Do tramvaje s nudlí. Praha chce více hlídat reklamy v MHD, jinde už jasná pravidla mají
Nový polep tramvaje 15T připomínající 30 let ČR. Foto: Praha.eu
O návratu reklamy do stanice Jiřího z Poděbrad má rozhodnout i zpětná vazba cestujících.
Praha má samozřejmě svá jasná pravidla taky nastavena, jenže Hřib prostě chce svá, jasnější pravidla.
Holt každému všechno nevoní…
Praha má tak vysoký rozpočet, že prostředky získané reklamou nejsou podstatné. Důležitější je boj proti tiskovému smogu a boj , aby zmizela ta otřesná PID Image, ale to si nějaký ten rok počkáme.
Něco milého, vkusného, chytrého a hezkého lidé spíše vítají. V současnosti je ale všude tolik reklam, že je to reklamní otravný smog. Dobré zboží a služby si dělají reklamu vlastně sami.
Osobně mi nejde o reklamu, například většina celopolé 15T je v pohodě a vlastně vkusná a grafici nad tím přemýšlí – jestli je to Goldfingers, Nudle, Džus, Ibalgin nebo Calvin Klein (poslední je na hraně), spíš mě štvou polepy na sedačka uvnitř nebo velmi vysoký jas OLED panelů na nových přístřešcích MHD. Co je ale o nebe volající nízkou cenu, kdy za stejný m2 Praha získá 6000kč ročně, ale Big Board, který plochy přeprodává vydělá tu samou částku za ani ne měsíc. Další věc pak je, že s mi přijde naprostý nesmysl, aby ty kvanta reklamní plochy vydělaly sotva 1%… Číst vice »
Takže byste chtěl z reklamy získat kolem 4 miliard ročně? Jenom pro ilustraci, TV Nova na všech kanálech má z reklamy 7 miliard a televizní reklama je daleko účinnější a dražší.
Pokud společnosti nebudou chtít tuto cenu akceptovat, tím lépe, aspoň ubude reklamního smogu.
Hehe, takže vyberete ještě méně, super!
Ano, to je super. ubude naprosto nevkusného reklamního smogu, který kazí image města.
No jestli pán nahoře píše 1 % nákladů, je to pořád 200 milionů korun. Ale chápu, že vy to platit nebudete.
Jestli také někdo zkoumá, zda se nejedná o klamavou reklamu. Jako třeba když dostanete letáky od jedné firmy z jižní Moravy, která vám nabízí dodávku elektřiny. Přitom v naší vesnici i v jejím okolí je vedení ve vlastnictví ČEZu. To by, kdybych měl zájem, postavili zvláštní mnohakilometrové vedení jen ke mně?
🤦♂️😁 A jak to děláme my, když nám dodává Pražská energetika, přitom „dráty“ máme od ČEZu, protože jsme na jeho distribučním území? 😉 Víte – je to o tom, kdo vám vyfakturuje elektřinu, která vám proteče elektroměrem (silová elektřina). Distribuční poplatky pak platíte tomu, kdo vlastní ty „dráty“. Jsou to dvě odlišné kategorie, přičemž dodavatele tě silové složky si můžete vybrat sám. Takže žádná klamavá reklama to není… 🤷♂️😉
Za mě ať klidně jsou polepené reklamami celé vlaky. Lepší než rez a hnusné grafitti. Dneska jsem zase jel Tornádem s koženkovými sedačkami počmáranými snad už v devadesátkách.
Souhlasil bych s reklamami, kdyby ale si za ně DPP účtoval velké pálky a ne jen nejvyšší nabídku.
Zbytečnost.
Všeho do času. Za chvíli začnou kvičet, že nejsou příjmy z reklam.
A pražská self reklama není vizuální smog? Osobně se budu raději dívat na zastávce na Alzáka, než na něco, přemýšlet, co tím kdo chtěl říct a kolik to asi stálo…
Zdražení kupónu o korunu denně za MHD bez reklam? Ihned všemi deseti!
Proti reklamě na vozech MHD nic nemám, jen tramvaj polepenou reklamou Sparty si raději nechávám ujet, do té nevlezu.
Ale to je můj problém.
Lepší reklama než čmáranice sprejerů, které už se ani nikdo v metru nesnaží odtranit.
Jedno jako druhé.
Vkusná reklama mi nevadí, je to takové zpestření. Ale víc mi vadí ten polopropustný polep oken, dost mě z toho bolí oči, když se dívám ven.
