Letectví Letiště

Letiště Praha prodělává 100 milionů měsíčně, žádá o miliardy z fondu obnovy

Prázdné Letiště Václava Havla v neděli 15.3.2020. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Prázdné Letiště Václava Havla v neděli 15.3.2020. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Letiště dál snížilo odhad počtu cestujících na letošní rok, bude jich méně než pět milionů.

Letiště Praha bude muset začít v říjnu čerpat zhruba miliardový úvěr, aby mělo na svůj provoz. Měsíčně totiž prodělává od začátku pandemie koronaviru kolem sta milionů korun.

V dnešních pořadu České televize Otázky Václava Moravce to uvedl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř. Podle něj už začali s revizí odhadovaného počtu cestujících. Namísto původně odhadovaných pěti milionů v letošním roce očekávají nižší číslo: přes čtyři miliony. „Přepočítáváme i naše odhady na příští rok,“ dodal Řehoř.

Dobu slabšího provozu podle něj využívají k intenzivnější údržbě a digitalizaci letiště. „Chceme být připraveni, až se vrátí provoz k normálu,“ vysvětlil Řehoř. Letiště od začátku pandemie propustilo z původního počtu 4 300 zaměstnanců 670 lidí. „Je velmi pravděpodobné, že ještě někoho propustíme. Budeme se snažit, aby redukce byla co nejmenší, chceme si lidi udržet,“ dodal Řehoř.

Letiště těží z toho, že do krize vstoupilo prakticky bez dluhů. I kvůli zhoršené situaci nemusí z loňského zisku vyplatit dividendu státu. Už v říjnu ale bude muset začít čerpat úvěr na provoz v hodnotě jedné miliardy. „Proděláváme 100 milionů korun měsíčně na provozu, současně běží velké investice, které nemůžeme zastavit. Dostali jsme se do stavu, kdy musíme do banky,“ dodal Řehoř. Letiště by nemuselo do banky chodit, kdyby nemuselo v posledních letech pravidelně odesílat miliardové dividendy do státní kasy.

Řehoř ale počítá i s penězi z veřejných zdrojů. Na ministerstvo průmyslu a obchodu už odešla žádost o miliardy korun z takzvaného programu obnovy: letos dvě miliardy korun, příští rok 2,5 miliardy korun. Má jít o peníze na investice. Od Státního fondu dopravní infrastruktury má letiště přislíbeno 125 milionů korun na projekty na zvýšení bezpečnosti.

Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Včera byly na ploše vidět okolo 10 hodiny pouze 4 letadla. 1x Ryanair, 1x SW a 2x CSA – smutné 🙁

Milan

Nepotřebné části letiště zakonzervovat. Nepotřebné zaměstnance rekvalifikovat. Přestat doufat, že se provoz vrátí do původního stavu. Nevrátí.

Stony

Uzvreni casti letiste se uz resili, zjistili se ze uspora je zanedbatelna. Proc se provoz nevrati?

Pravdepodobnost

Chcete rict ze klicova cast letiste potrebuje 100 milionu mesicne? Docela zahul nechapu kde na to berou ty maly letiste pro vetrone. Provoz se nevrati protoze nekolik let tady bude koronacirkus a nez se lidi nasledne vrati do letadel tak bude bud k dispozici jiny typ dopravy nebo tady bude uz uplne jina spolecnost. Jenom pro pripomenuti: – letadla jsou neekologicka coz je v rozporu s hlavni ideologii zelenyho teroru (ktery je driv tak rad pouzival) – kongresova turistika se zacina presouvat na internet protoze hlavouni zjistili ze vysilat pracovniky pres pul sveta neprinasi temer zadne vyhody proti kvalitnimu internetovemu… Číst vice »

Malé stydlivé prasátko

Nezlobte se, ale je vidět, že nemáte sebemenší představu o tom, jakými technologiemi disponují letiště velikosti toho pražského. Ty je nutné všechny udržovat v bezvadném stavu a takový servis logicky něco stojí – čas lidí, dodavatelů, tedy peníze. 100M není málo, ale vzhledem k tomu, že teď má Letiště mizivé příjmy, dalo se očekávat.
Ke zbytku Vaší prognózy se dovolím nevyjadřovat, ani odborníci netuší co bude…

Vlastimil Kocurek

Výstupem podnikání jsou peníze, je úplně jedno jaká technologie tam je. Prostě pokud na to nebudou mít, budme létat z okolních vyspělejších zemí, nevidím v tom problém.
Věci nejsou tak složité, buď vydělají nebu ne.

