Do pražských ulic vyjela první tramvaj v novém kabátu Pražské integrované dopravy

Tramvaj 14T v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

U autobusů se předpokládá, že obměna potrvá zhruba 10 let, u tramvají nebo souprav metra to bude trvat ještě déle.

112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
martinmi

hnus, horizontalni pruhy jsou prirozenejsi,na vsech skoro jsou stejne
stačilo nalepit nalepku 0.5x .75 m s logem
zde plati pid
to by se usetrilo penez, ale to se asi nekomu nehodi

Karel Mio

Kde je fotka č. 7? Na kterém obratišti jsou probůh tak strašně zarostlé koleje?

Adam

Je to zastávka Planetárium Praha odbočující ze smyčky Výstaviště Holešovice, v sezóně ji využívá jako nástupní zastávku linka 41. Zarostlé koleje – tato smyčka i s kolejí je v parku, takže travnatý povrch je docela na místě. 🙂

Karel Mio

aha, diky, takze sezonni zstavka:) no jo travnaty povrch, ale tohle je hotova louka, ani ty koleje nejsou skoro videt))

Václav

Kdyby na tom čele ty barvy prohodili a dali tam hvězdu, tak je z toho slávistická tramvaj. 🙂

Ondra

Tak ta ale ať si jezdí dole ve Vršovicích u svejch a na trasu přes Letnou zapomene.

Adam

Nebo ji rovnou mohli udělat celou rudou a na čelo dát žlutou pěticípou hvězdu. 😀

Filias

Nevím proč s tím má tolik lidí problém. Mě to přijde v pohodě. Jen se obávám, že než budou mít tenhle nátěr všechny vozy PID, tak se vymyslí zas něco nového.

Autobus

Taky nevím, proč to pořád někdo řeší. Mě to taky nepřijde tak hrozný. A přesně – taky se bojím toho, že jakmile přijde poslední vůz v tomto laku tak už ten první zase bude mít něco jiného. Taky mi to přijde jako naprosté vyhazování peněz, když nemají peníze skoro ani na provoz vozidel. A ještě k tomu to nebude na všech vozech, takže hlavní argument – ,,vizuální identita všech vozů“ je ta tam. No alespoň tu máme zase něco pro šotouše.

Tom

Je to ve finále docela pěkný… Teda, místo socialistické šedi by byla lepší bílá, ale to by (údajně) bylo hned zaprasený, tak co už 🙂

Jakub

Četl jsem, že jednotný vzhled se má týkat i příměstských vlaků. Co na to České dráhy, Arriva? Ty jsou asi štěstím bez sebe, že přijdou o svůj korporátní vizuál…

Ondra

Tak třeba u regionov se občas vidí krajské barvy místo najbrtu. A elefanta v barvách PID (červená, bílá, modrá) jsem už taky viděl. Ale je to především věc smluvní, co nevyplývá ze smlouvy, to dopravce dělat nebude, rozhodně ne kvůli tomu, že si někdo vymyslel novou vizuální identitu. IMO je změna livery v PID to poslední, co bych považoval za důležité k řešení.

Vbb

>A elefanta v barvách PID (červená, bílá, modrá) jsem už taky viděl.
To byla reklama na 10 let PID.

Jakub

Jo, ten pořád jezdí, ale to byla taková jednorázovka.

Ondra

Jasně, že je rozdíl mezi sjednocením nátěru podle požadavků objednatele dopravy a reklamním nátěrem/polepem. Každopádně těch elefantů v barvách PID bylo víc, 25 let PID (471.018), 20 let (471.011); ten desetiletý už se mi vygooglit nepodařilo.

Pkiii

Desetiletý totiž žádný nebyl. PIDové jsou pouze dva.