Za vyloženě odpudivou reklamu považuju tramvaj s Ježíšem, jsou to rádoby moudra nějakého sebestředného moralisty.
Zrovna reklamu na Goldfigers jsem nedávno poprvé zahlédl, a oproti mému očekávání mi přišla docela vkusná. Celkově jsem radši když se zlomecek ceny MHD pokryje z reklamy než z daní.
Krok k civilizovanému světu. Bohužel to při našem tempu, systému a způsobech (viz odstraňování billboardů) bude záležitost na léta.
Nechci vám kazit iluze, ale zrovna civilizovaný svět je plný reklam.
Nepletl bych dohromady estetiku a civilizovanost.
Asi tak. Zejména v USA mají víc billboardů, než stromů…
Hehe, leda v centru města. Jinak v USA je přes 200 miliard stromů, tolik billboardů asi nemají.
Zrovna ty rámečky v eskalátorových tunelech jsou strašné. Za prvé musí být rovně v šikmém tunelu, což nemůže vyjít hezky. A nakonec, co do účinnosti, cestující se u ních nemůže zastavit, když ho něco zaujme. Přesto tam zadavatelé dávali klasické plakáty, někdy s více informacemi, než za průjezd přečtete.
Reklama třeba na vozech 15T mi nevadí. Naopak to je mnohdy moc hezky udělané. Hlavně ale, že nás netrápí reklama v centru v turistických lokalitách. Tam je to tak odporné, že tam místní ani už nevlezou.
Mě osobně celoreklamní tramvaje nevadí, někdy jsou lepší i horší ,alespoň je to příjemná změna než pořád koukat na jednotný styl barev MHD.
Doplnil bych, že ROPID manuál reklamy má. Například nemá jít přes okna nebo propagovat auta na úkor MHD.
A co reklamy na pneumatiky Nexen na tramvajích? Propagují auta, nebo ne?
Toť otázka, zda může pneu Nexen použít třeba autobus, nebo IZS, nebo já nevím rozvoz základních potravin do obchodů i restaurací, což MHD neumí.
Nebo třeba zájezdový autobus do Národního, patří mezi nenáviděná auta?
PS: Cyklistům… ?
Ale mám za to, že zadní okno nakonec dostalo výjimku, a znehodnoceno být může (Kromě urbanwayů a Scanií, kde pro jistotu není vůbec). A u Arrivy na několika autobusech skutečně (alespoň cca minulý rok) polepené, navíc dost hnusně, bylo.
V Praze právě reklama přes okna jít může, až 20% plochy oken https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/7405699/03%20Priloha%20c.%203%20Pravidla%20velkoformatovych%20polepu%20DPP.pdf
Ten Hřibův příspěvek vypadá, jako by ho opravdu zajímaly jen názory Twitterové subkultury. Ale k obsahu článku – to co píšou některé města, že reklamy posuzují individuálně – se mi nelíbí. Třeba zrovna v tom Brně – posuzuje se, jak se reklama hodí na vozidlo, ale vzpomeňte jak vypadala reklama na dnešní primátorku, ta zřejmě prošla. Tady zas už vidím, že Hřib sice zakáže reklamu na náboženskou společnost, ale povolí reklamy na různé jiné pseudonáboženské sekty, jako současné reklamy proti kupování kaprů, nebo na klimanáboženství. Jo a ty tzv. nekomerční reklamy, co se nepočítají do těch 40%, jaky na Prahu,… Číst vice »
Nesouhlasím s vámi, reklama je dobrý zdroj příjmů. Ale bylo by zajímavé podívat se na vynosnost jednotlivých ploch a pronajímat jen ty opravdu vynosne. Např. Vitríny tam kde se čeká jsou myslím dobré a souhlas EU je stejně otravná jako Alza na rozdíl od plakátů na eskalatorech kolem kterých je projedete. Celovozový polep by měla být exkluzivní záležitost s exkluzivním návrhem, ale jak dělat výběr je otázka
Ano, lidé páně Hřibova ražení mají tendenci se bez zpětné vazby postupně rozepnout do arbitra všehomíra, bohužel
Když proti většině lidí nařídím hnusný nátěr pro celou MHD, tak bych se neměl navážet do „nevkusných“ reklam, mnohdy ten vůz vypadá lépe než v prosazovaném PIDžamu.
Třeba včera bus v zelené vánoční reklamě na DBK byl krásný.
Reklama v dopravních prostředcích vždycky patřila mezi ty, které lidi obtěžují nejvíc. Nevkus zadavatelů se těžko vyřeší regulací. Nemyslím si, že je prostor do cedniku, kterým je rozpočet DPP, udělat další díru. A tu pak zalátat z veřejných rozpočtů. Protože přesně to se pak stane.
