pruvodce

Do roku 2035 bez dieselových vlaků. Jihomoravský kraj plánuje další velkou proměnu železnice

Elektrická jednotka Moravia nedaleko stanice Brno hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýElektrická jednotka Moravia nedaleko stanice Brno hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Kraj plánuje nasazení až 48 akutrolejových jednotek.

Jihomoravský kraj chce od roku 2035 zajišťovat provoz regionálních vlaků výhradně elektrickými a akutrolejovými vlaky. Umožnit to má další elektrizace některých tratí a nasazení bateriových (akutrolejových) jednotek (BEMU) na další tratě. Dieselové vlaky zcela nezmizí, půjde ale jen o spoje z jiných regionů mimo objednávku Jihomoravského kraje.

Na konferenci k 20. výročí organizátora dopravy v Jihomoravském kraji Kordis JMK to řekl jeho ředitel Jiří Horský.

Už od prosincové změny jízdního řádu skončí definitivně dieselové vlaky mezi Brnem a Zastávkou u Brna, umožní to elektrizace trati.

Mapa železniční sítě a její budoucnosti IDS JMK. Foto: Kordis  JMK

Základem ukončení provozu dieselových vlaků má být nákup akutrolejových jednotek. Ty umožní kombinovat jízdu pod trolejemi na trakční elektřinu a jízdu mimo troleje na baterie. Kraj počítá s jejich nasazením na linky S4 Brno – Třebíč, S41 Brno – Ivančice / Miroslav a S6, R56 Brno – Veselí nad Moravou – Staré Město.

Kraj již vypsal soutěž na dopravce, který s jednotkami zajistí provoz, současně chystá i soutěž na výrobce vozidel. Dopravce tak bude jezdit přesně s takovým typem vlaků, které kraj objedná.

S elektrizací přímé vlaky do Boskovic

S ohledem na složitost přípravy a dlouhé výrobní lhůty však nelze očekávat zahájení provozu dříve než koncem roku 2029,“ uvedl Horský. Další akutrolejové jednotky chce kraj nasadit na linky S8, S52 a S91. Přibližně od roku 2035 by tak Jihomoravský kraj neobjednával žádné dieselové vlaky. Kraj počítá, že koupí 42–48 jednotek BEMU.

Nasazení akutrolejových vlaků má přinést i navýšení kapacity. V případě linky S4 Brno – Třebíč dojde k odstranění přestupu v Zastávce u Brna, na trase mají jezdit tři vlaky za hodinu ve špičce mezi Brnem a Zastávkou u Brna, jeden bude pokračovat do Třebíče. U linky S41 počítá kraj s intervalem 30/60 minut. Na lince do Starého Města u Uherského Hradiště dojde k navýšení počtu spojů v úseku Brno – Nesovice.

Rozvojové plány kraje počítají s modernizací řady úseků Správou železnic. Dieselové vlaky mají skončit i na trati do Boskovic, podmínkou je vybudování nové Boskovické spojky. Linka S2 pak bude jezdit střídavě do Boskovic a Letovic.

Po modernizaci trati Brno – Přerov začne jezdit také nová linka S7 Brno – Vyškov. K dalšímu rozvoji nových spojení má dojít s výstavbou vysokorychlostní trati z Brna do Břeclavi. Kraj ji využije pro zavedení přímých vlaků například z Brna do Mikulova.

Tagy BEMU IDS JMK Jihomoravský kraj Kordis JMK
112 komentářů