Honza

je úplně jedno, jestli to je taková barva či onaká…dokud v nových tramvajích 14 a 15T (první řada) nebude klimatizace (s čímž se asi už nepočítá zase), je to v létě smrtící krabice – nový vozy nejdou pořádně větrat (což při teplotě vzduchu 30 je stejně jen malá pomoc) a je ostuda, že Praha kupuje starý vozy a jen repasuje a nový koupila tak, jak koupila…škoda…

Polabský

To, že se mi to nelíbí, je jedna věc.
Ale to, že to popírá všechny bezpečnostní aspekty v dopravě je podstatně horší.
Nedávno jsem jel za ranního oparu za autobusem s novým „zpiděným“ nátěrem a není vůbec vidět.
Brejlovci v původním nátěru s šedým čelem taky na dráze nebyli oblíbený.

Ondra

To je pravda, ty šedé plochy se za snížené viditelnosti stávají „průhlednými“, obzvlášť ve městě. Maskáčový vzor „metro“ je složený také z různě tmavé šedé.

Vik

Souhlasím, šedá barva ve městě není dobrý nápad. Teď ten autobus vidím i periferně. Tady to bude problém. Moje jediná ťukačka byla právě s podobně „maskovaným“ autem. Jinak jezdím bez nehod…

Raddie

To je ale vooošklivý

Ondra

U vlaků by mě zajímalo, jaká je šance udržet jednotky s PID livery na tratích, kde jezdí v rámci PID, když se čas od času přesouvají jinam (vyrovnávání výkonů a záloh, nehody, servis). Nakonec i u nás na S9 lze v některých elefantech vidět logo Dopravy Ústeckého kraje. A co třeba spěšňáky a rychlíky, kde je možné jezdit za tarif PID, ty se budou lakovat taky?

Jaaa

Nemastné neslané.

Ale zase strejc v modrým mundůru a hnědejch špičatejch lakýrkách. 😀

Poudy

Zlej sen….

DOPRAVAK 01

Neříkalo se původně, že nový lak bude na nových vozidlech, nebo těch, které jsou po nehodě a musela by se lakovat? Docela mě zajímá jakou nehodu měla tato tramvaj. Nebo se snad jedná o účelné využití veřejných prostředků, získaných zdražením tarifu PID?

Jiří

U tram nový nátěr krásně zvyraznuje jak ma odporné čelo. ..brrrr…bus se da

Sedláček

Hnus hnusu, všude dnes převládá stříbrná, u nás šedá, jak u dopravních podniků ve světě před třiceti lety. Že se nezeptaji občanů Prahy jak se jim to líbí? Jasně jde zase o prachy, ne o občany. Ty to zaplatí v jízdném tak jak průzkumné vrty metra D na Pankráci.

Miroslav Zikmund

Cena nového vozidla v jakémkoli barevném provedení bude stejná.
V existujících vozidel se nového nátěru dočkají v případě odstraňování následků násilného poškození nebo při generální opravě při níž je obnova nátěru součástí GO …. čili nic ….

DJS

neobtěžujte se nevkusnou společností. obrázek při růstu cen. Stačí provozovat efektivní tramvajové autobusy a vlaky metra. Cestujícím tolik nezáleží na barvě, aby byli čistí.

Savik

„…bude na první pohled zřejmé, ve kterých vozech platí Lítačka.“
Mňo, tak Lítačka je zelená 🤣
A to slávistický schema ve městě, kde celá země řeší Slavii vs. Spartu …je fakt děs běs! (vertikální linie na dopravním prostředku vyžadující přirozeně vodorovné řešení

Savik

…jsou taky hrůza)

PetrN

Kdo řeší Slavii vs Spartu? Pár ultras možná? Zbytku národa jsou nějaké klubové barvy úplně ukradené 😀 A když někdo hlásá, že nepojede tramvají, co má barvy jiného fotbalového klubu, než kterému fandí, je bez pardon dement :D.. A to říkám jako fanda fotbalu :-).. Schéma je hezké, a pár urvanych sotousu na tom nic nezmění

Savik

Já právě fotbal nesnáším a pražské „chlapské“ tření Sparta-Slavie rovněž. Nota bene proto, že tuhle diasporu jsou lidé schopni opravdu řešit reálně v hospodě ve Lhotě i pod Beskydama. Kdyby to řešilo pár ultras, fajn – ale tak tomu podle mě není.
Ke zbytku reakce – „schéma je hezké“ – nemám nic… je to váš názor, akorát s ním nesouhlasím.

