Do Porta dorazila první čínská tramvaj, město ji kupuje za evropské dotace

Nová tramvaj pro Porto. Foto: Metro do PortoNová tramvaj pro Porto. Foto: Metro do Porto

Po dokončení zakázky bude mít dopravce 120 tramvají.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtaano

Tak doufám že se k podpoře čínskýho trhu nedohrabe i nějakej z dopravních podniků v česku, podpora tamního trhu je automaticky souhlas s jejich politickym režimem. Inu, aby v Portu nedopadli s těma čínskejma křápama jako leošek. 😀

Vitapb

Vzhledem k tomu, že BYD je největší výrobce elektrických autobusů na světě a je v tomhle technologicky asi i nejdál, divil bych se, kdyby od nich v ČR zatím nic nebylo. Bohužel..

Jan

V Maďarsku myslím že několik elektrobusů BYD jezdí.

Vojtaano

Technologicky konkrétně v čem? Že něco soudruzi přebrali od někoho jinýho? Čína je jedna velká kopie, od dob vynálezu střelnýho prachu s ničim extra Čína nepřišla… Netuším proč bohužel když můžeme mít něco co vyrobíme u nás (v Evropě), ověřenýho, schválenýho a bez nesmyslných přeprav přes půl světa. Náhodou mi i přijde že je tahle tramvaj nápadně moc podobná 29T z Plzně. A to nejsem velkej fanoušek Škody…

Gajda

Na jednu stranu nemáme peníze a musíme šetřit, nechceme, aby politici kradli a zbytečně rozhazovali, ale pak nám vadí CRRC. A právně, pokud číňan vyhraje výběrko, jako nejlepší, tak nejde jinak, než ho vybrat. A myslíš, že to z čeho tu tramvaj složí Škodovka se vyrábí okolo Plzně – včetně plechů a oceli?

Sojer

Nejsou zadne ‚evropske‘, ale ‚unijni‘ dotace. Evropa nerovna se automaticky EU.

Peeetr

A EU nadále trapasí s antitrustem a zakazuje spojování evropských výrobních firem.
Přitom při volných globálních dodávkách, by v Evropě úplně stačili dva výrobci tramvají, a když by byl čínský či indický výrobce větší, tak nakonec možná i jen jeden.
Ovšem když má nějaká americká firma reálně praktický monopol, tak na to srabácká EU kašle, místo toho, aby jim nakázala minimálně při působení na evropském trhu se rozdělit, jako vláda USA kdysi rozdělila telekomunikace, když soukromá firma dosáhla praktického monopolu.

Dan

Dotovat z evropských dotací nákup tramvají z Číny mi přijde špatné. Dotace by měli dotovat nákup z podniků v Evropě/ské unii, aby podpořili místní zaměstnanost & inovace. Pokud by město chtělo tramvaje mimo EHP, tak si to má koupit bez dotací…

Pražec

Problém není nákup mimo EU jako takový. Naopak protekcionistická opatření (podobná vašemu návrhu) bývají většinou kontraproduktivní.
Problém je Čína. Neměl bych vůbec nic proti nákupu čehokoli např. z Kanady. Ale další – a v tomto případě navíc zbytečné – zvyšování hospodářské závislosti na libovůli čínského krutovládce je holý nerozum.

Šotouš

Chválím. Čína začíná být industriálně někde jinde než zbytek světa. O tom svědčí i jejich automobily, které českou Škodovku nutí se z čínského trhu stáhnout. Lokomotivy zde již máme také a tramvaje jsou opět něco dobrého. Raději 120 tramvají z Číny než 60 z Evropy. Ušetřené peníze pak může město vrazit do něčeho důležitějšího. Buď se Evropa vzchopí nebo se bude spoléhat pouze na Čínu a to je prostě fakt. Nenadávejte na Čínu nebo na to město. Nadávejte na ty nahoře, kteří dopustili, že je výhodnější poslat peníze do Číny, než je udržet v Evropě.

PvvS

Nikoliv peníze, ale technologie. Většina výrobců tam buď prodala licenci, nebo tam přímo vyráběla. A pročpak by si to číňan neokopíroval.

Karl vB.

Jedna firma v Plzni před několika měsíci prodala práva ke své ochranné známce jiné firmě. To by se dalo rozklíčovat i jako možný prvek příprav na případný budoucí prodej.
Velkých solventnách zájemců by se pár našlo a jeden z nich by si tím mohl mimo jiné koupit i zjednodušený přístup na evropský trh.

Ondřej

Vždyť je to jen Siemens Avenio s hůře řešeným interiérem. I nový škodovky májí lépe řešený interiér než je tento.

VojtaDrevik

Ještě když uvážíme, že předchozí typy se do Porta hodily mnohem více, protože je potřeba aby se tam narvalo co nejvíce lidí. U prvního typu je hodně místa ke stání i k sezení a u druhého je opravdu spousta místa k sezení (okolo asi 100 míst) takže tohle je hodně krok zpátky pro portské metro.

Vojtaano

A na Václaváku jste byl taky hadám? Za všechno může EU!!!