Do Prahy dorazil první turecký trolejbus Bozankaya. Začne homologace

Turecké trolejbusy by měly začít jezdit na nových tratích už za rok. Zatím je jich objednáno 30.
Do pražských garáží Klíčov v pondělí dorazil první trolejbus Bozankaya SNG 12T s elektrovýzbrojí společnosti Medcom. Vůz ještě není součástí dodávky trolejbusů, které dopravní podnik (DPP) objednal u tureckého výrobce v rámci vysoutěžené rámcové smlouvy a není tak v barvách PID.
„Vozidlo je určeno k zahájení homologačního procesu pro provoz tohoto typu v ČR podle podmínek stanovených Drážním úřadem,“ vysvětlil DPP na sociálních sítích.
Homologace začne na přelomu letošního června a července. V její první fázi bez cestujících bude vozidlo muset najezdit 10 tisíc km na trolejbusových tratích v Praze.
V lednu uzavřel DPP s výrobcem z Ankary rámcovou dohodu na dodávku až 70 bateriových trolejbusů. Firma zvítězila ve veřejné soutěži vypsané už v roce 2022, podpis oddalovaly stížnosti konkurenční Škoda Group u antimonopolního úřadu.
Prvních sedm trolejbusů Bozankaya SNG T12 na základě rámcové smlouvy tak objednal DPP až letos v únoru, dodány mají být do roka. V březnu pak přiobjednal 23 dalších kusů.
Pražský dopravní podnik objedná v Turecku dalších 23 trolejbusů
Půjde o třetí typ trolejbusů, které DPP nasazuje v Praze do pravidelného provozu. Domovskou garáží vozidel budou Řepy. DPP zde v současnosti buduje až 37 venkovních dobíjecích stání pro trolejbusy současně s výstavbou infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky č. 137.
Po jejím zprovoznění se změní na trolejbusovou linku č. 52 spojující Smíchov a areál Waltrovky. Celá nová trať má být hotová do května příštího roku. Nové trolejbusy budou jezdit nejen na lince 52, ale i na nových tratích na Strahov a na Bořislavku, jenž se začínají stavět nyní a hotovy budou taktéž do roka.
Trolejbusy Bozankaya SNG T12 jsou plně nízkopodlažní, dvounápravové, se třemi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 82 cestujících, z toho 32 míst pro sedící.
Budou mít celovozovou klimatizaci s topením s funkcí tepelného čerpadla, budou vybaveny zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou.
Z výroby přijedou vybaveny kompletním odbavovacím a informačním systémem pro pražskou MHD.