Infrastruktura Nákladní doprava Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Do tahanic o DOL se vložil Středočeský kraj. Chce labskou větev kanálu

Loď na kanálu Mohan -Dunaj u Norimberku. Autor: L.Kenzel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7377497
Loď na kanálu Mohan -Dunaj u Norimberku. Autor: L.Kenzel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7377497

Projekt kanálu Dunaj – Odra – Labe získal významného přímluvce. Postavila se za něj rada Středočeského kraje, která ve svém usnesení žádá propojení všech tří řek. Centrální komise ministerstva dopravy přitom v lednu doporučila pokračovat dále v přípravě pouze propojení Dunaje s Odrou.

„Dlouhodobě podporujeme rozvoj železniční a vodní dopravy, protože se kraj dlouhodobě potýká s neudržitelným množstvím silniční nákladní dopravy, a to především v tranzitním režimu. Hromadná přeprava nákladu vodní dopravou nebo po železnici je tedy směr, který je pro nás prioritní,“ uvedl radní pro dopravu František Petrtýl (ANO 2011).

Centrální komise ministerstva dopravy, která schvaluje všechny velké dopravní projekty, odmítla DOL v podobě propojení tří řek. Doporučila dále připravovat pouze propojení Odry s Dunajem, neboť napojení na Labe pomocí dlouhých plavebních tunelů by podle ní bylo příliš nákladné a rizikové.

Kanál DOL hodnotila studie proveditelnosti, ze které vzešlo, že stavba za 585 miliard by byla ekonomicky efektivní. Právě labská větev ale byla kvůli složitému přechodu rozvodí na hraně a efektivitu výrazně snížila, což komise vzala v potaz.

Středočeskému kraji na studii mimo jiné vadí, že nejsou zmíněny možné přínosy kanálu pro střední Čechy; studie zahrnuje jen kraje přímo dotčené stavbou. Druhá připomínka kraje se týká ekonomické efektivity. „Závěry ministerstva nejsou tak úplně jednoznačné, protože hranice ekonomické efektivity je 5 procent a varianta obsahující labskou větev vykazuje ekonomické hodnocení 5,2 procenta. Čili ekonomické hodnocení splňuje,“ doplnil Petrtýl.

Kanál Dunaj – Odra – Labe.
Pramen: MDČR

Pokud by došlo k vypuštění labské větve z celkového projektu, navrhuje ji středočeský odbor dopravy řešit jako samostatný paralelní projekt. „Důležité však je, aby nedošlo k vyjmutí ze zásad územního rozvoje Pardubického a Olomouckého kraje. V takovém případě by došlo k vytvoření již velké překážky pro realizaci,“ uzavřel Petrtýl.

Podpořila ho i stranická kolegyně a hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová. „Pro nás je vybudování labské větve stěžejní pro podporu cestovního ruchu a našich záměrů v něm. Zastupitelé již schválili projekt na zajištění Marketingové podpory pro poskytovatele služeb cestovního ruchu na významných vodních cestách v Ústeckém a Středočeském kraji a také uzavření memoranda o spolupráci, které má napomoci přípravě i realizaci tohoto projektu,“ sdělila Jermanová.

Konečné slovo bude mít vláda.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
K.L.
Host
K.L.

Průplav D-O-L je ekonomická a ekologická megalomanská zhovadilost, jen další způsob jak přesouvat peníze daňových poplatníků do soukromých kapes v obrovských objemech. Vložené finance by se nikdy nevrátily,ani současné vodní cesty si na sebe nevydělají, nemluvě o závislosti na počasí kdy po několikaměsíčním suchu a nedostatku vody přicházejí záplavy. Realizace tohoto projektu by kromě obrovských finančních ztrát znamenala faktickou likvidaci CHKO Poodří i Litovelského pomoraví.

K.S.
Host
K.S.

