Silnice

Do státních silnic a dálnic šlo loni 45 miliard korun, nejvíce od roku 2010. Rozestavěno je 230 kilometrů

Stavba obchvatu Slaného (silnice I/16 Slaný - Velvary). Foto: ŘSD
Stavba obchvatu Slaného (silnice I/16 Slaný - Velvary). Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni utratilo celkem 45,2 miliardy korun, z toho více než polovina šla na stavby nových silnic a dálnic. Poprvé od roku 2010 překročil rozpočet hranici 40 miliard. Rekordní výdaje se projevují i v tom, kolik silnic je rozestavěných.

ŘSD oznámilo plnění rozpočtu v tiskové zprávě. V oblasti investic, tedy stavbě nových silnic a dálnic, loni ŘSD vyčerpalo 23,7 miliardy korun. Na opravu, údržbu a běžné výdaje šlo 21,5 miliardy korun.

Podle ŘSD vysoký objem čerpání peněz vedl k tomu, že má rozestavěno i celkem 38 různých úseků silnic a dálnic o celkové délce 230 kilometrů. Jedná se o 113 km nových dálnic, 61 km modernizace D1 a 56 km silnic I. třídy, což jsou v převážné většině obchvaty. „Zároveň se daří výrazně zlepšovat kvalitu stávající dálniční a silniční sítě z důvodu zásadních investic do její údržby a rekonstrukce,“ uvedlo ŘSD v tiskové zprávě.

ŘSD má letos podle schváleného rozpočtu mít ještě více peněz: celkem má hospodařit s 56 miliardami korun. Během letošního roku chce ŘSD začít práce na 85 kilometrech nových dálnic a dalších 49 kilometrech silnic.

Přehled rozestavěných úseků:

Dálnice:

D3 Úsilné – Hodějovice 7,2 km
D3 Hodějovice – Třebonín 12,6 km
D6 Lubenec, obchvat 4,9 km
D6 Nové Strašecí – Řevničov 5,6 km
D6 Řevničov, obchvat 4,2 km
D7 Panenský Týnec, zkapacitnění obchvatu 3,5 km
D11 Hradec Králové – Smiřice 15,2 km
D11 Smiřice – Jaroměř 7,2 km
D35 Opatovice – Časy 12,6 km
D35 Časy – Ostrov 14,7 km
D48 Frýdek-Místek, obchvat, I. etapa 4,3 km
D48 Frýdek-Místek, obchvat, II. etapa 4,3 km
D48 Rybí – MÚK Rychaltice 11,5 km
D55 Otrokovice, obchvat JV 3,1 km
D56 Frýdek-Místek, připojení na D48 2,2 km
Celkem dálnice 113,1 km

Modernizace D1
D1 úsek 02, 21 Mirošovice – 29 Hvězdonice 7,7 km
D1 úsek 07, 56 Soutice – 66 Loket 10,0 km
D1 úsek 11, 81 Koberovice – 90 Humpolec 8,8 km
D1 úsek 12, 90 Humpolec – 104 Větrný Jeníkov 13,6 km
D1 úsek 16, 119 Velký Beranov – 134 Měřín 14,7 km
D1 úsek 19, 141 V. Meziříčí záp. – 146 V. Meziříčí vých. 5,9 km
Celkem modernizace D1 60,7 km

Silnice I. třídy
I/13 Třebušice MÚK (dopravní bodová závada) 1,3 km
I/16 Slaný–Velvary, II. etapa 6,4 km
I/19 Kámen, obchvat 2,4 km
I/20 a II/231 V Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká 2,6 km
I/21 Nová Hospoda-Kočov, II. stavba 3,0 km
I/21 Trstěnice–Drmoul 5,0 km
I/27 Plzeň, Třemošenský rybník – Orlík 1,6 km
I/37 Pardubice MÚK – Palackého dostavba 1 km
I/37 Osová Bítýška – obchvat 2,8 km
I/37 Chrudim-obchvat, úsek křiž. I/17-Slatiňany 4,6 km
I/38 Havlíčkův Brod, JV obchvat 4,1 km
I/41 Zkapacitnění ulice Dornych v Brně 1,5 km
I/42 Brno, VMO Žabovřeská I 1,8 km
I/55 MÚK s ČD Přerov – Předmostí 1,5 km
I/57 Krnov, SV obchvat 7,8 km
I/58 Příbor–Skotnice 3,0 km
I/68 Třanovice–Nebory 5,4 km
Celkem silnice I. třídy 55,8 km
Součet výstavby 2019 229,6 km

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonimák
Host
Anonimák

Můžu se zeptat? Kolik se jich letos km silniční sítě dostavělo?

