Do Prahy dorazil náhradní motor pro Boeing 767, který musel v pátek nouzově přistát
Výměna motoru Boeingu 767-300ER společnosti Delta Air Lines v Praze. Foto: Zdopravy.cz
Delta plánuje odlet bez cestujících v úterý.
Delta plánuje odlet bez cestujících v úterý.
Teda docela amatéři ti piloti; pan Veselý by s tím doletěl až do NYC.
Ty vado jakoooo, uz to zas nekdo vytah 🙁
Pojdme mu dat minusy, at se to tim smaze a navzdy zapomene!
Jak muze nekdo takhle urazet superuspsnou ceskou firmu? To musi byt asi strasna zavist 🙂
mistni anti-sw uderka uz se cini 🙂
A kdo a kde ten motor vymění? Copak jsou na LKPR odborníci na výměnu motorů?
cekaji na to, az jim poradite… ta 747 jim ten motor privezla na ruzyni, tak ho budou menit … hmm, treba v caslavi?
co si treba projit obrazky prilozene k clanku, ktere vymenu motoru toho letadla dokumentuji.
ach jo.
(jinak na ruzyni jsou odbornici i na podstatne slozitejsi opravy, nez “pouha” vymena motoru)
Povídejte,co obnáší pouhá výměna motoru na B767?
Sundat poškozený motor a namontovat nový 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
Z pohledu lajka ano.
Lajka je už léta mrtvá.
no, srovnejte to s d-checkem nebo s c-checkem… vymena motoru je v porovnani s nimi jen takova sranda.
Ok, když na letišti najdete dostatek lidí s typovkou, licenci a certifikaci na točení motorové zkoušky na 767, tak pak by to byla hračka. Tim neřikám, že by to nezvladli, mechanicky by to zvladli, ale nemyslim, že Techniks má takto certifikované lidi a taky připravky na výměnu motoru na 767. Přeci jen na 767 setam netočí motorovka každy týden.
Tak prípravky a technika papierovaného na 767 mohla tá 747 doviezť tiež – s tým, že lietadlo po poruche motoru sadne na letisku, kde nie je dostupné servisné zázemie pre daný typ sa predsa musí počítať – na jeden motor to do vzduchu nikto nepustí aby si to „preskočilo“ na vhodné letisko (nehovoriac o tom, že napr. z Havaja by to muselo skákať poriadne ďaleko).
Predpokladám, že prípravky sú skladacie, takže si ich tá 767 odvezie v nákladnom priestore sama. A pre vadný motor sa objedná samostatný odvoz.
Ale ja vím jak to chodi. Jen zdurazňuji, že pokud v PRG není ani jeden mechanik B1 + zkouškami na engine run, tak prostě to v Praze neopravi. A Delta si je toho vědoma proto si s motorem poslala lidi a přípravky.
Prostě vyměnit motor není jen tak….
Vzhledem k tomu, že mají oprávnění na traťovou údržbu a DL je navíc jejich zákazníkem, tak si s tím určitě bez problémů poradí, nejspíš si DL poslala i své techniky, pod jejichž dohledem výměna a zkoušky proběhnou.
je to vcelku běžná věc, že pokud se jedná a tak velkou servisní věc, aerolinka si pošle své vlastní lidi. Přesto i tak si myslím, že ČSAT bych to vcelku v pohodě zvládli.
A co piší já? Jen zdůrazňuji to, že pokud u techniks není člověk který ma licenci na engine run na 767, tak prostě to vlastníma silami neudělaji. A že je lepši pro Deltu si s motorem poslat svůj tým z Atlanty co vědí co a jak. A místní jsou k ruce. Spíše jsem chtěl zdůraznit to že, vyměnit motor není jen tak a že i když mění motory na B737 a A320 neznamená že automaticky mužou měnit i na 767……..
CSAT dělá traťovou údržbu pro DA tudíž mají dostupné mechaniky. Ovšem záleží, zda DA nemá svůj engine team , který lítá právě na tyto naplánované akce a motory si nemění sama. Vzhledem k fotce mechanika , který je v článku bych usoudil , že technik je z DA a tudíž si všem zajistí firma sama za asistence CSAT.
