Do roku 2035 bez dieselových vlaků. Jihomoravský kraj plánuje další velkou proměnu železnice
Kraj plánuje nasazení až 48 akutrolejových jednotek.
Jihomoravský kraj chce od roku 2035 zajišťovat provoz regionálních vlaků výhradně elektrickými a akutrolejovými vlaky. Umožnit to má další elektrizace některých tratí a nasazení bateriových (akutrolejových) jednotek (BEMU) na další tratě. Dieselové vlaky zcela nezmizí, půjde ale jen o spoje z jiných regionů mimo objednávku Jihomoravského kraje.
Na konferenci k 20. výročí organizátora dopravy v Jihomoravském kraji Kordis JMK to řekl jeho ředitel Jiří Horský.
Už od prosincové změny jízdního řádu skončí definitivně dieselové vlaky mezi Brnem a Zastávkou u Brna, umožní to elektrizace trati.
Základem ukončení provozu dieselových vlaků má být nákup akutrolejových jednotek. Ty umožní kombinovat jízdu pod trolejemi na trakční elektřinu a jízdu mimo troleje na baterie. Kraj počítá s jejich nasazením na linky S4 Brno – Třebíč, S41 Brno – Ivančice / Miroslav a S6, R56 Brno – Veselí nad Moravou – Staré Město.
Kraj již vypsal soutěž na dopravce, který s jednotkami zajistí provoz, současně chystá i soutěž na výrobce vozidel. Dopravce tak bude jezdit přesně s takovým typem vlaků, které kraj objedná.
S elektrizací přímé vlaky do Boskovic
„S ohledem na složitost přípravy a dlouhé výrobní lhůty však nelze očekávat zahájení provozu dříve než koncem roku 2029,“ uvedl Horský. Další akutrolejové jednotky chce kraj nasadit na linky S8, S52 a S91. Přibližně od roku 2035 by tak Jihomoravský kraj neobjednával žádné dieselové vlaky. Kraj počítá, že koupí 42–48 jednotek BEMU.
Nasazení akutrolejových vlaků má přinést i navýšení kapacity. V případě linky S4 Brno – Třebíč dojde k odstranění přestupu v Zastávce u Brna, na trase mají jezdit tři vlaky za hodinu ve špičce mezi Brnem a Zastávkou u Brna, jeden bude pokračovat do Třebíče. U linky S41 počítá kraj s intervalem 30/60 minut. Na lince do Starého Města u Uherského Hradiště dojde k navýšení počtu spojů v úseku Brno – Nesovice.
Rozvojové plány kraje počítají s modernizací řady úseků Správou železnic. Dieselové vlaky mají skončit i na trati do Boskovic, podmínkou je vybudování nové Boskovické spojky. Linka S2 pak bude jezdit střídavě do Boskovic a Letovic.
Po modernizaci trati Brno – Přerov začne jezdit také nová linka S7 Brno – Vyškov. K dalšímu rozvoji nových spojení má dojít s výstavbou vysokorychlostní trati z Brna do Břeclavi. Kraj ji využije pro zavedení přímých vlaků například z Brna do Mikulova.