Doba elektrická. Auta do zásuvky míří už k desetině celého trhu s novými vozy
Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto
V prodejích výrazně vedou bateriové elektrické vozy před plug-in hybridy.
V prodejích výrazně vedou bateriové elektrické vozy před plug-in hybridy.
Tyto elektrický tunový hračky pro nejbohatší třídu jsou naprosto slepá ulička.
Normalni clovek na to nema, ale zato muze ze svych dani prispet na dotace tem, co na to maji.
Jaké dotace ve smyslu EV máte na mysli? Zde není článek o železniční dopravě.
Dotace na EV?
Co konkrétně je zde (ČR) na EV dotováno?
Ať si každý koupí, co mu vyhovuje. Kdo chce elektro, tak ať si koupí elektro. Kdo chce diesel, tak ať si koupí diesel. Nechť si jednotlivé technologie vzájemně férově bez dotací a bez zákazů konkurují. Prospěch z toho budou zákazníci i výrobci. Jen žádný diktát čím má kdo jezdit, to je cesta do pekel. Sociální inženýři ať si řídí své životy a ne životy druhých.
Mě baví, jak petrolheadi volají po zrušení dotací. Měli by začít u ropných společností. https://energetika.tzb-info.cz/energeticka-politika/18518-ve-svete-se-utrati-400-miliard-americkych-dolaru-na-podporu-ropnych-spolecnosti-je-to-spatne
Kdo nechce elektriku, je hned petrolhead?
Dotace jsou zlo ať už jsou na cokoliv (ropné společnosti, soláry, větrníky, elektromobily, čapí hnízda, linky na toustové chleby). Vždy je to jen přesouvání peněz z jedněch kapes do jinejch.
A dotační miliardy ročně utopené na dráze.
se vším souhlasím. s jednou ale významnou výjimkou…auta nesmí být převažujícím či obtěžujícim způsobem dopravy ve městech a vlastně kdekoliv, kde to jde řešit šetrnéji k okolí. netrápí mne CO2 z aut, jinde to je daleko víc. ale to, že se velká města v tech plechových verglech topí. a upřímně mi je jedno, zda benzín či elektro.
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh, starý model. Nechci nic jiného, nežli elektro. Koupen jako ojetina, bude mu 6 let, jezdím za 12 kWh, naprostá paráda.
To je pěkná spotřeba. Jako jedni z mála umí Hyundai konkurovat Tesle. Akorát náběh jejich výroby není tak silný, asi to stále brzdí nedostatek baterií.
Já mám diesel a nechci nic jiného než diesel. Ujedu s ním 1000 km na jedno natankování. Má velký kufr (přes 600 litrů). Vypouští minimum emisí (Euro 6). Doplnění plné nádrže mi trvá 5 minut. Před delší cestou nemusím hodinu plánovat, kde budu tankovat, protože čerpací stanice jsou téměř všude. Jezdím za 1,50 Kč/km. Naprostá paráda.
„ideální“ auto pro někoho, kdo jezdí jen krátké trasy.
Univerzální NEJ auto není … a kormě zastánců e-mobility to ale taky nikdo netvrdí.
po městě je diesel úplně super…to dá přece rozum… 🙁
Samozřejmě!
emisí…no…euro 6 je tuším o všem možném, jen ne CO2. o který aktuálně běží…
na CO2 jsou flotilove prumery.
Přesně jak Karlos píšeš na nádrž 900 km a po 15 minutách odjíždím i s nákupem kávy. Kilometr za 1,6 Kč
kolik máte najeto a jak klesla kapacita baterie?
Zdravím, baterie je 96% na WL. Jednotlivé články budu diagnostikovat v září. Kupoval jsem s tím, že baterka půjde do kopru, žádná hitparáda, vývojově jsou dál. Kona ji má v lázni, což ruku v ruce s mnohem vymakanější termoregulací zvyšuje životnost + 10% procent. Ale zase lze u mého typu repasovat/měnit svépomocí. Je fakt, že úbytek na srovnávacím úseku Cerhovice – Rozvadov dělá – 25 km oproti autu novému. Ale na cesty BOHATĚ stačí, doma zásuvka, v bytě garáž se zásuvkou, na chalupě taky, 10 A, víc neumí. U stojanu jsem byl snad 3x, neumí padesátku, nabíjí pomaleji. Jinak se… Číst vice »
No, v pátek jedu na dovolenou po balkánu, očekávám, že najedu ke 4000 km. Nedokážu si to představit s elektrikou 😀
Ano, ele auta dávají smysl jako druhá v rodině, do města… ale druhé auto obvykle stojí do sta tisíc, ne milion…
„Druhé auto do města“ by se mělo hezky zpoplatnit.