Vlastimil Kocurek

To jsou celkem reálné argumenty, nevím proč ty mínusy. Létalo se prostě zbytečně mnoho.
Nerozumím úplně spojení zelený teror, nebo asi jo, pro vás je to ideologie, ale v rámci EU zcela reálný hlavní ekonomický rozvojový program, a kdo se tomu bude vyhýbat, půjde do kytek. Ale ty peníze budou tak velké, že se tomu nikdo vyhýbat nebude. A ještě rád budete pracovat pro tento teror.

Vlastimil Kocurek

Jsou takové trendy, četl jsem to hned v několika studiích, ale je to dlouhé ne vysvětlování.
Podobně ani nové Berlínské letiště nebude zprovozněné celé, jen jeho polovina, a bude čekat, co dále.

JIŘÍ

A co teprve naše malé brněnské letiště…

poletucha15

Zasadne jim nedavat zadny penize! Maj mit vatu!
Jako SW, at si pomuzou sami ne?

Tomas

a kde by tu vatu vzali, kdyz to, co vydelaji, odvadi statu na zaplatovani rozpoctu?

poletucha15

ja to myslel ironicky samozrejme, jen tim poukazuju na logiku nekterejch jedincu.
Jak si maj udelat vatu firmy, jejichz marze je v rozmezi 1-3% a pres pul roku se ten obor potyka s poklesem v podstate o vic jak 90% poptavky.

Nekdo

Spravne! Tohle male regionalni letiste neni dulezite a pro vetsinu obyvatel CR ani prilis pouzitelne. Vnitrolinky nemaji a pro vetsinu obyvatel, jak jsem psal je vyhodnejsi vyuzivat sluzby nejakych serioznich letist jako napr. MUC, VIE nebo BER…

Apex

Jako ironie dobré 👍, doufám že to není myšleno vážně. Pokud snad ano, tak se nezlobte, ale větší hloupost jste napsat nemohl/a…

Pravdepodobnost

Jako nekdo kdo nebydli v ceske kotline to mohl klidne myslet vazne. Morava slezsko a okrajovy casti cech to maji rychlejsi na jina a vetsi letiste.

BTW. tohle je presne to proc je potreba kvalitni spojeni s centrem ve vsech casech. No ale kdyz mimo spicku nikdo nejezdi tak prece nebudeme podporovat to plytvani ze jo.

Treba takova ostrava ma lepsi spojeni s polskem a slovenskem nez zbytkem republiky (dokonce i moravou natoz prahou).

Vlastimil Kocurek

Ostraváci látají z Katowic a Vídně. Z Prahy to stejně do moc destinací nelétá.

Vlastimil Kocurek

podnikání není o vašich přáních, pokud budou v dluzích půjsou do konkurzu a do kytek.

Vlastimil Kocurek

Státní návštěvy se pošlou na Kbely.

JIŘÍ

Zapomněl jste ve svém výčtu na BRQ. 🙂

Vlastimil Kocurek

Jednoznačně.

Johnczek

Jak jiz bylo mnohokrat receno, strategicka je infrastruktura (v tomto pripadne letiste), ne aerolinka. A pokid by mel stat volit mezi pomoci SW nebo letisti, volba je vic nez jasna.

RHood

poletucha15, nickname ženského rodu, ale pokaždé, když píšete reakci, tak píšete v mužském rodu. Máte nickname jako CC a přitom jste pilot, si myslím. Zvláštní. Ale zpátky k letišti. 1. Na rozdíl od SWG, letiště je neodmyslitelná součást strategické infrastruktury státu 2. Letiště je státní akciová společnost. Stát drží plnou majoritu. 3. Letiště si na provoz bude půjčovat u nestátních finančních ústavů/bank a nepotřebuje žádat stát o záruku na půjčenou částku (má pro zástavu dost majetku) 4. Letiště žádá stát o podporu infrastrukturální fondy na financování investičních záměrů, což je naprosto v pořádku. A musíme jenom doufat, že letiště zůstane… Číst vice »

Dorota

Ano, včera plakal pan Řehoř u Moravce.

kom

hold nesmyslná koronahysterie vyjde draho…

tom

Víte, co je to hold?

