Do Prahy v létě přiletělo více návštěvníků než loni. Předcovidová čísla však letiště nepřekonalo
Boeing 787 Dreamliner Etihad Airways a Letiště Praha. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Rekord z roku 2019 pravděpodobně na Ruzyni nepokoří ani letos.
Když se tu tak často diskutuje o „drahém“ pražském letišti, tak bych podotkl za mě jeden zajímavý postřeh, a sice že Praha patří mezi nejnavštěvovanější evropská města, je populární i v zámoří (a že Američani rádi lítají napřímo, viz nedávno oznámená hromada linek do přímořských lokalit jako Dubrovnik), ale přesto jako letiště slouží pouze jako spádové letiště k naplnění wide-bodies z okolních letišť. Pochopil bych takhle Bratislavu, ale s tím nárůstem turismu se docela divím, že to sem někdo nezkouší ve větším zásobovat napřímo, s výjimkou pár letů do Asie.. na druhou stranu jako cestujícímu je mi to celkem jedno,… Číst vice »
Ano jsem zcela mimo běžnou většinu cestujících, ale Praha má z mého pohledu dva zásadní problémy. Jednak chybí spoje mimo Evropu a to málo co je, tak je dražší, než odjinud. Výsledek je ten, že polovinu cest řeším mimo Prahu, kdy to vyjde časově nastejno, ale finančně o desítky tisíc levněji. Snad se to někdy změní.
V Praze, podobně jako třeba v Budapešti, nebo Bratislavě není žádný síťový dopravce. Tato letiště využívají aerolinky k feedování svých dálkových linek z domovských zemí. S tím souvisí nižší konkurence a tím pádem vyšší ceny.
Dálkové linky z Prahy si musí každá aerolinka sama vyhodnotit, zda v nich vidí ziskovou obchodní příležitost. Skutečnost, že jich moc není jen ukazuje, že to aerolinkám prostě ekonomicky nevychází.
Nemate tak uplne pravdu. Sitoveho dopravce tu sice nemame, ale to samo konkurenci nijak nesnizuje. Ale docela to zvysuje pocet letu a zpohodlnuje prestupy. I pres absenci sitoveho dopravce zde rada aerolinek souperi o cestujici pro sve dalkovky ze svych hubu. A “diky” absenci mame celkem nadstandardni pocty leti do hubu v okoli. Viden nejake 3-4 kousky denne Frankfurt tak nejak 4x-5x Mnichov asi 3x Amsterdam asi 5x Pariz taky dostkrat Turkish tusim 3x Lot tam taky nejake 3 rotace otoci Bristish airways taky par rotaci a k tomu i mene caste destinace do hubu jako Madrid apod (nepamatuji si… Číst vice »
To sice máte pravdu, ale vzhledem k tomu, že z Prahy chybí přímý dálkový let, který lidé kvůli pohodlí často upřednostní i přes vyšší cenu, ostatní dopravci, co létají s přestupem tak nemají tuto konkurenci a drží cenu výše.
Pokud by přímý let byl, museli by se u letů s přestupem cenově podbízet a klientelu by jim tvořili zejména lidé citliví na cenu.
Uvedené města jsou také cílové destinace a neslouží jen na přestup.
Já si myslím, že dopravci mají o cestujících přehled, kdyby se přímá linka vyplatila, tak už ji nějaký přepravce létá.
Nejsme v rozporu. Vidím to zcela stejně, jako Vy.
Ako sa zbierajú tie dáta o krajine cestujúcich? Väčšina aeroliniek to pri letoch v rámci Schengenu nazbiera (výnimkou sú lowcosty) a aj tam kde áno predpokladám že to letisku len tak neposúva. Anketári a náhodná vzorka?
To je uplne jinak. Za kazdeho pasazera aerolinka plati poplatek letišti. Takže tak to spočítají. Plus kvůli bezpečnosti to může získat i z boarding pasů.
Já myslím že je pořád nějaká rezerva na linkách do jižní Koreje a Tchaj-wanu… přijde mi že by tam mohlo lítat mnohem víc aerolinek…
Nerostou nízkonákladovky, nerostou cestující, to je prostě holý fakt. pan Pos nechce batůžkáře, jak kdysi prohlásil, tak mu to jen tak neporoste.
Jestli je to dobře, nebo ne, nechám na každém, jaký na to má názor.
Tohle je prostě nesmysl, který se opakuje pořád dokola.
Ředitel letiště opravdu nerozhoduje o nových linkách a nových aerolinkách na letišti. Baťůžkáři samozřejmě utrácejí nejméně, ale reálně letiště bere to co je, protože menší byznys pořád lepší než žádný byznys. Vybírat si mohou jen letiště s naplněnou kapacitou typu AMS.