Tak tam přijedu s dvoulitrem, no 🙂
Jj, ten taky hezky zpoplatnit. 😛
Jistě, raději litrové chrastítko s životností pár let a se stejnou spotřebou, jako má ten dvoulitr. Pak ho vyhodit a koupit nové, to je to správné eko.
Při vší úctě, kolik jste toho dneska vypil? To nevypadá na jedno pivo.
U dotyčného to nebude chlastem … to je prostě světonázor. :-/
tohle už je příliš. ja bych zpoplatňovál (kdyz uz) vjezd, provozované km, parkování.
ne pouhé vlastnictví.
Jistě, soudruhu!
Pro vás to není, ale obávám se že nereprezentujete ani 1% řidičů ČR. Ale stejně asi není problém jezdit celý rok s běžným elektroautem a na dovolenou si půjčit auto s větším dojezdem.
no, 14 denní dovolená s placeným – tj. půjčenym – autem. nejlépe do chorvatska. good luck… takze doma jedno zivite, a druhé si ještě půjčite.
Ale asi tam nebudete celý den jenom jezdit, ale taky se někde chcete zastavit a něco si prohlédnout, že jo. Teď je to třeba s EV na pytel, ale až bude existovat nabíjecí infrastruktura, abyste mohl při každé zastávce pomalu dobíjet, nebude to žádný problém.
Tak přemýšlím, kolika lidem bude po masivním a direktivním nástupu elektromobilů dostupná individuální mobilita. Trochu vidím paralelu s dostupností bydlení, zkrátka lépe už bylo. Kdo dá 1 mio za auto, které k moři dojede pomocí přískoků od jedné zásuvky ke druhé. Asi tu budeme mít druhou Kubu s jejím udržováním starých aut.
Hlavně jak tak znám naše poměry, tak sice spousta lidí přijde o možnost individuální mobility, ale odpovídajícího zkvalitnění hromadné dopravy se nedočkají.
Jestli si myslíte, že cena EV zůstane nějakým způsobem zafixovaná okolo milionu, tak se pletete. Už dnes se dají pořídit o dost levněji než za zmíněnou částku a za pár let budou levnější než spalováky. V roce 2040 se budeme divit tomu, jak jsme si mohli ještě nedávno vypouštět jedy přímo pod nos.
Levnější než spalováky jistě budou, ale pouze kvůli zvyšujícímu se zdanění a dalším omezením.
Osobně si myslím, že cena EV příliš dolů nepůjde, dokud se nevymyslí jiná technologie ukládání energie než NMC nebo LFP baterie. Ale razantně poroste cena spalováků, takže máte pravdu, za pár let bude EV levnější než spalovák.
Nové technologie směřující k vyšší kapacitě, vyšší bezpečnosti, resp. snížení ceny jsou ve vývoji neustále. Po letech relativní stagnace vývoj technologií pro EV, hlavně díky tesle, neustále zrychluje… https://youtu.be/5v-DTS-ibow
Jestki tak, jako od 50. let technologie letu na Mars s lidskou posádkou, tak potěš koště.
Ale ta technologie už existuje a třeba u Tesly už běží prototypová výroba https://www.elonx.cz/nove-baterie-tesly-nabidnou-o-50-vyssi-dojezd-automobilka-take-chysta-novy-cenove-dostupny-vuz/
Tak až ten cenově dostupný … což navíc zemi od země hodně rozdílný pojem … vůz bude na trhu, tak se můžeme bavit.
Realita je jinde než tu popisujete. Spousta lidí, kteří si dnes pořizují elektromobil ho využívají právě k cestám na velkou vzdálenost po celé evropě. Nicméně podle statistik je více jak 3/4 jízd uskutečněných osobním automobilem do vzdálenosti 20km. Odhaduje se, že kolem roku 2025 dosáhne cena elektromobilů stejné hladiny jako mají dnešní klasická auta.
Bude to obráceně, cena klasických aut se dorovná na cenu elektromobilů. S příchodem EU7 malá auta úplně skončí a u zbytek aut se spalovacím motorem se zdraží.
A jaké na to máte zdroje? Necucáte si to náhodou z prstu?
