Doprava ve městě Tramvaje

Do Ostravy dorazila na kamionu první tramvaj od Stadleru, začne testovací jízdy

Příjezd tramvaje Stadler nOVA do Ostravy. Foto: DPO
Příjezd tramvaje Stadler nOVA do Ostravy. Foto: DPO

Do Ostravy dorazila první ze čtyřiceti nových tramvají Stadler Tango NF2, které mají postupně výrazně omladit tramvajový vozový park ve třetím největším městě v zemi. V Ostravě bude jezdit pod označením Stadler nOVA.

Tramvaj přivezl do Ostravy kamion z polského závodu v Siedlcích. Na ostravských kolejích se objeví ještě tento týden, cestující ale nesveze.  První tramvaj nyní musí v rámci testů ujet 10 tisíc km bez cestujících i bez zátěže, dále 10 tisíc km se zátěží a pak dalších 20 tisíc km s cestujícími. Ti se mohou na první svezení touto moderní tramvají těšit již v létě

Dopravní podnik Ostrava podepsal smlouvu s výrobcem v prosinci roku 2016, první vůz má oficiálně převzít už schválený v srpnu letošního roku.

Středněkapacitní tramvaje o délce 24,9 metru mohou svézt až 61 sedících a 127 stojících pasažérů. Jde o první zakázku na tramvaje, kterou v Česku získal jiný než tuzemský výrobce. Za jednu tramvaj DPO zaplatí 27 milionů korun, což je výrazně méně, než podnik čekal. Ostrava na většinu tramvají získá evropské dotace.

Vozy budou klimatizované, bude v nich například wifi nebo možnost dobíjet elektroniku přes USB. Letos má DPO převzít 26 tramvají, dalších 14 příští rok. Montáž probíhá v Polsku, skříně se svařují v běloruském Minsku. V tramvaji je ale i řada českých dílů: například kola z bohumínského Bonatransu, sedačky z C. I. E. B. Kahovec.

V Ostravě běží ještě další soutěž na 40 nových velkokapacitních tramvají. Výsledky zatím nejsou známy, ve hře jsou ale čtyři firmy, což je proti jiným dopravním podnikům nevídaný počet. Většinou se totiž hlásí jedna nebo dvě tuzemské firmy.

Parametry nové tramvaje

24,9 m dlouhá
2,5 m široká
3,6 m vysoká
188 cestujících z nichž 61 jsou sedící
100% nízkopodlažní se čtyřmi širokými dveřmi
Maximální rychlost 80 km/h
USB konektory a připojení Wi-Fi (do konce roku 2018)

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
petr.r
Host
petr.r

asi si uděláme výlet do ostravy, budu to tady sledovat a jak začne vozit lidi, tak jedu.

Jan
Host
Jan

Na tom je pozitivní, že ta tramvaj umí 80km/h.

liposh
Host
liposh

Z toho vnitřního uspořádání nejsem nijak oslněn, ale pořád je technologicky o třídu výš a cenově za něco přes TŘETINU oproti brněnským Škodám 13T. Těch prvních 29 ks dodaných 13T(tj. ty, kde se sedí naproti sobě a nikdo se tam tudíž nevleze) stálo 72 milionů za kus. Ty s tím lepším uspořádáním pak byly se slevou za 58 milionů, protože Škoda zjistila, že nikdo na světě se zdravým rozumem by ten křáp nekoupil. …A dokonce jsem teď projížděl ty internety a předělání šaliny na kloubové Vario LFR 2E stojí 25 milionů. Teď si to teda dělaj v Brně sami ,… Číst vice »

JT
Host
JT

Mě se naopak ve vnitřním uspořádání velmi líbí jeden detail, kterým je převážně volný prostor kolem nástupních dveří. To jistě prospěje rychlosti výměny cestujících v zastávkách.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Schéma vnitřního uspořádání (rozmístění sedadel) by nebylo?

JT
Host
JT

Stačí zadat Stadler Tango NF2 do vyhledávače a například na neoficiálních stránkách MHD Ostrava je celý půdorys.