Martin M.

Naprostý úpadek vkusu a fantazie. Něco takového mohl vymyslet jen někdo absolutně postrádající alespoň minimum představivosti. Nahňácnout skříň vozu jakousi bílou (nebo světle šedou, či co to je) a přes to nějaké svislé pruhy (v tomto případě červené), to mohli zadat průměrnému dítěti v MŠ.

Bmo

Hnus. Kolik za ten návrh autor dostal? A kolik dostane firma, která to bude realizovat? A kdo tu firmu vlastní?

Miroslav Zikmund

DPP má vlastní lakýrníky, nová vozidla lakuje výrobce …

Gridlock

Horizontální nátěr nadále považuji za hezčí, praktičtější a zřetelnější než tyto podivně poskládané pruhy. Nejčastější argument pro změnu designu je sjednocení vozového parku, avšak to současný nátěr víceméně splňuje. Pochybuji, že nový nátěr něčemu pomůže (Kolik uživatelů Lítačky neví, že ji mohou použít ve vozidlech DPP?).

Upřímně doufám, že se tento projekt zastaví. Neříkám, že má MHD příštích 100 let vypadat přesně tak jako dnes, ale udělejte to prosím pořádně a s ohledem na názor veřejnosti. Troufnu si říct, že reakce jsou spíše smíšené.

Savik

Přesně! 🙂 „Kolik uživatelů Lítačky neví, že ji mohou použít ve vozidlech DPP?“

Josef Král

Jak to bude třeba u vlaku z Rakovníka do Bečova nad Teplou, když jede částečně po území Ústeckého kraje, kde by měl být zelený nátěr? Bude se to nějak měnit, nebo nátěr vlaků bude v kombinaci (půl na půl)?

Lukáš F.

Na hranici kraje se vlak bude při každé cestě přelepovat a v jízdním řadu na to bude dostatečná rezerva.

Walker

Jestli se nepletu, tak lanovkou na Petrin se da taky jezdit na Litacku. Ta se ma nejak behem par let modernizovat. To bude taky v techto barvach? Nevi nekdo?

Dotaz na autora clanku: neni mozne udelat anketu? Libi, nelibi, je mi to jedno?
Je tu celkem dost nazoru, tak by bylo zajimave to mit v ankete 🙂

idk123

Hnus, vyblitá špinavá šedivá.
A doufám že středočeský kraj neustoupí a nebude tenhle fujtajbl chtít rozšířit po celém kraji a zůstane u aktuálního schématu.

esc

Existuje nějaký důvod, proč mají první dveře na 14T v dolní části červený rám? Vzhledem k tomu, že všechy ostatní dveře jsou celé černé, to může na lidi s horším zrakem působit zmatečně.

O.K.

No a není to schválně, aby splývaly? V 14T jsou přední dveře pouze pro řidiče, pokud si dobře pamatuji.

Ondros

Ano, na rozdíl od Brna jsou dveře pražských 14t jen pro řidiče.

Ondra

Já nevim, no, mně se to líbí..

Vnější pozorovatel

Hnus

Zlámalík

B ▌ R ▌ N ▌ O ▌

mirek

Tohle je ale šedá. Brno má bílou, jen to mají špinavé 🙂

Pavel

Takže DPP končí s reklamnímy polepy vozidel? Asi těžko. Scheinherr plácá blbosti, jednotné vozidla nikdy nebudou. To je jen chiméra a tunel na peníze – počínaje tím návrhem, který také nebyl zadarmo.

mirek

Jako že vertikální pruhy budou dražší než horizontální pruhy? Zjistěte si o té věci něco, než plácnete.

Berhof

„Do budoucna by nové barevné ztvárnění měla mít všechna vozidla PID“

Jak to bude s 15T či metrem, které designoval Patrik Kotas a hrozil kvůli přebarvení soudy?

