Do přípravy středočeské D3 znovu zasáhlo MŽP. Územní řízení nemůže pokračovat
Nejde o jedinou komplikaci v přípravě dálnice. Řeší se i možná podjatost Středočeského kraje v územním řízení.
Příprava středočeské části D3 udělala krok vzad. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) už podruhé zrušilo rozhodnutí plzeňského krajského úřadu o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů živočichů. Věc vrátilo do Plzně k novému projednání. Bez rozhodnutí o výjimkách nemůže pokračovat ani územní řízení, žádost o územní rozhodnutí podalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začátkem prosince na Krajském úřadu Středočeského kraje.
Pro územní rozhodnutí silničáři potřebují rozhodnutí o výjimkách pro zvláště chráněné druhy. O výjimkách rozhodoval kvůli objektivitě Krajský úřad Plzeňského kraje, který první rozhodnutí vydal už v roce 2020. Tato rozhodnutí byla napadena námitkami odpůrců stavby a v odvolacím řízení ministerstvem životního prostředí zrušena a vrácena k novému projednání. Po novém rozhodnutí o výjimkách se situace nyní u části dálnice opakuje.
„Odvolací orgán nám již podruhé dal za pravdu, investor bude muset zpracovat nové terénní průzkumy. Vydání nového rozhodnutí nelze očekávat dříve než koncem roku 2023. Bez tohoto povolení a bez prodloužení stanoviska EIA, které se řeší již téměř rok, nelze vydat rozhodnutí o umístění stavby,“ uvedl právní zástupce odvolatelů Michal Bernard v tiskové zprávě spolku Alternativa středočeské D3, který koordinuje kroky odpůrců dálnice. Podkladům pro rozhodnutí o výjimkách vytýkají „časovou zastaralost a odborné nedostatky“, například nejasnosti u početnosti populací ohrožených druhů.
MŽP odpůrcům stavby dalo za pravdu u třech úseků od Pražského okruhu k Benešovu. U zbylých dvou úseků rozhodnutí plzeňského úřadu potvrdilo, což chtějí odpůrci napadnout žalobou. „V současné době plzeňský krajský úřad rozhodnutí analyzuje a očekáváme informaci o dalším postupu. Zda bude potřeba něco doplnit, anebo výtky MŽP je schopen zhojit sám,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl.
To ale není jediná aktuální komplikace v přípravě dálnice ve středních Čechách. „V současné chvíli se stejně řeší podjatost Středočeského kraje, kam byla podána žádost o vydání územního rozhodnutí jako věcně příslušnému úřadu,“ doplnil Mátl. Je tak možné, že stejně jako řízení o výjimkách se i územní řízení přesune do jiného kraje.
V trase dálnice loni probíhal podrobný geotechnický průzkum, jehož výsledky mají být k dispozici na konci letošního roku. Poslouží jako hlavní podklad pro zpracování dokumentace pro stavební povolení.
ŘSD už má za sebou letitý spor o vedení dálnice v Zásadách územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje. První aktualizace ZÚR v roce 2015 zakotvila takzvanou západní variantu přes Posázaví. Stížnosti proti této aktualizaci postupně zamítly Krajský soud v Praze, Nejvyšší správní soud a Ústavní soud.
Středočeská část dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru. Dálnice se napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka. Součástí stavby bude mimo jiné deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů o celkové délce sedm kilometrů či most přes řeku Sázavu.
Odpůrci nicméně s takto vedenou dálnicí nesouhlasí, nelze tak čekat hladký průběh další přípravy. „Ztráty pro dotyčné území by byly obrovské a přesahují lokální měřítko. Stát připravuje předraženou středočeskou D3, která ničemu nepomůže, a přitom zcela selhává v případě řešení neutěšené situace na silnici I/3 u Benešova a Miličína,“ je přesvědčen předseda Alternativy středočeské D3 Roman Andres.
Termín výstavby 2026 až 2029 v letácích ŘSD je tak spíše optimistický.