EVS Will Have Price Parity With ICE By 2027, Say T&E And BNEF
https://insideevs.com/news/506465/evs-price-parity-europe-2027/
To tvrdí opak toho, co pan Dash9
Já těmi malými auty myslím auta, co dnes stojí řádově do 35000Kč včetně daně (12000€ bez daně). Emisní normu EU7 pravděpodobně splní pouze spalovák s automatem a s nějakou formou mildhybridu. Na obrázku v grafu na odkazu je VW Golf, jehož cena v tomto provedení již dnes začíná na 636000Kč, tj cca 21000€ bez daně a ne v grafu ukázaných 17500€. Jinak můj názor je, že se EV a spalováky skutečně někde kolem let 2026/2027 vyrovnají, bude to ale na vyšší ceně, než je tam ukázáno. Ale třeba se mýlím, za 5 let uvidíme.
Jedině dobře, stejně se auta trochu přemnožily a většina jich většinu času neužitečně stojí. Aspoň to povede k jejich efektivnějšímu využití – vysoké fixní, malé variabilní náklady.
Doufám, že doma nemáte WC, které je po většinu 24hodinového časového fondu stejně bez využití.
A perete jak často? 1x týdně (kdy praní trvá max. pár hodin)? Doufám, že doma nemáte pračku, protože vám dejme tomu 165 ze 168 hodin stojí doma bez užitku.
WC i pračka jsou stacionární spotřebiče a všimněte si že ta pračka je na elektřinu, spalovací motor kupodivu nemá 🙂 Auto je mobilní dopravní prostředek a lze využít někým jiným když ho majitel nepotřebuje. Ono je celkem absurdní že fyzická osoba využívá tak drahý majetek tak málo. Představte si, že by náklaďáky, autobusy, vlaky, letadla stály zaparkovaná 95% času a použili se jen na dvě jízdy denně?
A pračku a záchod nemůže využít víc lidí proč ? Dalším krokem společné WC a pračka pro celou ulici/bytovku – efektivita využití třeba 93%. Je blábol zaměňovat soukromé spotřebiče (tedy i auto) s prostředky pro podnikání (náklaďák). To bychom se stejně tak měli vrátit k telefonním budkám namísto mobilů ?
Ale jistě, v pořádku.
Pak si nestěžujte, až bude jídlo stát 10 x tolik.
Mám náklaďák s kterým jedu jen jednou ročně asi 300 km.
a koně, toho užívala fyzická osoba k jízdě kolik hodin denně? vůl taky hrál 24/7?
Jo, problém je hlavnĕ jejich zábor veřejného prostranství (zdarma nebo za smĕšné peníze). Pračka, záchod, ale taky auto ustájené v garáži tak nic nezavazí v ulicích.
Desetina možná tak se započítáním hybridů…
nikoliv překvapivě je tato statistika dost jiná u nás a jinde…
ale tohle EU odmítá vidět…
a na tohle možná dojede…bohužel.
Ano, jsme dřeváci a stále před autem dáváme přednost koni.
Říkám to pořád, obnovme volské povozy! Takový vůl toho utáhne více než kůň a sežere toho cca stejně.
ja bych řekl, že je to spis nejprve o příjmech lidí, pak o možnostech nabíjení a až pak o mentalitě…
V jiných zemích mají smůlu, že u nich různé svěřenské fondy nevydělávají na biopalivech. Já strašně lituju ty Nory, tak těžký život si ani neumíme představit.
Norové jsou v této věci pokrytci jako vyšití – vydělávají (jako stát) značné peníze těžbou a následným prodejem ropy.
A za utržené peníze docílili 30% elektro vozového parku. A stali se méně závislí na ropě.
Kdyby nebyli pokrytci, tak ropu z eko důvodů netěží – neboť někdo někde ji spotřebovává a naopak by místo elektroaut (z velké části vyrobených z ropných surovin) osobní auta prostě zakázali. Pak by mohli něco někomu kázat.
Pokud by netěžili o to víc peněz by skončilo u arabáků. Jaké „ropné suroviny“ pro výrobu elektroaut máte na mysli?
Donedávna neměl o elektrifikaci a větší důraz na ekologii zájem skoro nikdo. Ti Norové aspoň mají peníze na to změnit směr a investovat do obnovitelných zdrojů a bezemisní dopravy. Nakonec můžou být v plusu i s těmi vrty. A když jednou skončí tak mají národní fond, který je zajistí na stovky let dopředu. Narozdíl od (zatím) podobně prosperujících zemí středního východu.
Na stovky let dopředu … ehm … to se už v dějinách někdy někomu povedlo? Pokud vím, tak se to v řádu vyšších desítek let … nejpozději … vždy nějak zvrtlo.
to je velmi faktická a pravdivá poznámka…