život si ani neumíme představit.

xyz

Norové jsou v této věci pokrytci jako vyšití – vydělávají (jako stát) značné peníze těžbou a následným prodejem ropy.

PetrD

A za utržené peníze docílili 30% elektro vozového parku. A stali se méně závislí na ropě.

cejchan

Kdyby nebyli pokrytci, tak ropu z eko důvodů netěží – neboť někdo někde ji spotřebovává a naopak by místo elektroaut (z velké části vyrobených z ropných surovin) osobní auta prostě zakázali. Pak by mohli něco někomu kázat.

Pavel Bláha

Pokud by netěžili o to víc peněz by skončilo u arabáků. Jaké „ropné suroviny“ pro výrobu elektroaut máte na mysli?

Jan

Donedávna neměl o elektrifikaci a větší důraz na ekologii zájem skoro nikdo. Ti Norové aspoň mají peníze na to změnit směr a investovat do obnovitelných zdrojů a bezemisní dopravy. Nakonec můžou být v plusu i s těmi vrty. A když jednou skončí tak mají národní fond, který je zajistí na stovky let dopředu. Narozdíl od (zatím) podobně prosperujících zemí středního východu.

123

Na stovky let dopředu … ehm … to se už v dějinách někdy někomu povedlo? Pokud vím, tak se to v řádu vyšších desítek let … nejpozději … vždy nějak zvrtlo.

Gwann

to je velmi faktická a pravdivá poznámka…