Myslíte si že to lidi typu „Z NP si uděláme stejně plantáž na dřevo“ zajímá? V otázkách ochrany ŽP a názoru na ni jsme mentálně dobrých 30 let pozadu, 20 když dobře, takže za dobrých 20 let si možná lidi uvědomí že řešením těch problémů se žabičkáři není kompletní zrušení ochrany přírody, speciální totalitou smrdící zákony o liniových a jiných stavbách, ale změna přístupu k jejich realizování. Problém je že se tu hledí asi hlavně jen na cenu. Samozřejmě že by se daly třeba dálnice a železnice stavět tak že na nich bude více tunelů a vysokých mostů, které nebudou… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Průplav DOL je naprostou nutností pro český těžký průmysl a přepravu nadrozměrných nákladů. Jen tak bude průmysl v ČR v čele se Škodou v Plzni prosperovat. Ano čtete správně, součástí DOL můsí být splavnění Berounky a obchvat Karlova mostu. Ten si zbourat nedáme!
A až bude DOL vybudovaný, budeme trochu jako Panama. Za průjezd jedné lodi celých 100 000 Dolarů. Přepočtem na TEU neargumentujte, loď jako loď.

K.S.
Host
K.S.

Těžký průmysl si vpalte do špic. Až nesmyslná orientace na něj nám tu napáchala škody ze kterých jsme se ještě pořád vzpamatovali, pro ten jsme měli podmínky tak do konce C.K. mocnářství, dneska už ne. Uhlí na kterém to stálo není, železná ruda se u Ejpovic přestala těžit jenom co to bylo politicky možné suroviny se tak musí dovážet. To má smysl tak maximálně někam na Ostravsko. Taky proč dotovat Korejský Doosan Škoda Power, nebo Ruskou Škoda JS?! Lokomotivce je nějaký průplav ukradený (obviously), její výrobky i pro širokorozchodný obrys po naší železnici protáhnete. Pro zemi jako je ČR má… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Fakt nechápete ironii?

K.S.
Host
K.S.

Na internetu se to těžko pozná a on někdo by takovou věc mohl myslet opravdu vážně.

K.S.
Host
K.S.

To je to s tím ještě nepřešlo? Za peníze, které by spolykal tento projekt by se dal postavit nemalý počet stovek kilometrů železnic vhodných pro nákladní dopravu a provést rekonstrukce dalších, které by tato mohly využívat, což by mělo mnohem větší efekt než poněkud izolovaná síť kanálů, která stejně náš největší problém – kapacitu z Čech na Moravu nevyřeší. Jediné čemu by mohl pomoci je import do ČR, ale to by nás snad levněji vyšel tunel do Německa, tunel do Liberce, vybudování „Slezského koridoru“ z Ostravy přes Opavu, Krnov a Třemešnou do Polska. Nebo přes Lubawku do Trutnova. Případně vícekolejka… Číst vice »

libor
Host
VRT
Host
VRT

Na to jim stačí napsat: migranti, Brusel. Trochu přidat důchodcům (reálně se důchody snižují) a mají to v kapse.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Ekologistovy dojmy – nic víc.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Nedokážete si připustit, že ten člověk má pravdu a vy ne?

DRABADURA
Host
DRABADURA

Další ekologista.

a8n
Host
a8n

Další debil.

libor
Host
libor

Apríl byl snad 1.4. , co tady dělá dnes takový článek?

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Jakmile to podpořila Pokorná Jermanová, je to hotová věc.

Georg
Host
Georg

jermanova, ma v kraji spoustu turistickych atrakci, ke kterym se neda o vikendu dostat jinak nez autem. divim se, ze potrebuje budovat za miliardy nesmysl a nepracuje zatim s tim, na co dlouhodobe kasle…

DRABADURA
Host
DRABADURA

Já žasnu, kolik lidí na serveru věnovaném dopravě není schopno pochopit důležitost vodní dopravy. V Německu protkaném dálnicema křížem krážem a vysokorychlostníma traťema se právě teď staví nové vodní cesty, rozšiřují stávající a ve velkém investuje do vodní dopravy. Proč asi? Protože na rozdíl od většiny obyvatel u nás, kteří přesně vědí, že průplav D-O-L je k ničemu a tunel, chápou, že konkurence v dopravě a možnost si vybrat dopravce je klíčová a mimo jiné drží nízkou cenu dopravy. Jenže to zaprděnej Pepíček, kterej nikdy nevytáhl paty z rodné vesnice nikdy nepochopí – v hospodě přesně ví, že je průplav… Číst vice »