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

Nevíte někdo, jak to vypadá s dálnící z Plzně do Klatov? Tu tam nevidím.

martinK
Host
martinK

je na tom stejně jako dálnice z Liberce do České lípy:-D 😀

Matoo
Host
Matoo

Doporučuji zkusit rsd.cz v mapove aplikaci najdete vse. Letos se zacne s prodouzenim čtyřpruhu před Přeštice, obchvat snad za 3-4 roky začátek a to pouze v dvojpruhu, východní obchvat Klatov za cca 1-2 roky začátek a také jenom v dvojpruhu a s kruháči. Mezi Klatovy a Přešticemi jenom studie s variantami takže v nedohlednu, nejdříve za 10 let.

Démon
Host
Démon

Dálnice nikdy, ale 4pruh do Přeštic ANO.

rýpal
Host
rýpal

už ať je rok 2022 a poklepávají se základní kameny 5 úseků D35 od ostrova k opatovci.

Démon
Host
Démon

a D11 na hranice a D3 na hranice a D52 na hranice a D6 …

Honza D.
Host
Honza D.

Za dva roky bych těch pět základních šutrů chtěl vidět. To jste tak naivní nebo Vaše toužebné přání na chvíli překrylo rozumné uvažování? V to dobu se ještě víc budou uplácet důchodci a na takové věci bude stále min a míň peněz. Budu rád když se po kompletní D3 a D35 (HK-Mohelnice) projedu jako důchodce a do toho mi ještě 9 roku zbývá.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

S kompletní D3 bych nepočítal. Nedokážu si představit, jak chtějí vyřešit remcání obcí v celé 50kilometrové stavbě (a to jak vinou arogance ŘSD, tak vinou zdržování ze strany obcí).

Kodl
Host
Kodl

Kolaps výstavby dálnic se zvolna blíží, kdo se blíže vyzná v aktuální přípravě například D35, D49 nebo D52, dá za pravdu. Nic nového se finálně až ke stavbě nedaří dostat, ať už kvůli naprosto tragické práci úředníků, úřadů, legislativě nebo kvůli obskurním ekospolkům, které aktuálně mají pořádně nabito.

Eduard
Host
Eduard

Díky bohu za každý nový km dálnce. Ale na rozdíl od Poláků konec výstavby pátečních komunikací je stále v nedohlednu. Nejen to co se děje kolem Přerova je do nebe volající. Snad se toho jednou dožijeme, že budeme moci pohodlně a bez zdržení cestovat naší krásnou, malou zemí bez zbytečných zdržní a stresů.

Honza D.
Host
Honza D.

Nasedni na vlak. 😆😆😆

Eduard
Host
Eduard

Jako vtip dobrý. Osobně rád jezdím vlakem, hezky si čtu, povídám si, relaxuji, což za volantem nejde. Jenže koleje nejsou všude a pokud člověk musí za den objet x destinací, tak jinak než autem to nejde. Navíc pro spousty lidí není vlak řešení např. řemeslníci. Nehledě na to, že když je v autě více lidí, tak cestování vlakem je podstatně dražší. A někdy i mnohem časově i logisticky náročnější.

666
Host
666

2 Jan Sůra: Bylo by možné se pana Rýdla při dalších podobných prohlášeních, co se stane, pokud se nesplní závazek, který si MD a ŘSD stanovily? – https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2658794-do-roku-2030-budou-hotove-vsechny-dalnice-mozna-i-driv-planuje-ministr-tok

Démon
Host
Démon

vymění se ministr, to ON 🙂

Milan
Host
Milan

To je proste porad malo
Mame vice jak 80% preprav osob zbozi a sluzeb po silnicich tak by tomu mel taky odpovidat rozpocet
Musime kazdy rok investovat vice jak 100mld aby se to hybalo rychleji nez je narust dopravy jinak je to pouze udrzovani kritickeho stavu

Maršál
Host
Maršál

Musíme spíš víc investovat do železnic, aby se těch 80 % zmenšilo a přesunulo tam. Jenže současné investice kapacitě moc nepomáhají, bohužel.

