obnoveny

Do vedení slovenského národního dopravce míří žena, ZSSK povede Ivana Piňosová

Lokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSKLokomotiva 350 v čele vlaku IC. Foto: ZSSK

Současné vedení nařídil po nedělní srážce vlaků odvolat premiér Slovenska Robert Fico.

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
cestovatel

4:30 už je ministr.. 🙂

Juraj

Hodilo se to zrovna do krámu, protože Helexa měl blíž ke koaličnímu Hlasu, a nikdy není špatná chvíle koaličnímu partnerovi okopávat kotníky – hlavně když trochu zlobí. Jinak na to samozřejmě vedení ZSSK má nulový vliv, protože ta firma je finančně totálně závislá na vládě. Regulovaná výše jízdného, bezplatná přeprava, žádné komerční příležitosti… ta firma prostě skáče tak, jak MD píská. MD za 15 let nemá rozumný implementační plán ETCS. Nemá ani jasný plán na modernizaci celého koridoru, natož zabezpečení dalších tratí. Dokonce i některá nová vozidla se pořizovala bez OBU, protože to nikdo nepožadoval a nikdo to nebyl ochotný… Číst vice »

Juraj

S tou 861 na R55 nemáte pravdu. 861 je nasadená na linku Nitra – Bratislava, ktorá je v rámci IDS BBSK označená od Trnavy ako R55. Priame spojenie Nitry a Bratislavy bez prestupu cez Trnavu vzniklo pri poslednej optimalizácii a hádkach, či treba budovať novú trať do Trnovca alebo zmodernizovať trať Nitra – Leopoldov vrátane elektrifikácie. (zistilo sa, že cez Trnavu, to bude lacnejšie a len o pár minút dlhšie a že nitrania nechcú cestovať len do Bratislavy, ale aj do Trnavy, Trenčína, Piešťan, či Žiliny a vice versa) 861 sú tam dočasne do 2027, kedy prídu BEMU, objednané s… Číst vice »

Kdo já

Trochu mimo,
ta 350 vypadala na odpis, to se teprve ukáže, ale jak dopad ten TRAXX z Pardubic?

Gali

Jen takové bádání… jak by Fico reagoval, kdyby ten osobák provozoval nějaký soukromník?? Vyhodil by taky celé vedení ZSSK?? :))

Nose Peak

To by za to mohla Ursula, protože EU nařídila open access…

Pavel Skládaný

Vyhodil by Jančuru a jeho partu, tedy pokud by ho předtím neposlali do blázince za ztrátu soudnosti.

Marťas

Že to bude řídit žena… ? A co jako ? Tak buď to chci dělat anebo nechci a buď na to mám anebo nemám. Proboha, jsou chlapi a ženský. Stejně si baby prosadí svoje 🤣🤣. Ale rozhodující má být kvalifikace a ne pohlaví (byť třeba hezký 🤪).

Petr

Taky nechápu, proč se zdůrazňuje pohlaví. Na Slovensku stejně jako u nás nijak zvlášť nerozhoduje a ani neni zas takovou výjimkou, pokud se do takové funkce dostane žena. Nejsme USA, kde se to teprve učí. Ať už jde o barevné nebo třeba plešaté. U nás pohlaví je snad víceméně jedno, jiná než bílá barva pleti působí nápadně, ale neni na překážku. Možná se trochu řeší stranická příslušnost, zvlášť když dotyčnou jmenuje vláda, ale to asi bude tak všechno. Pleška patří k vyšším pozicím zcela normálně právě ke zděšení amíků (četl jsem někdy postřehy nějakého amíka, který se divil, že je… Číst vice »

Swariner

Doufám, že to je vtip. Radši se ptám, bo tady člověk nikdy neví.

Addams

V prvom rade by mal minister zakázať ZSSK a ZSCS nakupovať HKV bez plne funkčného ETCS 2.

Roman

železniční infrastrukturu má na starost ŽSR.