PetrN

Dostane penízky a rázem to problém nebude, pro pana architekta 😁

Juraj

Nevidím, jaký oprávněný nárok by Patrik Kotas vůbec mohl mít. Dodal návrh, dostal zaplaceno. Tohle je neexistující problém.

Roman Soudný

Pokud v zakázce na design vozidla bylo i barevné provedení, byla by jakákoliv změna zásahem do autorského díla a tu je možné provést pouze se souhlasem autora. To že dostal zaplaceno neznamená, že přestal být autorem. Proč si myslíte, že je na budově Zlatý Anděl ten polep. Je to proto, aby bez souhlasu Jeana Nouvela nemohlo dojít ke změnám na budově.

Miroslav Zikmund

Rozhodující je, zda součástí soutěže byl závazek, že vítězný návrh bude realizován a v jakém rozsahu … pro právníku je důležité, zda smlouvu podepsal DPP nebo vlastník DPP = město.
Pokud smlouvu podepsal DPP a nový nátěr nařídilo město jako vlastník, tak DPP smlouvu ze své vůle neporušil … autorská práva k nepoužitému návrhu nejsou dotčena …

Roman Soudný

Takhle to vážně nefunguje. Je jedno kdo přebarvení nařídí, pokaždé dojde k porušení autorských práv a dotyčný za to ponese zodpovědnost. Kdyby to fungovalo jak popisujete vy, tak můžeme všechny autorské zákony hodit do koše a protože by byli prakticky nevymahatelné.

PetrN

Autorský zákon je postavený tak, aby chránil především finanční zájmy autora… Tady jde o prebarvena tramvaje, za jejíž navrh Kotas dostal zaplaceno a že které mu nepatří ani kus sedačky, tramvaj je majetkem dpp, který ji může klidně obarvit na fialovo, a soudruh architekt může maximálně kopat nohama a vyhrožovat soudem… Jak už jsem napsal vyse, je to jen metoda jak vytáhnout z dpp natajnacku prachy, pak vyhrožovat soudy přestane.. Stejně, ty jeho návrhy na 15T jsou víc, než hnusné a do Prahy se hodí min, než současně představovány design

Roman Soudný

Autorský zákon je logicky napsaný tak, aby chránil autora díla. A to nebráním Kotase, normálně na něm nenechám nit suchou, ale musíme to hodnotit objektivně.

jan v

Hmotové a barevné řešení je součástí díla, k němuž má zřejmě autorská práva. Je to podobné jako případ, kdy před nějakou dobou architekt Jan Šépka žaloval město Olomouc, když noprávněně zasáhla do uměleckého díla – autorské podoby náměstí – tím, že bez konzultace vyměnila vybrané lampy za jiné a tím dané dílo poškodila. Autorství nekončí dodáním návrhu, pokud se tedy autor explicitně svých práv nevzdá. Bohužle v češích převažuje mentalita „zaplatil jsem, tak si to zprasím“ .

Jaaa

Jojo, prostě jeden člověk si takhle bude provatizovat veřejný prostor? To opravdu ne.

mirek

Hrozit může. Otázka je, jak je postavená smlouva a jak by to posoudil soud. On je to trochu extrémní výklad autorského práva. U metra taky někteří architekti prskali nad rekonstrukcemi a dalšími úpravami, ale neuspěli.

mirek

Kdyby byl záměr sjednotit vzhled, tak se mohla nechat pražská červeno-bílá kombinace, kterou má už teď nějakých 1000 autobusů, a pokračovat dál. Takhle se začíná zbytečně úplně od nuly. Přínos tam moc nevidím.

Roman Soudný

Ono to odlišení modrou střechou pro příměstské autobusy taky není úplně pitomé.

Jeffer

Ako napríklad na mestských linkách ktoré vozí Arriva (napr. 163)?

Roman Soudný

Zas takovej pošuk, abych znal všechny busy na všech linkách vážně nejsem. Na to jsou tady jiní. Obecně to bylo tak, že bíla střecha jezdí po městě, modrá do polí.

