Do Prahy dorazil první turecký trolejbus Bozankaya. Začne homologace
První exemplář trolejbusu Bozankaya SNG 12T v Praze. Foto: DPP - Dominika Brabcová

Turecké trolejbusy by měly začít jezdit na nových tratích už za rok. Zatím je jich objednáno 30.
Líbí se mi velmi pěkný a jednoduchý vzhled tohoto trolejbusu, pocitově mi přijde, že může stárnout daleko lépe než elektrobusy Škoda/Temsa, Sorky a „rozzlobené“ Solarisy s těmi divnstmi kolem kol. Dojem kazí slícování plastového obložení paty okenního sloupku v interiéru, snad bude tohle u dodoaných kusů lepší.
Solaris je za mě nejhezčí mhd bus na trhu, ale každý máme jiné preference 🙂
Na krásu se nehraje: třeba ta nová pražská IVECa mají míň dveří, míň míst, pseudoklimatizaci, takže běžní cestující neřeší, jestli jsou hezčí, ale nostalgicky vzpomínají na SORy
Připomíná mi 21Tr, takže za mě <3
Mně hodně připomínají poslední generaci městských Van Hoolů, které už se neměly šanci na trhu více rozšířit a ty i připomínají 21Tr víc. Ale skoro jako kdyby Bozankaya odkoupila od Van Hoolu dokumentaci/licenci jako kdysi Ekova od Tedomu, protože ta podoba těch Van Hoolů je dost velká, včetně třeba těch posunutých druhých dveří, zkosení dole vpředu a vzadu…
A jak se s tím předjíždí ??
Normálně, jako s trolejbusem.
Lepší turci, než nějaká tragická čína.
Čínu bych nepodceňoval. Jejich BYD nebo Yutong drží vysokou kvalitu.
Ne, děkuji. Genocida řeků, syřanů a arménů nikdy nesmí ustoupit byznysu!
a nakupoval byste od státu, v jehož základech stojí genocida Slavníkovců?
To byla spíš etnická čistka z dnešního pohledu, v kontextu doby spíš takové drobné sousedské neshody románského věku, poněkud zveličené lidovou slovesností. Stovnávat to s podříznutím zhruba milionu arménů ve druhé dekádě 20 století, kdy jsme jako lidstvo byli o zhruba 1000 let pokroku moudřejší a už existovaly i nějaké obecné společenské normy není úplně vhodné.
Slavníkovci byli spíš jedna rodina, než etnikum, ne?
To je možná trochu zvláštní zvolání od zástupce národa, který ještě před osmdesáti lety uspořádal pochody smrti při nichž zemřely tisíce lidí a statisíce byly vysídleny.
Doufám že z Německa nic nekupujete.
A ani z japonska
Co mý být ta malůvka na boku? Zrcadlově převrácená parafráze na panorama Prahy? Že by tvůrci nikdy neviděli fotku Hradčan, když nevědí, na které straně od Karlova mostu je Hrad?
Ta stejná malůvka je z obou stran. Na druhé straně je už správně. U dveří to je prostě zrcadlově
Jsem příjemně překvapený, že v porovnání s jiným (polo)tureckým producentem působí kabina řidiče dost přívětivě. Snad bude natolik kvalitní, že přesvědčí i ostatní dopravní podniky začít soutěžit beze strachu.
To je klasický nátěr,nebo bude PID nátěr až se vrátí
Nevím, co je klasický nátěr, ale dodávané vozy budou v PIDžamu.
To by bylo, aby zločinci piráti nezhusili ten dosud krásný trolejbus tím hnusem, co si vybrali….
Novinky.cz jsou jinde…
S tím hnusem přišel Švajnher z Prahy sobě.
Nezapomínejte na medikaci.
Nejdřív čtu, snažím se pochopit psaný text, přesně v tomhle pořadí, při splnění obou podmínek teprve diskutuji…
Ta fotka, kde stojí vedle SORu, perfektně ukazuje, jak je design od Kotase tragicky zastaralý a odporný. Strašný, co jsou v SORu schopný navrhnout, jak kdyby jim tam stále neskončil rok 2000.