Hoermalmeister

Hnací kolejové vozidlo je součást infrastruktury? To jsou mi novinky

Addams

Príčinou nehody boli (pravdepodobne) nepozornosť rušňovodiča REXu a absencia ETCS na REXe.

N.N.

Což nešťastnému fírovi z motoráku nepomůže, zákaz nakupovat se nedá uplatnit zpětně ani na Slovensku.

Addams

To mi je jasné, ale môže to zabrániť „recidíve“.

Peter

Tak jsem četl historické shrnutí Slovenských vlád a bez ohledu na politickou příslušnost to bylo nahoru dolu jak u nas, z toho minula vláda železnici měla uplně na okraji zájmu co se týče financí, takže ne jen Fico, ale tak nějak postupně všichni

thom99

Za té minulé se řešil spíš covid. Jako všude.

Andrej

Jsem úplný laik, ale mít ETCS na trati, ale zároveň ho nemít na všech vozidlech, bez jakéhokoliv dalšího „backupu“, zní jako velký hazard a pravděpodobně to znamená mnohem horší bezpečnost, než kdyby tam bylo původní zabezpečení bez ETCS. Nebo se pletu?

Jaké jsou výhody takového řešení oproti původnímu zabezpečení?

Jak je to na českých koridorch, na kterých ještě není výhradní provoz ETCS? Nestala se smrtelná nehoda nočního vlaku v Pardubicích za podobné konstalace?

Viktorín

V Pardubicích bylo zabezpečovací zařízení dočasně mimo provoz, protože probíhala rekonstrukce stanice a v kolejišti se pracovalo. Tam oba fírové věděli, že jediným zabezpečením jsou oni sami.

Patrick

Na tomto úseku pred zavedením ETCS iný zabezpečovač nebol

David 814-047

To není pravda. Z Bratislavy minimálně do Leopoldova byl autoblok s přenosem kódu. Jak to bylo dál nevím, ale myslím, že autoblok byl v roce 1987 spolu s elektrizizací dodělám až do Půchova, z Půchova dále do Žiliny byla minimálně do roku 1993 hradla (báboblok jako do Berouna), ale myslím, že i tam se autoblok dodělal. Jenomže jistý generální ředitel ŽSR ing. Veselka kdysi dávno rozhodl, že se nejen celé Slovensko přepne na 25 kV, 50 Hz, ale že jediný zabezpečovač bude ETCS a autoblok se v rámci výstavby koridoru zrušil.

Pezos

Autoblok byl od Bratislavy po Svätý Jur a od Púchova po Žilinu.

Vinkler

Dám paralelu s řízením autobusu .. jaké je tam zabezp. zařízení?? Žádné a ještě dlouho tam žádné nebude.
U vlaku máte jako minimum tlačítko bdělosti = spínač živého muže.

N.N.

Jezdit podle rozhledu na dráze nechcete. Fakt nechcete.

Jinak 11 let starý článek: https://www.busportal.cz/clanek/aktivni-brzdovy-asistent-3-aba-3-pro-mercedes-benz-travego-11672

Apollo 17

U autobusu se jezdí na rozhled. tam by jen ten druhý trochu přibrzdil.

thom99

Zkuste si ubrzdit autobus a pak vlak. Raději na simulátoru.

Addams

Nauč sa trochu viac o fyzike.

Spokojená

Takže autobus v protisměru je automaticky nehoda. Autobus zezadu je automaticky nehoda. Míchačka na beton taky vadí?

Samo

Je to nedostatočný stav ale bezpečnosť oproti stavu bez ETCS vôbec nezhoršuje. Pri tej poslednej nehode ETCS zabránilo tragickým následkom keď začalo brzdiť expres ktorý ním bol vybavený.

michawel2

Jsem zvědavý, co v reakci na tuto nehodu, bude první krok ve funkci. 🙂 O čem ta dáma rozhodne tak, že se podobná nehoda už nestane? Okamžité dosazení ETCS bez VŘ do všech vlaků a jednotek? Ne to je jen takový sarkasmus. Jsem na to zvědavý, ještě není ani náznak závěru vyšetřování a už se vyhazuje.