Na traťovou údržbu není potřeba tým mechaniku. Kolik těch mechaniku co je u ČSAT určených pro Deltu měnilo motor? Ano budou jim k ruce a bude to zkušenost, ale licencovany lidi si Delta přivezla z Atlanty.
Tak jasný 🙂
ale Delta není nejaká pofiderní aerolinka, která není schopna pořešit problém tohohle typu…
To, že delta s motorem pošle i příslušné maníky, je asi vcelku očeakvatelná věc, ni? 🙂
Jasný je to lidem kteří do toho vidi a dokažou si to představit, ale berme v potaz že tady ten server nečtou jen lidi co to znají z praxe. A že to nemuže dělat a pouštět do provozu kde jaky jouda z ulice.
Něco mi říká, že to budou mít zmaánutý. Samozřejmě je možná i tvoje teorie, že to tady vyložili a zjistili, že neví co s tím dělat dál.
Osobně se ale přikláním k první variantě.
Tato teria možnà nie je. Aerolinka takyto problèm nerieši po prvý krát. Takéto veci majú logistický v malíku. Vyložit a zistit ,ze “nevím co s tím dàl” nie je mozna ani ako teoria.
Vymenu provadi tym Delty s technickou podporou ze strany CSAT. Wide body motory se v CSAT v Praze nemenili nikdy., i 310 litala s mechaniky CSA do FRA na vymenu..
DL9961 po startu na JFK
To je přesně ono ,bych se dnes z lidí po.ral !! Místo toho, aby každý cestující řekl uf, čert to vem nějaké zpoždění, mohlo se stát tolik věcí, no hlavně že jsme v pořádku, tak i pri takovéto mimořádně nebezpečné situaci cestující řeší že nestihne vodopády, druhý je “ znechucen“. viz reportáž v televizních novinách. Proboha co to je ? Kam se poděla soudnost ??…..
v tom letadle je 200+ lidi. v tomhle mnozstvi vzdy najdete par “lopat” s iq houpaciho kone.
a ta televize si tam takhle popovidala treba s triceti lidma, nez na lopatozy narazi … a to odvysila.
Ano, takto ten debilizátor funguje.
Já bych se na to díval mnohem pozitivněji. I přesto že jim při startu odešel motor, tak dúvěra v bezpečnost letecké dopravy je tak vysoká, že jediné co lidi řešili, je zmeškaná dovolená. Smekám před všemi lidmi, kteří k tomu dopomohli.
Říkáte si to i na železnici? Že jako jo, 1-2h zpoždění, ale hlavně, že jsme všichni na živu?
Když vlaku odejde pohonná jednotka, málokdy skončíte rozplácnutý v kukuřičném poli.
vlaky vetsinou nepadaji z vysky pres 10 km
Za to u nás na vlak občas spadne most 💁♂️
Tam se nejedná o radost z přežití, ale radost z dojetí.
Pokud tedy jde klimatizace. Bez ní je to spíš to přežití.
U vlaku… hele co je pravdy na tom, že řada 380 jezdila s mrtvým trančním motorem i týden v kuse?
Souhlasím… Také jsem zachytil rozhovory cestujících, kde první věta byla, že budou žádat kompenzace… Místo toho, aby byli rádi, že jsou v pořádku na zemi. Ano, může to být nepříjemné, že plánovaný program cesty je narušen, ale kdyby to nedejbože dopadlo hůře, tak to také nemuseli řešit vůbec.
myslim, ze si musite tak trosku vybrat jestli budete situaci prezentovat jako zavadu, ktera v principu neohrozila bezpecnost cestujicich, protoze letadlo a posadka je navrzeno a trenovano ji zvladnout, pak je logicke cekat, ze predevsim ocekavaji jak jim nahradite nezavinene problemy, nebo jim rict, ze maj bejt radi, ze jsou nazivu a co by jeste chteli vic, ale to pak trochu koliduje s tim predchozim
Tak rozhodně se nejedná o běžnou závadu, ostatně i mnozí aktivní piloti se s takovou za celou kariéru setkají jen na trenažéru… Ale prostě nechápu, že první myšlenka po takovém zážitku je, že budu žádat kompenzaci… Já jsem něco podobného zažil a nějaká kompenzace bylo to poslední, co by mě zajímalo.
