Do Pobaltí na vlastní kůži: Návštěva poslední fungující lotyšské úzkokolejky

Úzkorozchodná parní lokomotiva GR-319. Foto: Aleš PetrovskýÚzkorozchodná parní lokomotiva GR-319. Foto: Aleš Petrovský

Boj s toaletami a magická noční jízda plná jisker.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Zajímavá reportáž díky zaň. Jen by mě zajímalo, jestli ten jeden pár vlaků v Rigy do Gulbene jezdí jen kvůli přísunu turistů k úzkorozchodce nebo má i nějaký význam pro místní (o čemž pochybuju). Jinak Gulbene býval železniční uzel, který už zachraňuje jen nákladní doprava na jediné vlečce směrem po bývalé trati na západ do Siguldy.

Ten Ten Ten

Moc by se mi líbilo, kdyby se autor rozhodl zrecenzovat i nějakou tu dětskou železnici. 🙂

Libor

…fajnová reportáž, jen jsem byl navíc zvědavý na výrobce (výrobní štítek) úzkorozchodný loko ve fotogalerii a taky třeba na rozchod drážky, ale to se jistě nechá někde dohledat…

Jan Horák

Rozchod 750mm

Jan Horák

Gr-319 postavená v Babelsbergu v bývalé NDR v roce 1951
https://www.steamlocomotive.info/vlocomotive.cfm?Display=11513

libcha

Aleš pohříchu vynechal gastronomické hodnocení pirohové bábušky na nádraží v Rize, tak si dovolím doplnit.

Podle litery zákona jsou druhy pirohů popsány v lotyštině, ovšem písmem namíchaným že psané azbuky a tiskací latinky, takže dokonale nečitelné. Nezbývá tak, než se s věkovitou obsluhou dohodnout rusky.

Drobné euromince letí do šuplíku, pirohy do mikrotenového pytlíku a ten do mikrovlnky, která jejich gumovost dotáhne k dokonalosti. Nečekejte Ukrajinu, tohle je nemastné neslané blátíčko s konzistencí žvýkačky. V kombinaci s električkami na peronech se to projednou kvůli atmosféře dá, podruhé už raději ne.

vasek.beroun

Fakt excelentní masové pirožky dělali na nádraží Praha střed. Na střídačku měli i tvarohové, ale ty mi tak nechutnaly.😄

petr

velmi zajímavá reportáž!

Jan

Pobaltské republiky jsou řídce osídlené a placaté. Jejich železniční síť není příliš hustá a je využívána spíše jen v okolí velkých měst. Myslím že gravitační záchody jsou tam využitelné ještě řadu let navzdory novým dodávkám od Škodovky…

Průvodce původní Aleš

Pokud je v dopravním prostředku víc než 50% obsazenost a víte, kolik je sedadel, je samozřejmě snazší a rychlejší počítat prázdná místa, než cestující 🙂

Ruzian1

I ten vedlejsi stat neni o moc prisnejsi ve vstupech do dep a podobne. Pred par lety jsem byl v Litve v Radviliskisu a z lavky jsem pozoroval deni v tamnim depu. Kdyz jsem videl tamtudy chodit babky s nakupem, tak jsem se odhodlal tam sejit taky a… Vsem jsem byl uplne jedno, tak jsem si alespon zblizka prohledl tamni dvoudilne Sergeje i novejsi Siemens (asi) Herkules.

Kubrt

Ty litevské lokomotivy Siemens jsou evolucí původního Herkula, správněji tedy Eurorunneru. Mají už „vectronovitý“ design a hlavně jsou šestinápravové a tedy i delší. https://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000151&lang=en

Michal M

Interiérové lampy úzkorozchodného vlaku jsou snad ty samé, co montovali do Ečs. 🙂

Martin

Palacký nebo Andersen?

Michal M

Pravda, Ečs mělo sofistikovanější kryt. Ale podoba a asi i stejný výrobce to bude, ne?
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:E%C4%8Ds,_interier.jpg

Lysimachia

Díky za reportáž!

John

Skvělá, moc díky