Účetní

Pomohlo by dosazení ETCS na všechna vozidla (třeba bez VŘ), kdyby někdo pak udělal stejnou chybu tam kde není ETCS (což je situace na většině sítě)?
No nepomohlo. Takže cesta asi musí být jiná.

Tomáš Záruba

Otázka ale nestojí, jestli se má dávat ETCS na vozidla NEBO na tratě. 🙂

Michal Tvrdý

Podľa mňa najlepšie bude, keď vydá všetkým mašinfírom zákaz jazdiť na červenú … 🙂

Viktorín

Měla by se k tomu udělat prezentace, minimálně 80 slidů, to určitě pomůže (autorovi prezentace k bonusu za proaktivní přístup).

Litovel

Nová šéfka ZSSK vymyslí pro ZŽSR harmonogram zavádění ETCS na koridorech.

Tomáš Záruba

Ba ne, bude lepší věta „Zvýště pozornosť!“ do všeobecného rozkazu nejméně na každém druhém řádku. 😉

Pavel Skládaný

A k tomu ve stanicích se zhlavím v oblouku se instalují tzv. návěstní napodobovače (obdoba rakouského Signalnachahmer), aby se odstranilo riziko záměny sousedních návěstidel. My to budeme mít v předpise D1 od 14.prosince 2025, Slovensko si může vzít příklad.

Tomáš Záruba

No to je krásný. Pokud vím, tento nápad přišel někdy před 10-15 lety. Tak výborně, “už” to budeme dokonce mít v předpisu! 🙂 Realizaci předpokládám tak za 5 let (zkušební provoz). Do té doby ETCS všude možně, takže to vlastně přijde přesně ve chvíli, kdy už to skoro bude zbytečný.

A přesto se mnozí jsou schopni posmívat Slovensku, asi nějaká psychokompenzace…

Pavel Skládaný

My tento nápad intenzivněji rešeršujeme a popularizujeme poslední dva roky, hlavně na základě výsledků analýz konkrétních mimořádných událostí, kde se návěstní napodobovač dobře hodí k prevenci budoucích nehod, ale i zlepšení plynulosti provozu (poskytnutí informace o stavu návěstidla strojvedoucímu dříve, odstranění nutnosti zbytečně brzdit). Projednali jsme to s šéfem O130, SŽ i AŽD. Realizaci držte palce, mělo by to být podstatně dříve. Leč jsem přesvědčen, že i ne za pět, ale i dvacet let bude dostatek návěstních situací, v nichž návěstní napodobovač bude efektivní. Přinejmenším Rakousko se k demontáži v dohledné době nechystá (např. mezi Vídeňským Novým Městem a Semmeringem… Číst vice »

Pavel Skládaný

Případně se též můžete podívat na článek v Zájmech strojvůdce 23-24/2024 (https://www.fscr.cz/index.php?page=zajmy-ke-stazeni&year=2024) a místo onoho legendárního cikánova „obecne som im to povedal“ vyjádřit případné konkrétní připomínky, v zájmu zdokonalení tohoto návěstidla je vítáme.

Tomáš Záruba

1) Bylo by dobré rozlišovat jízdu do odbočky cca do 60 km/h a od 80 km/h. Je rozdíl 100 km/h a 50 km/h a mnohde může dle situace svítit obojí.

2) Je třeba, aby těch napodobovačů bylo vždy tolik, aby po celou dobu přibližování k návěstidlu bylo kontinuálně vidět buď ono, nebo aspoň jeden z nich.

Pavel Skládaný

To je ovšem celé trapný omyl. ZSSK není provozovatelem infrastruktury a nerozhoduje o podmínkách přístupu vozidel na infrastrukturu. Dopravci se evidentně chovají pragmaticky („když po nás vozidlovou část ETCS nechtějí, tak co bychom vyhazovali peníze“), byť jezdit bez zabezpečovače na rychlé hlavní trati je brutálním projevem bezpečnostní nekultury.