u Delty bych čekal, že má servisní zázemí v CDG nebo AMS a budou to mít sem blíže, a oni vezli celý motor až z Atlanty. Je ale fakt, že celé motory se asi nedrží skladem
V Atlantě se nachází jedno z hlavních středisek na servis motorů tzv.engine shop. V AMS či CDG je určitě taky zázemí na údržbu, ale ne v takovém rozsahu , že by tam byly náhradní motory a veškeré vybavení k jeho výměně.
jen pro predstavu, z CDG Delta denne odbavi cca 14 letu 5 ruznymi typy letadel (z toho 76x 3x – 4x).
z AMS delta denne odbavi cca 17 letu 3 ruznymi typy letsdel (z toho zadny 76x)
zavada na motoru, ktera vyzaduje vymenu motoru je celkem raritni zalezitost, kvuli ktere se tak uplne nevyplati drzet tam X ruznych rezervnich motoru
Tak 2 dny jsou na dodání motoru moc? Jak dlouho v ČR trvá dodávka kdejakého párkorunového ND na tramvaje? To jsou týdny až měsíce.
Nojo, když u stojícího letadla jim utíkají podstatně jiný peníze než u stojící tramvaje.
Protože dopravní podniky jsou vlastněné a dotované městem, tam se na zisk moc nehraje, což je občas škoda. Relativně k velikosti podniku je ale odstavení třeba 10% flotily tramvají s tím, že na některé díly se čeká klidně přes rok (15T) anebo jsou kvůli konstrukční závadě kompletně vyřazené z provozu až na 4 roky (14T), tak jde stále o velké peníze.
Proto už někteří začínají přecházet na full-service, kdy si dodání dílů řeší výrobce vozidla.
To ani nezmiňuji poslání dopisu po ČR Českou poštou.
já se vůbec nepozastavuji nad rychlosti dodání, to je jiná věc a 2 dny je velmi krátká doba, protože Delta vím, že každá hodina zdržení, kdy to letadlo není ve vzduchu, tak ji utíkají peníze… zase tak naivní lidi tady nejsou 🙂
Solidní aerolinky si drži motory skladem pravě pro tyto situace kdy ho potřebuji vyměnit celý kvůli závadě jako je tato. ČSA kdysi drželo skladem jeden motor na A310 plus motory na B737 a ATR, ale jak sli do kopru tak to vše rozprodali a byli problemi….
Jak ti pasažéři odjeli teda? Přebookování na jiné lety během pátku – neděle?
ano, vše předělané na KL nebo AF lety přes AMS ci CDG. Co se nevejde, tak se strká na LH nebo LX přes FRA/MUC nebo ZRH
To je něco, co člověk chce, tyjo. Cestovat do jiné země kvůli odletu, přijet domů na jiný kontinent o 2 dny později. Chudáci ti, co měli nějaký supr čupr plán či velkou událost 🙂
Tak rada z nich se dostala celkem rozumne. A pokud se nakonec neukaze, ze slo o bird strike, ale zustane u zavady, maj to za 600 eur. to je celkem solidni bonus.
Myslím, že nemají a mít nebudou. V tomto případě, i když nepůjde o bird strike, tak se bude jednat o mimořádnou okolnost. Nařízení č. 261/2004 nepovažuje za mimořádnou okolnost situaci, kdy se technická závada objeví během běžné údržby letadel nebo je způsobena opomenutím při údržbě letadla. Naopak, za takovou mimořádnou okolnost je považováno, pokud je technická závada spojena s incidentem, který nebyl způsoben běžnou činností či jednáním leteckých dopravců a byl vzhledem ke své povaze nebo příčině vzniku mimo jejich kontrolu.
nejsem pravnik, jen pouhy cestujici, takze prit se nebudu 🙂 vychazim jen z toho, ze v roce 2015 mel EU soud rozhodnout, ze technicka zavada na letadle neni mimoradna okolnost, neb aerolinka je objektivne odpovedna za stav letadla.
