Do Varšavy míří další desítky nových elektrobusů, tendry na vozy tří velikostí vyhrály Solaris a Irizar

Elektrobus Solaris Urbino 18 electric dopravce MZA Varšava. Zdroj: SolarisElektrobus Solaris Urbino 18 electric dopravce MZA Varšava. Zdroj: Solaris

Do soutěží se tentokrát nezapojili čínští výrobci.

Výrobci Solaris a Irizar dodají nové elektrobusy pro varšavský dopravní podnik MZA. Firmy zvítězily v tendru na vozidla kategorií Midi, Maxi a Mega.

O výsledcích informoval web transport-publiczny.pl. Podle něj je překvapením absence čínských výrobců, kteří už v minulosti do polské metropole elektrobusy dodávali. Kromě Solarisu a Irizaru se soutěže účastnil ještě Daimler.

Část zakázky na 25 dvanáctimetrových autobusů vyhrál Solaris. Dopravní podnik MZA na nákup vyčlenil 99,2 milionu zlotých (575 milionů Kč), nabídka domácího výrobce byla nejnižší. Vozidla dodá za 89,2 milionu zlotých (zhruba 517 milionů Kč). Irizar byl o něco dražší s nabídkou 89,6 milionu (520 milionů Kč), zatímco konsorcium Daimler Buses přesáhlo hranici 106 milionů (615 milionů Kč).

Pro kontrakt na 50 kloubových autobusů vyčlenily MZA 238,6 milionu zlotých (1,38 miliardy Kč). Solaris nabídl nejnižší cenu, a to 227,6 milionu (1,32 miliardy Kč). Nabídka Irizaru (239,8 milionu; asi 1,39 miliardy Kč) i Daimleru (240,5 milionu; asi 1,39 miliardy Kč) byla dražší.

Irizar zvítězil v segmentu menších autobusů Midi (9,25–10,65 metru). MZA počítaly s částkou 34,2 milionu zlotých (198 milionů Kč), španělský výrobce nabídl 30,2 milionu ( 175 milionů Kč). Daimler se dostal na 35,2 milionu (asi 204 milionů Kč), Solaris ještě výše, konkrétně 37,5 milionu (asi 218 milionů Kč).

Jak již deník Zdopravy.cz informoval, Varšava aktuálně také hledá dodavatele 120 autobusů na naftu. ZTM nákup nových naftových autobusů, které přijatá enviromentální pravidla EU značně omezují, vykazuje jako posílení bezpečnosti obyvatel. Financování by tak měl místo eurofondů pokrýt vládní Program ochrany obyvatelstva a civilní obrany.

„Nové autobusy dorazí do Varšavy v rámci budování celoměstského systému ochrany obyvatelstva a civilní obrany. Jednou z podmínek tendru je proto pohon na motorovou naftu, například pro případ ozbrojeného konfliktu či přírodní katastrofy, kdy může být obtížný přístup k elektřině nebo jiným zdrojům energie,“ uvedl varšavský organizátor veřejné dopravy ZTM.

Varšava koupí 120 autobusů na naftu, poslouží v případě ozbrojeného konfliktu nebo přírodní katastrofy

Tagy Irizar Miejskie Zakłady Autobusowe MZA Polsko Solaris varšava
Žádné komentáře