Lukáš F.

Nebylo. Modrá střecha je oficiální schéma PID a pro autobusy jen po Praze je přípustná i červená a bílá. Tedy modrá střecha neznamená automaticky příměsto.

Lukáš F.

Je úplně pitomé, protože do tmavě modré se víc opírá slunce.

Jan

Změna za každou cenu není dobrá. Zatím měl každý typ vozidel svůj design na míru a celkem to slušelo. A nemyslím si, že cestující byli zmateni.

mirek

Ta dlouhá tramvaj v novém polepu vypadá za jízdy jako prchající zábradlí 🙂

Berhof

Avšak asi to nemá symbolizovat české zábradlí, jelikož to by muselo být použito šedo-modré schéma 🙂

Jiří Kocurek

To je nádhera, že to přitahuje pozornost. Kolik koloběžkářů tak bude sledovat prchající zábradlí a kam hlava, tam ruce, držkopád. A nejen koloběžkářů…

Vojtěch

Připomíná mi to Ženevu, kdy před cca 10 lety, možná o něco víc, vymysleli nový design, kdy se již po leta zažitá oranžovo bílá kombinace začla nahrazovat unifikovanou modro bílou, ve stylu tamní obdoby ROPIDu. Nyní se již poslední tři roky opět nakupují vozidla v oranžovo bílé. Trochu mám obavy, aby to zde nebylo obdobné a s další změnou vedení magistrátu se nezačlo přebarvovat zpět, ač by mi to v tomto případě ani nevadilo. Myslím, že design, který byl na druhém místě byl o pět tříd lepší.

Tomáš Gottschalk

Ta zkratka je špatně – první pismeno má být „c“.

Rudolf Tuček

Až přijede na zastávku Sparta po fotbale aby to sparťané nebrali jako provokaci jet slavistickou tramvají.

Jakub

Já teda hlavně nechápu jednu věc. Doteď se nevyřešilo, jak se bude jmenovat sjednocená veřejná doprava Hlavního města Prahy a Středočeského kraje, přesto tenhle design počítá se jménem Pražská integrovaná doprava. Takže až se Praha a Středočeši domluví třeba na názvu Metropolitní doprava, budou se vozidla znovu přestříkávat?

mirek

Vyřešilo, bude se stále jmenovat PID.

Jakub

Ok, díky, tak to šlo nějak mimo mě. Kdy se to vyřešilo?

Cuba

Ten vizuál je parádní!

Franta

Je to pěkné a moderní. Žádné kudrlinky a pseudokreativní nesmysly. Mě se to líbí.

Jiří

Hlavně, že barevné provedení je jako rakouské železnice. Že by jsme se vraceli do Rakouska – Uherska.

Jakub

Prosím ano

Juraj

Doporučuji podívat se k ÖBB, i tam se schéma mění.

Vik

Obměna bude trvat minimálně 10 let… původní záměr byl MHD sjednotit. Místo toho bude MHD minimálně 10 let jezdit ve dvou barvách. Teď mě napadá… nebylo by přehlednější nechat to původní barevné provedení a třeba na bok napsat MHD??? Tuhle situaci úplně nechápu. Původní barvy jsou dle mého názoru sladěny dobře a k nějakým nedorozuměním nedochází…

Jan

Vsadím se, že další vedení podniku nebo města to zařízne anebo vymyslí ještě lepší styl a bude jen další varianta do počtu. To mi připomíná standardizování technologií dle XKCD: https://xkcd.com/927/

Vik

V minulosti tu jezdila taková pěkná tramvaj. Ale nakonec to také zařízli. Protože přemalovat vše stojí peníze a čekat min. deset let na přirozenou obměnu nikdo nechce. Tehdy to byly to vyhozené peníze a teď je to tu znova. Pokud na to bude dobře sepsaná smlouva, tak další vedení nic nezmění.
Měnit něco, jen aby to bylo jiné? Proč?

jan v

Barevné schéma jako takové se mi také nelíbí. Ale pamatuji si, že stejné diskuze na téma: „Má to smysl, když se vudou přebarvovat deset let?“ bly vedeny i když ČD přišly s Najbrtem. Myslím, že dnes už je relativně jasné, že to byl správný krok a to i přesto, že občas člověk narazí na dráze na vagon v jiném nátěru, nebo ruvnou na žlutou regínu. Mimochodem livrej vlaků českým drahám pravidelěn chválí zahraniční železniční videoblogeři.