JIŘÍ

Ten hold je hroznej.

Vlastimil Kocurek

Mluvte jen do věcí kterým rozumíte. Jste epidemiolog ???? Nejste, tak buďte ticho.

Letišťák

Letos Letiště Praha odvedlo státu cca 1,5 mld. A to za pozemky které státni podik správa letišť prodal letišti 😂 takže letos si peníze vytáhli z firmy jinak než přes dividendu.

Vlastimil Kocurek

Ano vlastník může snížiz majetkový podíl.
když je to akciová společnost ‚tedy státní akciová polečnost, doporučují sdiskutující, aby si koupili akcie, když je to tal ohromné.

Rossec

Tak jsem si tak nějak vzpomněl na nové letiště v Berlíně, když už se jim to povedlo konečně otevřít po devíti letech zpoždění, tak zrovna do doby koronáče.

Radek Janata

Pro rozbíhání nového letiště je menší poptávka ideální (peněz se tam provařilo už tolik, že to je minimální rozdíl).

Nyvlt

Je třeba se uskromnit a polní letiště Vídeň sever 😃a Varšava jih😂 zavřít a o ostatních ani nemluvě🤣

JIŘÍ

To by byla věčná škoda.

Vlastimil Kocurek

je to byznys.

Peeetr

Hlavně by se měli připravit na to, že vrácení do normálu bude znamenat 1/3 – 2/3 počtu cestujících roku 2019.

Stony

Ta veta nedava smysl:)

GPGP

Ale ano, postupně – 66% 2021 až – 33% 2022, než bude za cca. 4 roky počet na roku 2019 🙂

JIŘÍ

Pokud by se zrušila omezujíci opatření mezi jednotlivými státy, myslím, že poptávka by byla obnovena v relativně krátké době, i když asi ne úplně na původní úroveň.

Suchdolák

Hlavně že pořád ještě chtějí „bezpodmínečně nutně“ budovat za každou cenu i nesmyslnou „paralelní dráhu“ …

Tomas

a proč by ne? současný stav nebude trvat navžřdy…. zatím vše nasvědčuje spíše tomu, že po relativním zvládnutí covidu se to má šanci relativně rychle vzpamatovat.

jen současný stav nesmí trvat příliš dlouho

Suchdolák

Co vše tomu odle vás nasvědčuje? Omlouvám se, ale já to skutečně tak nevidím: to, že se u nás například železnice rozvíjí pomalu, ještě vůbec neznemaná, že by to globálně nahrávalo letecké dopravě – a o tom, kdo bude létat do Prahy, nerozhoduje ani zdaleka pouze ruzyňské letiště, ale především letečtí dopravci.

Tomas

preslapnete si… a prectete si jeste jednou, o cem se bavime.

Původní Pražák

Jakoze po pul roce nejistoty maji odpiskat neco, na čem delaji nevim, mozna 15 let s výhledem na dalších 50 let? To se radši přestěhujte.

Karel

No jenomže ono to nemusí být nutně půl roku, nižší počet letů s pasažéry bude pokračovat po mnohem delší dobu po ukončení a vyřešení aktuálního stavu a to nemluvím o tom, jak se po aktuálních omezeních všechny společnosti pohrnou do toho, aby navyšovali počty letů (s čímž ten výhled primárně počítá). Pro standardní obchodní trasy je už dlouho v okolních zemích prioritou železnice, která by si posílení koridorů zasloužila mnohem více.
Věřím tomu, že se výhled pro leteckou dopravu zlepší nejdříve za 5 let, ale počkejme si a uvidíme.

