Letectví Letiště

Doba bez úvěrů u Letiště Praha končí. Půjčí si až sedm miliard korun

Cestující na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Cestující na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Letiště díky dobrému ratingu očekává velmi výhodný úrok.

Doba, kdy Letiště Praha hospodařilo bez úvěrů, definitivně končí. Státem ovládaná společnost oznámila vypsání výběrového řízení na poskytnutí úvěru až sedmi miliard korun. Pomoci má financovat závazky firmy i budoucí rozvoj letiště.

O hledání bank na nové financování informovalo Letiště Praha v tiskové zprávě. Letiště v zadávací dokumentaci neuvádí detaily o úvěru, to poskytne až ve druhém kole. Zatím probíhá kvalifikace možných dodavatelů. Úvěr označuje jako dlouhodobý.

Až do loňské krize pandemie koronaviru hospodařilo bez úvěrů, až loni v závěru roku muselo začít čerpat miliardový úvěr. „Na externí zdroj v podobě úvěru jsme si sáhli až v prosinci,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

Letiště peníze použije na projekty podle prvků ESG (Environmental, social and corporate governance), což je termín pro dodržování zásad udržitelného podnikání, což je také v souladu s přístupy bank. O jaké projekty konkrétně má jít, letiště neuvedlo.

 „Letiště Praha tak může zúročit svůj dlouholetý aktivní přístup nejen k udržitelnému rozvoji, ale také ekologii nebo třeba sociálním otázkám. Navíc v kombinaci s nejlepším ratingem od agentury Moody´s Investors Service pro evropská letiště díky tomu získáme velmi dobré podmínky a výhodnější financování,“ uvedl Řehoř.

Reportování nejen výsledků, ale i o udržitelném podnikání

Podle něj to znamená, že bankám nebude reportovat jen o hospodaření.  „Budeme podávat zprávy o tom, co děláme s ekologií a co děláme se sociálně udržitelným podnikáním. Celý svět přechází na to, že investoři a banky už přímo po firmách vyžadují, aby dělali tyto ESG reporty. Tím vlastně tlačí firmy k tomu, aby vytvářely lepší prostředí pro život. A o to se také snažíme,“ řekl Řehoř. Pražské letiště je také součástí iniciativy udržitelnosti s názvem Destination 2050, která má za cíl uhlíkově neutrální letectví v Evropě do roku 2050.

Agentura Moody´s Investors Service loni potvrdila Letiště Praha rating na úrovni Aa3 se stabilním výhledem, což vyjadřuje velmi nízké úvěrové riziko. Mezinárodní agentura přitom rozhodla o nejvyšším možném hodnocení v České republice především s ohledem na silný finanční profil skupiny, který označila za odolný i vůči nejistým provozním vyhlídkám na následující období při postupné obnově provozu. Letiště díky tomu očekává velmi dobré podmínky pro získání úvěru a nízký úrok.

Máme za sebou rekordní roky, naspořili jsme si, chovali jsme se zodpovědně, díky tomu jsme byli vloni schopni financovat provoz letiště z vlastních zdrojů po dobu devíti měsíců útlumu,“ dodal Řehoř.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

My Vám dnes půjčíme a za rok, až se Vám nebude dařit a budete mít potíže, už to nebude Vaše. Inu kapitalismus.

Karel_x

Tak nějak nevím, jestli je dobře, že se komerční banky angažují v (pseudo-?)ekologii apod. Zítra vám půjčí peníze jen tehdy, pokud máte genderově vyváženou správní radu a CEO se správnou barvou pleti, vyvěšujete tibetskou vlajku a zaměstnáváte imigranty?
Byť by takové cíle byly i ušlechtilé, nemyslím, že je posláním bank někoho zvýhodňovat (za peníze druhých).

Bob

Banky to dělat musí, protože jim to nařizuje regulace.

Jindra

ANO, již je opravdu lépe……..

Tomas

vzdycky se najde šmoulík, co do všeho musí za kazdou cenu nacpat politiku.

Olin

Koronavirová krize dokazuje jak neprozřetelné je převádět zisky státem vlastněných společností do státního rozpočtu. A to bez ohledu na to, že se Letišti Praha podaří získat úvěr s minimálním úrokem.
„Polštář“ z minulých let by se teď prostě hodil.

SaulGoodman

No nevím, držet si na účtech miliardy, kdyby náhodou, asi není úplně vrchol hospodárnosti. Ty peníze by za ty roky dost možná ztratily víc na hodnotě, než za kolik si vezmou ten úvěr. Neříkám, že musí stát své společnosti dojit co to jde, ale zas je normální, že zisková společnost svému majiteli zisky vyplácí.

tom

Máte pravdu, leč probendit dividendu na předvolební dárečky je stokrát horší než
finanční rezerva na horší časy na účtě.

Jiří Kocurek

Předvolební koblihy nyní budou dvě pro každého zdarma! 🙁

MartinS.

Ale o tom, že chce/potřebuje letiště investovat do svého rozvoje, vč. výstavby paralelní dráhy stát věděl. Takže šetřit si na další rozvoj není úplně špatné. Navíc ty peníze nemusí ležet na účtech, dají se investovat a použít až když jsou potřeba.

Leinad

Ale je snad taky normální půjčovat si na dividendy? Peníze měli rozumně investovat.

Rossec

Již je teď jasné, že to bude konsorcium bank poskytujících nejvyšší úvěry agrofertu.