Addams

To je ako prístup Česka „Keď od n nás EÚ nechce odstrániť priecestia z koridorov, tak načo vyhadzovať peniaze.“
Koľko životov to už stálo a najmä koľko to bude ešte stáť?

Pavel Skládaný

Máte svatou pravdu. Byť alespoň na koridorech jsou výhradně přejezdy s PZS se závorami, kde nejsou téměř žádné nehody s auty (absolutní většina obětí jsou na tomto typu chodci a cyklisté, auta se koncentrují na PZS bez závor).

Addams

Ako v Studenke ?

Tom

Prosimvás.. nehody byly a budou ale to Slováci mají dvě velmi vážné nehody. My Češi jsme o parník napřed tak buďte soudný a nevytahujte X let staré nehody kdy ETCS bylo v plenkách

Pavel Skládaný

Chápu, že jako příklad je to velmi sugestivní (jsou i další, např. Uhříněves září 2019), ale prohlédněte si objektivní statistiku za posledních deset let. Ostatně, pokud by se zkrátily nesmyslně dlouhé předzváněcí doby a zavedlo sekvenční sklápění, tak ani k jedné ze zmíněných nehod nedošlo, neb závory by byly před kamiónem dávno dole (podobně, jako např. v Rakousku, Německu, Holandsku či Británii).

Addams

Nehody s chodcami a cyklistami nezdržujú dopravu ?
To nie sú mrzáci a mŕtvoly ?
Nikomu nechýbajú ?
Nepoškodzujú vozidlá a infraštruktúru?

Pavel Skládaný

Potíž je v tom, že tito do kolejiště lezou, i když tam přejezdy nejsou (viz cca 220 mrtvých za rok následkem tzv. trespassingu).

vlachjan

Máte pravdu. Stát by měl aktivně chodit za obcemi, kterých se tento problém týká a kativně s nimi hledat řešení, který by ten problém řešilo a zároveň bylo impulsem pro další roztvoj obcí. Krásná příklad je třeba Moravský Písek, kde jsou dva přejezdy. Čerstvě je tam vybudována dálnice, jejíž stavba si vyžádala přeložku silnice 427. Most který, překlenul dálnici by pri jiném umístění mohl překonat i železniční koridor a napojit se na silnici 495, čímž by vznikla v podstatě půlka obchvatu města… Bohužel záměry SŽ a ŘSD nikdo takto nekoordinuje.

Tom

Problém je že tu řešíme Slovensko nikoli Česko…..

Pavel

Za nehody nemůže vedení ZSSK, ale vytrvalé podfinancování infrastruktury. Odvratné koleje se nebudují, opakovací předvěsti taky, výhradní provoz ETCS taky není zaveden. Vše z důvodu úspor. Když ušetřím, musím počítat s tím, že na to jednou šeredně doplatím. A kdo rozhoduje o penězích do infrastruktury? Stát. Takže Fico by měl odstoupit.
Btw je to jako s autem, kdo ušetří pár tisíc na pneumatikách, musí počítat s tím, že dostane smyk a zruší v lepším případě jen své auto za několik desítek/stovek tisíc Kč.

jakub

„Železničnou spoločnosť Slovensko“ je v jakém jazyce?

knedlo

Československom.

Honza V.

České skloňování slovenského jména.

Nose Peak

Jazyce blízké budoucnosti. Teď to budem poslouchat 4 roky v kuse. Minimálně.

libor

a komu tím pomůžete? a myslíte, že to bude hned lepší? vůbec…

Účetní

A myslíte, že to někdo čeká?
Mě spíš překvapuje, že to někdo vůbec řeší. Tak se vymění vedení dopravce na Slovensku, hmmmm, no a co? Většina čtenářů tohoto serveru vůbec netušila, kdo ZSSK vede a všem to bylo jedno.

Addams

To mal dať premiér alebo minister tým managerom medaily za dobrú prácu?

Andrej

Lepší to hned nebude, a tady možná nikdy, ale že to udělali, není nelogické.