Ono tohle řešil už rozsudek Friederike Wallentin-Hermann proti Alitalia – roku 2007. Nicméně, jiný rozsudek Eglītis a Ratnieks, C‑294/10, U:C:2011:303, bod 25) stanoví, že je na leteckém dopravci, který se jich chce dovolávat, aby mimo jiné prokázal, že jim v žádném případě nebylo možné předejít pomocí opatření přiměřených situaci, tedy opatření, která v okamžiku, kdy nastaly předmětné mimořádné okolnosti, odpovídala zejména podmínkám technicky a hospodářsky únosným pro dotčeného leteckého dopravce. Bohužel, některá rozhodnutí jsou dost nepochopitelná, jako například skutečnost, kdy je srážka letadla s mobilními schůdky (zaviněná handlingovou společností) považována za událost vlastní běžnému výkonu činnosti leteckého dopravce protože se… Číst vice »
Myslím že to bylo dřív, neboť na nějaký předchozí rozsudek se již v roce 2011 odvolávali moji právníci, když mi aerolinka nechtěla uhradit 600 eur za jednodenní zpoždění v důsledku technické závady na stroji. A pak okamžitě zaplatila. Můžu kdyžtak dohledat v korespondenci.
Tak ved ono to mohlo dopadnut aj horsie ako to dopadlo a tiez mohli mat „velku udalost“…
Pokud jejich cílovka nebyl New York přímo, tak nemuseli mít nutně velké zpoždění. Mě takhle kdysi Katarci kvůli zrušenému letu dostali domů o 6 hodin dřív…:)
Stát se to o nějakých pás set kilometrů dál někde na d středem Atlantiku bylo by o trochu více vrásek na čele. KdZ to odnesly „plech“ a nikomu se nic nestalo tak je to super.
Preto majú dvojmotoráky ETOPS certitikáciu („Engines Turn Or Passanger Swim“). Skrátka je veľmi málo pravdepodobné, že zlyhajú oba motory, ak za zlyhanie nemôže nejaká spoločná príčina ako kŕdeľ vtákov, málo paliva, bordel v palive a podobne, prípadne po zlyhaní jedného motora piloti omylom nevypnú ten funkčný (stalo sa neraz).
Medzi Írskom a Newfoundlandom je „len“ asi 3000 km, tzn. k najbližšiemu letisku len asi 1500 km, tzn. aj po vysadení motoru nad Atlantikom môže byť lietadlo na letisku do zhruba dvoch hodín.
ETOPS ne-ETOPS .. ale bejt cestakem kdesi nad atlantikem v letadle jen s jedním funkcnim motorem, tak po lete budu nejspis zdravej na prevleceni*
* – ne, nemyslim proto, ze bych neudrzel stolici .. ale ze stredu bych byl durch propocenej naprosto vsude 😀
Jaký by tom byl jako rozdíl? Prostě by sedli na nejbližší letiště, tedy vcelku žádná změna, jen by byli o něco blíže destinaci a měli méně paliva a větší výšku, tedy spíše pozitivní než negativní změny.
Mezi Islandem s Novým Skotskem může být to nejbližší letiště proklatě daleko.
a co jiného s tím můžeš dělat? Je to doprava, stejně tak se ti může vysypat auto při odjezdu na dovolenou a budeš v tom stejně… je to nepřjemné, ale do cílové destinace se dostali. Tady je pak jediné riziko, pokud nějací PAX měli nakoupené letenky dál bez garantovaného přestupu s nějakými lowcosty, tak tam pak v tom zahučeli za nové letenky, ale to je risk nákupu separé letenek…nižší cena, vyšší riziko
Ano, další den letěl další spoj, něco přes Fra, Cdg apod.