Do ulic Prahy se vrátila část elektrokoloběžek firmy Lime
Společnost Lime, která poskytuje sdílené elektrokoloběžky, dnes částečně obnovila provoz v Praze po pauze způsobené pandemií nového typu koronaviru. Z
Společnost Lime, která poskytuje sdílené elektrokoloběžky, dnes částečně obnovila provoz v Praze po pauze způsobené pandemií nového typu koronaviru. Z 1500 koloběžek, které v české metropoli běžně provozuje, jich zatím do ulic znovu rozmístila 200. Lime stáhl vozítka z ulic v polovině března ve více než dvacítce měst po celém světě.
Kdy se do ulic vrátí všechny koloběžky, podle Širokého není jasné a bude záležet na zájmu lidí. „Bude hodně záležet na tom, jak se bude vyvíjet chování spotřebitelů,“ uvedl provozní ředitel Lime Ondřej Široký.
Dodal, že firma bude koloběžky důkladněji mýt a dezinfikovat. Praha patří podle firmy k prvním městům na světě, kde Lime začne opět fungovat. Další města budou následovat.
Silniční úřad Prahy 1 před časem schválil zákaz elektrokoloběžek v pěších zónách na Staroměstském náměstí a v jeho okolí. Radnice však zatím nerozmístila příslušná značení, takže omezení nevstoupilo v platnost. Radní městské části Richard Bureš (ODS) ČTK řekl, zavedení zákazu bude záviset na návratu turistů do centra. Vztah mezi firmou a pražskými samosprávami je dlouhodobě problematický, Lime kritizuje jak Praha 1, tak zástupci magistrátu a Prahy 2.
Pražský magistrát před časem zrušil memorandum o spolupráci, které měl s firmou uzavřené. Podle Širokého se nyní jedná o novém. „Byl nám poskytnut návrh nového memoranda o porozumění, ke kterému jsme již předložili naše komentáře a v současné době čekáme na reakci ze strany magistrátu,“ uvedl. Dodal, že firma městu nabídla například možnost plateb za využití veřejného prostoru a v nejužším centru města s největším množstvím lidí plánuje zavést zóny s omezenou rychlostí.
Lime začala v Praze elektrokoloběžky poskytovat na konci roku 2018. Lidé v centru i samosprávy si dlouhodobě stěžují na pohyb vozítek po chodnících a jejich nevhodné parkování. Lime elektrokoloběžky prezentuje jako ekologický způsob dopravy, samosprávy však upozorňují na fakt, že je využívají zejména turisté a často se při jízdě nebo parkování chovají neohleduplně. Stejné kritice v minulosti čelila například vozítka segway, u kterých magistrát s pomocí změny zákona docílil jejich zákazu, nebo jiný druh elektrokoloběžek, připomínající spíše mopedy.
Kromě Lime v Praze funguje sdílení jízdních kol Rekola, sdílení automobilů Car4way a Revolt či společnost Homeport, která nabízí elektrokola.
ČTK