Návrh může být jakýkoliv, jde o to, že na něj někdo vůbec přistoupil, koupil a odsouhlasil k zavedení do výroby.
Teď se té „krásy“ držej, protože se to musí zaplatit (návrh, formy a přípravky). Mně to připomíná socialistickou éru Avií, nebo Š 1203, ty vydržely beze změny i několik desetiletí.
No já nevím. Ten turecký vypadá jak 14Tr po faceliftu..
Musím říct, že mě napadlo to samé…
na druhou stranu, když ještě tak deset dvacet vydrží, budou je všichni chválit za nadčasový retrodesign
I NS dokáže být pěkný bus, třeba v Bratislavě
Asi už jsem viděl designově hezčí vozidla, ale ono to bude fajn. Estetika je trochu otázka zvyku a elektrické svezení do těch kopců bude velké plus.
Mně se to teda taky moc nelíbí, ale ve srovnání s naším JZD, kde z čela 15T po faceliftu udělali „moderní“ design autobusu, je to vlastně dobré
Ten interiér je takový… levný…
U tohoto vozu může být interiér jiný než bylo v zadání, tento vůz je určen pro zkušební jízdy a nesplňuje požadavky PID. Možná někdo doplní, jak moc se budou dodávané vozy uvnitř lišit.
Hlavně tam nejsou sedadla pro horolezce a věž na motor jako v SORkách, což by v trolejbusu vůbec nemuselo být, kdyby byli v Libchavech ochotni pro ty trolejbusy trochu upravit design.
Zase jsou ale zvláštní druhé dveře tak daleko vzadu.
I parciální trolejbusy od SORu nemají vzadu motorovou věž, když nejsou vyráběny ve spolupráci se Škodou.
A nebo pokud vůz nemá baterie tak nemusí mít též věž, to i v případě s výzbrojí od Škody. Nevím, ale jak vypadají ty nové 32Tr pro Pardubice, které jen ten nouzový malý pojezd mimo dráty, po změně trakčních motorů a navýšení jejich váhy oproti prvním 32Tr.
Aspoň ty ev.č.460-465 dodané před dvěma roky, které mají taky ten malý nouzový dojezd na baterie, mají taky věž vzadu.
jsou tak zvláštně daleko jako u skoro všech trolejbusů vycházejících z řady SOR NB12… ale u Bozankaye zvláštní, u SORu v pohodě? Zase ten dvojí metr?
Zvenku to vypadá mnohem líp, než SOR a podoba interiéru je věcí zákazníka, co si tam naporoučí a zaplatí.
Na provádění našich slavných drážních homologačních zkoušek stačí i verze s tím nejlevnějším interiérem.
Spíš bude zajímavé vědět, jaké budou poznatky s polskou elektrovýzbrojí, když ŠG vypověděla smlouvu.
https://www.cs-dopravak.cz/zkusebni-trolejbus-bozankaya-sng-12t-dorazil-do-prahy/
Polská výzbroj v tom není poprvé, Bozankaya ji testovala dříve než tu od Cegelecu (kterou pak získala Škoda a dva dny poté ještě za tepla vypověděla tu smlouvu).
Myslel jsem to především z pohledu údržby v dílnách DP z hlediska potřebné výbavy, jestli to bude v podstatě totožné, nebo jestli v tom jsou nějaké větší konstrukční rozdíly.
Příběh záměny poddodavatele Cegeleg – Medcom je velmi pěkně popsán v tomto článku:
https://www.cs-dopravak.cz/podepsano-praha-muze-koupit-trolejbusy-od-bozankaye/
Polskou výzbroj Medcom mají např. i elektrobusy od Solarisu v Ostravě z roku 2022.
Tuším, že i ty v Táboře a ty předváděčky v Liberci
Ajajaj, to se dostáváte na tenký led, autor z konkurenčního webu a shodou okolností zcela nezaujatý zástupce výrobce v jedné osobě má totiž velmi ostré péro (cituji), tak aby vám to v nějakém článku nenandal. 🙂
Na tom konkurenčním webu je v článku, který vyšel dříve, než ten zdejší, uvedena i tato podstatná informace:
„Připomeňme, že testovací vůz není vozidlem zákaznickým, ale bude sloužit pouze potřebám homologačního procesu.