Je to jako když nějaký ministr, trenér, vysoký manager odstoupí nebo je odvolán po nějaké velké nehodě, průseru, chybě jeho podřízených, prostě po něčem, co sám nijak nezpůsobil a pravděpodobně by se tá věc stala, i kdyby tam byl kdokoliv jiný.

Je to poměrně běžné.

Přinejlepším to odvolání vedení může být nějakým impulsem k nějakým změnám (v tomto případě netuším jakým), možná symbolem k veřejnosti, že „něco se dělá“, ale řešením to samozřejmě není.

Modré zábradlí

Národ chce vidět „téct krev“, takže to pomůže minimálně těm, kteří nechtějí aby tekla jejich krev. Co je na tom složitého?

Matt

zavedou ETCS do všech vozidel?toť otázka do pléna….jak plánujou zabazpečit ETCS,tedy,pokud by se nevybavili vozidla ETCS,v případě projetí stůj?

Ivan

Financie musí nájsť Ministerstvo financií a potom MD SR

Matt

doplnění:jak funguje respektívně jak je kompatibilní ETCS L1 a generální stop?

dzejejc

Politická odpovědnost tam asi je, ale hledat viníka jen u ZSSK je špatně.

Malby28

Myslím si, že je. Nejen Slovenská Ministerstvo dopravy i ŽSSK a ŽSR správce železnic neudělal pořádně opatření kvůli nevybavené palubní jednotky Etsc na lokomotivy a jednotky.

Addams

ŽSR (štát) môže rozhodnúť iba o zavedení vyhradnej prevádzky (ako SŽ ČR), ale keď má ZSSK iba 20% HKV s ETCS, tak by to bol koniec VOD danej trate.

Litovel

Však to je teď. Když ministerstvo vyhlásí závazný termín výhradního provozu na konkrétních tratích za x let, tak se bude vše připravovat.

Účetní

A jak víte, že se hledá viník jen u ZSSK? Nehodnotím, jestli změna vedení ZSSK je dobrý nebo špatný krok, ale vůbec není jisté, že je to jediný krok. Ale na nějaké systémové změny, je prostě příliš brzy.

XXXD

Opravdu mě fascinuje slovenská logika, za nehodu vyhodí manažery ZSSK, kteří prakticky neměli šanci jak předejít této situaci. Naopak u správce infrastruktury a ministerstva dopravy, jejichž vedení skutečně má možnosti ovlivnit bezpečnost provozu, žádné personální důsledky potřeba vyvodit není.

Josef Pešek

Jakto že ne? Proč jsou například na vlaky ZSSK Bratislava – Žilina neustále nesazovány lokomotivy bez ETCS a proč pořizování/pronájem jde tak pomalu? Proč část lokomotiv s ETCS odešla ze žilinské tratě jezdit trať do Vídně a není za ně náhrada? A pouštět dunihlavy bez ETCS na trať s ETCS bez barvičkovače je taky úlet, byť povolený.

XXXD

Dopravce se ale musí i chovat ekonomicky (vzhledem třeba ke kompenzacím od objednavatele), nemůžete očekávat, že bude jezdit hned čistě ve vyhrádním provozu když k tomu ani není vázaný (jako třeba v ČR na vybraných tratí). Kdyby ZSSK už měli ETCS vybavená všechna vozidla jezdící po tratích s ETCS, tak by se to dost prejevilo na jejich hospodaření a pak by ten stejný manažer byl patrně propuštěn, protože nezvládl ZSSK uřídit ekonomicky.

Tomáš Záruba

Tak ale pořizovat vozidla nebo dělat rekonstrukce pouze s ETCS teda mohli. Zvlášť na SK, kde jim v důsledku toho žádný „neúspěch na konkurenčním trhu“ fakt nehrozí.

Josef Pešek

Tak ať se chová ekonomicky i nadále . Do další hromady.