Nazor muzete nechavat na kom chcete, ale vlastne jen ukazujete, ze nemate moc tuseni, jak to funguje.
Reditel ani management letiste nemaji zadnou paku, jak sem nekomu zakazat litat (a obecne, jejich vliv na zavadeni novych linek je marginalni – v podstate jen delaji PR v B2B)
Takze prohlasovat si Pos muze co chce (on tim prezentuje, co by si tak idealne predstavoval), ale tim to konci.
Praha byla už loni jedno z opravdu mála větších letišť v Evorpě (mimo Rusko a Ukrajinu), které nedosahovaly předkovidových čísel. V roce 2025 to snad bude téměř unikát.
Nemáte pravdu. Vlastně jste od pravdy tak daleko, jak uen můžete být.
Výčet letišt (namátkový), které byly v roce 2024 pod rokem 2019:
Mnichov
Frankfurt
Amsterdam
CDG
Brusel
to jenom ty největší . a pak to jsou hromady dalších letišť.
A čemu se divíte? Po Covidu došlo kompletně k překopání pracovních modelů ve firmách. Od té doby se už tolik nelétá na služební cesty, protože 80% jednání je přes video. Jezdí se jen, pokud je to nezbytně nutné. A letiště před Covidem žily hlavně z business klientely.
To jste mě špatně pochopila – já se ničemu nedivilm. Jen konstatuji.
Skoro polovina evropských letišť ještě v roce 2024 nedosáhla výkonů roku 2019 včetně Amsterdamu nebo Paříže. A Praha nahradila krom Ruska a Ukrajiny už 100%, takže to chce více číst a studovat.
Unikát to možná je, ale je to relativně pochopitelné. Praze stále chybí a bude chybět, doufejme, že napořád, ruská klientela. Provoz mezi Prahou, Ruskem, Ukrajinou a také Čínou byl před Covidem opravdu silný a s výjimkou Číny se už nikdy na původní hodnoty nevrátí. To je prostě fakt, se kterým nic nenaděláme.
This was beautiful Admin. Thank you for your reflections.
Musím říct, že by mě opravdu zajímalo čím to je, že Praha roste tak pomalu, zatímco Budapešť roste tak rychle? Přitom tam také není bázovaný žádný síťový dopravce. Je ale pravda, že tam jsou mnohem větší základny Ryanu a Wizzu. A i na příští rok Budapešť ohlásila mnohem více nových linek než Praha.
Prosím o nějaké rozumné odpovědi, né mantry o tom, že Praha je nejdražší letiště na světě a že se odtamtud nedá nikam dostat…
Děkuji
To jen klame zdání. Praha za minulý a předminulý rok roste víc, jak Budka.
V roce 2023 rostla Praha o 28%, v roce 2024 o 18%.
Budka rostla v roce 2023 o 20% a v roce 2024 o 19%.
Podíváte-li se do centra Prahy, ty lidi dnes už není kam dát. Je to pár let, co jsme Prahu měli plnou Číňanů, kteří zároveň vyžadovali svou stravu a čínské nápisy. Maďarská cesta pravě podporuje čínský růst, středoasijské republiky. Objektivně Praha roste tak, jak by asi měla, bez přehnané snahy státu tak, jak je tomu v Orbánově.
A taky bude mit vliv, ze Budapest je uz trochu „stranou“. K nam se spousta turistu dostane pozemni cestou viz. Nemci nejvetsi skupina turistu u nas i v Madarsku, kdezto preci jenom do toho Madarska uz je to trochu dal a vyplati se letet.
Také bych řekl. Když dnes školy vyrážejí na školní výlety/výměnné pobyty do Británie, standardně volí bus/trajekt. Z Budapešti busem do Londýna je na mašli…
Mám podobnou zkušenost. Z mých desítek erasmových spolužáků a kamarádů (aka lowcost batůžkáři) byl v Praze snad každý, ale jako sólo trip to vidím relativně sporadicky proti klasické železniční variantě po ose Berlín-Praha-Vídeň (+semtam Drážďany, Lipsko nebo Bratislavu)
Budapešť ve větší než Praha, taky hraje roli zaměření se na nízkonákladovky a stoupající životní úroveň maďarů.
Budapešti fungují nízkonákladovky ze dvou důvodů: 1) VRF segment tvoří poměrně velkou část provozu a ten Praze bude vždy chybět, 2) Budapešť zvýhodňuje Ryanair a Wizzair oproti ostatním dopravcům, stačí si projít jejich pobídkový program.