Původní Pražák

Takže jinými slovy potvrzujete můj názor, že dělat uz ted nějaký závěr o druhé draze je poněkud předčasné. Dekuju 🙂

Suchdolák

Ten závěr ovšem vůbec nesouvisí se současnou situací, ale s tím, co bylo před ní: provoz i tehdy Ruzyně v pohodě zvládala s dostatečnou rezervou, jen to její „koryfejové“ samozřejmě veřejně odmítali přznat a tvářili se, že ta „paralelní“ dráha byla nezbytná už před nejméně deseti roky – jinými slovy: ve výsledku chtějí vybudovat za velké peníze v podstatě paralelu Českých Budějoic, jen to nebude tak průhledné, protože to budou moci zakamuflovat tím, že toho budou zbytečně využívat na méně než 50 % a stejně poklesne i využití současné „hlavní“ dráhy (v ČB ten průšvih nijak zakamulovat nejde, protože tam… Číst vice »

Tomas

takze se podle vas draha ma resit, az letiste bude praskat ve svech? (mimochodem, ve spickach to uz bylo na hrane).

predpokldam, ze az by k tomu dosli, tak tady budete jako prvni pindat, co letiste 30 let delalo, ze se na narust nebylo schopno pripravit…

Jeník

Provoz aktuálního dráhového systému před krizí rozhodně nebyl s dostatečnou rezervou. Aerolinky by lítaly i mnohem více v nejžádanějších časech, ovšem slotová kapacita toto nedovolala.

Stony

Diky bohu za to. A to pisu jako Suchdolak. Jo a sem i pro okruh:)

Apex

Ta dráha není nesmyslná a hlavně, je plánována více než 50 let. Každý, kdo se přistěhoval do okolí letiště si tuto skutečnost mohl včas zjistit a pokud tak neučinil, je to jeho problém. Letiště se nebudují s výhledem na pár let, ale minimálně na 20, 30 let. Sny o tom, že v Evropě převezme dopravu ve větší míře, zejména na kratší trasy, železnice, jsou fajn, ale realisticky, flexibilita letecké dopravy je mnohem vyšší, protože umožňuje propojovat přímo i destinace, které železniční koridory budou přímo propojovat jen těžko a s přestupy bude cestování trvat prostě dlouho. Takže pokud nebude letectvi administrativně… Číst vice »

Kamislav Mirousek

Víte, možná to ve 21. století zní znovu nadčasově, s ohledem na všechny problémy kolem, a i přesto by nebylo od věci se zamyslet nad rychlodráhou z Německa na Balkán do všech dostupných letovisek, však na ostrovy trajekt dopluje a spoj který by dosáhnul v průměru 230 km/h. by byl např. z Prahy v Thessaloniki za 10-12 hodin?

Vlastimil Kocurek

Jezdí se na takových dlouhých tratích minimálně 350 (např. Španělsko)

Vlastimil Kocurek

V současnosti potřebná není. Stačí začít stavět za cca 10 – 15 let. Je vidět, že jste do toho nějak zainteresovaný. Už jste to několikrát psal. Pravda je v tom, že stále více a rychleji se rozšiřují letiště těsně za našimi hranicemi. A Praha navíc není ani přestupní, spíš jen koncová. takže to chce rozumně, bez nějakých emocí a přání.

Tady na Moravě

A kolik mega mesicne vydelavalo v poslednich 5 letech? Jen at mame predstavu…

P.Tomeš

Ahoj na Moravu, vzdyt se tam pise, „Letiště by nemuselo do banky chodit, kdyby nemuselo v posledních letech pravidelně odesílat miliardové dividendy do státní kasy“, cili dost na to, aby stat mohl dotovat letiste treba v Brne ci Ostrave. Nevite, kolik se nalilo do tech? Jen at mame predstavu…

Vlastimil Kocurek

A jak to souvisí s dnešním stavem, neřešíme minulý stava, ale přítomnost. V byzu memí žádné KDYBY. TAkže je to trochu z cesty.

Apex

Zde se všemi podrobnostmi: https://www.prg.aero/vyrocni-zpravy

Stony

Rocne odvadelo miliardu statu. Tak asi tak.

Tomas

celkem dost.

Kalina

A teď si ty miliardy pro změnu budou vybírat zpět: „Na ministerstvo průmyslu a obchodu už odešla žádost o miliardy korun z takzvaného programu obnovy: letos dvě miliardy korun, příští rok 2,5 miliardy korun.“