Luboš Beneš

No a po 8 letech se vymyslí nové schéma…

Původní Pražák

Je to sice hnus, ale viděl bych to pozitivně. Je to snad první a nejspíš taky poslední příklad, kdy tohle vedení opravdu uvedlo nějaké skicy v život, i když snad jepičí. To je prostě úspěch. Takže gratuluju, hoši.

Robin Hostivař

Nejhorší co jsem mohl vidět na MHD.

mirek

No řada českých měst má horší. Nebo třeba nový design v Jihomoravském kraji – vyblitě vínová střecha a na bocích špinavě bílá a popelnicově šedá.

Jakub

To je pravda, ten nový design jihomoravských autobusů je opravdu hodně fádní.

Vrabec na střeše

Tak zase ušetří za barvu. Dají barvu je na polovinu vozu a na druhé polovině nechají jen základovku.

Pražec

Zrovna tahle tramvaj je (kór po přestavbě) paskvil sama o sobě, u ní už mě to zas tolik neruší.

Stony

Nudne, hnusne, sedive. Ocekval bych ze kdyz chteji lidi nahnat do MHD, tak by to aspon mohlo bejt hezky 🙂

***** Petr

Účel bude splněn . Než se na to dívat z venku tak bude lépe v tom sedět 🙂

Jakub

Každý má jiný vkus… Mě osobně se to líbí. Ano mohlo se vybrat něco lepšího, ale konečně bude mít PID jednotný design. Dneska je každá tramvaj jinak barevná.

PilsenTom

tak můžou mít stejnou barvu jako v Plzni, tramvaje žluté, autobusy červené a trolejbusy zelené. Klidně tramvaje mohli mít jednoduchý design, ale tohle je prostě do očí bijící a dávat svislé pruhy na dopravní prostředky je prostě pitomost

bkv

Barvy v Plzni mají svůj důvod. Barvy města Plzně jsou odvozené od znaku, tj. bílá, žlutá, zelená a červená.

Jedine vlaky

Nebude jednotná, protože tramvaje typu 15T a T3 nový nátěr nedostanou. Tudíž argument o sjednocení nepřipadá v úvahu.

Big Fat Fabulous Woman

15T také? Kvůli čemu, nesouhlas Kotase?

mirek

A těch je naprostá většina vozového parku, 14T je jen něco přes 50 kusů z 500.

Leinad

A co původní schéma PID, tříbarevné?

Martin

Nelíbí se mi to. To, co má být bílé, není příliš praktické z pohledu čistoty a obzvláště čela to nepřirozeně rozděluje a „řeže“.

Na vzhled to nejezdí, ale podle mě se toto na vozidla nehodí.

Jan

U toho čela je divné, že to řeže dole, ale nahoře je ten šedivý pás celý.

Jirka

Kdyby ty pruhy vycházeli alespoň na dveře tak by to nebylo tak moc divné.

Jan

Když už, tak každou půlku dveří jinak. A okna taky napůl.

Martin

Myslím, že takto by to být nemělo. Slabozrací by měli jasně rozlišit, kde jsou a nejspíš dveře. Napůlit to by mohlo ohrozit jejich orientaci a tím bezpečnost.

mirek

Vychází to přesně mezi dveře. U busu úplně mimo, u 14T to zvýrazňuje jen dveře u řidiče, které ale naopak nejsou pro cestující.

mirek

Tak u 14T to zasahuje ještě na poslední úzké jednokřídlé dveře, jinak fakt nic. U busu to zvýrazňuje kola 😀

Rampakk

Me se to libi