cargo

Do roku 2025 chce Praha 750 dobíjecích stanic pro elektromobily

Nabíjecí stanice u náměstí Míru. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNabíjecí stanice u náměstí Míru. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Celkově chce mít Praha do deseti letech na 4500 míst s možností nabíjení, posloužit mají i pouliční lampy

Na území Prahy by mělo být do roku 2025 zprovozněno minimálně 750 dobíjecích stanic pro elektromobily. V následujících pěti letech by jich mělo vzniknout dalších několik tisícovek. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí schválili pražští radní. Vedení města dnes rovněž schválilo plán rozvoje dobíjecí infrastruktury, který navrhuje několik variant postupu jejich budování. Rozšíření elektromobility má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší v Praze.

Do zhruba pěti let by mělo být podle dokumentu zprovozněno zmíněných alespoň 750 dobíjecích stanic. Vzniknou jak v nových lampách veřejného osvětlení, tak mimo ně. „V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá, že cílem výstavby stanic by mělo být zřízení celkově 4 500 parkovacích dobíjecích stanic,“ píše se v dokumentu. Ten počítá i se vznikem rychlodobíjecích stanic.

Schválená koncepce rozvoje navrhuje pětici možností, jak síť dobíjecích míst vybudovat. Liší se jak ve výši nákladů, tak množství snížených emisí. Nejdražší varianta, tzv. investiční model, počítá s náklady až dvě miliardy. Jako nejlepší strategie vychází podle studie firmy Deloitte, kterou si město nechalo udělat, založení společného podniku měst s některou z firem a koncese na vybudování a provoz stanic.

Podle studie musejí být stanice po Praze rozmístěny rovnoměrně a lidé by měli platit za elektřinu co nejnižší možnou tržní cenu. Tím město maximalizuje motivaci k přechodu na elektromobily. V maximálně možné míře bude využito k výrobě elektřiny obnovitelných zdrojů.

„Nyní byla pověřena městská společnost Operátor ICT, aby rozpracovala dvě varianty možné podpory elektromobility, respektive rozvoje dobíjecí infrastruktury. Buď ve formě koncese se soukromým subjektem, nebo založením společného podniku za podmínky, že by do něj město nevkládalo žádné čistě finanční prostředky,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Do roku 2030 má podle predikce města jezdit v Praze až 200.000 elektromobilů.

K vytvoření dobíjecích míst v lampách veřejného osvětlení je nutné zajistit dostatečný příkon. „Proto jsme už v minulém roce spustili obnovu sítě veřejného osvětlení, kdy posilujeme přenosovou soustavu. Počítáme s tím, že právě lampy by se měly v budoucnu stát pilířem soustavy tzv. pomalého dobíjení elektromobilů,“ řekl radní Jan Chabr (TOP 09).

Vedení Prahy chce kromě vzniku dobíjecích stanic pro elektromobily či vozy na plyn podporovat i další alternativní způsoby dopravy, a to sdílení automobilů nebo upravit ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Pracovat bude také na zavedení mýtného. Radní loni v říjnu schválili Strategii podpory alternativních pohonů do roku 2030.

Pražští zastupitelé předloni vyhlásili v Praze klimatický závazek, při kterém chce město do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková. Zároveň schválili opatření, kterými toho hodlá dosáhnout, a to např. nákup energií z obnovitelných zdrojů, omezení topení pevnými palivy nebo podpora aut s jinými než spalovacími motory.

ČTK

Tagy dobíjecí stanice elektromobily Hlavní město Praha seznam
112 komentářů