Milan
Host
Milan

Na to kolik jde penez do zeleznice a kolik prepravuje nakladu tak mam tucha ze se tam sype azaz
Zeleznice ma temer stejnej rozpocet jak RSD ale objem prepravy po ni je ctvrtinovy takze mam takovej pocit ze nejak nefunguje

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Jenže posledních 50 let se silnice vylepšovaly naprosto zásadně, zatímco na železnici šlo až na úplné výjimky jen o tu lepší, tu horší údržbu. Takže teď zase nějaké to desetiletí by měla být prioritou spíš ona. Ono to tak v podstatě vyjde, jestli se VRT začnou stavět někdy od 2025 dále, do té doby bude většina zásadních dálnic skoro hotová.

Zlámalík
Host
Zlámalík

No a o to tady právě jde. Stavební firmy se přece nemůžou rozkrájet a cizáky tady nechceme. Takže plán kopíruje kapacitu. Mám to potvrzené i odjinud.

Pavel
Host
Pavel

Srovnávat rozpočet ŘSD se Správou železnic (bývalá SŽDC) je jak srovnávat jabka s hruškama. ŘSD platí pouze dálnice a silnice 1. třídy. Silnice 2. a 3. třídy, včetně ulic v obcích jsou placeny z rozpočtů krajů resp. obcí. Jinými slovy, rozpočet ŘSD je jen zlomek z peněz, co se sypou do silnic. Železnice (pominu-li výjimky jako Švestková dráha) jsou placeny z jednoho zdroje, a to jak koridory, tak lokálky. Jinými slovy, rozpočet ŘSD je jen zlomek z peněz, co se sypou do silnic.

Matoo
Host
Matoo

Do silnic 2. a 3. tříd se sype zlomek toho co do dálnic a 1. tříd.

Matoo
Host
Matoo

Prosím mínusáře o argumenty, jednotlivé kraje vydávají na výstavbu silnic maximálně stovky milionů, takže ca celou ČR jsou to jednotky miliard, oproti desítkám miliard ŘSD je to zlomek.

Pavel
Host
Pavel

Silnice 2. a 3. třídy, konkrétně pro Jihomoravský kraj (údaje za rok 2018): Silnice, Běžné výdaje 624 mil. (údržba). Když, vezmu cenu na kilometr JMK (160 tis. Kč/km) a vynásobím to počtem km v ČR (délky 2. a 3. třídy jsem vzal z wikipedie), vychází mi z toho 7,8 mld. na údržbu. Náklady obcí, jako příklad beru Brno: Silnice, běžné výdaje 743 mil., tzn. necelé 2 tis. Kč na osobu. Pokud vezmu že, že je stejný náklad na osobu v celé ČR, vyjde mi 20,8 mld. Sám těžko spočítám náklady pro všechny obce a kraje, ale z výše uvedeného dostávám… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To ale nevysvětlíte, nevezmou ani argumentaci rozpočtem kraje, který počítá s 1,5 miliardou na všechny krajské silnice. 14x 1,5 + 40 je násobně víc než 80 miliard příjmů ze spotřební daně a když ne, tak tak to doženou externality.

Generální mandatář
Host
Generální mandatář

Naprosto souhlasím. Podepisuji, jako že se Lojek jmenuji.

Nekdo
Host
Nekdo

no ono je to o 61 km (reko D1) mene, nez sasci z MD prezentuji… ANO, uz je lip!

Dushan
Host
Dushan

Důležitá je informace, že se rekordně investovalo – „poprvé od roku 2010 překročil rozpočet hranici 40 miliard“.

petr
Host
petr

Také se tehdy (2010) téměř neinvestovalo do oprav, to byla ta doba, kdy nám někteří tvrdili, že budeme dalším Řeckem a zkrachujeme…

Petr
Host
Petr

Pokud víte, že se dálnice připravuje 10-13 let, tak se prostě staví nyní to, co bylo před osmi-devíti lety jenom pozastaveno v přípravě. Prostě největší zásek zanechal v rezortu dopravy V.Bárta, to hned tak nikdo nepřekoná. Teprve za dva tři roky jeho pozastavení bude překonáno a je jedno, kdo bude v tu chvíli u moci. Bude se stavět více, než přijde nějaký další Bárta…

Zlámalík
Host
Zlámalík

To bude ale jinej sekáč, ten se nezakecá…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No ještě tak jedno volební období, 10 až 15 novel stavebního zákona: „Pokud víte, že se dálnice připravuje 14-17 let, „