Qěcy
Host
Qěcy

Tak se zastav u nejnovější části kanálu Mohan-Dunaj, tak na týden, a spočítej všechny lodě které tím úsekem proplují. A rozděl je na osobní a nákladní. Když jsem tam byl před pěti lety, pozoroval jsem méně než deset nákladních lodí denně. V roce 2017 projelo stupněm Kelheim 3929 nákladních lodí, 4183009 tun zboží. To se fakt Němcům vyplatilo, tenhle úsek. To je ten vrcholový. Hned sousední úsek u Kostheimu má výkony 3,7 krát vyšší. TEU tam proplulo slovy sedmdesát osm kusů za rok! Ale tam jde o kanalizovanou řeku a kanál, který není provozně ani investičně zdaleka tak nákladný, jako… Číst vice »

DRABADURA
Host
DRABADURA

Vaše argumenty vůbec nesouvisí s mojim příspěvkem, jen konstatují snižující množství přepraveného zboží na jednom z mnoha německých průplavů. Mohl bych tu vyjmenovat jiné, kde množství roste. Jestli vám přijde napojení ČR na Dunaj a Černé moře (stejně jako většině mínusujících tupounů) jako zbytečné, tak je mě vás líto.

Georg
Host
Georg

ja si spis predstavuju tupouna jako cloveka, ktery argumentuje pro straslive nesikovnou a straslive drahou vec bez jedineho cisla…

DRABADURA
Host
DRABADURA

A já považuji za tupouna člověka, který odsuzuje něco, čemu nerozumí, ale bude se do krve bít že má pravdu on a mínusuje jak pošahanej.
Viz. více jak 40 tupounů mínusujících pod prvotním příspěvkem.

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

A Vy tomu tedy jako rozumíte? Tak šup sem s nějakými těmi čísly, jak chtějí…

Nebo tomu sice taky nerozumíte, ale máte pocit, že ti, co to prosazují, tak ano a Vy jim přeci stoprocentně věříte?

Andrej
Host
Andrej

Týmto príspevkom ste na svoju stranu nikoho nizískali, že? V prípade kanálu D-O-L však ani nikto nedúfa v tunel pri výstavbe, tuneluje sa pri štúdiach a bude sa pri projektovej príprave. Sú to príjemné desiatky, výhľadovo stovky miliónov za nič. Ale stovky miliard na stavbu nikto neuvolní. Vzhľadom na astronomické finančné náklady, ale aj dobu výstavby, technické riziká, hydrologické podmienky (málo vody), enviromentálnu záťaž, byrokratickú náročnosť a očakávané stovky odvolaní (moc dobre známe z o mnoho menších cestných stavieb) sa nič staviať nebude, bez ohľadu na Vaše prskanie alebo Zemanove bonmoty. Ale aj keby bolo všetko ideálne, žiadne hydrologické ani… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Až na ten poslední odstavec, kterým jste se dostal do stejné pozice, jako šílení podporovatelé toho i bez labské sekvence nepříliš racionálního záměru, s Vámi lze souhlasit – ale tím extremistickým závěrem na svoji stranu také mnoho čtenářů Vašeho příspěvku nezískáte.

DRABADURA
Host
DRABADURA

Další dojmolog.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

Víte, když se ve studii proveditelnosti na D-O-L vyskytují chyby takového rázu, jako že autor studie například není schopen převést MJ na kWh, za což by byl normálně vyhozen ze zkoušky z fyziky, tak není možné se divit, že je na takové projekty (kde se tím pádem vyskytují řádové chyby ve výpočtech, na kterých je následně stavěna ekonomická efektivita) i v odborných kruzích pohlíženo – mírně řečeno – s nedůvěrou. Zde důkaz, konkrétně si porovnejte tab. 10 na str. 40 s obr. 27 na str. 41:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2018/11/DOLhlavnizprava.pdf

dudu
Host
dudu

To by mě zajímalo z jaké zkoušky? vždyť ten převod je správně…

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

Ha, tak to jste počítal Vy?! Pokud si opravdu myslíte, že např. 0,39 MJ = 1,40 kWh, pak ovšem nemohu pomoci…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Někam tu studentovu konstatnu schovat musíte, aby to vyšlo. No a pak se všichni škrábou na hlavě, jak je možné, že se pí rovná tři celé.

