pruvodce

Do Zoo megatrolejbusem. Další dvě pražské autobusové linky si jdou pro povolení k elektrifikaci

Testovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPPTestovací jízda trolejbusu Škoda Solaris 24m z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Foto: Dominika Brabcová / DPP

Trolejbusová linka do pražské Zoo si jde pro první zelené razítko. Zároveň o něj žádá i 22,3 km dlouhé spojení na Černý Most.

Pražský dopravní podnik (DPP) si jde pro zelené razítko hned u dvou svých autobusových linek, které hodlá elektrifikovat. Nově mají trolejbusy jezdit na lince 112 ze zastávky Nádraží Holešovice do Zoo a zároveň na lince 201 z Nádraží Holešovice na Černý Most.

Projektanti ze společnosti Sagasta požádali u obou linek o zahájení zjišťovacího řízení v rámci posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).

Plán na elektrifikaci linek schválili v polovině roku 2022 pražští radní. Hlavní město počítá s provozem parciálních trolejbusů, které jedou částečně na baterii mimo troleje.

Termín puštění projektu elektrifikace není podle dokumentace zatím přesně znám. Předpokladá se však v letech 2026-2028, doba výstavby bude cca 12 měsíců.

Elektrifikace autobusové linky 112 umožní v budoucnu nasazovat i velkokapacitní tříčlánková vozidla, která jezdí o začátku letošního roku na letiště. Zejména o letních víkendech v souvislosti s vysokou návštěvností zoologické zahrady i dalších památek Trojské kotliny nabídnou vyšší kapacitu.

Megatrolejbusy na sezónu

Trasa linky 112 je vedena v úseku Nádraží Holešovice – Trojská – Zoo Praha v celkové délce cca 3,3 km. Trolejové vedení je navrženo v délce 1 150 metrů v ulici Pod Lisem od Trojského mostu a dále do ulice Trojská až do křížení s ulicí Pod Havránkou.

Trasa nové trolejbusové linky místo autobusů 112. Zdroj: DPP, Sagasta

Trasa nové trolejbusové linky místo autobusů 112. Zdroj: DPP, Sagasta

Trasa, jízdní řád ani parametry linky se nezmění a dojde pouze k náhradě stávajících naftových autobusů za bateriové trolejbusy. Mimo sezónu (všední dny od září do června) to mají být dvoučlánkové 18metrové vozy, v sezóně (všechny víkendy + celý červen – září) pak 24metrové megatrolejbusy s garantovaným dojezdem 11 km na baterie.

Linka 112 pojede od konečné zastávky Nádraží Holešovice na bateriový pohon až do zastávky Trojská, kde budou umístěné natrolejovací stříšky a začínat trolejové vedení. V opačném směru bude trolejové vedení protaženo až do ulice Pod Lisem k předpolí Trojského mostu.

Trolejbusový levý břeh Vltavy. DPP žádá o povolení pro další elektrizaci autobusové linky

Zatrolejovaný bude úsek ulice Trojská po zastávku Kovárna, trolejové vedení bude dvoustopé, na konci kvůli jednosměrnému provozu v trianglu ul. Trojská jednostopé. Kompenzované vedení bude končit před trianglem, dále bude vedení prosté, pevně kotvené.

Na konečné na Nádraží Holešovice bude po konzultaci s DPP vybudováno 12 nabíjecích stání, která budou společná i pro linku 201.

13 kilometrů trolejí

Trasa druhé plánované elektrifikované linky 201 bude vedena ze zastávky Nádraží Holešovice přes ulici V Holešovičkách, Na Stáži, Na Pokraji až k metru C Letňany. Dále pak přes Kbely a Rajskou zahradu až na Černý Most.

Trasa nové trolejbusové linky místo autobusů 201. Zdroj: DPP, Sagasta

Trasa nové trolejbusové linky místo autobusů 201. Zdroj: DPP, Sagasta

Celkem měří 22,3 kilometru, trolejové vedení bude mít délku 13 300 metrů.

Ani v tomto případě se nemá jízdní řád stávající linky měnit. Pro linku 201 je počítáno s nasazením klasických krátkých vozů o délce 12 metrů s garantovaným dojezdem alespoň 15 km na baterie.

Součástí projektu je propojení trolejbusového vedení v Lovosické ulici s připravovaným trolejovým vedením v Prosecké ulici v rámci elektrifikace úseku z Prahy do Staré Boleslavi.

Trolejbusy na Strahov mají stavební povolení, autobusovou linku 176 nahradí trolebusová 53

Dále dojde k propojení trolejbusového vedení na křižovatce ul. Tupolevova x Veselská (okružní křižovatka), kde dojde k vložení výhybek a trolejových křížení na okružní křižovatce.

Linka 201 pojede od konečné Nádraží Holešovice na bateriový pohon až do zastávky Kuchyňka, kde budou umístěné natrolejovací stříšky a začínat trolejové vedení. Zatrolejovaná bude mimo jiné ulice V Holešovičkách včetně výjezdu směr Bulovka, ale pouze ve směru do kopce.

Celkem bude podíl zatrolejovaných úseků 57, respektive 60 %, v závislosti na směru.

Praha chce elektrifikací dostát svému závazku snížit emise CO2 o 45 % do roku 2030 v porovnání s rokem 2010. Letos začala provozovat trolejbusy na lince 58 z Palmovky do Miškovic a lince 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla.

Tagy 201 Černý Most linka 112 Nádraží Holešovice nové trolejbusové tratě parciální trolejbusy ZOO Praha
228 komentářů