*obtěžují nejmíň
Anketa: Souhlasili byste se zrušením reklamy v metru, kdyby kvůli tomu roční Lítačka zdražila o 250 Kč?
Příjem reklamy z metra je 170 milionů ročně. Roční lítačku si koupilo 330 tisíc lidí (data bohužel z roku 2018). Výnos z reklamy v metru v přepočtu na jednoho držitele lítačky je cca 515 Kč.
Řekl bych, že zrovna v metru reklama vadí/obtěžuje méně. Vozy metra polepené nejsou, na rozdíl od tramvají nebo autobusů, které v mnoha městech často nesou celovozové polepy. A tak jednou jedeš Bauhausem jindy tě veze Nudlová polívka.
Mně teda reklama v metru přijde obtěžující také dost, a polepené jsou i vozy, ale zevnitř, zato o dost důkladněji. A i celovozové reklamy zvenku v metru tu dříve párkrát byly, i když teď snad žádná není. Ale suverénně nejvíc obtěžující jsou polepy vozidel i přes skla, to v Praze naštěstí celkem vymizelo, i když v posledních letech se zase objevily polepy přes zadní okno, hlavně u Arrivy.
Ano, na 100%. A jeste bych si priplatil za tramvaje bez reklamy, alespoň z vnejsi strany, prosim.
Mínusáři si asi opravdu přejí, aby MHD byla socka. Smradlavej přeplněnej kutloch, hlavně když za to nebudou muset moc platit.
Analogie s Regiojetem: mizerné služby, špinavé přeplněné vlaky, ale protože levnější, lidi tím jezdí v davech.
Nechápu tu českou citlivost na cenu. Nejsem přece tak bohatý, abych si mohl kupovat levné služby..
Takže Brno-Nezamyslice v Btdee, pak přestup do Os a v Bdtee (když nepojede 460) a jsme v Přerově.
Za prvé, ty Os už dnes jezdí z Vyškova a za druhé v Panterech. A často je to opravdu mnohem příjemnější a čistší, i když pomalejší, cestování, než v těch zašlých humusech na R8 😉
Ano. Ale dovolil bych si protinavrh – reklamu regulovat, ale ne obsah (jako socialni inzenyr Hrib), ale mnozstvi. Kdyby se podarilo reklamni plochy zredukovat treba o 80 % pri zachovani 50 % trzeb z nich (protoze vyssi exkluzivita), tak by to bylo vyrazne lepsi nez ted.
Jina vec je, ze MHD by bylo potreba zdrazit tak jako tak (casovy kupony na dvojnasobek, duchodci a deti ne zadarmo, ale za polovic), protoze MHD je precpana, ale penez na zvyseni kapacity je nedostatek (protoze vsichni jezdi zadarmo nebo skoro zadarmo) a alternativa pritom prakticky neni (stejnej problem jako s parkovanim).
Ono treba fakt neni potreba prijit o ten vynos. Reklama v metru vzhledem k obratu cestujicich dosahne na vic lidi nez kdejake klasicke medium. Staci vyhazet levne plochy z nabidky, oni si Alza, Kaufland a spol. koupi cokoliv. A muzeme se klidne dostat zase k drastickemu zmenseni ploch a mirnemu navyseni vynosu.
Nevím odkud čerpáte, podle článku https://cc.cz/reklama-by-se-na-steny-eskalatoru-stanice-jiriho-z-podebrad-mohla-vratit-mesto-z-ni-ma-116-tisic-rocne/ jsou roční příjmy z reklamy v metru 18,3 milionu bez daně, z toho reklama nad eskalátory ve stanici Jiřího z Poděbrad vyjde pouze na 116 tisíc.
Podle mě jsou to ceny příliš nízké a přeprodejce reklamy si shrábne do kapsy daleko větší částky. Takže je čas otevřeně soutěžit reklamní plochy a mít jich méně za větší cenu.
Pokud je ta suma pravdivá, tak by se bez ní město mohlo docela dobře obejít a stanice by mohla vypadat normálně …
Kľudne dvakrát viac a žiadna reklama nikde v MHD ani zvonku, ani vnútri.
Když se měly zdražovat roční kupony o pětistovku, tak z toho byla smršť hejtů, jak budou všichni jezdit autem.
Reklamy na tramvajích, uvnitř tramvají i na zastávkách i všude v Metru bych jednoduše zakázal. Je to jen hnusný vizuální smog