David 814-047

Jenomže dunihlavy na hlavní trati (a předtím 757.0 a 754) si nevymyslelo vedení ZSSK, ale ministerstvo dopravy jako objednatel.

Juraj

Protože tento dopravce neudělá nic, co mu MD nepřikáže a nezaplatí. Podotýkám, že tady není ani dlouhodobá smlouva, která by dávala nějakou jistotu financování, ale kouskuje se to rok po roku, a do poslední chvíle se neví, jaký bude rozsah objednávky.

Josef Pešek

Však píšu, že železnici na Slovensku není pomoci.

František Plášek

U nás se na tratích, kde není výhradní provoz taky jezdí „smíšeně“.

filipkcak

To je bohužiaľ hlavne logika pána premiéra. O ministra dopravy prísť nechcel, tak našiel jednoduchú náhradu.

55p

Ruka ruku myje, kamaráda podržím, manažery co nechtějí škrtat provoz na tratích vyhodím při první zámince…

Horizon

Ti manažéri sú tiež len ich nominanti.
Žiadna škoda sa nestala.

Rušenie prevádzky na niektorých tratiach je úplne v poriadku. Nemá cenu držať pri živote prázdne vlaky. Potom nás jeden cestujúci stojí 15 eur.

Horizon

A aby som nezabudol, v júni vedenie ZSSK prišlo s návrhom takých škrtov, že amen tma. Ešte aj tam, kde máme plné spoje navrhli prázdninový režim. Ak škrtať, tak tam, kde vozime vzduch.

Michal Tvrdý

Nuž a viete, prečo navrhli prázdninový režim. No preto, lebo je dlhodobý problém s rušňovodičmi. Načo tam do GVD namaľuješ X vlakov, keď ich nebude mať kto riadiť ? Všetky železničné spoločnosti dlhodobo trpia tým, že si z nich politici a vrcholoví manažéri urobili dojnú kravu na peniaze (aj z EÚ zdrojov) … A tak je to dlhodobo podfinancované a niet sa čo čudovať, že s takou zodpovednosťou aký majú rušňovodiči a za taký plat sa tam nikto nehrnie …

Účetní

Takováhle MÚ se může stát kdekoliv na síti. To že zrovna tady je ETCS, které by tomu mohlo zabránit je spíše rarita. Tedy je třeba vytvořit taková vnitřní pravidla (předpisy) aby se snížilo riziku podobných MÚ.
Něco jako když ČD zavedlo svým vnitřním opatřením jízdu podle rozhledu rychlostí jen 40kmh, zatímco D1 dovolovalo 100.

Filip

tak bednárik (riaditeľ ŽSR) ide ku vám na post ministra dopravy

Plecháč

Já za něj budu rád, jako šéf ČD mi přišel v době krize docela schopnej.

Bez přezdívky

To teda opravdu ne, jeho protlačování ŽOS Zvolen je bohužel stále důvodem mizerné provozuschopnosti všeho co tam prošlo servisem, pokud se tedy tak dá nazvat znehodnocení do té doby spolehlivých vozidel.

Bohouš

Takhle to je v každém korporátu – průšvihy podřízených odskáče nadřízený.

David

Viedla Slovenskú poštu aj Cargo. Všetko „mega“ prosperujúce podniky. Ako ona pomôže železniciam?

Josef Pešek

Nijak. Železnici na Slovensku není pomoci.

Horizon

Pomoci by aj bolo, ale to by chcelo pričetných ľudí.

Michal Tvrdý

No však tá Slovenská pošta aj Cargo aj dopadli … majú sa v ZSSK na čo tešiť …

Nose Peak

Tak zase si můžou lidi koupit lístek na poště, když už ne na nádraží…

Roman

Uvidíme co přijde dříve, 6 měsíců ve funkci nebo další mimořádná událost.

knedlo

MU bude určite skôr. Otázka je, či tá MU bude nehoda, pri ktorej sa zrazia vlaky.

Bez přezdívky

Bohužel tyhle nehody chodí po třech, obávám se že podobná věc se stane v nejbližší době znovu.