Honza D.
Host
Honza D.

Můžu se vás přeptat, proč se uhlí do Chvaletic vozí vlakem a ne jak dřív po Labi, přestože na tento způsob přepravy byla vybudována kompletní infrastruktura? Bylo to nespolehlivostí plavby v době sucha nebo snad rozhodly peníze? Pokud je to kvůli nedostatku vody, tak se s tím asi moc udělat nedá, průtoky jsou takové jaké jsou a větru a ani dešti neporučíme. No a jestli jsou důvodem peníze, je to smutné když je to po dráze levnější. Možná se tam projevil vliv poskakování od komory ke komoře.

Pavel
Host
Pavel

Dobrý den, uhlí se přestalo dopravovat vodní cestou do Chvaletic protože nedokázali konkurovat železniční dopravě cenou. Jinak Chvaletická relace a veškerá infrastruktura byla vybudována za komunistů z důvodu nedostatku místa na železnici. Po revoluci se rapidně snížil objem přepravovaných zásilek po železnici a udělalo se místo pro Chvaletické uhlí.

VRT
Host
VRT

Myslete na to u voleb!

VRT
Host
VRT

Já vím, kobliha, zvýšení důchodů, migranti…

čecháček
Host
čecháček

Nenacházím slov…

LWQ
Host
LWQ

Domlouvani dalsi ekologicke katastrofy z nasich dani v primem prenosu … zasnu … vlastne ani ne, cesko …

V.N.
Host
V.N.

Já nevím. V devadesátých letech jsem často čundroval kolem Děčína a v té době Labe připomínalo dálnici. Loď za lodí. Dnes bude mít člověk docela kliku , když tam nějakou nákladní loď uvidí… Loni jsem byl na dovolené v Maďarsku u Budapešti. Provoz na Dunaji také žádná sláva. Na deset velkých osobních lodí připadala tak jedna nákladní. A to se splavností je na tom Dunaj mnohem a mnohem lépe než Labe. V Evropě není pravděpodobně žádný dopravní obor , který by upadal více než vnitrozemská plavba. A za této situace někdo chce za ohromné peníze stavět kanál ? To už… Číst vice »

Ignác Pospíšil
Host
Ignác Pospíšil

To je ještě pořád dobrý. Za pár let budete možná po většinu roku potřebovat kliku, abyste našel Labe…

Elektrikář
Host
Elektrikář

Moje zkušenost z Holandska je trochu jiná. Tam je lodní provoz opravdu velký. Zejména lodě nákladní. Řekl bych, tak každých 10 minut jedna velká loď. Jednalo se o řeku mezi Dordrechtem a Rotterdamem. Ovšem v našem prostředí a podmínkách je stavba takového kanálu úplným nesmyslem.

Andrej
Host
Andrej

Ešte by som doplnil, že to je síce „řeka“, ale splavná pre morské lode a Dordrecht je 6. najväčší „morský prístav“ v Holandsku, predpokladám, že medzi Rotterdamom a Dordrechtom to budú do značnej miery morské lode.

medved
Host
medved

Velka cast uzemi Holandska je pod hladinou more. Voda a kanaly jsou tam vsude, tam je to normalni. Opravdu nelze srovnavat s CR.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

Žasnu! A argumentovat u takto nesmyslného projektu za stovky miliard tím, že: „…je vybudování labské větve stěžejní pro podporu cestovního ruchu…,“ to už je snad jen taková třešnička na dortu.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Logicky do cestovního ruchu počítají cestování kontejnerů, uhlí, písku i různých nadrozměrných nákladů.

hrozno
Host
hrozno

Dobry den,

uz mate vyriesene prepojenie na Dunaj?
suhlasia stym Slovensko, alebo Rakusko?
preco by som mal zo svojich dani platit splavnenie hranicnej rieky Morava medzi Rakuskom a Slovenskom z ekonomickeho hladiska nulovy prinos pre Slovensko

cele to je len Zemanov vlhky sen…

Tomáš
Host
Tomáš

… který doufám společně s ním zmizí v propadlišti dějin a ani pes po něm neštěkne!