Po dokončení zkoušek v Praze lze očekávat buďto zapůjčení dalším dopravcům, kteří budou mít zájem si trolejbus otestovat (byť ti budou nejspíše pocházet pouze ze zahraničí), anebo jeho návrat zpátky do výrobního závodu.“
Nemyslím si, že by jeho autor, pan Libor Hinčica měl potřebu někomu něco nandávat. To může potvrdit každý, kdo jeho (dle mého názoru) vysoce kvalitní články, průběžně sleduje.
Zaprvé to není konkurenční web (nedávno tady oficiálně psali o tom jak spolupracují) a zadruhé citujete špatně, ostrou má podle svých slov tužku 🙂
Šedý mor. Tam se toho moc vymyslet nedá. Dokud se nevrátí krásné barvy, jako v devadesátkách po konci šedého komunismu, tak bude vše působit „levně“, tedy odporně. Sám bych takový vnitřek viděl spíš pro přepravu hnoje než lidí jedoucích do práce, zábavou, turismem.
Nový typ autobusu také musí projít tímhle vším včetně naježdění 10 000 km bez cetujících, aby se mohla homologovat kompatibilita sběrače a troleje? Silniční část trolejbusu předpokládám všechny normy typu crashtesty už plní přímo z fabriky. Měla by se změnit legislativa.
Nesmysl, že je trolejbus považovaný vlastně za kolejové vozidlo.
Drážní nutně neznamená kolejový.
Trolejbus jako takovy pouziva elektrifikovanou trat (troleje), alespon po cast trasy… ne neni kolejove vozidlo, ale drazni (pouziva el. drahu)…
To sice ano, ale vzhledem k tomu, že se toto drážní vozidlo pohybuje po pozemní komunikaci kde plní zcela stejnou funkci jako autobus a i k tomu, že máme a pravděpodobně budeme zvyšovat podíl trolejbusů pariciálních, jenž mají možnost volného pohybu mimo dráhu, by možná dávalo smysl se zamyslet, zda-li i do budoucna bude nezbytně nutné v naší přeregulované zemi lpět na těcho postupně zastarávajcích pravidlech. Ušetřenou úřední kapacitu drážního úřadu by pak bylo možno použít pro smysluplnější věci, třeba kontrolu lanových drah, a zda-li z nich někdo svévolně v osmdesátých letech nevymontoval brzdu…
S vlaky nejsou žerty… 🙂
Streetway taky plnil všechny normy a jak „spolehlivé“ vozidlo to je.
Navíc tím, že je trolejbus drážní vozidlo má i svoje výhody. Není tak závislý na tom jak se kdo zrovna vyspí. A povinné zácviky také nejsou na škodu. Zrovna pražáci (na Veleslavíně) dokázali, že pár cvičných jízd na vymícení zlozvyků z osobáku (které trolejbus tolik netoleruje) nestačí.
Tam se právě ukázalo, že zácviky na krítkém trolejbusu nejsou úplně přenositelné na ten extra douhý. Takže fakt, že to je drážní vozidlo těm začátkům provozu nijak nepomohl.
Jde o to zafixovat si v zácviku jak mají jít sběrače vůči vedení a je jedno jest-li má vůz 12, 15, 18 nebo 24 metrů, ty sběrače musí jít pořád stejně, tedy po tečně oblouku a vůz tím pádem musí jet vnějškem. A tady je ten problém – autobusáci jsou zvyklí oblouky krátit vnitřkem a tři dny cvičných jízd (co jsem slyšel) na odnaučení tohohle i jiných nešvarů (např. prudké zrychlení na výjezdu z oblouku) nestačí. Kdyby tady ty drážní požadavky nebyly, tak by to dopadlo mnohem hůř, jelikož by nějaký úsporář nařídil, že zácviky nejsou nutné a posadil by… Číst vice »