DRABADURA
Host
DRABADURA

Vlhký kolego, vaše Slovensko s tím již dávno v mezistátních smlouvách souhlasilo, jinak by asi nebylo možné trasovat průplav přez vaši domovinu.

hrozno
Host
hrozno

Dakujem, to som chcel vediet

medved
Host
medved

Madarsko taky souhlasilo s Gabcikovo-Nagymaros a kde je ten projekt dnes a jak vypada. Pri tom jak jasne kontroverzni stavby toto jsou nebo mely byt Vam treba jednou ty smlouvy mohou byt ke (skoro) nicemu.

medved
Host
medved

Ohledne mezinarodni spoluprace na takovychto megalomanskych projektech mnozi z nas se pamatuji na Gabcikovo-Nagymaros kde soudni spory mezi Slovenskem a Madarskem snad probihaji dodnes. Nedokazu si predstavit v politicky nestabilni a tapajici stredni Evrope velky mezinarodni projekt ktery by dloudobe fungoval za podpory obou/vsech zucastnenych statu.

Tomáš
Host
Tomáš

Pokud by to Středočeský kraj myslel s podporou vodní dopravy jako turistické aktivity vážně, mohli dávno začít podporovat plavbu třeba na perspektivní trase Kolín – Poděbrady – Nymburk Brandýs n. L. Mají k tomu i vzor Ústeckého kraje, který takto podoporuje linku z Ústí do Litoměřic. Ale oni pro plavbu neudělali vůbec NIC!
Takže to jejich prohlášení beru jako jen takové kecy, jak se zřejmě vecpat do přízně Hradu…

libor
Host
libor

kdyby raději začali řešit splavnost Berounky. Až se začne předělávat trať 171 (Pha-Beroun), tak ať mají kam přesunout cestující z údolí Berounky 🙂 Fakt nepochopím, jak někdo na kraji může řešit tragickou vodní cestu za mld eur, když není vyřešen základ aglomerace Prahy….

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

To je výborná zpráva. Pokud bude Středočeský kraj trvat na svém, tak tím snad už konečně potopí celý tento nesmyslný projekt :).

Pracuji na MD
Host
Pracuji na MD

Stredocesky kraji, misto kecu o vodni doprave radsi podpor verejnou dopravu ve sve pusobnisti!!!

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

SČK kafrá do stavby převážně v OLK a PCK. Vážení středočeši, ač byste si to zajisté přáli, svět se netočí jen kolem Prahy.

jirka
Host
jirka

Jestli tě to potěší, tak já jsem kovanej středočech a z toho našeho hehejtmanství mi naskakuje kopřivka.

Neuwelt
Host
Neuwelt

Tak se nerozčilujte, je třeba nakrmit kapsy sobě i kamarádům, nikdo neví jak dlouho si korýtka udrží, musí se tedy konat rychle.

Lubor - táta medvědů
Host
Lubor - táta medvědů

vážení pání radní a vládní – to, že železnice a řeky tvoří páteř pro nákladní dopravu v republice a dnes po celé Evropě, to jsme věděli již před padesáti lety – a vy jste to likvidovali celých posledních třicet let – a teď se divíte jak máte zacpané skorodálnice a co je havárií po silnicích. Na to jste museli jít studovat někde až do USA všelijaké ty vaše VUMLy. Za svoji práci za posledních 30 let se můžete pouze jen stydět. Slušný člověk by lezl domů kanálama a to ještě o půl noci, aby ho nikdo neviděl.

kolkol
Host
kolkol

To jsou ale bolševický kecy! Kromě pár let těsně po válce se v českých zemích na železnici po celý socialismus kašlalo. Ano, udržovala se v provozu, kupovaly se nové mašiny, ale nikdy se neinvestovalo aspoň tolik, kolik se investuje v posledních letech.

Georg
Host
Georg

a nikdy se neinvestovalo ani tolik, aby nerostl technologicky dluh.

bkp
Host
bkp

Těším se na dobu, kdy největším dopravním problémem Středočeského kraje bude tento nesmysl.

jirka
Host
jirka

Jermanová, vemte si prášky, a Petrtýl, vy rovnou i svěrací kazajku a klystýr.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce